Egyetértés, 1879. szeptember (13. évfolyam, 241-269. szám)

1879-09-11 / 250. szám

Hirdetések és nyiltterek felvétetnek K­iseb&ly szerint a kiadó hivatalban: Budapest IV. himző-utcza és kalap-utcza sarkán 1. sz. Hirdetések felvétetnek a külföldön: Bicsben, Oppelik A.-nál, Stubenbaater Nr. 2. Mosse Rudolfnál, Seilerstätte Nr. 2. Haasenstein és Voglernél­ S Wallfisehgasse 10. Daube G. L. és társánál, Wollzeile Nr. 12. TArisban; Hamas, Lafitte db Comp.-nál, Place de la Bourse. X1J0L évfolyam Budapest frankfurtban ajU.: Daube G. L. it társánál.FRYF TF RTF Q Lu T L. I Hit I L.O POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP. 250. szám. R5 Csütörtök, 1879. szeptember 11. 1 r ■ ■ ■ [UNK] II­­­­­I.I ———————tt—MBÉM Szerkesítő­: 8 kiadó-hivatal i Budapest IV. htmzS-utcza és kalap­atozd sarkán 1. szám. Csak bérmentes levelek fogadtatnak eL Kéziratok vissza nem küldetnek. t Előfizetési díj: Vidékre postán^vap helyben hib­os­ító" :::: !ü:r Negyedém...................... . C_ Egy hóra......................... 1.80 Egy szám 6 krajczár, Kabul és Novi-Bazár. Sajátságos összejátszása a sorsnak. A „hírverő“ egyszerre tudatta a világgal, hogy Ausztria csöndesen okkupálja Novi- Bazárt, a lecsöndesített afghánok pedig fel­­konczolják Davagnari őrnagyot és személy­zetét. Afghanistan és Novi-Bazár! A gan­­damuki békekötés volt ott az írott emlék­oszlop, melyre Jakub khán kézjegye raj­zolta a békepipát. Ez emlékoszlop tövében nyílt meg a ka­buli vérfürdő, melyet a lá­zadó ezredek a forrongó néppel a követ­­ségi palota előtt rendeztek. A török-osztrák egyezmény a békés útjelző, a­mely Ausztriát a pasalikba ve­zeti, hogy a vegyes okkupáczió czimén,a kétfejű sas fészket verjen a czivilizáczió háta mögött fekvő területen. Mi lesz ennek a végkifejlődése ? A hasonlat még egyéb dolgokban sem sántikál. Tudományos határvonalak meg­szerzése az indiai britt uralom biztosítá­sára, volt a czél, a­mely a gyorsan befe­jezett és békekötéssel pecsételt angol-af­­ghán háború eredményeir jelentkezett. Az angolok biztosságban ringatták magukat, ujongtak a sikernek és Oavagnari őrnagyot csekélyke katonai fedezettel Kabulban hagy­ták amolyan vicekhánnak. És íme a ki­­hűltnek hitt hamu alól a parázs lángot kapott, s pattogó szikrái az angol követ­ségre rápörkölték a fedelet. Elvérzettek valamennyien. Jakub khán siralmas leve­lei a búcsúztatók, a melyekben meg van írva, hogy ő nem ur a házában, a szertá­rak kirabolták, a nép a békéltető Daoud sahot halálra verte, a kabuli kormányzó az emir fiával s „más befolyásos személyek­kel“ balkányi tekintélylyel sem bírnak, s bizony az afghán háborút a békekötés da­czára, sőt talán épen annak következtében kezdheti Anglia újra­ , Dalmácziának stratégiai biztosítása van okul emlegetve a Novi­ Bazár megszállását rendező kaland kimentése végett. Két el­lenséges fejedelemség határszorosai közzé ékelt vonalon siet az osztrák ármádia oly hátvédet teremteni, a­mely csak a grani­­csár politikusok agyából ugrott elő az orosz Vulkán kalapácsütésére. „A lakosság siet meghódolni,“ „az ok­­kupáló hadosztály vér nélkül nyomul előre,“ „minden jel arra mutat, hogy a megszál­lás emberáldozat nélkül fog sikerülni.“ Efféle kisérő szavakkal látják el félhivata­losaink a tudósításokat és vezérczikkeiket. Ezekből következtetve a siker koronája ben fekszik az egyezményben, mint az afghán­­angol háború befejezése a gandamuki fé­nyes békekötésben. A hit igen regényes jószág, jó ked­vet, jó vért csinál, de minden hitnél, min­den reménynél többet érne a politikai szá­mítás ; a számítás, hogy az albánok lelké­ben béke honol az okkupáczió iránt; a számítás, hogy az okkupáczió csele nem olyan verem-e, a melyet orosz ész, osz­trák kézzel osztrák esésnek ásatott. Mert hát az afghán békekötésnél is csak e két pont körül számítá el magát régi drámák tanúságainak elfelejtése árán, az angol diplomáczia. Az afghán meghódolás­nak is csak annyi értéke volt, mint van az albán megnyugvásnak. Egyiket sem fe­dezi Mohamed szakállának a varázsa, s minden prófétiánál többet mond, hogy a hódító nem származik a próféta ágyéká­ból akár egyenes leszármazás, akár igaz­­hitüség dolgában. Aztán „graeca fides, nulla fides“, orosz barátság, semmi barátság, de még a házá­ból kiokkupált török egyezmény hite sem oly erő, a­mely a hitetlenek hajszáljait védené, hogy azok se az égnek ne állja­nak, se le ne hulljanak. John Bull most keserüli a kegyetlen sorsot, mely hidegvérébe belecsöpögtette a bevégzett tények megdönthetetlenségének hitét. A véres események híre ezernyi mértföldekről tudatja Londonban, a­mikor Bécsben a „vér nélküli okkupáczió“ ve­rőfényén sütkéreznek, hogy a sterlinggel szemben ha font helyett kilogrammban mérik, s egy helyett két marokkal szórják, nagyobb súlyt vet az afghán béke latoló mérlegén a rubel pengő ércze. Oroszország ébren volt, míg Anglia szendergett; Szent-Pétervárott figyelnek, midőn Bécsben mámortól ringanak. A keleti kérdés két végpontján Ka­bulban és Novi-Bazárban látszólag ellenté­tes nyomon ugyanazon furfangos kéz műve rendezi az eseményeket. És a napi­rend­ről levett kérdés, melyet oly bölcsen elin­téztek Berlinben és Afghanistánban, nyu­galmi leplét eldobva Kabul köztérein egy megrázó tragédiában, Novi-Bazár birkajá­róin egy gond nélküli előjátékban szerepel, mint élő, forrongó anyag. Leíró rajzok, elképedő újságczikkek olvasása előtt is látjuk a felindulást, a­mely Angliában a „szerencsével és ered­mén­nyel“ befejezett afghán háború kabuli feltámadása után a közvéleményen erőt vesz. Bölcs elmélkedések, miniszteri okos­kodások, hosszú lére eresztett izgató be­szédek nélkül természetszerűleg emelkedik a „zsoldot követelő“ katonák, s „lázongó csőcselék“ dúlásai és vérengzései mö­gül kiemelkedő ármány, mint orosz intéző, mely nem tűri, nem akarja tűrni, hogy a „tudományos határvonalak“ meg­szerzése által Anglia félelmes volta és ázsiai hatalma föltétlen békességet és meg­szilárduló biztonságot élvezzen. Anglia ke­rülte a harczot, Európában, s megkapta azt Ázsiában. Az Európában megerősödött és kiterjeszkedett Oroszország felhasználja előnyeit, s van gondja rá, hogy a Balkán­tól félrevonuló ellenségnek Kandaharnál és Kabulnál dolgot adjon. Nem kerül se annyi pénzébe, se annyi vérébe, mint a „győztes európai diplomácziának“, s a­­ cyprusi,bortól és az afgháni édes tejtől leitasult st.-jamesi politikának. Ausztriára Novi-Bazárban vár előbb­­utóbb a kabuli vér­dráma. A biztonság érzete, a békés foglalás nyugalma mögött itt is az orosz ármányvetés uralkodik, elő­készítve a pillanatot, midőn a kabuli vég­pontról a novi-bazári végpontra hárul majd a keleti kérdés véres keze, bekopogtatva a diplomácziánál a gúnyos szóval: „íme a keleti kérdés megoldva.“ Gr. Andrássy Gyulának az ügyek vezetésétől való visszavonulása tehát szeptember 25-én történ­nék meg. A­mint ebből látszik a félhivatalos króniká­sok sietnek előre bejelenteni a napot, a­melyen e nagy esemény be fog következni. Egyéb se hiány­zik rendkivüliségének emelésére, mint a naptár jóslat, mely ugyan ekkorra hirdetne egy csodála­tos nap vagy holdfogyatkozást, a­mely látható Bécsben, Berlinben és Szent-Péterváron. Talán ebből is kijutna a részünk, ha már előlegesen nem­ biztosítottak volna mindenkit, hogy Andrássy az uralkodói kegy legmagasabb elisme­rése közt távozik, maga után hagyva üstökös­szárnynak Dóczy és Péchy diplomatákat, s megte­­vén a király személye körüli miniszternek báró Orczyt. Aztán a világ sorsának „egyik“ intézője nem is szorul a nap­rendszer tüneményeinek specta­­culumára, midőn a világ sorsának „másik“ intézője leereszkedik hozzá vendégnek. Mert jő Bismarck, hogy barátságának bizományosát ő búcsúztassa el arról a polczról, a­honnan oly előrelátólag intézték a monarchia kerekének forgását. Első és lesz kéz­­szorítás, ünnepélyes fogadás, végül udvari görög­­tűz mellett hatásos visszavonulás. Addig is hallgathatjuk a gondviselés férfiáról a dicsőítő ódákat. S miben emelkednek ezek a közönségesnők színvonala felett ? Vajjon elsorolják minő nagy hazafias tetteket vitt véghez a nemes gróf, mig Jason colchisi aranygyapjához jutott ? Elmondják talán a lovagi erényeket, a melyekben e „félelem és mocsok nélküli“ hős nemzete érde­kében tündökölt'? Ah! mire való volna a hazafias és nemzeti tettekből kovácsolni arany babérkoszorút, midőn ilyenek nem képezték azon 18 rendjelű nagy ál­lamférfim ambitióját, a­ki büszkén hirdeti, hogy sikerült a parlamentek jogköréből elvonni a kül­ügyi politika ellenőrzését. Az ő lelke kéjjel vadja s tollas légiója által hirdeti hazája, e rongyos ap­­róságos országocska felé, hogy gondja a földtekét, mert sikerült parancsszóra körülölelte meghódí­tani Boszniát egy bandával, meg egy zászlóval. Nagy Sándornak kicsiny volt Maczedonia, mi volna Andrássynak egy Magyarország? Fent egyszer Zsedényinek aggodalmira, hogy mégis csak pogányul vesz az Andrássy bosnyák politikája, feltűnő idegességgel felelték: „Mondja meg barátainak, hogy én mondtam, miszerint az nem Andrássy, az az én és az én házam poli­tikája.“ Semmi! Andrássy se vindikálja, hogy volt neki valamikor politikája. Elég, hogy ott volt, a­hol a politikát csinálták s kegyelmesen megenged­ték neki az udvar fejével gondolkozni. Az egy­szeri fegyverhordónak is eljárt a szája, hogy ő nyerte meg a csatát, mert a nélkül a kard nélkül a melyet átadott, s a nélkül a ló nélkül, melyet vezetett, a vezér se nem harczolhatott, se nem ve­zényelhetett volna. Andrássy tollhordoz­óinak igazuk van. Sok­szor egy ló is nagy tényező a csatában. Hát még olyan csatában, a melynél a Bückwärts concent­ri­­rung elvei szerint a látszólagos előnyomulás igazi meghátrálás. Az irigység kaján foga se rághatja le többé ő excellencziájáról a siker ordóit, a­melyek mel­lén függnek és nyakán lógnak. Az ellenségnek is el kell ismerni, hogy gr. Andrássy megőrzi távo­zásával a szerénységet és saját tetteinek kikürtö­lése helyett azon boldogító tén­nyel árasztja el a világot, a­melyet úton-útfélen hirdetnek a magyar miniszterek, hogy „soha nagyobb kegyben nem állt az udvarnál, mint jelenleg.“ E kegy, mint működési ügyminiszteri siker kiséri őt le, vezércsillag és kál­hogy elfoglalja a meghalt „haza bölcse“ helyét, mint a gondviselés őrszeme az udvari áldás sugaraitól övezve. Igen! mi látni fogjuk őt, s hallani isteni szavait. Igen ! ő leereszkedik hozzánk, magával hozva Bismarck szellemének leheletét. Igen! ő itt lesz, s mi ko­szorút fonunk adóintő czédulákból, diadalkaput emelünk végrehajtói dobokból, s az üdv hangján rivaljuk , s add vissza „Bosznia herczege süssd meg a kegyet, az elesett fiukat, add vissza elszórt millióinkat!“ Budapest, szept. 10. Az ingerültség és elkeseredés Olaszországban nem csak Haymerle ezredes, hanem az olasz kor­mány ellen is nőttön nő, kivált azóta, mióta Ga­ribaldi eltávozott Civita Vecchiából Capreraba, mivel tudják, hogy ő csak a kormány megkeresése következtében tette ezt. A genuai­­ Movimento“ visz­­hangozza ezen átalános elégedetlenséget s ezeket írja : „Nem tudjuk, micsoda haszna van a kor­mánynak Garibaldi eltávolításában. Azon nagy fér­fiú most úgy sem mozog, egyedül egészsége vis­­­szaállítására gondol, még levelezéseit is felfüggesz­tette. Ő hihetőleg nem jó szemmel nézte volna Haymerle leleplezéseit. De hát mindegy; Garibaldi most nem emelheti fel a kesztyűt, mint azt hajdan szokta volt tenni. Senki sem válaszolt volna Hay­­merlének oly jól, mint Garibaldi, és ezen választ karddal adta volna. De készek és elég erősek va­gyunk e háborúra ? Ez a probléma. Legjobb a­mint tehetünk, ha várakozunk. Hadüzenetre nem sokára alkalmasabb időpont is fog bekövetkezni Olaszország számára. Nem is kell arra már oly soká várni. AZ „EGYETÉRTÉS“ TÁRCZÁJA. Az afgh­ánok történetéből:­ ­a kabuli vérengzés ismét előtérbe hozta Kö­­zép-Ázsia e vad, harczias népét, melyet az angol diadalmas fegyverek, úgy látszik, ép oly kevéssé voltak képesek végkép meghódítani, mint a nagy­lelkű béke, melyben az angolok, kiszorítván az orosz veszedelmes befolyást, meghagyták az ország teljes függetlenségét, biztosították a trónt egy vitéz és nemeslelkü s elődeihez képest hasonlíthatatlanul nagyobb fejedelemnek, s beérték azzal, hogy kép­viseletet tarthassanak az ország fővárosában. Ezzel ismét minden érdekessé vált, a­mi e sajátságos népre vonatkozik. Daczára, hogy e század harmadik évtizedétől kezdve bizonyos időközökben minduntalan fölme­rül az afghánok neve, történetük még­is sokkal ismeretlenebb a nagy­közönség előtt, semhogy arra vonatkozólag némely följegyzéseket közölni ne volna érdekes. Niamatullah volt a neve a Pahangir indiai császár udvarában élt historiographnak, ki 1609— 11 között egy, különben hiányos történetét irta meg az afghánoknak. Ő volt az első, a­ki azt ál­­lítá, hogy az afghánok a Báni Izrael (Izrael gyer­mekeinek) utódjai. Családfájuk szerinte fölmegy Ta­hit (Saul) királyig, kinek két fia maradt: Barkhiah és Ármiah. Ez utóbbinak fia Afghanah volt az afghanok tulajdonképi ősatyja. Történetük ez időben oly za­vart és homályos, hogy alig lehet benne kiiga­zodni. Sulaiman (Salamon) átadta seregei fölött a főparancsnokságot, felruházván őt egyúttal a szel­lemek és „dev“-ek fölötti hatalommal is. Egy al­kalommal Sulaiman légi utat tevén valamely ha­talmas légi szellem szárnyán, letelepedett a róla nevezett hegység legmagasabb csúcsára, — mely mai napig is „Sulaiman trónusának“ neveztetik — s a gyönyörű vidékü, bájoló éghajlatú földet Afghanahnak hagyta hübérbe. A mondába burkolt történet további folyamá­ban az afghanok úgy tűnnek föl, mint az igaz hit harczosai s összetévesztetnek az arabokkal, a mi már Niamatullanhak is feltűnt. E monda egyszer elterjedvén s magok­at tessé válván, több későbbi afghanok közt is ismert­afghán történetiró és költő is elfogadta, s ezóta néha variánsokban ugyan, de minduntalan fölmerül. Némelyek Izrael elveszett tiz törzsétől származtatják az afghanokat. E monda csakis monda, semmi más. Az an­golok szeretik hinni s azt állítják, hogy az afghán nyelvben sok szó van, melyen a héber származás fölismerhető. Mások ezt határozottan tagadják, sőt azt mondják, hogy az afghán nyelven egyetlen héber gyökü szó sem fordul elő s épen e nyelv nyújtja a legnyomósabb bizonyítékot, hogy az af­ghánok árja népfaj. Határosak lévén keletről a hindukkal, nyugatra a perzsákkal, nyelvük is bi­zonyos átmeneti nyelv az indo-sanscritból az irá­niba. Az angolok által az afghánok indu szárma­zása mellett felhozatni szokott, az az érv sem áll, hogy azok arcza fejalkata feltűnő hasonlóságot mu­tat a zsidóhoz. Semmivel se mutat feltűnőbbet, mint akár a perzsa, akár a török, akár pedig bár­mely más keleti nép. Az afghánokkal is megtörtént az, a­mi sok más néppel: szomszédjaik oly nevet adtak nekik, mely­­ előttök magok előtt ismeretlen. Ha az af­­ghántól azt kérdik : „czáh zok je ?“ (ki vagy ?) ezt feleli: „czáh Pastun (keleten Pachtun) jam“ (Pastun vagyok.) Nyelvök is pastunyelvnek ne­veztetik. Országát a köznép ama törzsek szerint nevezi, melyek lakják, általános nevét csak ritkán használják s ekkor Choraszán-nak vagy Pastuneh­­wának mondják. E névnek nagy fontossága van, ha meggondoljuk, hogy régi történetükből e né­ven kívül már hagyománya e keveretlen, önálló népnek nem maradt. A történet atyja, Herodot fölemlíti ugyanis, hogy Xerxes hadseregében Paktyusok is vol­tak (Paktyes), kik bőrködmönöket viseltek, nyíllal és íjjal harczoltak és tőrt viseltek. Fegyverzetük és ruhájuk nagyon elütött a persákétól, s ezért mondja Herodot a sagastiusokról, egy persa nomád nép­ről, hogy félig persa, félig pakty fegyverzetet vi­seltek. Herodot a paktyusok országáról is ad né­hány fontos adatot. Szerinte a legéjszakibb, aranyért járó indusok Paktyikával határosak. Fönnebb em­lítők, hogy a Pastun nevet a keleti afghanok Pachtunnak ejtik, — Herodot tehát alig írhatta volna ezt le görög kiejtés szerint helyesebben, mint Paktyes-nek. S a mint fegyverzetüket és öl­tözetüket leírja, az is mind a mai napig az afghá­­nokra illik, csupán a csak nyilat szorította ki a puska mai napság. Ez adatokból, melyekhez még másokat is csatol, dr. Trumpp, a­ki sok ideig élt Afghanisz­­tánban, s érdekes ismertetéseket irt róla, lakóiról s ezek nyelvéről és szokásairól, azt következteti, hogy a mai afghánok utódjai Herodot parityu­­sainak. A történelemben az afghanisztánok későn kezdenek szerepelni. Hogyan és mikor vették föl az izlamot, nem tudni, mivel ez is mondákban vész el. Először Mahmud, Ghazni fejedelme idejében (997—1030) lépnek föl. Mahmud ugyanis sereg­gel támadja meg a Herattól keletre fekvő hegyvi­déki afghánok országát, mely „Ghor“-nak (hegyes vidék) neveztetik, s elfogja fejedelmüket Muham­mad Surit. Ettől kezdve úgy látszik, az afghanok a ghasini turkomán szultánok fennhatósága alatt él­nek, a mert XII.században(1186-ban)fegyvert ragad­nak főnökük Sahabuddin Muhammad Ghori alatt s szétrobbantják Ghazni birodalmát, egész a földig pusztítván el a hasonnevű fővárost, mely akkor Ázsia egyik legnagyobb és legszebb városa volt. E nagy változás után s annak következté­ben indultak meg az afghan törzsek nagyobb ván­dorlásai. A juszufzai törzs pl. a XIII. században a Sulaiman-hegyláncz déli lejtőjéről Kabulba vo­nulnak, innen elüzetve Pesavarba mennek, s innen Szvatba, melyet 1413—24 közt hajtanak uralmuk alá. A Ghor-házbeli afghan szultánok a ghaznii birodalom megdülése után India felé fordítják fegy­vereiket, meghódítván itt a tulajdonképi Hindusz­­tánt. Uralmuk alatt az afghánok egész seregei vonulnak India felé, hol részint Rohilland, részint Multan körül telepednek meg, hol utódaik még ma is nagy részét teszik ki a lakosságnak. Indiában a különböző dynasztiabeli afghán fejedelmek három századon át uralkodtak, míg Bá­­bar, — a híres Tamerlán hatodik utódja — 1526- ban a Lódi-dynasztia uralmának véget vetett. — Dzsengisz-khán és utódai, valamint Tamerlan ide­­jéban mit sem hallani az afghánokról. Midőn Bá­­bar-khán 1504-ben elfoglalta Kabult, az afghánok délen csupán hegyeikben tartották magukat, de a Pesavar-völgy, valamint az attól éjszakra fekvő részek még birtokukban voltak. India elfoglalása után Bábar Kabulból Diliibe (Delhi) tette át szék­helyét . Kabul és a körötte fekvő tartományok ezentúl a dilh­i udvartól küldött helytartók által kormányoztattak. Az afghánok megőrzék független­ségüket hozzáférhetetlen hegyeik között s csak a völgyben lakók hódoltak meg a kabuli kormány­nak..^. Mogul­ császárok későbbi kísérletei, az af­­ghánokat meghódítani, mind meghiúsultak s mi­dőn Akbar császár 1586-ban a jaszufezai törzs he­gyei közé benyomult, ezek tökéletesen tönkre ver­ték seregét. Bábar halála után a persák ragadták maguk­hoz nyugati Afghanisztánt Kandaharral és Hera­­tot, mely terület ettől kezdve perzsa tartomány lett Choroszan név alatt. De az afghán törzsek a persa uralom alatt is meglehetősen függetlenek marad­tak, mert a nyugtalan ghizlai törzs, midőn a per­sák megkisérlettek leigázni, a XVIII. század ele­jén Persiába tört, egészen elfoglalta s az oszmán porta hadait is több ízben megverte. Csak a harmadik ghizlai királyt sikerült végre hosszú, elkeseredett küzdelem után legyőzni és elűzni Kadir­shaknak 1729-ben, ki aztán (1738- ban) egész Afghanisztánt meghódította, aztán In­dia ellen fordulván Difiit borzasztó vérengzés után kifosztatta, s a Mogultól az Industól nyugatra fekvő minden területet elvevén, Persia határait ismét, mint hajdan, egész az Indusig terjesz­tette ki. Nadir shach 1747 junius havában meggyil­koltatván, roppant birodalma összeomlott. A­h­­m­a­d shach, Nadir shachnak egy alvezére, ki az afghánok fölött parancsnokolt s főnöke volt a Sza­­doczai családnak, mely a duranai törzs legelső csa­ládja volt, magához ragadta a Nadir­shad­ által Indiában összerabolt kincseket s függetlennek nyi­latkoztatta magát. Seregére és kincsére támaszkodó tekintélyét örömest elismerték az afghán főnö­kök s 1747. október havában megkoronázták ben­ne az afghánok első királyát Kanda­­harban. Ahmad shahh uralkodásával kezdődik tehát az afghánok politikai élete mint egységes nemzeté, mivel ő előtte soha sem álltak egy főnök alatt. Ahmad okos uralkodó volt, jól ismerte népét s tudta, hogy az békeidőben nem lesz békés alatt­valója, gondoskodott tehát, hogy a nyugtalan alattvalókat külfelé foglalkoztassa s katonai fegye­lemhez szoktassa, mialatt benn az országban érin­tetlenül hagyta meg az ősi hagyományokat, intéz­­ményeket és szervezetet minden egyes törzsnél. Aztán minden nagyobb nehézség nélkül elfoglalta a Hindukus mögötti tartományokat, majd India ellen fordult s uralma alá hajtá­a Pendzsabot és Kasmírt, azokat állandóan országához csatolván s bölcsen lemondván Hindusztán többi tartomá­nyairól. A következő három tisztán csaknem szakadatlan király alatt Afgha- és lázongásoknak volt színhelye, nyugtalanságoknak úgy hogy a ki­­rályi hatalom, mely az egyetlen kapocs vala a Lapunk mai vám&bor fél tv mellék­let van csatolva. Az okkupáczió. Mint már tegnapi számunkban jelentettük és mint azt a táviratok is megerősítik, az északi had­oszlop Obadich parancsnoksága alatt, mely a kedve­zőtlen időjárás miatt, noha ez csak átmenő volt, későn kapta az indulási parancsot, csak szeptem­ber 8-án délutáni 3 órakor lépte át a határt Pri­­bojhoz közvetlen közelében, onnét a továbbvonulás Bánjáig ment, hol a csapatok táborba szállottak. Az indulás és bevonulás második napján a déli hadoszlop csapatai, mint látszik, jobb utakat értek, mivel már sokkal nagyobb távolságra halad­tak, mint az első napon. Ezen távolság ugyanis nem kevesebb mint Han Kot vonalig értek. 14 kilométernyi és ekkor­a A menet azért volt gyor­sabb, mivel itt most nem kellett felfelé menni, hanem mindig lefelé a jugoviczai és czebotinai völgy felé. A két vonal, hol most a csapatok állanak, már csak 5 kilométernyi távolságra van Plevljetől, a csapatok azon czéljától, melyet leg­előbb kell elfoglalniok. A plevljei hatóságok már el is mentek az osztrák-magyar táborba és ott biztosították a csapat parancsnokokat a szíves fo­gadtatásról, ha Plevljébe érkeznek. Az északi hadoszlop benyomulásáról csak azt tudjuk, hogy 8-dikán délutáni 3 órakor érkezett Bánjába. Ezen hadoszlopot is barátságosan fogad­ták mindenütt és ugyanezen hadoszloppal ment Huszni pasa is. Ezen hadoszlopról egyébb tudósítás nem érkezett a másodnapi előhaladásról. A későbbi hírek azonban azt mondják, hogy Obadidi dandára Prjelopole felé ment, a déli hadoszlop Plevjéből hasonlóképen Prjelopolebe indul. Ez utóbbi hely épen a Priboj és Plevlje közti út középpontján van, — így tehát még eddig minden békésen ment. A csapatok még eddig a lakosságból igen keveset láttak. Plevljeből egy zaptieh érkezett teg­nap a táborba, a török csapatok pararancsnoka megbízásából, hogy tudja meg az időpontot, mely­ben az osztrák-magyar csapatok készülnek bevonulni Plevljébe, hogy a török csapatok megtehessék tisz­telgésüket. Azon hit van az osztrák-magyar had­seregben elterjedve, hogy ezentúlra már nem igen tarthatni ellenállásról, noha a török hatóságok ma­­guktartása, mint állítják, sok kívánni valót hagy hátra. Lehet, hogy Konstantinápolyból érkeztek parancsok, melyek ezen változást előidézték. Ma reggel azon hír volt elterjedve, hogy a mohame­dán lakosság Taslidából elmenekül, de ezen hír még megerősítésre vár. Az utak itt-ott majd job­bak, majd roszabbak. A csapatok azt remélik, hogy ma este megérkeznek Taslidába. A pihenés, melyet a hadparancsnokok a csa­patoknak a bevonulás második napján engedtek, nem azért van, mintha a katonák nagyon ki vol­nának merülve, mint inkább azért, mert a két had­oszlop bevonulása Plevijebe legnagyobb óvatossá­got igényel és a hadparancsnokok teljesen meg­akarnak győződni a plevljei lakosság hangulatáról, úgy látszik tehát még­is, hogy dac­ára azon állí­tólagos szives fogadtatásnak a kaimakám, a nova­­városi mudir és a lakosság részéről, a hadparancs­nokok még most sem bíznak a helyzetben. Mind­eddig tehát bizonytalanság és remény mind az, mivel magukat biztatják. Még a legutolsó táviratok sem hoznak újabb híreket az északi hadoszlopról. A bécsi uj „Pressének“ magántudósítója a bevonulást a novibazári szandiákságban nem oly rózsás színben látja, mint némely más lapok. Elő­ször is azt mondja, hogy míg a csapatok jelenlegi táborukba Han Kotlinába érkeztek, nagyon sokat szenvedtek a hőségtől és az utak oly borzasztók némely helyütt, kivált Kovácson túl, hogy a lova­sok leszállottak lovaikról és azokat vezették. 9-én szerte húzó törzsek között, mindinkább gyengült. Indiában egyik tartomány a másik után veszett el, a sikhek hatalma alá kerülvén. Az ötödik af­ghan királyival Shah Shujával 1839-ben a Szadv­­ezai-dynastia Dost Mohamed által elüzetett a trónról s az afghan monarchia felbomlott, daczára, hogy az angolok mindent elkövettek, hogy Shah Shuját trónjára fegyvererővel visszahelyezzék. Az összeomlott birodalom romjain egy uj alakult, határaira nézve sokkal kisebb, melynek uralkodója politikai előrelátásból a királyi czimről lemondott s szerényen csak amirnak, vagy emirnek (fejedelem) nevezve magát. Doszt Mohamed, az uj dynasztia alapítója, a Barkzi-család ama nagyszámú herczegei közé tar­tozott, kik az India éjszakán uralkodó sikhekkel folytatott küzdelmekben megaczélozodva, nagyobb erély és nagyobb ravaszság által tűntek föl. Az angolok benyomulásakor, midőn Ghaszni mellett a csatát elvesztő, 600 lovassal az Oxuson túlra me­nekült, Kabul is — még előbb Kandahar — az angolok kezeibe került s a háború befejezettnek látszott.­­ Ekkor merültek föl az afghán ha­dak a Kheiber-szorosban, Doszt Mohamed legidősb fia Mohammed Akhbár alatt, ki ugyan több ízben megveretett, de azért minden sziklát külön védel­mezett az angolok ellen. 26,000 ember esett el itt, nem annyira az afghánok vitézsége, mint az idő viszontagságai miatt, s az itteni seregből csak egyetlen egy ember, Brydon tudott eljutni hír­mondóul Dzsellalabadba. Az sőbb boszul álltak vereségükért, angolok ugyan ké­de a veszteség, erkölcsi tekintetben is pótolhatatlan volt s Doszt Mohamed emir maradt, kivel az angolok megal­kudni voltak kénytelenek. Doszt Mohamed khán 1863-ban hunyt el, a­mikor is trónját kedvencze és harmadik fia, Sir Ali foglalta el, ki ellen a mellőzött idősebb­­ test­vérek és híveik elkeseredett harczot folytattak.­­ Uralkodásának első évei ezek ellen folytatott küz­delemben folytak el. Később fiával, Jakub khánnal keveredett viszályba, ki atyjának az év elején tör­tént halála után Afghanisztán emírje lett, és oly sok trónkövetelővel szemben, mint egykor atyja. Ez már azonban a legújabb idő történetéhez tartozik s mind Sir Ali uralkodásának utolsó évei az angol-afghán viszál­lyal mind fogva tartott fiának trónra jutása sokkal actuálisabb érdeküek, semhogy itt azokra ez alkalommal kiterjeszkedhetnénk.

Next