Élet, 1913. július-december (5. évfolyam, 27-52. szám)

1913-07-06 / 27. szám

CHOLNOKY VIKTOR ÍRTA: KÁRPÁTI AURÉL Keményen boltozott homlokát egy tudós megirigyelhette volna. Finom, ideges profilján a szatirikus bölcs maró gúnyja vont barázdát ajkai köré, és kék szemének révedező tükré­ben egy örök, nagy gyermek álmodott. A közelgő este ezüstös holdfénye már ott csillogott a hajában, a halántéka körül és mert egyre gyakrabban lett szüksége Tartini végzetes filozófiájára, — ezt a filozófiát leg­szebb írásaival halálig igazolta — reszkető, vékony ujjai már csak a ceruzát bírták el. Utolsó novellájának kéziratát itt őrzöm az íróasztalomon. Egész kötetre való papírhalmaz, teleszántva a puha grafit kusza nyomaival. Görbe, öreg betűk, ideges, elrántott, türel­metlen jegyei mindig lázas alkotó kedvének. Zsenialitása és tragikuma egyformán kiolvas­ható belőlük. Langyos tavaszi estéken a Ferencváros tarka, földszintes házsorai között kószálva, várom, mikor tűnik föl százrétű fekete köpe­nyének himbálódzó foltja, aminek ráncaiban misztikus mesék rejtőztek. Télen-nyáron ott lebegett ez a sötét köpenyeg szikár vállain. Zseb nem volt rajta, pénzt nem gyűjthetett bele és mégis arannyal volt bélelve, a fantázia aranyával. Néha leakasztotta magáról és oda­kölcsönözte Amanchich Trivulsionak, az üveg­szemű kvarnero-kreolnak, máskor Malpertrix Guido úr vállán ékeskedett vagy Reid Alnisszor harcos termetén simogatta végig Tammot, az ébredő napisten álmoktól terhes tekintetével. Ferencvárosi „dárdás polgárok“ apró, görbe házai között, a Senkik szigetén vagy a Veszett ember söntésének gregg-párás félhomályán hiába keresem a kincses köpenyeget. Gazdája válláról lesegítette valaki, a Nagy Talán, — ahogy Rabelais szerette hívni, a Mors Imperator, aki minden novellát a legkerekeb­ben fejez be már az első Amenhotep óta, aki a farkasfogú Szebek istenre mondott átkot, Mennonidesz Gergelyig sem tudta el­feledtetni. Az álmokat rejtegető, arannyal át­szőtt köpenyeget a télen, hidegebb éjszakákon talán egy kis fiú terítette paplana fölé, hogy meleget adjon, amint meleget adott mind­annyiunknak, akik ismertük és szerettük Cholnoky Viktort és hallgattuk mosolygósan bánatos történeteit. Tavaly nyáron, — most júniusban lesz egy esztendeje — szúrták sírja mellé a kerepesi temető száraz, sárga homokjába azt az egy­szerű fakeresztet, amely külső, eseménytelen életének puritánságát és az igazi értékeknek nálunk még mindig kijáró részvétlenséget egyaránt példázza. A modern magyar irodalomnak legoriginá­­lisabb és legsokoldalúbb poétája szállt vele sírba. Mert elsősorban poéta volt ez a különc­ségig eredeti zseni. Lírikus, akinek férfias szomorúságtól zengő mély hegedűje ott sír még görcsös kacajra fakasztó szatírája mélyén is, leggroteszkebb ötleteinek elké­pesztő neve­tése alatt is. Őszintébben és szomorúbban nem vallott magáról Lermontoff sem a Ko­runk hősében, mint ahogy Cholnoky Viktor tette. Életének, gondolkodásmódjának, örömé­nek, tragikumának, szeretetének és gyűlöleté­nek, egész rejtélyes és csudás egyéniségének hieroglifáival szőtte át írásait. A gnóti­sze aután minden kínzó erejével kereste, boncolta magát. A külső világ csak azon a ponton érdekelte, ahol vonatkozásba jutott énjével. Az író egyetlen feladatának vallotta ennek a viszonylatnak kitapintását. Maga mondja egy helyen: „írónak, művésznek gondolod azt, aki nem a saját lelke borongásából, sötét mélységeiből hoz fel új alakokat, hanem a világ sablonjait írja valamelyes stíluskészség­­gel ? Ördög kell mibelénk ! Hát van igazi író és van igazi művész, aki nem a saját lelke kísérteteit rögzíti meg ?“ És ezért halljuk minden sorában még a hangja színét is, ezért válik az első novellája után személyes ismerősünkké. Amanchich Trivulsioban, akit minden hősénél jobban szeretett, épp úgy ráismerünk, mint Laád Bulcsúban vagy a régi keresztes lovag unoká­jában, akinek fátyolos a szeme egy régen megsebzett alerion-madár három csepp véré­től. Maga a Tammaz oda a naphoz, amit egy városba tévedt természetimádó szavalt el egy hajnalon a körút aszfaltján, a Képzelt beteg egy önmagát egészen közelről látó művész fogvacogtató, keserves szatirája. Őt halljuk mindenütt, az automatában, a Gomila éjszaká­jában, ahol az óceán néhai császárja sír az üvegszemével és Nehusztán meséiben­. Nem olvasni kell a könyveit, hanem hallgatni. Lirizmusának ezt a mámoros, kényszerű 852

Next