Egyenlőség, 1909. január-június (28. évfolyam, 1-25. szám)

1909-01-03 / 1. szám

Egy vétség körül. A budapesti tábla vétkesnek találta a szolnoki törvényszék iktatóját, aki zsidó létére­ros hasonó ünnepén nem ment be a hivatalába. Az iktató urat annak rendje és módja szerint fegyelmi büntetés­­sel is sújtották. Érdekes előzménye van ennek a fegyelmi vétségnek. Az iktató ur a két ünnep­­napra egyenesen szabadságot kért és kapott a törvényszék elnökétől. Templomba is ment, hogy szive és hite szerint dicsérje az Urat. A törvény­­széki elnök azonban néha nagyobb ur az Úristen­­nél. Elküldött a templomba és onnan akarta hiva­­talba ráncigálni a zsidó vallási­ iktatót. Az pedig nem ment. Hivatkozott vallási meggyőződésére. Hivatkozott a szabadságára. Hiába. A törvényszék elnöke fegyelmi vizsgálatot indított ellene, mert Jos hasonó napján nem akart dolgozni. A buda­­pesti tábla pedig vétkesnek ítélte. Olyan tekintélyre hivatkozhatnál!­, mint Baloghy Györgyre, a budapesti koronaügyész helyettesére, aki azon a véleményen van, hogy a szegény zsidó iktató nem követett el fegyelmi vétséget. Azonban távol legyen tőlem, hogy a nagytekintelű­ királyi Tábla Ítéletének kritizálásába bo­csát­tkozzam, s abba a hibába essem, amelybe­­ nemrégen néppártok jutottak, akik a Koczurek-ü­gy alkalmából baltával mentek a felsőbíróságok tekintélyének. Pedig Koczurek káplán egészen közönséges bűntettes volt, a szolnoki iktató ellenben a koronaügyész helyettesének véleménye szerint nem vétkes. Az ítélethez magához tehát ne szóljunk hozzá. Gon­­dolkodjék felőle mindenki úgy, ahogy akar. A táblai tanács tagjai is intézzék el a dolgot a saját lelkiismeretükkel. Van ebben az ügyben egyéb kihámozni való. Nem kutatok semmit, de azt az egyet szeret­­ném tudni, vájjon merészelt volna-e a szolnoki törvényszék elnöke egy görög-katholikus embert a görög, karácsonyon hivatalba erőltetni? Vájjon ju­­tott volna-e eszébe, hogy a görög-katholikus embert kirángassa a templomból, mikor az hite szerint a legnagyobb ünnepét üli ?.Vájjon megtörténhetett volna-e az egész eset valamely szerb vagy román vallási­ hivatalnokkal s nem fekszik-e kézen az ügy magyarázata, mely élénken dokumentálja, hogy hasonló dolgokat csakis a zsidó vallási­ pol­­gárokon mernek elkövetni. Csak a zsidó, vallás ünnepeit nem respektálják s ez a jelen esetben annál nagyobb vétek és annál feltűnőbb, mert aki a vallásunkon ejtett sérelmet okozta, maga is a törvények hivatott alkalmazója, a­ szolnoki kir. törvényszék elnöke volt. Már­pedig úgy tudom, s igy tudja ezt mindenki, hogy a zsidó vallás recipiált felekezet. Legalább addig, amíg a mai korszak kormány­­zatáig el nem érkeztünk, senki sem gondolt arra, hogy az élő törvény csak egy darab rongyos papiros. Mint recipiált felekezetet megilletnek ben­­­lünket mindazok a jogok, melyeket a többi bevett vallások élveznek, s ezek közt eminens jog a vallási nagy ünnepek teljes tiszteletben tartása a hatóságok részéről. A polgári törvénykezési eljárás erről még a recepciót megelőzőleg intézkedett, de a recepció után ünnepeink ipso facto egy tekintet alá esnek a keresztény vallásuak ünnepnapjaival. S ha zsidó embert peres ügyben ünnepnapján törvénybe sem szabad idézni, mennyivel kevésbbé szabad vallási meggyőződését munkába hívással bántani akkor, mikor nemcsak tételes törvény , de belső ügyviteli szabályok is a vallási ünnepek kötelező tiszteletben tartásat, rendelik. r Ám a mi ünnepeink az állami gondoskodás­­ból ugyancsak kiestek. Pedig nem vagyunk köve­­tel­ők. Eszünk ágában sincsen, hogy a szombat respektálását követeljük. Csak a legfőbb ü­nne­­pekről van szó, s ez mindössze három nap az esztendőben. Hol van ez a három nap a rengeteg katolikus ünnepektől! És ezt a keveset sem tiszte­­lik. Nemcsak a bíróságokon van ez így. Ez az uzus a katonaságnál is — de próbálnák csak meg a mohamedán vallási­ bosnyák bakák érzékenysé­­gét sérteni! Ez az uzus az összes állami hivata­­lokban, egyedül az iskolák kivétel, a­hol a zsidó gyermekek ünnepnapon elmulaszthatják az előadást. S ez az egy kivétel, kivételképpen erősítése a sza­­bálynak, hogy a zsidó polgár ünnepnapjain ugyan­­azon jogokat veheti igénybe, mint a keresztény vallása. Ez a jog tételes törvényben adódott, s csak a mi türelmünkön múlt, hogy ennek a jog­­nak eddig érvényt nem szereztünk. De teremtő atyám, melyik az a jog, melynek érvényt szereztünk volna?! ‘És melyik az a jog, melyet a jelenlegi kormányzat érvényesülni en­­gedne ?! Ölbe tett kezekkel nézzük, hogy­­áz- 1909. január 3. EGYENL­ŐSÉG- Összetanult, régi, bevált írógárda áll rendelkezésére,, hogy a munkát lelkesedéssel, kitartással vállalhassa. Az irodalmi nívót mindig megőrizni igyekszik s e részben is felekezeti lapjaink közt versenytárs nélkül áll. Csatáz, oktat, bírál, vezérel irodalmi eszközökkel a család köré­­ben is, ugy hogy nemcsak a családfő, de a zsidó hajlék minden tagja, épp úgy mint a zsidóság minden párt­­árnyalata és műveltségi foka megtalálja benne a maga jó barátját, útmutatóját és szórakoztatóját Erre a föltevésre enged következtetni olvasóink egyre szaporodó törzsgárdája, amelyet arra kérünk, tartsa meg az Egyenlőséget az új XXVIII. évfolyam során is jóindula­­tában. Tetézze ezt azzal, hogy munkánk értékét ismerő­­seivel, barátaival is szíveskedjék elismertetni. Az Egyenlőség.

Next