Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1987 (29. évfolyam, 1-18. szám)

1987-02-02 / 1. szám

„Hello, Mr. Soros!" .. köszöntéssel fogadták az elmúlt év végén a Ménesi úti Jogász Szakkollégium lakói a hozzájuk látogató mecénás­­hírességet, Soros Györgyöt, Vá­sárhelyi Miklós és Litván György társaságában. A ven­dégek, így a legilletékesebbek­től — a hallgatóktól — nyer­hettek ismereteket az auto­nóm életforma és önképzés kí­sérletét folytató honi szakkol­légiumi mozgalom helyzetéről. A tervezettnél jóval hosszabb­ra nyúló eszmecsere jó hangu­latban telt el. A szakkollégis­ták George Soros személyes ígéretét kapták karácsonyi ajándékul arra vonatkozóan, hogy a jövőben az általa szig­nált alapítvány komoly segít­séget nyújt majd a nyelvtanu­lás technikai-személyi felté­teleinek javításához. A talál­kozó végén Soros György „Vi­szontlátásra” köszönéssel bú­csúzott a Madzsar-villa lakói­tól. A POLÁNYI-örökség Polányi Károly (1966—1964) a polihisztor társadalomtu­dós, a gazdasági antropológia klasszikusa munkásságáról tar­tottak konferenciát az elmúlt év decemberében az MKKE Rajk László Szakkollégiumában. Az alábbiakban a konferen­cián elhangzottak rövid összefoglalását adjuk ... LITVÁN GYÖRGY (MTA Történettudományi Intézet) nem csupán filológiai cseme­gével szolgált az érdeklődők­nek. Előadásának első felében Polányinak a bécsi emigráció­ban bekövetkezett világnézeti­­gondolkodói fejlődését vázolta fel. E sajátos fejlődés akkor a gazdasági determinizmus elvé­nek elvetésétől (ami a libera­lizmuson kívül az ortodox marxizmusra is vonatkozott) az örök értékek tagadásán át a katolikus vallásosságig ívelt. Litván György eztán tálalta a csemegét, részleteket abból az 1920-ból származó és eddig is­meretlen levélből, amelyben Polányi — az előadó értelme­zésében — explicite megfogal­mazza gondolkodásának fő jellegzetességét. Ez nem más — Litván szerint — mint olyan kettős erkölcsiség, amely egyszerre követeli a külső kö­rülmények, a társadalmi vi­szonyok megváltoztatását és következményekre, való tekin­tet nélkül a „jó” akarását. Az előadás második felében szó esett még Polányi szociológia­­felfogásáról, a gildszocializ­­musról és az állam szerepé­nek értékeléséről. SÁRKÁNY MIHÁLY (MTA Néprajzi Kutató Intézet) a tudós szubsztantív gazdaság­tani tipológiai alapfogalmai­nak (reciprocitás, redisztribu­­ció, társadalmi beágyazottság) értelmező számbavételét nyúj­totta. Kritikáját abban össze­gezve, hogy ez nem a válto­zás tipológiája, mert hiányzik belőle az intézményrendszeri konfliktus. Tudománytörténeti érdekességként említette meg, hogy Polányi nem ismerte ko­lozsvári professzorának, Somló Bódognak az ősi társadalmak gazdaságáról írott értékes munkáit. LENGYEL GYÖRGY (ELTE, Btk. Szociológiai Intézet) egye­temi előadásnak is beillő, tar­­talmas áttekintést adott az ál­talános társadalmi rendszer specifikus esetével foglalkozó, tehát szubsztantív szemléletű és módszerű gazdaságszocioló­giai elméletekről és ezen belül Polányi helyéről, hatásáról Mainetől, Spencertől Waller­­steinig, illetve Komár J.-ig, Szelényi J.-ig. Alapvető kriti­kaként arra is felhívta a figyel­met, hogy a szubsztantív gaz­daság fogalma Polányinál olyan magas absztrakciós szin­tű, hogy éppen a termelés, mint olyan marad ki belőle. A szubsztantív iskola üzenetét végül is az empíriához való ragaszkodásban, a történeti szemléletben és a dogmák és előítéletek nélküli gondolko­dásban összegezte. TEMPLÁN ISTVÁN is Po­lányi felfogásának kettősségét, gazdaságideterminizmus-elle­­nességét és a világnézeti és morális válságnak az önsza­bályozó piacból való levezet­­hetetlenségét emelte ki. Kü­lön kitért a gazdaság vissza­vétele mai problémáira és le­hetőségeire. KINDLER JÓZSEF (MKKE Politikai gazdaságtan tan­­szék)-nek nem, közvetlenül Polányi munkásságához kap­csolódó, de Polányi szellemi­ségéhez közel álló kérdésfel­tevő előadása: „lehet-e a vál­lalatnak lelkiismerete?” pro­vokálta ki a hallgatóságból a legtöbb kérdést, talán éppen jelenlegi megválaszolhatatlan­­sága miatt. ZSOLNAY LÁSZLÓ (MKKE Politikai gazdaságtan tan­szék) a gazdaság beágyazódá­sának problémakörével kap­csolatban Polányi: „The Great Transformation” c. talán leg­jelentősebb munkájának egyik a se szabad, se reguláit piac­­gazdaságra vonatkozó gondo­latából kiindulva vázolta fel izgalmasan egy lehetséges gaz­dasági világ képét, ahol a föld és a munka egy humán­ökológiai rendszerbe épülnek bele és a tiszta pénzmozgás­­ sem az önérdek alapján törté­nik. ★ Polányi Károly munkásságáról, illetve munkáiból leg­újabb megjelent irodalom: Polányi Károly (Magyar Szocioló­­giatörténeti Füzetek 2, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Bp. 1926) P. K.: Egy gazdaságelmélet küszöbén. II. — cikkei a Bé­csi Magyar Újságban 1921—1923. (Szerk. Gyurgyák János.) Bp. 1985 (ELTE Ókori történeti tanszékeinek kiadványai, 39.)­ P. K.: Egy gazdaságelmélet küszöbén. 1. — írásai 1907— 1919. (Szerk.: Gyurgyák János.) Bp., 1986. (ELTE Ókori tör­téneti tanszékeinek kiadványai.) P. K.: Fasizmus, demokrácia, ipari társadalom (Gondo­lat, 1986.) Hudra Árpád Eszperantó az ELTE-n (Folytatás az 1. oldalról) Jásnak” a mesterséges nyelve­ket. Amikor pedig a hatvanas években kialakult az alkalma­zott nyelvészet, így többek közt a nyelvpolitika és a nyelvmodellálás kérdésköre, világossá vált, hogy az eszpe­rantó mindkét területen fon­tos szerepet játszhat, mint po­litikailag semleges nyelv, a nemzetközi érintkezés számta­lan vonatkozásában (a turiz­musban, a kereskedelemben, a tudományos életben és így to­vább) jelenthet megoldást ko­runk Bábelére, mint indoeuró­pai nyelvi modell pedig talán a legalkalmasabb a nyelvi mi­nimalizálás és ökonómia kér­déseinek­­ vizsgálatára. Az anyag nem hiányzik a nyelvé­szeti kutatásokból sem, hiszen működésének száz éve során az eszperantót szinte minden lehetséges funkcióban kipró­bálták, még olyan eredeti ren­deltetésétől távoli téren is, mint a többnemzetiségű csalá­dok kommunikációja. Az al­kalmazott nyelvészet tanköny­vei ma már nem kerülhetik meg az eszperantókérdést. Hogy az érdeklődés mennyire élénk, azt jelzi az is, hogy amikor két éve a Gondolat kiadó megindította PRO ÉS KONTRA c. sorozatát, az első kötet éppen az Antal László által szerkesztett „A világ­nyelv” volt. — Ez az érdeklődés hívta életre az eszperantó szakot is? — Nem közvetlenül. 1966- ban Budapesten tartották 3975 résztvevővel az 51. eszperantó világkongresszust, és ennek a sajtóvisszhangja keltett ér­deklődést, teremtett kedvező körülményeket. A Magyar Eszperantó Szövetség 1988 feb­ruárjában intézett kérvényt a Művelődésügyi Minisztérium­hoz, amely azt továbbította egyetemünkre. Itt a rektor vé­leményezésre Bárczi Gézának adta át, akiről köztudott, hogy fiatalkorától kezdve esz­­perantista volt, és az egyet­len, aki tudományosan is fog­lalkozott az eszperantóval. (Ő ugyanis, aki annyira féltette a magyart a nagy n­yelvek káros hatásától, az eszperantóban látta azt az eszközt, mely se­gíthet megőrizni a kis népek és nyelvek azonosságtudatát.) Bárczi kedvező véleménye nyomán már 1966 szeptembe­rében , „C” szakként bevezet­ték az eszperantó nyelvet és irodalmat. Kilenc hallgatóval kezdtünk. — És hánnyal folytatták? — Kilencvennyolcan végez­tek nálunk, köztük tíz külföl­di, lengyelek, japán, vietna­mi stb. Tízen doktoráltak (a legutóbbi éppen idén nov. 26- án), és érdekes, hogy ötvenen ezen a szakon írták szakdol­gozatukat, noha főszakjukat kevesen adták le tanulóink közül. Úgy érzem, ez is azt mutatja, milyen sok még a feltáratlan terület az eszpe­­rantológiában, és éppen ezért a hallgatók úgy érezhetik, még ismeretlen területeit jár­hatják be a tudománynak. A tanrend változatossága sokfe­lé csábít: foglalkozhatnak a nyelvoktatás általánosabb problémáival, az eszperantón mint nyelvi modellen tanul­mányozhatják a nyelv időbeli és térbeli változásait, vagy éppen kutathatják az eszpe­rantó irodalomtörténetet. (A nyelv ugyanis, érthető módon, inkább működött és működik írott formában, értékes erede­ti és fordításirodalmat is hoz­va így létre.) — De mihez lehet kezdeni egy eszperantó szakos diplo­mával? — Elvileg ez is ugyanúgy jogosít a középiskolai tanár­ságra, mint más szakok dip­lomája. Nyilvánvaló azonban, hogy a kevés helyen, fakultá­cióban tanított eszperantóból nem lehet megélni. (Habár el­gondolkoztató, hogy az általá­nos iskolákban már kétezren tanulnak eszperantóul, s így a nyelv a kötelező orosz és a választható angol, illetve né­met után a negyedik­ helyen áll.) Mi azonban, nyelvészeti tanszék lévén, sokkal inkább képzünk eszperantológusokat, elméleti szakembereket., Vég­­zetteink közül sokan tevé­kenykednek a mozgalom ok­tatási, ifjúsági vagy más té­ren. Nem mostohagyermek az irodalom sem: „öregdiákjaink között vannak neves műfordí­tók, egyik végzettünk pedig a legrangosabb eszperantó iro­dalmi díjat nyerte regényével. — Mit kell tudnia annak, aki föl szeretné venni a sza­kot? — Mint minden „C”-szak­­nál, nálunk is alapozóra kell járni másodévben, ami heti két óra nyelvtanulást jelent. A harmad- és negyedév prog­ramja hat órában rendszeres nyelvtan, stílusgyakorlat és irodalomtörténet, az ötödéve­sek három órában interling­­visztikát és módszertant ta­nulnak, gyakorlatra járnak.­­ Nő vagy csökken a je­lentkezők száma? — Fluktuál. . Sokáig nem jöttem rá ennek okára, amely azonban egészen prózai: azok­ban az években, amikor a hallgatók kézhez kapták az egész­­tanrendet, és nemcsak annak kivonatát, többen je­lentkeztek. Más években egy­szerűen nem szereztek tudo­mást a szak létéről. Úgy vé­lem, az ilyen spórolás, mely kényelmetlenséget okoz a hall­gatóknak és a kis szakokat sújtja, nem szerencsés. — Hogyan változik társa­dalmi méretekben az eszpe­rantóhoz való viszony? Ho­gyan látja a nyelv jövőjét, esélyeit? — Az eszperantómozgalom elérte azt a szintet, amelyet önerejéből el tudott érni. So­ha nem álltak ugyanis mögöt­te politikai vagy anyagi erők. A nagy minőségi ugrás, mely várat még magára, az eszpe­rantó fokozatos elismertetése, intézményesítése volna. A leg­­meggyőzőbb módja ennek vé­leményem szerint az, ha­­ az eszperantisták minél több te­rületen bebizonyítják nyelvük alkalmasságát: a turizmusban­­sok éve működik már a Pas­­porta Servo, ez egy címlista, melyet bárki, aki a nyelvet beszéli, igénybe vehet: a ven­déglátók ingyenes szállásról, gyakran étkezésről, városné­zésről is gondoskodnak, és még viszontvendégeskedést sem várnak cserébe), a tudo­mányban (egyre több folyó­­irat közöl eszperantó nyelvű rezüméket is ; a Közös­­ Piac DLT nevű fordítórendszeré­ben az eszperantót készülnek használni köztes, un. Mű­nyelvként) vagy az irodalom­ban (ahol az eszperantó egye­dülálló közvetítője lehet a kis népek értékeinek. Szathmári Sándor pl. eszperantóul írta . Kazohínia c. művét; a János vitézt eszperantóból fordítot­ták kínaira; a bölcsészkaron nemsokára megjelenő Opus Nigrum c. „interkulturális­’ folyóirat is sokban épít az eszperantóra. Nekünk, magya­roknak mindig is kezdemé­nyező szerepünk volt az esz­perantó történetében: amikor az irodalmi nyelvet kellett létrehozni a harmincas évek­ben, színre lépett a budapesti iskola és Kalocsay Kálmán; amikor az eszperantó tudo­mányos feldolgozása, vált idő­szerűvé, megalakult a szak; most, amikor az esz­perantó intézményesítése az égető kér­dés, ismét nekünk, magyarok­nak kellene lépnünk. Ha ez megtörténik, és ha az eszpe­rantó továbbra is ilyen élet- és fejlődőképesnek bizonyul — amiben hiszek —, nem le­het kétséges, hogy az élet egyre több területén töltheti majd be a semleges nemzet­közi közvetítő nyelv szerepét. Nyomot hagyni Az ELTE Főtitkári Hivatala ez idő szerint hét olyan szer­ződést őriz, kezel, melynek címe: Kötelezettségvállalás közér­dekű célra. Talán nem mindenki előtt nyilvánvaló; e jogi ka­tegória ama áldozatos gesztust jelöli, mellyel magánszemélyek vagyonuk, örökségük egy részét alapítványként, jutalomdíj­ként felajánlják. A következőkben sorra szeretnénk bemutatni az egyetem hallgatói számára tett alapítványokat, különös tekintettel a felajánló személyére és indítékaira. Elsőként a SZILÁRDFY-JUTALOMDÍJRÓL. Szilárdfy Zoltán, Kálóz köz­ség esperes-plébánosa 1984- ben 109 000 forintot ajánlott fel az ELTE végzős művészet­történész-hallgatói számára. A­­jutalomdíjban az részesülhet, aki szakdolgozatát a keresz­tény ikonológia, illetve iko­nográfia témaköréből írja és sikeresen megvédi. A jutalomdíj felajánlóját le­vélben kerestük meg kérdé­seinkkel. Válaszában Szilárd­fy Zoltán ekképp mutatta be magát: — A művészet iránti szere­­tetet otthonom hagyománya és légköre biztosította, míg a ka­tolikus eszméhez való kötődé­semet még ugyanakkor, „pre­­hisztorikus” koromban, éppen az ilyen jellegű tetszetős mű­tárgyak látványa és hatása hozta létre bennem. Édes­anyám, Szilárdfyné Szalai Margit okleveles iparművész, grafikus. Egymással összefo­nódva fejlődött és bontakozott ki egyházi hivatásom és mű­vészettörténészi érdeklődésem. Munkateremet a leginkább ne­kem való artisztikus környe­zetben, a templomban tud­tam elképzelni, ezért gimná­ziumi érettségi után a szegedi Hittudományi Főiskolára men­tem, s 1973-ban lettem lelki-­pásztora a dél-Fejér megyei Kálóz községnek, ahol jelen­leg is mint esperes-plébános működöm. 1968 óta szakfolyó­iratokban rendszeresen publi­kálom ikonográfiai kutatásai­mat. A szerkesztőség felkéré­sére a magyar szentek ábrá­zolásáról és kultuszáról írtam a Herdernél nyolc kötetben megjelent Keresztény Ikonog­ráfiai Lexikonban. 1984-ben a Corvina Kiadónál önálló köte­tem jelent meg a Barokk szentképek Magyarországon címmel. A megjelenésre váró Keresztény művészeti lexikon­nak társszerkesztője, az Egye­temi Könyvtár 1987-re terve­zett kiadványának, a Barokk kori kisgrafikai ábrázolások magyarországi búcsújáróhe­­lyekről című munkának pedig társszerzője vagyok. Új önál­ló kötetemben a régi hitélet magyarországi kegytárgyait kívánom bemutatni. — Hogyan került közelebbi kapcsolatba az egyetemmel? — 1977-ben lehetőség nyílt arra, hogy mint egyházi sze­mély, felvételi után az ELTE Bölcsészettudományi Karán levelezőként a művészettörté­net szakot elvégeztem. Itt 1981-ben kitüntetéses okleve­let, ez év elején pedig „sum­ma cum laude” minősítéssel egyetemi doktori diplomát sze­reztem. • (Válaszlevelében Szilárdfy Zoltán kitért arra is, ami bár egy jutalomdíj történetéhez nagyon is hozzá tartozik, az ember mégis illetéktelen kí­­váncsiskodásnak, durva udva­riatlanságnak érzi a kérdést: „Honnét a felajánlott ösz­­szeg?”) . 1984 októberében az egri Dobó István Vármúzeumban kiállítást rendeztek Devóció és dekoráció címmel, amely­ben nem csupán szakértőként, hanem mint a kiállított mű­tárgyak kölcsönzője is szere­peltem. Kölcsöntárgyaim iránt a múzeum vásárlási igényt je­lentett be. Tekintettel arra, hogy e műtárgyak mindegyi­kéhez valamilyen élményem tapadt, ezért arra az elhatáro­zásra jutottam, hogy az értük kapott összeg a számomra na­gyon kedves tárgyakhoz méltó célra fordítassék. — Várakozása és eddigi ta­pasztalatai szerint alapítvá­­­nyának van-e, lehet-e ösztön­ző hatása az ön által támoga­tott tudományterület fejlődé­sére? — Úgy látom,­ igen,­ hiszen több ,olyan dolgozatról tudok, amely tárgyát a keresztény ikonográfia témaköréből vá­lasztja. Ha a köztudatban job­ban élne az alapítvány ténye, akkor talán még többen hasz­nálnák ki a lehetőséget. Az úgynevezett általános művelt­ség ma még alapfokon sem biztosítja azokat az ismerete­ket, amelyek egy-egy vallási témájú műalkotás megértésé­hez, értelmezéséhez szüksége­sek. Aki keresztény ikonográ­fiával foglalkozik, annak szert kell tennie bizonyos teológiai, biblikus, patrológiai, hagigrá­­fiai és liturgiai ismeretekre — az én számomra igen-igen fon­tos, hogy legyenek ilyen szak­emberek. — Az összeg nagyságától, függően minden alapítvány­nak nyilvánvaló anyagi tekin­télye van, de mitől függ ön szerint szakmai, erkölcsi te­kintélyük? — A jutalomdíj tőkéjének évente kiosztható kamata 9000 forint. Úgy gondolom, hogy a többnyire anyagi gondokkal küszködő pályakezdő fiatalok­nak „elsősegélyként” még ez a csekély összeg is jól jön. Ami az alapítványok szakmai, erkölcsi tekintélyét illeti, az véleményem szerint a felaján­ló személyiségétől, annak szak­mai és erkölcsi tekintélyétől függ — így erről többet nem mondhatok. — Ha egy jutalomdíj a fel­ajánló nevét viseli, úgy az alapítvány akarva-akaratla­­nul megőrzi annak emlékét, s így a felejtés, a halál kijátszá­sának eszköze is lehet. Taga­dó válaszát sejtve — hiszen ez az igyekezet túlontúl hiú és materiális ahhoz, hogy egy ka­tolikus pap világképébe il­leszthető legyen — mégis kér­dezem: gondolt-e erre is? — Való igaz, hogy a múlan­dóságról, a halálról, az örök­kévalóságról világképemnek megfelelően a húsvét fényében gondolkodom, mégsem találok ellentmondást abban — sőt a személyiség egzisztenciális ki­­teljesedését látom benne, kü­lönösen azoknál, akiknél sa­játos életformájuk miatt a gyermekvállalás nem jöhet számításba , hogy legalább annyi nyomot hagyhassak ma­gam után, mint egy paleoliti­­kumi falevél. lőrinczy

Next