Egyenlőség, 1902. január-június (21. évfolyam, 1-26. szám)

1902-01-05 / 1. szám

EGY­ENLŐSÉG. 21902. január 5. lisztikus elemnek szétosztásában a magyar zsidóságnak kiváló feladat jutott osztályrészül, a­melyet hatalmas energiával, a nemzetre nézve szemmel látható haszonnal igyekszik is betöl­­teni. Ha nem értjük, nagy súlyt kell fektetniük a zsi­­dókkal szemben a faji megkülönböztetésre, azok­­nak, akik saját magyarságuk mellett semmi más bizonyságot se fajit, se nemzetit, se erköl­­csit nem tudnak felhozni, mint azt, hogy ők­­ nem zsidók. Ők milyen különös díszmagyarokat és táj­­hazafiakat látunk mostanában feszíteni pusztán a nemzsidóság fölséges privilégiumának révén. És milyen furcsán nyilatkozik meg bennök ez a faji öntudat. Ez a vegyes összetételű fajmagyarság örült is meg olyan nagyon, a­mikor néhai Egan azzal a leleplezéssel kedveskedett nekik, hogy a mármarosi külön zsidó szekta, mely műveletlenségében és el­­hagyottságában legtávolabb áll a nemzeti közösség átérzésétől, voltak­ép kazár népfaj, azaz a magyar­­ul közel rokon, és szittya származás. Ennek a nagyon vegyes nem-zsidó társaságnak van is örökkön szüksége arra, hogy a magyarság dicső­­itett eszményét az általános kereszténység szen­­telt vizében áztassa meg. Pedig azt csak tud­­juk, hogy épen a kereszténység a vi­lág­­történelem legkozmopolitikusabb alakulása, sőt alapgondolata is az emberiség kozmopolitikus összefoglalása, hisz oly erős internac­ionális hatalmi szervezetet is fejlesztett, mint a kath. hierarchia. Ezek kétségtelenül nevezetes ellnmondások! Bi­­zony ha még soká haladnánk tovább azon az úton, ahol egyedül a zsidóság ellen való anta­­gonizmusban keresnék a magyar nemzeti lélek interpretálását, az lehetne a dolog vége, hogy éppen a zsidóság táborában lehetne találni az egysé­­ges és fegyelmezett magyar hazafiság képviselőit, ellenben a másik oldalon a faj magyarság hamis czége alatt a legrettenetesebb kozmopolitikus zagyvaság habzanék össze. Fájdalom, ebben a fejlődésben a humoros ro­­mis fölött, még mindig uralkodik a komor tragi­­kus jelleg. Ennek az örökös nem is körutazás­­nak, de közvadászatnak a zsidóság helyzete körül kézenfekvő oka az, hogy korunkban az aljas sír­éberség és a sivár osztályönzés brutális tülekedéssel törtek be a közélet intéző hatalmai közé. És ezek persze a demagóg toborzásnak legolcsóbb eszközét­ mindig a zsidóságra való puttogatásban fogják találni. Nemcsak a polgári jogegyenlőségnek megvetése, de általában a kul­­­turális és haladás gyűlölete tör ki sokszor abban az ádáz indulatban, melylyel a régi privilégiumok á 1 m 0 d 0­zó­i a zsidóság­r­a rá!ת a­d­n­a­k. ila sok kárt okoztak vele a magyar nemzetnek, ott bizony sokszor a csü­ggedés érzését keltik a zsidókban is. Történelmi mértékkel ítélve meg eze­­ket a jelenségeket, persze igaz, hogy a magyar zsidóság nyugodtan nézhet a jövőbe és bizalom­­mal várhatja a piszkos áradatnak lefolyását. A zsidóság tudja, hogy­­ a nemzeti egységből való kirekesztését csakúgy sikerülhet a szabadalmazott magyaroknak elérniük, ha előbb a magyar tör­­ténelem nagy hagyományait megsemmisítenék és a magyar czivilizáczió összes alapjait rendre meg­­döntenék. De persze, persze, időközben éppen a legmagyarabb és legműveltebb zsidóknak kegyet­­len megpróbáltatásokat kell kiállaniuk önérzetük­­ben. Életet és vért áldozni a­mikor a haza követeli, és ez még könnyű dolog: örömmel és büszkeséggel ragadná meg a magyar zsidó a nagy alkalmat, a­mikor polgártársaival közösség­­ben az önfeláldozás pálmájáért versenyezhetne. De h­ogy épen azok, a­kikkel közös oltár előtt, közös nemzeti eszményekért hoznák legégőbb áldozatainkat, a magyarságunkból tagadjanak ki bennünket, s ezt nyugodtan elviselni ki bírná? Ha keressük, hogy más országokban hogyan csatlakoztak annyian a politikai czionizmus mozgalmához, hát épen ezt az okot fogjuk találni. *״■״*­Ott, ahol a czionisztikus ábránd nem anyagi, hanem erkölcsi okon alapul, ott az nem egyéb, mint a zsidónak megbántott és lázongó hazafi önérzete. A zsidó, kitől a nemzeti össze­­tartozás oly drága kötelékeit erőszakosan letépni igyekeznek, az ábrándok levegőjében keresi az archimedesi pontot, hol fájó önérzetét elvakult honfitársai ellenében megtámaszthassa. Mi ben­­nünk, magyar zsidókban az összetartozás köte­­lékének sokkal erősebb a csomója, semhogy azt a haza földéről letéphetnék. Ámde éppen magyar-­ságunk és honpolgári jogunk büszkesége az önérzet minden tiltakozására kényszerít ben­­nünket is. Megtiltja nekünk még azt is, hogy hazafiságunk elismerését alázkodó bizonyítással, a ránk vadászó indulatok megkérlelésével igye­­kezzünk kivívni. Hogy a zsidó magyarok büszke önérzetét megsebezhették, ezzel az egy ered­­ménynyel bizvást eldicsekedhetnek azok, kik magukról csak annyit mondhatnak, hogy ők magyarnyelvű nem zsidók. Az az melléknevük a magyarság ! Mezei Ernő: Az antiszemita természetrajzához. A mérges kígyó, mielőtt marna, regéli a Midras, megnyálazza a megmaradó helyet, hogy az áldozat azt higyje, hogy csókkal kedveskedik. Marása után meg igy szól a fájdalomtól fölorditó áldozathoz: Milyen igazság­­talan vagy. Hisz én csak a lábadat martam meg, miért

Next