Életképek, 1845. július-december (3. évfolyam, 2/1-26. szám)

1845-07-05 / 1. szám

, mellyek a régiség nemzeteit és egyedeit egymás ellen fellázították , már ré­gen elhamvadtak, a­ mostani kor alig képes megérteni belső forrongásainak okait és részleteit; de azon műemlékek, mellyek ezen versenyzésekből és vitákból eredtek, még most is életbe hatók, még most is képzők és ne­mesitök , mert ez a’ tudománynak, ez különösen a’ művészetnek dicső­sége, hogy azokat, kik nekik szentelnek, halhatatlanba.“ Ki emlékez­nék most, szaktudóson kívül, Ciceróról a’ Consulról, ki a’ köztársa­ságot egy veszedelmes összeesküvéstől megóvta, azonban Roma szabadsá­gának vesztét fel nem tartóztathatta , ’s Caesar korában olly sok státusférfi által elhomályosittatott, hogy végre megöletése is inkább magánygyülölség­­böl, mint status-tekintetekből vitetett véghez; de szónoklatának művészete fejére nyomta a’ halhatatlanság koszorúját ’s mig kortársainak neveinél leg­feljebb nyert csatáikról emlékezünk, addig nála a’ magánéletet is szeretjük, ’s örömmel olvassuk kedves leveleit, mellyek arra vonatkoznak; Mecaenus­­nál elfelejtjük a’ nagy statusférfit a’ művészet előmozdítója felett, ’s Ador­ján császár leginkább mint műkedvelő ment át az utókorra. Másfél évezred múlt el azóta, hogy a’ régiség művelődésének világa elhervadott, de az emberi kifejlődésnek minden termékenysége mellett is az újabb kor nem tudta nélkülözhetővé tenni az ó kor művészeti tökélyét; ’s mig korunkban a’ tudományosság, sőt még a’ szabadság érzete is olly ered­ményeket érlelt, mellyek az ó kor bölcseinek legmerészebb álmait is megha­ladták, addig költőik, szónokaik, szobrászaik’s építészeik művei, még most is, midőn más világnézet uralkodik ’s a’ régiektől különböző társasági vi­szonyok fejlődtek ki, mintáknak tekintetnek, mellyek benső idegenszerüsé­­gök mellett is, az újabb idők kifejlődésére bámulatos hatással vannak. Az új­kor el nem szakaszthatja azon kötelékeket, mellyekkel a’ régiséghez kötte­tett, mert azok a’ művészet kötelékei; ’s habár a’ régiség vallása és status­formái végképen megszűntek, ollyannyira, hogy visszakerülésök teljes le­hetetlen , a’ művek mégis, mellyek ezen vallásból és ezen statusformák alatt alkottattak, mindig elevenek, mert a’szépség, melly felettök lebeg, reájok nyomta az örök ifjontiság bélyegét. Volt ugyan egy időszak, midőn a’ régi formák összedőltek, midőn a’ kereszténység és az éjszaki népek a’ régi művelődést belölröl ’s kívülről megtámadták,­­ midőn a’ régi templomok és szobrok megdöntettek, ’s a’ régi irók könyvei vakbuzgón tűzbe vettettek; ’s ime, alig húzó­dott el ezen szélvész, alig lett a’ keresztény vallás győzelme tökéle­tes , alig alakultak a’ barbár népek nemzetekké, s az elnyomott, a kiirtott régi művelődés reájok is hatott ’s őket is meg kezdé szelídí­teni ; ’s azon időszak, mellyben a’ műveletlen rómaiak a meggyőzött görögöknek tudománya és művészete által meghóditattak, (Graecia victa ferum victorem coepit, et artes intulit agresti­natio) ismét és pedig na­gyobb mértékben vissza látszott kerülni. — Rémite volt az első keresztény­ség vakbuzgósága, midőn hosszú kétes viadal után végre a’ régi vallásnál

Next