Egri Egyházmegyei Közlöny, 1872 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1872-09-16 / 18. szám

Negyedik évfolyam. 18. szám, Eger, 1872. Szeptember 16. Megjelenik: Az előfizetési díj és a lapot érdeklő minden közlemény e czím alatt: j Előfizetés: minden hó i-én és I „Az Egri Egyházmegyei Közlöny szerkesztőségének Egerben, az érseki j Egész évre 3 írt. 16-án 1 Va Íven, j lyceumban“ küldendők. j *él­etre 1 frt 50 k. Tartalom : Az állami szegényápolás Angliában. — A rubrikákról. — Adalékok egyházmegyénk történelméhez. — Lelkipásztori esetek és kérdések. — Irodalom. — Egyházmegyénk és hitélete koréből. — Vegyesek. EGRI EGYHÁZMEGYEI KÖZLÖNY. Az állami szegényápolás Angliában. E b. lapokban „Az egyház vagyonszerzési és birtoklási joga“ czím alatt megjelent czikk írója, jeles értekezése végén az egyházi vagyon saeculari­­satiójára nézve azt írja: „Kiáltó igazságta­lanság (a saecularizatio) különösen a sze­gényekre; mert az egyházvagyon az ő fentartásukra is adományoztatok. Nap­jainkban, midőn a saecularisatio szerencsétlen esz­méje itt-ott hazánkban is megpendítetik, midőn csak nemrégen közel hozzánk, az ausztriai ország­­gyűlésen egy törvényjavaslat terjesztetett be, mely a plébániai szegény-alapoknak a községi szegény­pénztárakhoz való csatoltatását sü­rgető, midőn te­hát, ha nem más, a liberáliskodási viszketeg a sze­gény-ügyet legalább csak ily irányban is előbb­­utóbb nálunk is szőnyegre hozhatja s napi­ kérdéssé teheti : a fentebb jelzett állítást sokkal fontosabb­nak tartom, mintsem hogy arra újra visszapillanta­nunk s azt történelmileg is megvilágítanunk ne kellene. Czikkíró Angliát hozza fel például. Bizonyára Anglia kiáltó példa rá, hogy az egyház hatalmas gátja a tömeges elszegényedésnek, ha vagyonnal rendelkezvén, azt missiójához képest kezelheti ; de másrészt fényes bizonyíték arra is, hogy a kormá­nyok e téren tehetetlenek, hogy az elkobzott egyházi alapok s eltörült szerzetek romjaiból, az államférfi­ak minden elméletei és szegényápolási kísérletei daczára is, átokszerűleg kel ki a legrémesebb pau­­perismus. Anglia csak a 13-dik században is boldog or­szág volt. Nemcsak hogy nevéről sem ismerte a pauperismust, de általános jólétnek örvendett. Cob­­bet, protestáns létére is bevallja, hogy az angol nép ezen általános jóléte s megelégedése csakis az angol klérus buzgalmának s kitünően szervezett szegény­­ápolásának volt eredménye. Hogy pedig itt t­öbb et épenséggel nem nagyít, arról csakhamar meg fogunk győződni, ha az azon időbeli angol egyházi szegény­ápolásra csak egy futó pillanatot vetünk. Angolhonban a szegényápolás házi szegény­ápolásra volt fektetve, melynek vezetője minden egyházközségben az illető plébános volt. A plébá­nosnak plébániája minden szegényeiről gondoskod­nia kellett, mely czélra évi jövedelmeinek bizonyos részét fordítá l). Mily részeket kaptak a szegények, úgy látszik az a parochia jövedelmeivel s a szegé­nyek számával volt arányban­). Voltak kolosto­rokhoz kötött plébániák is, ezeket a szerzet látta el vicariusokkal. A vicarius a plébánia összes jövedel­meiből annyit kapott kezelésre, mennyi minden ott megforduló szegény segélyére szükséges volt. Ezen összeg mennyiségét azonban nem a kolostor, hanem a püspök határozta meg. Ha a plébános hívei igen szegények voltak, minden fölöslegét azok számára kellett áldoznia, s ha csak egy ily szerencsétlent elhanyagolt, vagy pazar, fényűző életet élvén, a szegények részét meg­­csonkító, egyházi büntetéssel fenyíttetett­). Saját szegény hiveik ápolásán kívül, kötelességökben ál­lott az idegeneknek is szállást és élelmet adni ; kü­lönösen szegény elhagyott gyermekekről is gondos­kodtak, de nem vivék árva- vagy lelenczházakba, hanem üg­gyel-bajjal egyik-másik városi kereske­dőnél helyezék el, kik aztán e gyermekeket fölne­velték s valamely mesterségre adták. ') Az 1246-ki londoni zsinat világosan utal a klérus ezen szokására, midőn többek között azt mondja : „cum in re­gno Angliáé hactenus sit obtentum, et de consvetudine obser­vatum , ut rectores ecclesiarum parochialium hucusque valde hospitales fuerint, et parochianis ad inopiam vergentibus alimenta praebere consueverint etc.“ 2) „Praecipimus, — igy szól egy másik zsinati határo­zat, — ut beneficiati secundum redditus et facultates suas sint hospitales et erga pauperes non avari.“ — Synod. Dunelm. 1224. 3) „Qui vero patrimonio Crucifixi abutuntur, vel luxurio­se vivendo, vel hospitalitatis bonum non sectando, eos canonice puniemus.“ Ugyanazon zsinat.

Next