Élet, 1935. július-december (26. évfolyam, 27-52. szám)

1935-07-07 / 27. szám

Akik most hallgatnak Nemrégiben a kitűnő német hetilap, a Schönere Zukunft vezető cikkben ismertette az európai mű­velődés nagyságainak — közöttük a protestáns Goethének, a protestáns Schillernek, a protestáns Bismarcknak, a protestáns Moltkenek, a protes­táns Johannes Müllernek és más nemkatolikus szel­lemi kiválóságoknak elismerő szavait az Egyház­ról, a pápaságról, a katolicizmus hatalmas kultu­rális jelentőségéről. Ma ugyan már meglehetősen túl van az európai kultúrvitág azon a korszakon, amikor még nagyon is divat volt szembeállítani egymással vallást és tudományt. Egyházat és mű­velődést, vallási dogmát és emberi haladást, de mert annak a komoly gondolkozók előtt végkép likvidált korszaknak — amely a reformációtól a «felvilágosodás» századán át hajolt bele a XX. szá­zad első éveibe — akadnak még elkésett utóhang­jai, nem árt minden dokumentumot kéznél tartani arról, hogy az igazi tudás, az igazi szellemi kiváló­ság soha nem állott ellentétben a vallás igazságai­val, soha sem volt kénytelen mély és végső ellen­tétbe kerülni az Egyházzal, a katolicizmussal. Maga a mi korunknak élete is, ez az előttünk rohanó-kavargó modern élet is szolgál nem egy döntő dokumentummal. Akik nem akarnának hinni egy mindig alázatosan hívő és bátran hit­valló Marconinak, kénytelenek felfigyelni, mikor egy Aldous Huxley, az angol szellemi világ kiváló­sága katolizál, és kénytelenek méginkább fel­figyelni most, amikor annak vesszük hirét, hogy Henry Bergson nemcsak Franciaországnak, ha­nem az egész mai kultúrvilágnak egyik legneve­sebb filozófusa őseinek tórája mellől megtért Jézus Krisztus Anyaszentegyházába. Egy holland napi­ XXVI. ÉVF. 27. SZ. 1935 JÚLIUS 7. Írta LENDVAI ISTVÁN lap, a Maasbode híradása nyomán a magyar kato­likus sajtó is közölte, hogy Henry Bergson katoli­­zált és az idén nagyszombaton egyik párisi temp­lomban megkeresztelkedett. Henry Bergsonnak, a francia Akadémia hét év­vel ezelőtt irodalmi Nobel-díjjal is kitüntetett tag­jának a neve töretlen fénnyel ég évtizedek óta a modern bölcselet égboltján. A XX. század első év­tizedében a felületes szemlélő könnyen afféle divat­­bölcselőnek, szalon-lángelmének gyaníthatta volna magából abból a tényből, hogy Bergsonnak egy­­egy előadását meghallgatni, Bergsonról beszélni épúgy «h­ic» volt a párisi modern hölgyvilágban, mint ahogy bölcseleti fejtegetéseinek egy-egy el­kapott foszlányát csillogó stílusban megírt filozo­­fémájának meg nem értett alaptételeit sok művé­szeti vagy társadalmi szabadosságnak, hóbortnak, múló divatnak sallangjává tették az akkoriban nyughatatlanul erjedő, kavargó irodalmi, művé­szeti és társadalmi életben. Pedig bármennyi ki­vetni való akadt is szigorúan katolikus szempont­ból Bergson egyes tanain, bármily jogosultan hada­kozott ellenük az éppen Franciaországban előre­törő neo-skolasztika — élén a kiváló Jacques Ma­­ritainnel, aki maga külön könyvben adta alapos kritikáját a bergsoni filozófiának — szellemtörté­neti szempontból nagy jelentősége volt Bergson föllépésének, hogy a durván anyagelvű, a világ­­egyetemet és az emberi szellemet elgépiesítő, a szabadakaratot összezúzó bölcseletek akkori or­giája közepette mégis a lelki élet érzékfölötti vo­násaira, az élet­jelenségek autonómiájára és az akarat szabadságára figyelmeztetett. Mint rend­szerint történni szokott , abban a reakcióban.

Next