Élet, 1915. január-június (7. évfolyam, 1-26. szám)

1915-01-03 / 1. szám

faji önérzet teljesen összefolyik a hatalom tudatával. A germán faj kétségkívül vezet a világ­kultúrában, tehát ad és kap kulturális világ­hatásokat, de féltékenyen őrzi faji egyéni­ségét s mikor a Deutschland, Deutschland über alles-t énekli, legmélyebb érzése és leg­­kitörőbb lelkesedése a Deutschiumnak, a ger­mán fajiságnak szól. A dolog természetéből, meg a nagy fajok viselkedéséből könnyen ki lehet olvasni az öntudatos faji politika törvényét. Ez a törvény így szól: Valamely nemzetfentartó, állam­alkotó fajnak (mert itt és most csak ezekről beszélünk) haladása akkor helyes, ha a hala­dás a faj természetes és történelmi erőinek, erényeinek, képességeinek irányában történik, más szóval: a haladásnak a faj egyéniségében kell egyenesülnie. A kultúrával nem lehet hatások és idegen értékek elfogadása nélkül lépést tartani; a hatásokat és értékeket azon­ban át kell számítani a fajiság valutájára és csak úgy elfogadni és feldolgozni. A magyar nem vezető faj az európai nagy fajok között, de vezető és államalkotó faj a magyar birodalomban. Szerepe és jövője van, feladatai vannak, amelyek őt valószínűleg fontos helyre állítják majd abban a nagy dinamikus feszültségben, amelyre az európai nagy fajok a most folyó háború után beren­dezkednek. S ha a nagy fajok szükségét érzik az öntudatos fajfejlesztésnek, nekünk száz­szorosan kell, hogy gondunk legyen nemzeti haladásunknak faji szempontból való ellen­őrzésére. Ilyen szűk helyen nem állhatunk neki sem faji tulajdonságaink elemzésének, sem az utolsó évtizedek részletes bírálatának. Azt azonban megállapíthatjuk, hogy a magyar fajiság nem részesül abban a védelemben, ápolásban és fejlesztésben, amelyre szüksége volna, sőt, sajnos, meggondolatlan kezek olyan irányok felé erőszakolják, amelyek nem felelnek meg a faji tulajdonságok, energiák összetevőjének, mint főiránynak. Csak néhány szempontot említünk. Hogyan alakul a magyar faj gazdasági helyzete az országban ? A magyar a földet szereti, a mezőt, a rétet, az erdőt, a szőlőt. Századokon keresztül minden nemzedék újra és újra rászületett erre a szeretetre és erre a munkára. Nótáiban, meséiben, beszédjének képeiben és hasonlataiban a föld illata érzik és a mezők, ringó vetések színei ragyog­nak, eszejárását, logikáját, konzervativizmusát, hagyományait, szokásait a föld hordozza, igazítja. Úgy kellene, hogy nagy koncepciójú agrár­politika minél több magyart kötne ma­gyar földhöz. Hogy százezerszámra keletkez­nének a régiek mellett új, független egyszerű jómódban gyarapodó kisbirtokos családok. Ez a réteg volna fajiságunk kimeríthetetlen elő­termelője. Ez népesítené be a középiskolák padjait és az egyetemek, főiskolák termeit. Ez adná a nemzetnek az írókat, művészeket, tudósokat, orvosokat, ügyvédeket, mérnökö­ket, tanárokat, politikusokat, ez adná a ma­gyar intelligencia gerincét, ez őrizné meg lent és ez teljesítené tovább fönt a magyar­ság hagyományait, stílusát, lelkét, művészetét. Ellenben mi történik ? Pulverizálódik és bankjobbágyságba kerül a magyar kisbirtok. Nő az ipari és agrárproletárok halványarcú serege. Középiskolai és egyetemi termelésünk­ben a magyarság nincs arányai szerint kép­viselve. A magyar faj leszorul és leijed a lukrativ pályákról s az ország értelmiségét, irodalmát, politikáját, művészetét nem ő hor­dozza. Másik nagy baj az, hogy az ország hangos ugyan mindenféle demokratikus jelszótól, de azért a nép lelkével, öntudatával, érzéseivel — a tisztán lelki vezetőket kivéve — kevés avatott törődik. A nép az állam óriása. Óriás és gyermek­; tehát szent, mert minden tör­­ténelmiségünk belőle buzog fel és szent, mert gyermek. Következőleg csak szent dologhoz illő komolysággal és avatottsággal szabad hozzányúlni és szó és betű útján lelkiséget fej­leszteni, gazdagítani. A népnek nincs irodalmi és művészeti kritikája, amivel megvédhetné magát selejtes hatásokkal szemben, tehát ki­vételt nem tűrő törvény az, hogy a népnek tudományból, irodalomból, művészetből a szolidat, biztosat, kifogástalant, a legjobbat kell nyújtani. Ennek a törvénynek majdnem az egész vonalon éppen az ellenkezője érvényesül. A „népszerű tudomány“ cégére alatt temérdek lelkiismeretlenség működik s a népnek szánt ilyen iratok, cikkek, előadások legnagyobb része valóságos bűn a tudomány, valamint a nép bizakodó, gyanútlan lelke ellen. Művé­szetünk és iparművészetünk nem sokat törő­dik azzal, hogy bel- és külföldi selejtes ostoba-

Next