Élet és Tudomány, 1974. július-december (29. évfolyam, 27-52. szám)

1974-07-05 / 27. szám

EGY VÉGVÁR GO­TS DJ AI­K KALLQ.ZENEKÖNYV 1666-BAN .A helytörténeti kutatás úgyszólván országos mozgalommá vált. A vele foglalkozók sok hasznos ismeretet gyűjtöttek össze. Úgy vél­jük, segítséget nyújtunk a helytörténeti kutatók további munkájához is, ha az alábbiakban egy olyan cikket adunk közre, amely a helytör­téneti eseményeket az országos történelemmel összefüggésben mu­­ tatja be. A kuruc mozgalmak „előesté”-jén, az 1664-es vasvári békét­ követő súlyos évek­ben a végvárak voltak a későbbi kuruc hadak katonaságának nagy közösségi ko­hói. Ilyen szerepet játszott a mai Sza­­bolcs-Szatmár megye területén Nagy­­kálló egykori végvára is, amely a maga 200 főnyi magyar lovasból és 200 gyalog­ból álló őrségével a Putnoktól Szatmárig ívelő északkeleti végvári láncolat egyik legerősebb pillérét alkotta. Rendeltetése szerint ez a vár az egész Felső-Tiszavidé­­ket védelmezte a dél-délnyugat felől mind sűrűbben felhatoló rabló török por­tyákkal szemben. A kállói végvári őrség e korban amellett mintegy gyűjtőlencsé­je volt a várat körülvevő szabolcsi részek — alábbiakban részletesen ismertetendő — szociális feszültségeinek is. Eképpen olyan ellentétek gócává lett, amelyek­­ központi politikai rendezést igényeltek — ennek kihatása viszont már messze meg­haladta a kállói vár szűkebb környezetét. Helytörténet és országos történet egymás­ba váltása ily módon ritka szemléletes­séggel tanulmányozható a kállói várban 1666-ban lezajlott eseményekben. Társadalmi ellentétek feszü­ltségében Az a jelenség, amelynek kállói vetü­­­­letét az alábbiakban be kívánjuk mutat­ni, szintén országos: a végvári közössé­gek paraszti kiegészülése, feltöltődése, il­letve az ebből következő társadalmi fe­szültség, amely több más tényezővel együtt a várőrségeket a környező földes­urakkal és nemesi vármegyékkel szembe­állította. A növekvő földesúri terhek alatt roskadozó parasztok számára ugyan­is az egyéni emelkedés kézenfekvő útja volt ekkoriban, hogy telküket elhagyva a végvárakba húzódjanak, ahol - ha számos nélkülözésnek voltak is kitéve — össze­hasonlíthatatlanul jobb sorsuk volt, mint a földesúr telkén, mert birtokába kerül­tek a katonai életforma legfőbb előnyé­nek, a jobbágyiga alól való szabadság­nak. Az persze szintén országos jelenség volt, hogy a földesurak nem hagyták annyiban a dolgot: utánamentek alatt­valóiknak, s vármegyei segédlettel visz­­szakövetelték őket a végvári kapitányok­tól. A várőrségek, s maguk a kapitányok is, nemegyszer ellenálltak az efféle föl­desúri visszakövetelések — repetíciók — teljesítésének, de végső fokon tehetet­lenek voltak, mert a rendi Magyarország törvényei a földesúri érdekeket védték, s a jobbágy szökevény­ekből lett katonák ki­adására kötelezték a várkapitányokat. Ez a helyzet állt fenn országszerte a XVII. század kezdetétől egészen 1666 áp­rilisáig. Mert ekkor — pontosan 1666. áp­rilis 19-én — Lipót király újabb rendelet­tel arra utasította a kerületi főkapitányo­kat, hogy az addigi gyakorlattal szakítva, utasítsák el a jobbágykatonák földesúri visszakövetelését. Ugyanakkor felszólítot­ta a vármegyéket is, hogy „a végvárak elnéptelenedéséhez vezető repetíciókkal hagyjanak fel", mert „ha valamennyi ér­dekelt katonát zászlaja elhagyására kény­szerítik, a végvárak csakhamar kiürül­nek, s a közjó legnagyobb kárára védte­lenül maradnak bármiféle támadással szemben”. Ez a történeti irodalmunkban eddig ismeretlen utasítás, amely a Csáky család levéltárában (Országos Levéltár, Budapest) maradt fenn, annál is inkább figyelemre méltó, mert nyílt szakítást je­

Next