Egyenlőség, 1891 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1891-01-02 / 1. szám

EG­YE­NLŐSÉG Január 2.: Ezelőtt 20 évvel az államnak az egyháztól való teljes fü­ggetlenítése lett sürgetve­ azon jelszó szerint: szabad egyház a szabad államban. Most pedig a majd­­nem két héten át tartó tanulságos vita azon ered­­ményre vezetett, hogy — az igazságügyminiszter úr szavaival élve — azon történeti alapon kell megma­­radni, melyen Magyarországon századok óta az állam és az egyház közötti viszony minden egyházzal szem­­ben rendezve lett. Ha csakugyan ezt az alapot akarja az állam tovább fejleszteni, és­pedig a vallásegyenlőség elvé­­nek szemmeltart­ása mellett, akkor nemsokára sorra kell kerülnie az izraelita hitfelekezet felette zilált viszonyai törvényhozási rendezésének, mert ez időben nincs más felekezet hazánkban, mint a mienk, mely — jóllehet törvényesen elismert — mégis viszonos­­ság és jogegyenlőség tekintetében az úgynevezett tör­­vényesen bevett felekezetek sorából teljesen ki van zárva. Nincs okunk kételkedni a magas kormány jóaka­­ratában, mindamellett az a meggyőződésünk, hogy a zsidóság egyetértő összműködése a czél elérését tete­­mesen elősegíthetné. Már ennélfogva is fájlalnunk kell lehat, hogy nincs eg időben felek egelmiknek oly testü­lele, mely a hagai zsidóság ösg­­sgetartását biztositani képes volna, legalább ágon kérdésekben, melyek hi/felekegelüink jogegyenlőségének elérésével állanak ösg­­sgffiggésben. De­ e fölötti fájdalmunk még fokozódik, 1­a azon szomorú tapasztalatra jutunk, hogy szervezési ügyünk jelen állapotában felekezetünk még vall­ástörvényeit sem bírja kellően megvédeni. Pedig hazánkban az államhatalom nem is indít támadást sem felekezetünk, sem hitelveink ellen; ha tehát ezek határát mégis túllépi, akkor annak csak a felekezet által kirendelt vagy h­írt őrök vigy­ázatl­ans­ága az oka, a­mint azt a következő eset a legkirívóbb módon igazolja. Weisz Regina hódmezővásárhelyi lakosnő még 1885. évben nyújtott be egy folyamodványt a vallás- és közoktatásügyi minisztériumhoz, melyben az ottani izraelita hitközséget szándékolt másodszori házasságra lépésének kihirdetésére utasítani, esetleg magát a ki­­hirdetés alól felmentetni kérte. Ezen ügyben a minisz­­tereim bennünket meghallgatván, a hódmezővásárhelyi rabbi úrtól bekívánt jelentés alapján oda nyilatkoz­­tunk, hogy Weisz Regina férjétől csak bírói ítélet által lett elválasztva, de a zsidó házassági kötelék végfelbontásának bizonyítékául csakis a »get«-levél­­nek szabályszerűen történt átadása és átvétele szol­­gálh­at, és minthogy ennek hiánya határozottan 11 h­­zassági akadályt képez, folyamodót kérelmével feltét■t­lenül elutasítandónak tartjuk. A minisztérium az 1886 évi 4790. sz. a. rende­­etében azt az álláspontot foglalta el, hogy «a kihir­­detés tisztán az állam által előírt polgári aktus, melyet a rabbi teljesíteni tartozik», utasítottak tehát a rabbi a «legkomolyabban» a kihirdetés eszközlésére és meg­­jegyezte, hogy késedelmezés esetén azon joggal fog élni, «mely a kanczelláriai rendeletben a kihirdetés alóli felmentések közül a polgári hatóságoknak fen­­tartatott». A hódmezővásárhelyi izraelita hitközség rabbija a kihirdetést mégis megtagadta, s ennélfogva folyamodó nőnek a kihirdetés alóli felmentés az 1886. 1990. sz. rendelettel megadatott oly megjegyzéssel,hogy «a házasság tényleges megkötésére Leltmann Lajos fő­­rabbi nem kényszeríthető». De találtak a jegyesek egy egyént, a ki őket egybeadta és erről részükre bizonyítványt is kiállított, melynek alapján ők, név szerint Müller Mihály és Weisz Regina folyamodtak a kultuszminisztériumhoz aziránt­, hogy a házassági esetüknek a hódmezővásárhelyi iz­­raelita esketési anyakönyvbe való bevezetés elrendel­­tessék. Az ügy jelen stádiumában a vallás- és közok­­tatásügyi ministerium hozzánk a következő rendeletet intézte: «30876. sz. Az izr. orsz irodának. «Egy felmerült eset alkalmából felhívom a c­im­et, hogy esetleg a rabbiképző-intézet tanár kollégiumának meghallgatása mellett tegyen mielőbb indokolt véle­­ményes jelentést az iránt, hogy a tételes állami rend­­szabályoktól eltekintve, csupán a zsidó vallási hitelvek szempontjából ki van jogosítva zsidó feleket házassá­­gilag egybeadni, miféle qualificatió adja meg a jogo­­sultságot és ki van hivatva ily qualificatiót­ osztogatni ? Budapest, 1886 augusztus hó 11-én.« A szünidők és ünnepeink folytán az országos rabbiképző-intézet tanári karával egyhamar nem érintkezhetvén, jelentésünk késett, minélfogva 1886 évi november hó 23-iki kerettel a következő sürgető ren­­deletet kaptuk: «46418. szám. szr. orsz. irodának. «Felhivom a cim­et, hogy a zsidó házasságjog tárgyában i. é. augusztus hó 11-én 30876. sz. a. kelt rendeletemben felvetett kérdésre indokolt véleményes nyilatkozatát hozzám mihamarabb múlassa be» E felhívások folytán a következőképen nyilat­­koztunk : »Nagymélóságu vallás- ás közoktatásügyi Minister Ur­a« Megfelelve a múlt 1886. évi 30876. és 46418. sz. a. kelt leiratokban nyert azon felhívásnak, hogy esetleg az országos rabbiképző-intézet tanári kollégiumának meghallgatása mellett tegyünk véleményes jelentést aziránt, hogy a tételes állami rendszabályoktól eltekintve, csupán a zsidó vallási hí­t elviek szempontjából ki van jogosítva zsidó feleket házasságilag egy­­beadni, miféle qualificatió adja meg e jogosultságot, és ki van hivatva ily qualificatiót osztogatni.. . a nevezett tanártestület véleményét meghallgattuk és ennek alapján bátorkodunk Nagy­­méltóságod elé tisztelettel feljelenteni, hogy esketés végrehajtására rendszerint csak az illetékes hitközség rabbija, vagy ennek helyettese jogosult, ki azonban képviseleti úton azzal mást is megbízhat, ha meg van győződve, hogy az illető arra szükséges minőség és képességgel bír. A

Next