Élet, 1942. július-szeptember (33. évfolyam, 27-39. szám)

1942-07-05 / 27. szám

melyek ízletesebbek, mint a más országbeliek. Van rajta negyven-ötven hajó, amelyek egyik várból a másikba viszik a kereskedőket és látogatókat . . .». A Balaton a dunántúli táj jellegzetes része, pannon hagyomány s békés magyar századok örököse. Amikor legszebb a balatoni vidék, valami árkádiai szelídség, teltség, természetesség és átszellemítettség jellemzi. A lágyan hullámzó vizen halászcsónakok suhannak, mint az álom­ban, a szőlőkből dalok szállnak s a finom párában úgy lebegnek a japán metszetekre emlékeztető finom vonalú hegyek, a Gulács, a Szigliget s a többiek, mint valami szép mese díszletei. A költészetnek és művészeteknek egyszerre tárgya és otthona ez a vidék. A Balaton vidékén élő múltból is első pil­lanatban az látszik igazán elevennek, amit művészek és költők alkottak : romok, épüle­tek, képek és költemények. Ami a tó regés múltjáról a köztudatban él, nagyobbrészt Kis­faludy Sándor alkotása. Ez a művelt és önér­zetes, szellemes és hagyománytisztelő nemesúr, a magyar romantika egyik úttörője, úgy érezte, az édes otthoni táj, amelyhez az ifjúság, a sze­relem s a férfiévek boldog emlékei kötötték, szegényes, lélek nélkül való, mert a nép nem énekel festői váromladékairól, természeti érde­kességeiről, hegyeiről, szikláiról, hozzáfogott hát, hogy megteremtse a balatoni regevilágot. Amit akart, romantikus ábránd volt ; a «nép» általában nem énekel sehol sem ilyenféle re­géket s a múlt nem ilyen regék világában él és hat igazán tovább. De Kisfaludy mégis hagyományt teremtett; a táj múltjára gon­dolok emlékezetéből először bizonyosan Cso­bánc, Szigliget, Tátika neve bukkan fel ma is s talán még Sümegé, Rezié. A másik köz­keletű emlék is a mesés múltba mutat vissza ; a tihanyi királyleány aranyszőrű kecs­kéiről szóló mondát Garay helyezte el az ősi monostor templom visszhangot verő falai alá. Pedig mennyivel nagyobb s fontosabb alkotá­sokban él itt tovább a múlt. Az őstörténet derengő félhomályába nehéz már visszatalálnunk, az edények, fegyverek, csontok, kő- és fémtárgyak, amelyeket fel­vert a kapa s az ásó, s amelyeknek egy, véletlenül megmentett része múzeumba gyűlt össze, arról beszélnek, hogy a rómaiak nem telepesek, kezdeményezők, hanem folytatók voltak ezen a vidéken. Bronzkorbeli sírokat Keresztúron, Berényben, Füreden találtak, a hallstatti­ kultúrához tartozó illyr urnatemető­ket Szigligeten, a Csobánc oldalán, a Szent­­györgy-hegyen ; a La Téne kori kelta kultúra emlékei Tátika mellett, Keszthelyen és Tihany­ban bukkantak fel. A római kor Balatonjáról ma már meglehetősen tiszta képünk van. A leg­fontosabb, mert hadászatilag jelentős hely a Balkánra vivő főutat védő Valcum (a mai Penék) volt ; a tó partjai mellett utak vezet­tek s az északi oldalon nemcsak virágzó szőlő­­művelés folyt, de a fürdőkultúra első nyomai is megtalálhatók (Fonyód, Győrök, Gyulakeszi, Füred, Csopak, Kenese stb. ; ezideig több mint félszáz lelőhely). A részletekre a régészeti kuta­tások derítettek fényt, a lényegről azonban tudtak ükapáink is, még azok is, akik — mint a Tudományos Gyűjtemény 1817. évfolyamá­nak egyik cikkírója — a költőre bízták e hagyo­mány ápolását. A népvándorlás hullámverésében persze ez a kies balatoni világ is elmerült. Azt, hogy pár századon át hunok, szarmaták, osztro­­gótok,longobardok,ava­rok laktak itt, inkább csak a történelemből tudjuk; a földvári, bog­lári, fonyódi és tihanyi földvárak avar eredete erősen vitatható.A szlo­vének korának, Privina rövid dicsőségének sem maradt más emléke, mint a zalavári erősség egy-két faragott köve, s több szláv eredetű helynév (a Balaton is). Tartós, alkotásokban s emlékekben gazdag kul­túrát a magyarok adtak újra a vidéknek. A Balaton a magyar élettel, sorssal és tudat­tal kezdettől fogva szo­rosan összekapcsolódik. Róla ad hírt már leg­régibb magyar szava­kat őrző oklevelünk, a tihanyi apátság 1055- A Balaton a Badacsonyról (Sugár Kata felvétele)

Next