Élet és Irodalom, 1962. július-december (6. évfolyam, 27-52. szám)

1962-12-15 / 50. szám - Rónay György: Példa és épülés (3. oldal) - Kondor Béla: Kodály Zoltán • kép (3. oldal) - Berda József: Kodály • vers (3. oldal) - Keszi Imre: Változat a „Köszöntő”-höz. Kodály Zoltán nyolcvanadik születésnapjára (3. oldal)

RÓNAY GYÖRGY: PÉLDA ÉS ÉPÜLÉS Az én nemzedékemet ifjú­ságában folyton arra ok­tatták, mi a magyar. Végül már annyi igazi ma­gyar volt és az igazi magyar­ságot annyiféle trombitán harsogták a fülünkbe, oly sza­porán változó futamokban, hogy a gyanútlanok előbb­­utóbb teljesen belekótyago­­sodtak, s egy-egy igazi magyar váratlanul magasba lendítette jobb karját és harsány Heil Hitler!-t kiáltott Azért voltunk szép számmal gyanakvók is. Ha még nem tudunk, nem tapasztaltunk eleget, ösztöneink sok mindent pótolhatnak, ösztöneink vész­jeleket adtak. Ma már tudom: egy nemzet betegségének csal­hatatlan tünete, ha egyszerre izgatottan kutatni, elemezni, magyarázgatni és parancsol­gatni kezdi, hogy mi ő és mi­lyen ő. Aki egészséges, az él; csak akinek nyilallik, az kezdi tapogatni a hátát Akkor ezt még nem tudtuk, csak a nyi­­lallást éreztük. És gyanakod­tunk, önkéntelenül, a fiatal­ság jóhiszemű szomjúságával, keresni kezdtük, nem azt, hogy mi a magyar, nem is azt, hogy milyen legyen a magyar, ha­nem azt a magyart, aki igazán magyar, aki példa, útmutató, mester. Akit követhetünk, azon a tekervényes, vulkani­kus, szenvedélyes és csöppet sem szenvedés nélküli úton, amit úgy hívnak, hogy szelle­mi fejlődés. Nekem szerencsém volt (s velem együtt még jónéhány nemzedékbeli társamnak). El­ső egyetemi esztendőm első magyar irodalomtörténeti órá­ján megjelent előttem a ka­tedrán valaki, a­ki nem ele­mezgette a magyarság mivol­tát, hanem élte és árasztotta magából az igaz magyarságot, olyan tömören, sűrítetten, táv­latosan és hitelesen, hogy első szavaival egy életre eligazított ebben a kérdésben. Horváth János volt. Akit Horváth János indított el, annak nem volt nehéz el­találnia Kodályhoz. Vagy he­lyesebben: annak lehetetlen volt el nem találnia Kodály­hoz. Adódtak irodalomtörténe­ti, ritmustörténeti kérdések, melyekben hivatkozni kellett rá; s ilyenkor, ahogy a nevét kimondta, volt Horváth Já­nosnak egy parányi kis fej­mozdulata, mint amikor a gazda átint a szomszéd felé. Amint meghonosodtunk Hor­váth Jánosnál, már nemcsak a mondott szóból értettünk, ha­nem az ilyen kis biccentések­ből is. Ki valóságosan, ki képlete­sen: átmentünk a szomszéd­ba. Szomszéd iskolájába a magyarságnak. Mit tanultam ebben az is­kolában? Elsősorban em­berséget. Magyar emberséget. Ha így világosabb: magyar humanizmust Nevetséges volna, ha én, aki nem vagyok zenész, csak sze­retem a zenét, a zenészről pró­bálnék beszélni, s arról a ta­nítómesterről, aki megtanítot­ta magyarul énekelni és ma­gyar füllel hallani Magyaror­szágot. Az meg túl hossza­dalmas dolog volna, s félek, túl sok dadogással is járna, ha belebonyolódnám abba a té­mába, hogy „Kodály és az iro­dalom”, és megkísérelném bon­colgatni, mit köszönhet Kodály irodalmunknak, és mit kö­szönhet irodalmunk Kodály­nak: hogyan prolongálja ő egy­­egy költő lelkét-szavát, a nyelv kötöttebb világából a zene tá­gasabb szférájába, nagyobb univerzalitásába, Vég-Kecske­méti Mihálytól Virágon át Adyig és Weöresig; és viszont: hogyan teljesedik ő azzal, amit így magába fölvesz, lé­nyévé olvaszt, s lényéből ismét kisugárzik, s hogyan valósítja meg múlt és jelen, hagyomány és modernség szintézisét ön­magában, művészetében, szá­munkra, példaképpen ... — nos, erről a szintézisről sze­retném elmondani egy-két gondolatomat, vagy inkább él­ményemet. Szintézis, másként úgy is mondhatnám: növekedés, a tel­jesség igénye. Vagy­ vagifoló nemzet vagyunk? Nem tu­dom, néha úgy látszik, mintha ilyenek volnánk. Értékítélete­inket szeretjük kirekesztően megfogalmazni, az egyik érték elismerésével a másikat kita­gadni. Ki ne ismerné ezeket a közhelyszerű antinómiákat? Petőfi vagy Arany? Ady vagy Babits? Falu vagy város? Né­pi vagy urbánus? Tetszés sze­rint folytathatnék, folytatják is. Az olvasó magában nyil­ván már hozzá is tette a föl­soroláshoz: Bartók vagy Ko­dály? Nos, amikor ezt az ellentétet kellő zajjal először fölvetet­ték, azzal a sunyi szándékkal, hogy ha már nem lehet mind­kettőjüket kiebrudalni, leg­alább az egyiknek nem ugyan befogadásával, de tudomásul­vételével a másikat agyonüs­sék, — akkor éppen a vagy­­vagy pillanatnyi kegyeltje, Bartók volt az, aki ezt a mé­ricskélő szatócskodást. ..a te­hetségtelenek, a tétlenek, a senkik” e körmönfont és ala­muszi fondorkodását fölrúgta. Bartók volt az, aki ezt a többnyire sosem túlságosan jóhiszemű vagy-vagyolást in­gerülten elutasította, az első nálunk, aki kinyilvánította, nem is annyira szóval, mint inkább tettel, s egy életen át tartó barátság és küzdelem példájával, a minden vagy­­vagynál helyesebb, hasznosabb és igazabb „és” kötőszó jogait és igazát, hogy csak az ocsút kell elutasítani, és csak a hazugságot kell kihajítani, a talmit kilökni de ami érték, azt mind magunkba és kultú­ránkba kell ölelni, minden színt és változatot, akár a leg­különbözőbbeket is, mert hi­szen éppen a mélyben egy gyö­kérből sarjadt sokféleség szin­tézisével leszünk egyre többé és gazdagabbá. Nem egyszer emlegettem már ezt az „és” kötőszót, a termékeny szintézis kötősza­vát. Mindig Aragonra, az ő tanulmányára hivatkozom. De mielőtt megtanultam volna Aragontól, már megtanultam Kodálytól. Kodály és Bartók emberi és eszmei barátságá­ból az „és” kötőszó igazát. Mit tanultam még Kodály iskolájában, noha sosem ültem előtte padban, indexet szorongató növendékként, leg­följebb egy-egy hangverseny­­terem székén, mindig azzal a legbensőbb megrendüléssel hallgatva a Psalmust, a Gor­donkaszonátát, a Magyarokhoz vagy a Jézus és a kufárok ha­talmas kórusát s Kodályon át Adyt vagy Berzsenyit, vagy a csodálatos Missa brevist, amely csak a valóban vitális, valóban egzisztenciális élmé­nyeket jellemzi. Hogyan tud­nám ezt csak megközelítőleg is kifejezni? A növekedés, fej­lődés, gazdagodás érzése ez, annak az érzése, minden újra való halláskor újra és újra, hogy egy művészeten át em­berségében is egyre teljesedő, minden kifejezéssel emberség­ben is eggyel magasabbra lé­pő művész, éppen a mindig növekvő emberségnek ezzel a szinte természeti erejével arra sarkall, hogy én is növeked­jem, teljesedjem, több legyek annál, ami éppen vagyok, szel­lemileg és erkölcsileg, ember­ségemben és magyar embersé­gemben, teljességre ösztönöz, és teljesebbé tesz. Tudom ezek nem szabály­­szerű zenei szempontok, és a szakemberek talán mosolyog­nak is rajtuk. A maguk szem­pontjából bizonyára igazuk van. A magam szempontjából viszont, úgy érzem, nekem van igazam, és ebben csak én le­hetek koronatanú: én tudom, mit kaptam és kapok Kodály­tól, mit gazdagodtam és gaz­dagszom Kodály által erkölcs­ben és emberségben is. Művész, költő, ember, aki­ben — Corredor Casals-köny­­ve elé írt leveléből idézem — „él a világrend harmóniája és akinek hangja ezt a testi-lelki egészséget sugározza”, és „éle­te egy igaz emberé, aminthogy nem is lehet igaz művész, aki nem igaz ember”. Ezért van, hogy élete épp úgy, mint mű­vészete, „mindnyájunknak példa és épülés”. Kondor Béla rajza: Kodály Zoltán KESZI IMRE: VÁLTOZAT A „KÖSZÖNTŐ ’-HÖZ KODÁLY ZOLTÁN NYOLCVANADIK SZÜLETÉSNAPJÁRA A mester jubileumára tanítvá­nyai Köszöntő címen együt­tes művet írtak, variációkat egy Kodály témára. A szerzők hosszú és szép névsorából egy név hiánya érint fájdalmasan: a magamé. Az elvesztett zene utáni nosztalgia önmagamnak is bevallható, konkrét formák közt jelentkezik, s az évek, amelyeket Kodály Zoltán ze­neszerző növendékeképpen él­tem át, olyan kikötőnek tűn­nek a távolból, amelyből ten­gerre szállni tévedés volt. Persze, a kikötők arra valók, hogy a hajók időnként kifus­sanak belőlük, de meghatáro­zott útiránnyal. És adott eset­ben nem vagyok benne biz­tos, hogy ez a hajó azon az úton fut-e, amelyre indult, nemcsak a navigációs eszkö­zök bizonytalansága vitte-e pá­lyája sajátos görbéire? Hogy az elmaradt hangjegyek he­lyett betűkkel írja meg a ma­ga kétes részét a közös mű­ben? Nyolcvan év az emberi élet­ben hatalmas idő, és ahhoz mindenesetre elég, — különö­sen pedig napjainkban elég —, hogy az ember történelmi távlatban lássa saját pályája elejét. Kodály Zoltán is szám­talanszor találkozhatott már azzal a kategorizáló-rubrikázó törekvéssel (majdnem azt ír­tam: ösztönnel), amely min­den emberi és emberen túli jelenségnek azonnal megjelöli helyét és mértékét a helyek és mértékek nagy táblázatán, lehetőleg mozdíthatatlan nagyságban és véglegesség­ben. Az irodalom- és művé­­­szettörténet nagy, rendszerező istenei gyakran felvethetik önmaguknak a kérdést: vajon elég mindenhatóak-e ahhoz, hogy olyan nagy sziklát te­remtsenek, amelyet többé ma­guk sem tudnak elmozdítani. Többnyire elég mindenhatóak hozzá és csak ehhez elég mindenhatóak. A kijelölt hely nem változik, holott a jelen­ség, a valóság, a szikla maga régesrég elgördült, és útján nagyobb lett, vagy esetleg ki­sebb. Kodály Zoltán helyét is szokás azonosnak látni azzal, amelyet a század tizes évei­ben már betöltött, holott e hely, már csak a környezet változása folytán is erősen megváltozott, és a méretek sem azonosak. Nagyobbak. A volt tanítványok tudják ezt. Ők nem szívesen mennek bele Bartók és Kodály eseté­ben az egymást takaró páros csillagok kézenfekvő hasonla­tába. Jónak látják inkább a különbségeket hangsúlyozni. A Petőfi—Arany, Ady—Ba­bits, Goethe—Schiller típusú párhuzamok hatásosak, de még hatásosabbak volnának, ha nem volnának párhuza­mok, hiszen a valóságban ezek a vonalak metszik egy­mást, többnyire egyetlen pontban s hogy több közös pontjuk legyen, ahhoz már görbének kell lenniük. Bartók és Kodály pályája kétségkí­vül találkozik a népi kiindu­lás sorsdöntő pontjában. De már a kiindulás iránya is más, ennélfogva az eltávolo­dás folytonosan növekszik a végtelen felé. Amikor 1928 őszén — má­sodszori próbálkozásra — be­kerültem Kodály Zoltán nö­vendékei közé, már kialaku­lóban volt képem erről a ket­tősségről, bár talán még nem annyira a zene konkrét terü­letén, mint inkább a magyar kultúra eljövendő élete szem­pontjából. Kodály felfogásá­ról felvételi vizsgám körülmé­nyei is fogalmat adtak. Első alkalommal visszautasított. — Érettségizzék előbb — mond­ta. —­­ próbálkozzék valami más tanulmánnyal is. Nincs eléggé felszerelve zeneileg. A különös kifejezés arra vo­natkozott, hogy zenei ismere­teim meglehetősen egyoldalú­ig elméletiek voltak. Hang­szeren játszani nem tudtam, mert érdeklődésem a zene iránt meglehetősen későn tá­madt fel, bár akkor igen in­tenzíven. A következő ősszel, a vizsgán megismert. — Mit szándékozik tanulni a zenén kívül? — kérdezte. — Beirat­koztam a bölcsészetre — fe­leltem. Bólintott. — És milyen volt az érettségije? — Jeles. — vágtam ki büszkén. Tud­tam már, hogy bekerültem növendékei kitüntetett sorába. Mindvégig érdeklődött egyetemi tanulmányaim állá­sa felől. — Meg van róla győ­ződve, hogy a világ összedől, ha maga nem tanul zeneszer­zést? — ripakodott rám egy­szer, amikor elmondtam ne­ki, hogy egy egyetemi vizs­gámra halasztást kértem. Pe­dig — ezt több mint harminc­­év után ma már állítani me­rem — nem hiszem, hogy ze­nei fejlődésemmel elégedetlen lett volna. Valószínűleg éppen a hangszeren való ügyetlen­ségem folytán társaimnál ha­marabb szorultam rá, hogy a kottát, pusztán látás alapján, hallani tudtam, és az, hogy akaratlanul felmentettem ma­gam a mű manuális begya­korlásának időrabló munkája alól, szabadságot adott rá, hogy gyorsabb iramban is­­merkedjem meg a zeneiroda­lommal, éspedig — sem zon­gorista, sem hegedűs nem lé­vén — annak legkevésbé spe­cializált, legnagyobb igényű formáival. Emlékszem, első akadémiai évemet Händel oratóriumainak rendszeres tanulmányozásával töltöttem, üres óráim nagyobb részében az összkiadás foliánsaiba búj­va. És úgy vettem észre, hogy a zenei irodalom ismeretében szerzett fölényem elég ered­ményesen ellensúlyozza tár­saimnak a zene gyakorlatában való rutinját, a Zeneakadémia könyvtára megbirkózik a zon­gorával, Kodály Zoltán meg­ítélésében. A zenei kultúra fontossága és kapcsolata a kultúra egész területével, a szellemi világtájak áttekintése és feltérképezése: ez volt ta­lán a vezérfonala tanításának és a tanítványtól megkövetelt magatartásnak. Csak aki a kultúra egészének gazdája, az érett meg arra, hogy igazi birtokosa legyen a magyar népi kultúrának. Gon­dolom, semmi nem alkalma­sabb arra, hogy az embert megóvja mindennemű narod­­nyik ösztönösségtől, mint ép­pen az, amit Kodály tanít a nép­ről. E tekintetben végeredmény­ben ugyanoda mutat, ahová Bartók, de a tanulságok ter­mészete és menete figye­lemre méltóan más és más Sem Bartók, sem Kodály nem hajlandók egy pillanat? sem leegyszerűsíteni a nép­­kultúrák — és sajátosan a népdal — problematikáját Népi kultúra is, népdal is fö­löttébb tartalmas és komplex fogalmak, széles területet fog­lalván el maguknak mind­­­emberi-történelmi produktum közegében, az időben. Inneni­ határuk a kultúra mindez egészséges fejlődési szakaszá­nak végső és egységes s­ib­­ris összefoglalása, túlsó hatá­ruk az ember érzelmi megr­­atkozásainak bizonytalan kezdete. Ha Bartók inkább a túlsó határ közelében kut­a­tott, Kodály munkaterülete a innenső országrész végtele­­mezeje. Bartók kutatói érdeklődés­­tudvalevőleg túlmutatott , a magyar népdal határain gyűjtötte és vizsgálta a kör­nyező népek — szlávok és ro­mánok —, de távolabbi terü­letek anyagát is, arab és tö­rök zenével foglalkozott, és szenvedélyesen érdeklődött az indonéziai, déltengeri kultú­rák iránt is. Tudományos ér­deklődése — ebben közös Ko­dályéval — soha nem vá­lasztható el alkotói munkájá­tól. praktikus kiindulópontja a XIX. század végén megro­(Folytatás a 4. oldalon) BERDA JÓZSEF: Kodály Egyre fiatalabb s még egetverőbb lendületű leszel századi zenénk irányt mutató katedráján, legemberibb s legmagyarabb megszólaltatónk! A haza holtig hű fia maradsz te mindig; oly erős, mint az ég és a föld! Harcukban bölcs öregek s előrelátó fiatalok forradalmának vigaszaként jöttél e világra nyolcvan évvel ezelőtt. — Légy öröme hát mindnyájunkon, hosszú időkig még műveiddel, egyre élőbb életeddel s a nép, a nemzet nem marad soha magára!

Next