Egyenlőség, 1905. január-június (24. évfolyam, 1-26. szám)

1905-01-01 / 1. szám

Memento­ ,­­ h hozzájutunk-e valahára a magyar zsidóság or­­szágos szervezéséhez ? És hogy hozzája jussunk , sikerül-e valahára elhárítani az örök akadályt? Sikerül-e betemetni azt a végzetes örvényt, mely kettészakította a magyar zsidóságot, kettészakí­­totta annyira, hogy kétféle zsidó felekezetet állí­­tott be hazánk közéletébe ? Ez a kérdés az ellenállhatlan közszükség erejével merült föl a Vl­ ik községkerület legutóbbi gyűlésén és a leg­­szebb elszánás nyilatkozataira késztette azokat a férfiakat, kiket az irányadás kötelezettsége terhel. Hisz ami itt akadályul szerepel, az tiszta képtelenség, egyszerű agyrém. Ám, hogy az ilyen agyrém évtizedeken át és a legválságosabb körülmények között, mint áthágyatlan akadály szerepelhetett, ez a tapasztalat az, ami még min­­dig komor kilátást nyit a jövőbe és csüggesztő kétséggel illetheti a legnemesebb elszánást is. Mégis elérkezik­­az idők teljessége, amikor a gyümölcsnek meg kell érnie. Mentől nehezebbnek látszik most is a feladat, annál méltóbb a jobbak verejtékére. Érdekes volna belepillantani azoknak az orthodox vezetőknek lelkébe, akik makacsul vitatják, minden alkalommal hivatalosan is érvé­­nyesítik azt a felfogásukat, hogy ami ellentét a magyar zsidóság kebelében támadott, az két különböző vallásnak jelentőségével bírna. Heine elmésen mondatja egy rabbival: a zsidók sokkal jobban értik a regula de tri-t, hogy sem a három-egy Isten tanát valaha befogadhatnák. De azok az orthodoxaink, akik nálunk és csakis nálunk, kettőnek látják azt a zsidóságot, amely minden időben egy volt, vájjon ők nem estek-e bele a számtani miszticizmusba is ? Nem! Ennek a megoszlásnak éppen mi­­nálunk még kevesebb­­az értelme, mint bárhol másutt. Egységesek vagyunk nemcsak a zsidó vallásban, egységesek a magyar hazafiságban is. Elég tanúságát láttuk ennek legutóbb is a cionista szervezés kísérletei ellenében! Íme, a cionismus is vallja a maga módján a teljes zsidó egységet; olyan egységet, amelynek semmi vallásos jellege nincs, mert oda kíván számíttatni mindenkit, ki a puszta származás révén a zsidó­­ság népfaji fogalmának osztályosa. De az így értelmezett egység ellen min­álunk állást foglalt a neológia és orthodoxia egyaránt. Miért? Mert először minndegyikök az általános zsidó közös­­­séget nem nemzeti és faji, hanem vallásos közös­­ségnek fogja fel. Mert továbbá az, amit nemzeti érzésünk igaz kincséül hordozunk szívünkben, orthodoxoknak és neológoknak egyet jelent a magyar hazafisággal, a magyar föld szeretetével. Harsogó tanúság volt ez, hogy azon az általános vallási közösségen belül, mely bennünket a kül- ן föld zsidóival összeköt, mi magyar zsidók egy­üt­­tesen külön nemzeti kötelékbe is vagyunk fog­­lalva. És amikor ily egyértelműséggel tanusítjuk a világ előtt, mi minden magyar zsidónak belső lelki érzése, micsoda ádáz démon ösztökélheti azokat, kik mindnyájunk kárával és megalázá­­sával éppen a vallást elválasztó ékül verik a magyar zsidóság testébe, kik az ország hatóságait is a két felekezet fikciójával állítják szembe? Ezekkel az üres fikc­iókkal immár le kell számolnunk. Csak pókhálók ezek, de mérges pókok rejtőzködnek bennök, melyek szövedékük­­kel a legnemesebb zsidó törekvéseket lehetet­­lenségbe ejtik, véröket elszívják. Lehetetlen, hogy amit évtizedek előtt pillanatnyi gyűlölködé­­sek sugallata vetett a felszínre, az állandó és meggyökerezett hagyomány átkával nehezedjék a magyar zsidóságra. A mámoros képzelődések, melyeket az 1868-iki kongresszus összehívása fakasztot, mihamar elpárologtak, a habzó gyű­­lölet forrása is már régen elapadt a lelkekből. Hajh, az idők tanúsága megc­áfolta mindazokat a föltevéseket, amelyekre az első időben a szaka­­dást és a szétválasztást alapították. Kijózanított bennünket abból a szép meggyőződésből is, hogy a külső támadásoknak, a zsidóság szorongatta­­tásainak korszaka végkép bezárult. Ki nem hallja azokat a kegyetlen leckéket, amelyeket minden nap nyoma a zsidóság modern történetébe bejegyez. El­­lenségeink ereje folyton növekvőben van és micsoda elégtételük lehet az a különös látvány, hogy mentői veszedelmesebb fegyvereket forgatnak a zsidóság ellen, ez annál pártoskodóbb és meg­­hasonlottabb, mintha az önfen­tartás ösztöne se működnék benne. Ne lássák-e igazi szégyenünk­­nek azt, hogy amit a kor szelleme és a magyar politika szabadelvűsége vallásunk jogának biz­­tosít, nem értékesíthetjük­ azokat a kötelezett­­ségeket, amiket az állam irányunkban a recep­­cióban vállalt, gyakorlati foganatra sem juttat­­hatjuk. Recipiált, minden keresztény felekezettel egyenjogúsított felekezet volnánk, ám kellő szervezet híján egyre kikényszerítjük magunk az idegen be­­avatkozást hitéletünk benső ügyeibe. Nem követ­­keztethetik-e ebből ellenségeink, hogy a szolga­­ság elaljasulása él bennünk akkor is, amikor kívülről a szabadság éltető szellője fujdogál felénk? Bizony a szervezés hiánya ! Meg sem lehet mérni, mennyi kár, mennyi hátramaradás, mily nagy érdekek romlása folyik belőle. Ha jól meggondoljuk, az egységes szervezéshez van kötve egy rendkívüli históriai feladat is, amelyet éppen a magyar zsidóságnak úgy kell betöltenie, hogy az egész világ zsidó­­sága hasznát és dicsőségét merítse belőle. Végig­­­nézhetünk a modern polgárisultság egész terüle­­­­tén, sehol nincs a zsidóság nemzeti hivatása oly 1905. január 1.E­GYENLŐSÉG

Next