Egyenlőség, 1883 (2. évfolyam, 1-67. szám)

1883-01-14 / 2. szám

szám.2. Budapest, 1883. január 14. II. évfolyam. EGYENLŐSÉG. ..... ■ r Szerkesztőségi és kiadóhivatal: TÁRSADALMI HETILAP, Budapest, V. terület, fürdő-utcza 4. sz. szerkeszt! a hová minden küldemény intézendő. o HÖi^ysi - ג . .*'% BŐGD AN YI MOR\ Ur Előfizetési feltételek : Egész évre házhoz küldve . frt 8 — Félévre ...................... » 4.— Negyedévre................................ » ־­.— Egyes szám ára 16 kr. Az Egyenlőség megjelenik minden vasárnap. Kérjük tisztelt előfizetőinket, kiknek elő­­fizetése e hó végével lejár, megrendeléseiket kellő időben megújítani, hogy lapunk szétkül­­désében fenakadás ne történjék. Az előfizetési pénzek a kiadóhivatalba (V. fü­rdő-utcza 4. sz.) küldendők. A kiadóhivatal. A­ csata előtt. Csata előtt állunk, a jövő héten megindul a ro­­hamtámadás a modern magyar állam és legszilárdabb alapja, a jogegyenlőség ellen. Az orosz zsidók beözön­­lésének álnok kiskovácsai, a tisza­eszlári basák, valla­­tok, hamis tanu­ felfogadók, a muszka tanok emlőjén bí­­zott bujtogatók, a pozsonyi zavargások bűnszerzői és a ki­módi gyilkosok köréből újra átvitetik a harct a magyar törvényhozás szentélyébe. Kegyetlen és szívtelen az ellen­­ség , nem válogatós fegyvereiben, s évek óta készítgeti elő sötét eszméi számára a talajt, a közhangulatot. De azért nem félünk a harcztól, nem félünk eredményeitől, nem fé­­lünk tőle, sőt örömmel üdvözöljük, mert mohácsi csatája lesz az az antiszemitizmusnak. Ha még van érve, úgy áll­­jon elő vele. A törvényhozás világosságában lássuk ez ér­­vek súlyát, értékét. A világosság majd kimutatja hiábava­­lóságukat, majd feltárja a rut ürelmek igaz mivoltát. És ha nincsenek érvei, ha pusztán az oktalan fanatizmusra, az emberek állati szenvedélyeire, a vak gyűlöletre és a buta előítéletre spekulál, úgy veresége annál súlyosabb, még tö­­kéletesebb leszen.­­Nem is a zsidókat, hanem a magyar állampolgárokat általában érdekli és érinti a harcz, mely a képviselőházban a tapolczai kérvény alkalmából vitatni fog. Nem zsidókér­­dés, a­mit majd ott vitatnak, hanem valóban magyar nemzeti kérdés az, mely mindenkire életfontosságú, a­ki a közép­­kori kiváltságok romba dőlt világát újra fölépíteni nem akarja. Csavarjátok visszafelé az állam kerekét s meglátjá­­tok, hova jut az egész államgépezet; szüntessétek meg a jogegyenlőséget a zsidókra s majd meglátjátok, mivé lesz a jogegyenlőség a nem-zsidókra is. Bocsássátok neki a mo­­dern barbárokat az állam­épület egyik falának s meglátjá­­tok/mi lesz majd az egész épület sorsa. Nem ! A jogegyenl­­lőség nem zsidókérdés többé, hanem nemzeti kérdés s vé­­delm­ére az állam minden józan polgárának sorompóba kell állania. Az első rést, mely rajta eshetik, gyorsan kö­­veti majd a többi, s azok az elavult, rég holtnak hitt, múlt századi eszmék, melyek ma a zsidókérdésben büntetlenül ér­­vény­esül­h­etn­ek -itt-am ott, a politikai élet egész mezején ha­­mar fogják föltámadásukat ünnepelni. A zsidók egyenjogú­­­­szága az az arkhimédesi pont, melyből a középkor fanati­­kus kivei az egész modern államot, a szabadságot és egyen­­lőségét,­ polgárosodásunk összes nagy vívmányait sarkukból ki "akarják־ emelni. A zsidók után következnek majd a töb­biek , csak az első lépés az, melyet a tapolczai kérvény képvisel. Azután rákerül a sor a többi emanczipáltakra, a polgárságra és a­­parasztságra is, a­mint rákerült minden­­kor, a­hol azok az eszmék, melyekkel ma a zsidó-ellenes mozgalom táplálkozik, csak pillanatnyira is diadalmaskodtak. Épen mert a társadalom oly nagy rétege áll szolidai­­tásban a zsidók ügyével, egy perc­ig sem félhetünk a sötét reakc­ió diadalra jutásától, még ha szinteg demokraták is legelső zászlóvivői. A magyar parlament nem megy egy ül­és, a magyar képviselők nagy többsége — habár tagjai egyénileg vagy egyenkint nem mentek az előítéletek­től, — ösztönszerüleg érezi az ügy általános jelentőségét s mert ismeri a princi­­piis obsta — közmondás ősrégi igazságát, már ma férfiasan védi a közös jogalapot egy törpe kisebbség támadásai ellen. Deák és Kossuth szelleme Vezeti■ őket, mert az ő szellemük együtt ő­r­k­ö­d­i­k a m­ű­v­ö­n, mely ellen a t­á­m­adás i­n­d­í­t­l a­t­0­11. Pedig vajmi ritka magyar politikai alkotás dicsekedhetik hazánk e két nagy és nemes fiának közös támogatásával, rokonszenvével. Deák­ Ferencz összes örökségéből egyedül a zsidók egyenjogúsága az, melynek védelmére Kossuth Lajos ragyogó ékesszólásának egész hatalmával síkra szállott. Hogy akadtak, kik ezért megugatták,a kik vásott ripőkök mód­­jára nyelvüket öltögették reá, ez örök szégyene lesz azok­­nak, kik tették. De azért tény marad, örökké igaz marad, hogy a zsidó emanczipáczió fölött ma Deák — a sirból — és Kossuth — a távolból­­— egyaránt őrködnek s velők őrködik a nemzet legjobbjainak egész fényes serege, élők és halottak, de mindnyájan olyanok, a kik drágák a nem­­zet szivének s ha porhüvelyük földben nyugszik is, élnek és élni fognak a hálás utóvilág־ emlékezetében. Ki féltené azt a bástyát, melyet ilyen tábor védelmez ! !És nem is lehet féltenünk azt a bástyát, melyben az ország egyik legmagyarabb, legmunkásabb, legszorgalmasabb hitfele­­kezete él, mely alig hogy felszabadult évezredes rab­­igájából, már is egész buzgalmával törekszik hazafias köte­­lességeit teljesíteni, mely készséggel és pontosan fizeti a terhes vér- és pénzadót s melynek egyéb vágya sincs, mint lassan kint egy testté­vérré válni a nemzettel. Olyan erős-e ez a magyar nemzet, hogy büntetlenül elutasíthatná magától egyik értelmes, munkás, hazafias népelem szeretetét és ragaszkodását? Nincs nép oly nagy, oly hatalmas és gazdag, mely ezt érdekei sérelme nélkül tehetné, s a szabadság és egyenlőség államában valamelyik néposztályt önkényesen megfoszthatna az emberi és polgári jogoktól. Ilyesmit a leghatalmasabb nemzet sem tehetne büntetlenül, a józan magyar nemzet pedig egyáltalában nem akar tenni. Nyu­­g­odtan nézhetünk tehát a készülő csata­ vége elé. Kéjünk felett lebeg az istenség legszentebb szülötte: a jog és igaz­­ság, jobbról Deák Ferencz, balról Kossuth Lajos őrködik, közöttünk a nemzet szine-java áll. Ily társaságban még bukni is dicsőbb, mint diadalmaskodni az ellenféllel. De nem Mai számunk 12 oldalra terjed.

Next