Egyenlőség, 1894. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1894-01-05 / 1. szám

2 EGYENLŐSÉG. ___ 1894■ január 5. ז végre is a szellem aratta fényes diadalát az önzés és rút vágyak sugalta sötétség felett. Mi Jókaiban a liberalizmus tiszta lelkű pró­­fé­táj­át tiszteljük, nyelvünk hatalmas művészét imádjuk, költészetünk­­nagy alakját szeretjük. Minden szava, melyet felekezetünkről ejtett, a Zsidó fiú czimei romantikus hatások alatt irt­ poémától elkezdve, át az 1­870־ ki felszólalásán az orthodox hitközségek érdekei mellett, mind­­máig, a tisztán felfogott liberalizmusból sarjadt. Mint a Hon szerkesztőjének, az egyenjogú­­sítás törvényre emelése érdekében her vad tudat­­lan érdemei vannak; a vallásszabadság föltét­len híve volt; ebből a felfogásból fakadt híres vitája kitűnő barátjával, Wahrmann Mórral az 1870-iki országgyűlésen is. Még Wahrmannon is túltett liberalizmusában, mert ő külön orthodox hit­község szervezkedését követelte, s felszólalásá­­nak meg is lett a kívánt eredménye. Előttem fekszik Bohr könyve, Bér Antisemi­­tismus. Kiváló írók és költők és politikusok né­­zetei e rákfenéről vannak benne összegyűjtve. Mindannyian a legkülönbözőbb szempontok­­ból ugyan, de képtelenségnek találják e mozgal­­mat, elitélik s megvetik azt szívük mélyéből. Jókainkat nem interviewálta meg erről a kérdés­ről az ügyes újságíró. De Jókai bizonyára azt felelte volna, a­mit Ibsen: »Az antisemitizmus­­ról nem mondhatok semmit, hisz ez az egész mozgalom teljesen érthetetlen és értelmetlennek is látszik előttem.« Jókai nagy szíve, meleg em­­ber­ szeretete, mely ott csillog az e két égszínkék szemének fényében, s benne rejlik kezefogásának melegségében, csak a jóság szavait diktálhatta volna. Sohasem a vak gyűlöletét. És ezért fordulunk mi is mindannyian, kik emberek, kik magyarok vagyunk, ez ünnepélyes napon nagy költőnkhöz, szeretettel, ragaszkodás­­sal, becsületes érzéssel. Büszkeséged — a mi büszkeségünk. Bol­­dogságod — a mi boldogságunk. Örömöd — a mi örömünk. Bánatod — a mi bánatunk! A magyar zsidóság, mely a magyar kultu­­rúrák egyik kiváló oszlopa, üdvözlésével és sze­­nedetével, de tettekkel is első ünneplőid sorai között. A­­Múzsával való arnylakodalmad napján fogadd mindnyájunk szívszerinti üdvözlését! Dr. Lázár Béla: Vilmos császár nem antiszemita. Berlin, január elején. Mióta Caprivi a birodalmi gyűlésben kategorice kijelentette, hogy az antiszemitizmust nem tekintheti az állami életben konstruáló, hanem csakis romboló elem­­nek, kevés öröme volt a németországi antiszemitizmus­­nak. Az igaz, hogy az utóbbi választások folytán sza­­porodott számuk a parlamentben, de nagyon is ellen­­súlyozta ezt az a körülmény, hogy teljesen izolálva állottak. Ahlwardt sületlenségei tökéletes szakadást, idéztek elő köztük és a konzervatívok közt. Utóbbiak nem tudták megbocsátani a hadsereg elleni támadásokat és azt a nevetséges helyzetet, amelybe az antiszemiták­­kal való fegyverszövetség folytán jutottak. A többi pár­­tok pedig éppenséggel a legnagyobb megvetéssel utasí­­tottak vissza minden közeledést és érintkezést olyan emberekkel, akik nem valók a törvényhozó testületbe, s akiknek egyéb életczéljuk nincs, nem is lehet, mint a botrányhajhászat. Így történt, hogy a nagyobb szám daczára egészen befolyás nélkül maradt az antiszemitiz­­mmus, mert támogatását­ nem kérték, fölszólalásait igno­­rálták és ellenségeskedését kikac­agták. Ebbe a szomorúan komikus szituáczióba néhány hét előtt egy fénysugár esett, mely rövid időre galva­­nizálni látszott a haldokló antiszemitizmus foszladozó testét. Legfelsőbb helyről jött ez a fénysugár és az antiszemiták ujjongva hirdették, hogy nap lesz belőle, mely melengeti őket. Mikor ugyanis Vilmos császár megtagadta beleegyezését abba, hogy Fulda Lajos, a »Talisman« czímű­ színdarab szerzője megkapja a Jury által neki odaítélt Schiller-díjat, az antiszemiták, a velük született jóstehetséggel ki is találták azonnal az okát, így okoskodtak, vagy helyesebben mondva szimulálták az okoskodást. Fulda Lajos zsidó és Vilmos császár nem akarja, hogy zsidó író megkapja a Schiller-díjat. Világos ebből, hogy a császár antiszemita érzelmű és csak al­­kalmat keresett, hogy ennek az érzésnek megfelelő mó­­don kifejezést adhasson. Amint ebben a konklúzióban megállapodtak, rög­­tön hozzáláttak, hogy tőkét csináljanak belőle. Az ant­i־ szemita lapok napról napra olyan újabb nyilatkozatokat adtak a császár szájába, amelyből a velük való elv­­rokonság kiviláglott. Örömmel hirdették urbi et orbi, hogy megjött az ő idejük és hogy programmjukat, leg­­felsőbb helyen helyben hagyják és szankc­ionálják. A je­­zsuita­ törvény megszavazása is víz volt malmukra, mert azt hitték, hogy a rend behozatalával Németországban növekedni fog természetes híveik száma, s ebből ma­

Next