Kálmány Lajos: Boldogasszony ősvallásunk istenasszonya. (Értekezések a Nyelv- és Széptudományok köréből. XII. kötet 9. szám, 1885)
BOLDOGASSZONY ŐSVALLÁSUNK ISTENASSZONYA. A már a 431-ben tartott ephesusi zsinat gondoskodott róla, minőnek kell Máriát lefesteni. Mária volt a szentek közt legelső, a nők legfőbbike, így hirdette az egyház nemzetünknek a keresztyénség felvételekor; így hirdeti népünknek mi híján ezredév óta. Ennek pedig megvan a maga következménye: tudniillik Mária, illetőleg a neki megfelelő Boldogasszony népünk előtt mind inkább hatalmasabb és hatalmasabb lesz, ősvallásunk más Boldogasszonyai pedig napról-napra kisebbek lesznek. Ez azonban legkevésbbé se zavarjon bennünket, a mint nem zavarta őseinket, mikor Máriát kezdetben nem Nagyasszonynak, hanem csak Kisasszonynak mondották. A Nagyasszony nevet csak későbben Szt. István alatt szt. Gellért intése következtében kapta. Ettől az időtől fogva Nagyasszonynak mondották, pedig a keresztyénség Máriáját az ősvallásunkban levő Kisaszszonynak nem mondhatjuk, annál kevésbbé Nagyasszonynak. E kérdés fejtegetésénél mindenesetre fel kell tennünk, hogy a Kisasszony nevet Máriának nem a keresztyénség terjesztői adták, kik bizonyára nem Kis-, hanem Nagyasszonynak mondják — hanem adta a nép. Mikor a nép Kisasszonynak nevezte Máriát, tudnia kellett a Nagyasszonyról is. A Kisasszonyt épen a Nagyasszonynyal szemben kellett neki kisnek, kicsinek nevezni. Ma is hallunk Kis-Bálintról beszélni és ugyanakkor Nagy-Bálint vezetéknevet is mondani; a Kis-Bálintot a Nagy-Bálinttal szemben mondja a nép kisnek. De mint fentebb említettük, akár Kisasszonynak, akár Nagyasszonynak mondjuk Máriát, egyik sem. Nem Kisasszony. Szeged népe hagyományai szerint a Kisasszony a Nagyboldogasszonynak mindvégig szűzen maradt leánya, kinek soha, semmiféle gyermeke sem volt. Ha azt kérdezem a keresztyénségben kevésbbé jártastól: ki az a Kisasszony? elmondja, hogy a Nagyboldogasszonynak a leánya, hogy mindvégig szűz maradt. (Szőreg.) Ma is a cselédek a leányokat Szegeden kisasszonynak tisztelik, anyjukat nagyasszonynak. Mária tehát nem Kisasszony, mert a Kisasszonynak meg szűzen szült gyermeke sem volt, nemzetünk mégis annak nevezte el. Erre okot adhatott, hogy a keresztyénség terjesztői