Élet és Tudomány, 1963. július-december (18. évfolyam, 27-52. szám)

1963-07-07 / 27. szám

834 Amiről beszélnek... A híd első kábele már a helyén van Az eredeti Erzsébet-híd építésekor a hajók és a zajló jég útját többezer köbméter épületfából készült állványzat zavarta és ehhez még felhasználtak annyi acélanyagot is, amiből elkészül­hetne egy Tisza-híd. Ma a toronydaruval felállított kapuzatok között drótkötelek­ből és dróthálóból álló két könnyű szerelőszőnyeg csüng. A szőnyegeken s az azok végében álló csörlőkön feltekercselve másfél kilométeres vontatókötelek van­nak, ezekkel húzzák helyére a híd tartó­­kábeleit, illetőleg annak egyes elemeket. A két — az északi és a déli — tartókábel egyenkint 61 sodronykötélből készül. Egynek-egynek az átmérője 54,5 mm és a súlya méterenként 17 kilogramm. A közepét kerek huzalokból, külső koszorúját különlegesen hengerelt — úgy­nevezett „z” profilú — szálakból fonták, így teljesen sima, nem hasonlít más „közönséges” drótkötelekhez. A gyártél kikerült egyenként 400 méter hosszú elemi kábeleket a Műegye­tem előtt, a budai Duna-parton készítik elő a szereléshez. Elektromos kemencék­ben a helyszínen olvasztott fémmel erősítik az előregyártott kábelfejeket a drótkötél végére. Végleges hosszát is itt szabják ki s amikor mindezzel elkészül­tek, dobra tekercselik és a budai hídfő­höz szállítják. Ami ezután következik, különösen kényes nagy, pontosságot igényelő fela­dat. A budai és a pesti parton levő csörlőknek hajszálnyira egyező munkát kell végezniük, ezért rövidhullámú rádión és telefonon is állandó kapcsolatot tar­tanak fenn. Amikor pedig a kábelszálat rákapcsolták a vontatókötélre , az elin­dul a szőnyegen, szerelőbrigád kíséri az útján — természetesen megfelelő bizton­sági intézkedésekkel, így sem minden­napi feladat a Duna felett lebegő hálón végighaladni a két part között. A brigád ügyel a vontatás zavartalanságára s nála is van egy rövid hullámú rádiókészülék. Ha valami fennakadás lenne, azonnal jelezheti. Az első elemi szálat — az úgynevezett iránykábelt — a közelmúltban függesztet­ték fel ily módon a két hídfő között. Egyenlőre még nem a végleges helyére, hanem a kábeltartó tornyok — a pitonok — tetején levő görgősorokra. Sok külön­féle helyszíni megfigyelés és mérés követ­­kezik ezután, néhány héten keresztül. Ellenőrizni kell az elméleti számításokat és a gyári méréseket. Hogyan hat a nap­sütés, a napi hőmérséklet változás a kábe­lekre ! Mlyen lesz az elkerülhetetlen alakváltozása, ami a kifeszítés, illetőleg felfüggesztés következménye ! A meg­figyelések végén ez az első kábel már a helyére kerül s ehhez hozzámérve helyezik el a többit, akkor már akár naponta 2—3 kábelszálat is. A teljes kábelköteg átmérő­je 50 centiméter lesz s keresztmetszete hatszög alakú; 10 méterenkint egy-egy „bilincs” fogja egybe az elemi szálakat. Ezekre a helyekre illesztik majd később a vékonyabb függesztőkábeleket, amelyek a híd pályatestét tartják. Magyar Pál Főszerkesztő: Kocsis Ferenc A szerkesztő bizottság elnöke: Csűrös Zoltán A szerkesztő bizottság tagjai: Ács Miklós, Ákos Károly, Bruzsa László, Fáth János, Fényes Imre, Futó József, Haraszty Árpád, Haraszti István, Harsányi István, Jantsky Béla, Jánossy Andor, Kulin György, Makkai László, Ma­rén Mihály, Matolcsi János, Mihalik Sándor, Németh Béla, Öveges József, Székely Sándor, Szlame­­niczky István, Tangl Harald, Tarján Rezső, Tasnádi Kubacska András, Vécsey Zoltán, Zách Alfréd. Kiadja: a Gondolat Könyv- Lapkiadó és Terjesztő Vállalat, Budapest, VIII., Bródy Sándor utca 16. Felelős kiadó: Havas Ernő, a Gondolat Kiadó igazgatója. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető a helyi, Budapesten a kerületi kézbesítő postahivataloknál és a kézbesítőknél. Előfize­tési díj negyedévre 13,50 Ft. Külföldiek a „Kultúra** Könyv és Hírlap Külkereskedelmi Vállalatnál (Budapest, 62. postafiók) vagy külföldi képviseleteinél és bizományosaiknál fizethetik elő. Szerkesztőség: Budapest, VII., Lenin körút 5. Telefon: 223-899. Kéziratokat nem őrzünk meg. 63.3226 Egyetemi Nyomda, Budapest

Next