Ellenőr, 1871. szeptember (3. évfolyam, 339-363. szám)

1871-09-16 / 351. szám

Előfizetési árak Egész évre . ; 20 fit. — kr. I Évnegyedre 1­5 frt. — kr. Félévre . . . 10 „ — „­­ Egy hónapra . 1 „­80 . Egyes szám ára 10 Scrajczár. Szerkesztési irodai Pesten, nádor-utcza 0. szám. Semmit sem közlőnk, ha nem tudjuk, kitől jön. — Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. Minden értesítés a szerkesztőséghez intézendő. Levelek csak bém­entesen fogadtatnak el. Megjelenik minden reggel, kivéve hétfőn s ünnepre következő napon. A­ lapot illető r­eclamátiók Légrády test­vérek irodájába (nádor­ utcza 6. sz.) Intézendők. Hirdetési dijak: Tizhasábos petit sor egyszeri I A nyilt-tér egy petit sora 30 kr. beigtatásáért . . . . 10 kr.­­ Bélyegdij minden beigtatásért 30 „ Kiadóhivatal és hirdetések felvétele: Pesten, nádor-utcza 6. szám. (Légrády testvérek irodájában). Az előfizetési pénzek helyben és vidékről Pest, két­ sasutoza 14. sz. ala intézendők. 351. szám. Szombat, szeptember 16. 1871. III. évfolyam. Pest, szept. 15. s­z. — A versaillesi nemzetgyűlés,­­ melynek kétségkívül mindkét kemisphaera , összes parlamenti testületei közül egy sem­­ nyújtja hasonmását, mi helyzetének rend­­kivüliségét, feladatainak roppant fontossá­gát és a közérdekeltség magas fokát illeti, a tegnap este vett hírek szerint hosszú és­­ szakadatlan tevékenység után elnapolta ma­gát. Jules Simon olvasta fel az elnök üze­netét, mely hangsúlyozza az elnapolás poli­tikai és phisikai szükségét, és az ország je­len állapota felől teljesen megnyugtató ké­pet törekszik adni. A nemzetgyűlés ezután elnapolásának határidejét decz. 1-re tűzte ki, és félrevonulásával legördítette a füg­gönyt azon sajátságos színjáték elől, mely idegenszerű természetével rögtöni bonyolu­­lataival és előre nem látott változataival oly gyakori meglepetésekbe ejtette közön­ségét. A dráma még nem végződött be, de a beállott szünet helyet enged a tüzetesebb bírálatnak, mely a szereplés izgalmai között nem érvényesülhetett eléggé. A képviselők visszatérnek departementjeikbe tűzhelyeik­hez, hol észlelhetni fogják választóik véle­ményét és hangulatát, és kiszabadulva a szenvedélyek forrongó kráteréből távol a harez tüzétől nyugodtan fogják mérlegel­hetni az arányt, mely feladatuk nagysága és végzett munkájuk között létezik. Jövő tevékenységük e zajtalan és láthatlan át­­szűrés eredményét tüntetheti fel előttünk. Politikai színpadon lejátszó darabok előadás közben készülnek, és kivált a közlemény és a sajtó szünetek alatt nyilvánuló kritikája lényegesen módosíthatnak a következő fel­vonások jellemén. Francziaország aligha fogja elégedett­sége bizonyítványaival megörvendeztetni az assemblée hazatérő tagjait. Nehéz és nagy azon bűnsorozat, mely a gyűlés lelkiisme­retét vádolja. Első­­pillanattól fogva, midőn Bordeauxban sereglett egybe, nem szűnt meg vétkezni a nemzet reája bízott életér­dekei ellen. Garibaldi ellen kimutatott nem­telen szenvedélyessége csorbát ütött a nem­zet becsületén a művelt világ előtt. Páris oktalan mellőzése és gyűlöletes gyalázása mélyen megsérték a sokat szenvedett várost, mely a porosz ostrom alatt oly páratlan önfeláldozást tanúsított, s közvetlen okozói voltak a Francziaországot roppant szeren­csétlenségekkel sújtott commune-lázadásnak. Pártos küzdelmek, vak előítéletek s mérté­ket nem ismerő türelmetlenség ismételten a polgárháború örvényének széléhez sodor­ták a nemzetet, mely csak saját hazafias józanságának és a legválságosabb körülmé­nyek közt megőrzött önuralmának tulajdo­níthatja a végenyészet kikerültét. A nem­zet elmondhatta, hogy saját képviselőiben teremtette magának a legveszélyesebb el­lenségeket. De egy idegenszerű, kellőleg figyelem­be nem vett tényről nyújt a nemzetgyűlés kétségtelen tanúságot. A világ hajlandó volt eddig hinni, hogy a múlt század nagy for­radalma és a reá következett időszaki ráz­kódások végképen megsemmisítették az an­cien regime minden traditióit, és oly gyö­keres változást okoztak a francziák nézetei­ben, erkölcseiben és összes szokásaiban, mely emlékükből is kitörölte, vagy elméjök előtt teljesen érthetlenné tette a forradalom előtti társadalmat. A versaillesi assemblée párt­jainak csoportosulása azonban tökéletesen szétfoszlatja az átalános csalódást. Rég le­tűnt pártok, elhangzott jelszavak és elte­­r merem rend­szerek­ merültek fel egyszerre csodálkozó szemeink előtt. A forradalom lávája tökéletesen elborította a korábbi ré­tegeket és az új alapon új szervezet emel­kedett, de egy rázkódás alatt megrepedezett a felületes kéreg és mindenünnen kitörnek a régi tömbök. Két Francziaországot látunk magunk előtt, melyek alak- és lényegekre nézve végtelenül különböznek és kiegyeztethetlen ellentétet képeznek. Mint egy isszonyú föld­rengés elnyeli az élőket, és felszínre veti a sírok lakóit, úgy tették a franczia-porosz háború nagy katastrophái a politikai halot­takat uralkodó párttá. Versailles egy politikai Pompeji lett, hol egy csomó Epimenides, kikre az utóbbi nyolc­van év eseményei semmi hatással sem voltak, álmodozik XIV. Lajos hatalmának nagyságáról és udvarának fényéről. Ha a halottak feltámadása csak az utolsó ítélet napján történhetik, azt kellene mondanunk, hogy Francziaországban e nap már bekö­vetkezett. III. Napóleon többször tette az állí­tást, hogy a régi pártok nem léteznek töb­bé. Önámitás volt, de e tévhitnek hódolt az egész európai közvélemény, mely a re­publikánusokat tartotta a Bonaparte ura­lom egyedül veszélyes avagy csak számba vehető ellenségeinek. Nem tudunk államfér­­s­eit, ki a legitimisták felülkerekedését előre­­ látta, politikust ki a bekövetkezett válto­zást megjósolta volna. A bonapartisták el­­­ tűntek tökéletesen, mondhatni nyom nélkül,­­ és a nemzetgyűlésben csak néhány korsikat­­ nem tudni inkább különcz vagy inkább ma-­­ sem képviseli az európai politika volt leg­nagyobb tényezőjét. A bonapartisták helyén , de azonban csak a legnagyobb tarkabarkaság lépett, hol vegyülve szerepel és követel ha­talmat a radicalizmus és a fehér zászló­­ iránti hűség, a mérsékelt republicanismus és a polgár királyság óhajtása, a socialista tan és a monarchicus fusio, minden elv, minden érdek, és minden hangulat. Az ily természetrajzi kiállítástól, mely a mellett ritkaságok gyűjteménye is, és egy oldalról sem képes a polyglott elemeket mo­zaikszert egyveleg helyett compact pártok­ká csoportosítani, bizonyára eleve nem le­hetett várni Francziaország újjászervezésé­nek merész és sikeres foganatosítását. Hogy a nemzetgyűlés összetételét és működését kellőleg méltányoljuk, folyton emlékünkbe kell idéznünk azon h­aotikus körülménye­ket, melyek között létre­jött. Megválaszta­tott az átalános pusztulás közepett hallat­lan veszteségek, minden létezett hatalom összeomlása, s minden egyéni reputatió csorbulta után, hogy teremtsen, újjászer­vezzen és orvosoljon mindent szükség szerint. De a h­aosból kelve ki­ hű maradt erede­­téhez, és csak szülőokát képviselte. Ézen a nemzet saját viszszerző ereje által lassan kint behegezte már sebeit és visszanyeri erőit, míg az assemblée csak megörökíti kebelé­ben az ős zűrzavart, a folyton forrongó ele­mek csak füstfelhőkkel töltik be a látha­tárt. Az assembléet nem lehet tevékenység hiányával vádolni, de a buzgó munkásság­nak elmarad gyümölcse és az assembléenak nem sikerült eddigelé egy kihatóbb rend­szabályt alkotni. De az assemblée kisszerű­­sége mellett nagynak bizonyul újra a di­cső franczia nép, mely magára hagyva gyors léptekkel foglalhatja vissza régi helyét. Épen azért még szerencsének kell tartanunk, hogy a pártok paralizálják egymást, és ez­által nem vágják útját az önmagától megindult üdvös fejlődésnek. A bank és valuta kérdés megoldására egy nagy fontosságú indítványt lesz szerencsénk előadni. A közlemény négy részre van osztva, s holnapi lapunkban jelenik meg az első czikk. Midőn azoknak, kik hazánk pénzügyi feladataival s nemzetünk anyagi felvirágoztatásának szakkér­déseivel foglalkoznak, ily előleges figyelmeztetéssel szolgálunk, tesszük azt csak azért, mert a terve­zet nagytekintélyű mestere n­é­v­te­l­e­n­ü­t kíván­ja közöltetni dolgozatát, melyet szeretne megvi­tatva látni minden oldalról: Szerkesztő. — A baloldali kör ma tartott értekez­letében G­h­y­c­z­y Kálmán, Móricz Pál és H­o­r­n Ede határozati javaslatokat jelentettek be, G­y­ő­r­f­fy Gyula pedig egy interpellációt az ipartörvény tár­­gyában. Ez alkalommal megállapodások jöttek lét­re a holnapi országos ülésben történendő választá­sokra nézve. —A lairottak ezennel bizonyítjuk, hogy Dr. Her­mann Adolf úrtól a „Pesti Napló“ 209-ik számában Györffy Gyula úr ellenében használt sértő kifeje­zései végett, a mai napon személyes elégtételt kér­vén, Ő előttünk kijelenté, hogy Györffy Gyula urat sérteni nem akarta és hogy átalában és igy ezen esetben is, személyes elégtételt ad­ni nem hajlandó. Pest, 1871 sept. 15 én. B. Simony i Lajos s. k. Gr o m o n Dezső s. k. — Roskoványi nyitrai püspök, mint ér­tesülünk, legújabb körlevelében papságának „sub conscientia“ megparancsolta a pápai csalhatatlan-­­ ság kihirdetését. Az osztrák tartománygyűlések. Tegnap nyittattak meg az országgyűlések s­­ már­is beláthatlan a zűrzavar. Itt egy csoport képviselő az országgyűlés törvényessége ellen til­takozva elhagyja a gyűlést, amott megsem jelent­­ az alkotmány kis párt, hanem maga he­yett egy­szerűen óvását küldte be az orsz­ágyűlésbe. A csehek, mint a távirat jelenti, viharos „slavák“-kal fogadták a királyi leiratot, míg az­­ összes német képviselők elhagyni szándékoznak a­­ gyűlést. A cseh országgyűléshez intézett kir. le­irat az 1870. aug. 30-án kelt pátensre hivatkozik, mely azon óhajt fejezi ki, hogy a cseh királyság-­­ nak az összállamhoz való viszonyai az 1870. sept.­­ 25-ki leirat értelmében átvizsgáltassanak és min-­­ den irányban kielégítő módon és igazságosan sza­­bályoztassanak. A leirat a cseh királyság jogait elismeri s kijelenti, hogy a király ezen elismerést kész a koronázási esküvel megújítani, és alább hangsúlyozza, hogy a korona a többi királyságok és országok iránt az oct. diploma, az államalap­törvények és a magyar király esküje által magára­­ vállalt kötelezettségek alól nem vonhatja ki magát, tehát megelégedéssel veszi tudomásul a cseh or­szággyűlés feliratát, melyben kimondta készségét arra nézve, hogy az ország jogigényeit a birodalmi s­ hatalmi állás követelményeivel és a többi király­ságok és országok jogosult kívánalmaival kész ősz- i hangzásba hozni.­­ A leirat az országgyűlést felszólítja, hogy a­­ mérséklet és az engesztelékenység szellemében vi­­s­tassa meg a cseh királyság államjogi viszonyainak­­ korszerű rendezését, hogy a koronának lehetővé­­ tegye az alkotmányviszályt a többi királyságok­­ és országok jogainak sérelme nélkül befejezni. A­­ leirat végre felemlíti, hogy a kormány az országo­s gyűlés elé egy új választási törvényt terjesztene­­ mindkét nemzetiség oltalmára. *­­ A bécsi hivatalos lap egy hosszú czikkben­­ azon kormány előterjesztéseket fejtegeti, melyek az­­ országgyűlések elé nyujtattak. Ez előterjesztések:­­ A választási- és a tartománygyűlések visszaállítása­­ rendjének reformja. s A hivatalos lap lényegében következőleg ir e­­ javaslatokról. A kormány itt is ragaszkodott az­­ érdek­képviselet elvéhez. Ez elvet már az 1850 tartománygyűlési választásokban, s az 1861-iki­­ alkotmányban elismerték, s azóta az egész lajtán-­­ túli birodalomban általánosan elfogadtatott, s az ő­­ nyilvános viszonyuk teljes átalakítása nélkül jelen- I­leg sem mellőztethetett volna. S ezért, ha a kor- I­mány e javaslatait radicaloknak nem is nevezhet­jük, másrészt el kell ismernünk róluk, hogy a mai­­ szerkezet hiányai a lefolyt tíz év alatt sok tapasz-­­­talatot nyújtottak, a­melyek lényeges változtatá­sokra vezettek. E változtatásokat már az 1861-ki­­ tartománygyűlés választási rende kilátásba helyezte, s az egyes tartománygyűlések közül a legtöbb meg is kísérlette, s most maga a kormány initiatív lépést tesz a változtatás érdekében és pedig nem tisztán egy politikai párt szempontjából indulva ki. Az első fontosabb javaslat a tartománygyű­lések összetétele módját tárgyazza. A nagybirtoko­sok választási osztályában csak egynéhány ország­ban, — Cseh-, Morvaország s Alsó-Ausztriában — ragaszkodtak a birtokosi minőséghez. A kis­birto­kosokat Siléziában, Bukovinában, Felső Ausztriá­ban, Sziriában, Karinthiában s Kvainban a meg­változott históriai s társadalmi érdekek következ­tében többé kalü­n osztályként nem tekintették. A földbirtok csak a nyilvános életre befolyása szem­pontjából jöhet a törvényhozás előtt tekintetbe s e szempontból csak a nagy földbirtok képezhet elkü­lönült választó osztályt, a kisebb földbirtok egyá­­talában nem. A nagy földbirtok rendesen egy választó ke­rületet s egy választó testületet képez, csak, hol rendkívüli körülmények kívánták tértek el ezen szabálytól. Csehországban, hol a nagybirtok a legnagyobb jelentőséggel bír, az három választási testet fog képezni, melyek a census szerint alakulnak. Szilé­ziában és Bukovinában a jövőre kettő helyett a nagybirtok csak egy választó testületet képezene, de annyi követet küld, mint eddig. Sok országban a földbirtokot nem lehet egyedül a reá vetett reál­adó után megítélni. Az is figyelembe veendő, meny­nyiben vesz gyáraival részt az iparadókban. Ezért a kereskedelmi és iparkamrák képviselőinek he­lyét a kormányjavaslat szerint a nagyipar képvise­lői fogják elfoglalni. A kereskedelmi kamrák vá­lasztási jogát már előbb sokan megtámadták. Ez privilégium volt, melyet el kellet törülni. A kormány előterjesztései minden választó osztályra nézve a direct választásokat alkalmazza, minek folytán maguk az iparosok s megbizottaik az iparkamrák fogják a választás jogát gyakorolni. A kis ipar főleg a városokban, mezővárosokban s ezekkel egyenrangú helyeken választ, melyek csak iparosokra való tekintettel nyernék a választási jogot. A nagyipar pedig közvetlenül maga választja képviselőit. Itt is a censusra, a legtöbb adófizetés­re alapíttatik a jog gyakorlása. A nagyipar egészben annyi képviselőt választ mint előbb a kereskedelmi kamrák. Kivétel ezek alól csak Cseh- és Morvaországban létezik, hol a nagyipar már annyira képviselve van a nagybirto­kokban, hol továbbá a vidéki községek képviselő­inek számát okvetlenül szaporítani kell, s hol a tartománygyűlés már eddig is oly sok tagból áll, hogy ezek számát szaporítani nem lehet. Hol a nagybirtok és n­agyipar nincs annyira képviselve, hogy külön választóosztályt képezhetne, a legtöbb adót fizetők választóosztálya vétetett ki­látásba. Itt a legtöbb adót fizetők érvényesíthetik érdekeiket. Ez osztály már Dalmátiában létezik, s most még Salzburgban, Vorarlbergben, Görzben és Ismnában aláltatik. A városok és vidéki községek választó osz­tályánál arra kell törekedni, hogy képviseletök a lakossággal s az adóösszeggel helyes viszonyban legyen. Az eddigi választási rend mind a lakos­ságszáma, mind az­ adómennyiség körül a városi ele­met a vidékivel szemben roppant előnyben része­­síté­s így oly aránytalanságot alkotott, mely az igazság követelményével összhangzatban nem állt.­­ E bajon akként kell segítni, hogy a vidéki köz­ségek képviselőinek száma, — habár nem jelen­tékenyen — szaporíttatott Évek óta a városok osztályaira nézve is szá­mos óhaj és panasz volt hallható, mert oly ele­mek is fel voltak véve ez osztályba, melyek nem­­ bírnak jelentőséggel, a­míg számos fontosabb elem­­ belőle kimarad. Ezen panaszokat főleg azon or­szágokban kell e tekintetbe venni, hol a nemzeti-­­­ségi harc­ folyik. A kormány tehát e tekintetben gondos vizsgálat után eleget tett a felmerült ala­pos igényeknek.­­ Végül a városi és vidéki községek csoport­j­­ának harmadik lényeges módosítását a választó­­i kerületek alakítása képezi a különféle nemzetiségű országokban. A nemzetiségi viszályok kikerülésére , szolgál, ha komolyan nemzeti elemekből álló vá­lasztó­kerületek alakíttatnak. A kormány e néz­­pontot mindig figyelembe vette, nehogy két kü­lönböző nemzetiség, ha nem muldatlanul szükséges, kedvezőtlen viszonyba hozassák egymáshoz. Magá­­t­­ól értetődik, hogy ennek is vannak természetes­­ határai. Az alkalmas választó­kerületek alakítása­­ szükségképen azon elvre vezetett, hogy minden­­ választó­kerület csak egy választót küldjön, mely alól a kormány előterjesztéseiben csak ritkán, és a ott, hol az igazság s a politikai eszély kívánja, tesz kivételt. Az új választási rendből az egyetemek rec­­t­­orainak viril-szavazata ki van hagyva, mi nem a­­ tudomány iránti tisztelet hiányából származik. Oly államban, hol a tudomány koryphäusai a felső házban foglalnak helyet, ezen virilis szavazatok feleslegesek. Különben sem áldásos a közügyre, ha közhivatalnokok és nyilvános tanárok a képvi­selőházban való elfoglaltatásuk által rendes tevé­kenységüktől elvonatnak. A jelen minisztérium tudvalevőleg ő felsége helyeslésével fölvette pro­gram­jába a direct választásokat minden választó osztályban s a választói jog kiterjesztését. Mindkét elv megvalósítását találja a tartománygyűlések elé terj­esztett kormányjavaslatokban. A vidéki községekben is az egyenes vá­lasztás lép a vál. férfiak általi (közvetett) vá­lasztás helyére. A kormányi exposé kifejti, hogy csak az egyenes választás felel meg az alkotmá­nyosságnak, és azután is«^5» « »one»« lehető alacsonyra tétetett. Az a fővárosokban általán 1ó frtot, önálólag választó vá­rosokban 8 frtot, egyéb helyütt pe­dig 5 frtot tesz. Bécsben a vál. census 20 frt lesz, de a cen­sus az összesen fizetett adó, nem pedig az állam­pótlék nélkül fizetett után számíttatik. A vál­­jog ezenfelül bizonyos általános s részletes felté­telektől tétetik függővé, de a közegválasztási jog­tól független lesz. A szavazás írásban fog történni. A­hol ezt átalában nem lehetett behozni, az legalább a­ vá­rosi választók osztályánál alkalmaztatott. A kormány további javaslatai szerint a tar­tományi rendezés és tartomány­választási törvény megváltoztatására az összes tartománygyűlési ta­goknak legalább két­harmad része fog megkövetel­­tetni. Ez alól csak Csehországban történik kivétel, hel­yre nézve már korábbi országgyűlési határo­zat áll fenn, melyet a kormány nem talál czélsze­­rűnek megváltoztatni. A tartomány­rendezési tör­vény függeléke is két pontban megváltoztatott. Az egyik szerint a tartománygyűlési tagok azon csoportjának virilis reichsrath-szavazati joga eltöröltetik, mely csoportból a reichsrathba kül­dendő tagok választandók. A második pont szerint a nagy földbirtok ki­vételével, a reichsrath-választási csapatok úgy van­nak alakítva, hogy minden csoportra csak egy reichsrath-képviselő esik, míg jelenleg sokhelyütt két-három képviselő is választatik egy csoportból. Végül a reiesráth választási csoportok fog­ják képezni a várt területeket a közvetlen válasz­tások kivételes esetében. Mindezen előterjesztések felett érdemlegesen a reichsrath fog határozni, miért is a tárt. gyűlé­sek a reichsrath elé fogják terjeszteni ide vonat­kozó javaslataikat. Ez a kormányi exposé rövid foglalatja. Lapszemle. A P. Napló már teljesen beletalálta magát az országgyűlési események szokott kommentálásá­ba. Szerinte Simonyi Ernő nagyokat szeret mon­dani s örömét leli a kiáltó túlzásokban, de „al­kalmat adott Andrásy grófnak oly nyilatkozat té­telére, mely a mily határozott és erélyes, és oly szabatos és találó.“ Nem volna szives megmonda­ni a „Napló“ a határozottság és erély mily gra­­dusát érte el Andrásy beszéde, hogy azután meg­ítélhessük a szabatosság és találóság mértékét, mert ezek Andrásy gróf tulajdonságainak egyen­letében még ismeretlen­­­ek. De csókolni való azon mód, m­elylyel a P. Napló Simonyit megczá­­folni törekszik. Szörnyű apparátussal bizonyítja, hogy nem kötelező szabály csak parlamenti tagok közül választani a minisztereket, és angol írók műveiből kiszakít hosszú idézeteket, melyeknek csak az a bajuk van, hogy nem is érintik a felve­tett kérdést, (kivéve Bagehot néhány sorát, de ezek sem bizonyítanak Simonyi ellen). Alkalma­sint egy igen fiatal ember nyegle tudátossága akart fenyelegni e póruljárt citátiókban. A Reform nem helyesli, hogy a pályázat a bírói állomásokra ki lett hirdetve, mielőtt a bírák létszáma meghatároztatott volna. A létszám meg­állapítására pontos számbeli adatokra van szük­ség, melyek a jelenlegi­ törvénykezé,s minden ága­zatának ügyforgalmát feltüntessék. Az ily adato­kat sem a főispánoktól, sem a törvényszékektől nem várhatja a miniszter, és azért mihamarább lettek volna kinevezendők a törvé­nyszéki elnökök, kik a kimutatást az ügyforgalom felől elkészíttet­ték volna. A P. Lloyd megrótja a magyar kormányt, a­miért nem nyújtott átnézetet a megkezdett sessio teendői felől és bevárta az ellenz­ék vezérének kér­dését. A legnagyobb optimismus sem képzelheti, hogy az első ülésben fölvetett kérdések mind el fognak intéztetni, de kívánni lehet az országgyű­léstől, hogy ha nem is hoz sok törvényt, a hozot­tak legalább a szabadelvűség magaslatán áll­janak. A Hon szerint rosz dolog volna, ha Salzburg­ban a létrejött kapocsnak oly alakot adtak, hogy behatással lesz a monarchia bármely részének bel­politikájára. A munkás­kérdés tekintetében nem szeretné Bismark eszmekörének nyomát látni, és rászalná azt, ha a németek Hohenwart kiegyezési politikája ellen a Poroszországgal kötött jóviszony­ból merítenének erőt és eszközt. Az U. Lloyd azt hiszi, hogy Lajthántól az egyezségi alkudozásoknál tisztába jöttek a tarto­­mányoknak nyugtandó engedmények, de nem az ellenzéki pártok concessiói felől. A németek tehát nem bízhatnak a kormány alkotmányos szándékai­ban ; félő, hogy az opponáló tartomány­gyűlések el fogják intézni az autonomistikus előterjesztvé­­n­yeket és rögtön elhagyják az ad hoc elfogadott reichszat­ot, mihelyt terveik ellentállásra találnak. A M. Újság védi Simonyi Ernőnek az ország­gyűlésben tett felszólalását és Andrásy grófra há­rítja a fogalom­zavar vádját. Az alkotmányosság követeli, hogy a miniszterek a parlament kebelé­ből választassanak és ez csak azért nincs sehol kiírva, mert magától értetődik. Egyedül a napó­leoni franczia alkotmány mondta ki az ellenkezőt hogy miniszter nem lehet képviselő, a nemzetgyűlésben köztudomásúlag Target el­­napolási indítványa kép­zi, és igen valószínű, hogy a nemzetgyűlés átalános beleegyezéssel September 17-dikétől egész deczember­­4-dikéig fogja magát elnapolni. Thiersnek elnöki üzenete, mely távirati tudósítások után ismeretes lesz ol­vasóink előtt, a legjobb benyomást idézte elő. A párisi börze áremelkedésén is mutatkozott e ked­­vező benyomás. Elnapolása előtt a nemzetgyűlés még meg fogja választani a huszonötös bizottsá­­g­o­t. E választás már eddigelé is élénken foglal­koztatta a franczia nemzetgyűlés pártjait, és hír szerint abban történt volna a clubconferentiákon u.vgAllo jjv,aero, L­di,­­ j.hlm­Ub­il, a c e­n­t­r­um s a baloldal egyenként nyolcz-nyolcz tagot fognak választani kebelükből a bizottságba. Ezzel elég lenne téve minden pártnak. Nagy kérdés azonban, vájjon a jobboldal csakugyan ily enge­dékeny kíván-e lenni a kisebbségben levő balol­dal iránt. Eddigi eljárása után nem igen tételez­hetünk föl ilyesmit a jobboldalról. Egyébiránt, ma vagy holnap meg fogja már hozni a távírda a vá­lasztás eredményét, és így minden további com­bi­­natiót fölöslegesnek tartunk. A fr­anczia­orsz­ági helyzetre vo­natkozólag a kölni lap kevéssé biztató tudósítást kap Párisból. Savoya és Nizzában nagy az elégületlenség Thiers és a nemzetgyűlés iránt, s a savoyai lapok egyhangúlag a nemzetgyűlés felosz­lásának szükségességét hirdetik. Páris­ban nap­ról napra nő a nyomor a munkások által lakott városrészekben, hol ezer meg ezer nő és gyer­mek van kitéve a legégetőbb ínségnek, kiknek fér­jeit és atyáit a kormány vagy agyonlövette, vagy fogságba vetette, a munkások inkább mint valaha gyűlölik a hadsereget s a rendőrséget, s e gyűlölet átszivá­rog az ifjú nemzedékbe. A nevezett lap tudósítója végre azon meggyőződését fejezi ki, hogyha a pár­i­risi nemzetőrség nem volna lefegyverezve, újult­­ erővel törne ki Párisban a küzdelem. Ha mindjárt nem is fogadunk el készpénz gyanánt mindent, a­mit a levelező állít, de annyit constatálnunk kell, hogy főleg Párisban az izgatottság s a kormány elleni gyűlölet összhangzó tudósítások szerint igen nagy. Algírból örvendetes hírek érkeznek, a­mennyiben a kormány az eddigi káros katonai administratív helyett atalán polgári közigazgatást akar behozni. Az úgynevezett „arab irodák“ már f eltöröltettek. A katonai administrativ önkénye és­­ viszaéléseinek köszönhető jobbadéra, hogy eddig- f­elé nem sikerült még rendezett viszonyokat behozni Algírba. Thiers és Nigra olasz követ között nem rég egy kis feszültség állott fen. Erre állítólag azon körülmény szolgáltatott okot, hogy midőn Thiers a köztársaság elnökévé neveztetett ki, úgy szólva minden külföldi hatalmasság követe tisztelegni sie­tett Thiers urnái, — csak Nigra, az olasz követ tündöklőit távolléte által. Nem­soká­ra Nigra ur­nak teendője volt a franczia külügyminiszternél, ki nem mulasztotta el figyelmeztetni a lehető legna­gyobb finomsággal Nigra urat említett mulasztá­sára. Az olasz követ nem jött zavarba, hanem igen érthetőleg czélzott azon körülményre, hogy Thiers ur figyelmeztetése folytán C­h­o­i­s­e u­­ herczeg — Francziaország római követe — távol tartotta ma­gát Rómától azon napon, melyen oda Viktor Ema­nuel bevonult. Nigra ur e szerint igen ügyesen adta vissza a tromfot. Ez természetesen nem igen tetsz­hetett Thiers urnak, és így származott a többször emlegetett feszültség. Hanem azóta valószínűleg minden renden van már. A mainzi katholikus kongressu­­son kedvük szerint dühöngenek most a németor­szági ultramontánok a szabadelvű állam s a libe­­ralismus ellen. Sept. 11-dikén Moufang kanonok az ismeretes ultramontán izgató, szónokolt a modern eszmék ellen, melyeket minden gonosz kutforrásának nevezett. A sajtó s a kormányok — kesergő — e gonosz eszmék szolgálatába állot­tak. Utána Kettele­r püspök beszélt, kikelve a socialismus s a liberalismus ellen, melyet a kato­likusoknak minden téren le kell küzdeni. Azt hisz­­szük, hogy nem sok vizet fog fölkavarni ez a de­rék congressus. Bismarck herc­­eg állítólag még Gas­­teinból küldött egy jegyzéket a sz.­pétervári né­met követnek, mely jegyzékben közrajzolta a gas­­teini tárgyalások lényegét. A német követ Bismarck úr megbízása folytán közölte e jegyzék tartalmát az orosz császárral, kire az igen kedvező benyo­mást gyakorolt. Mennyi való e hírből, azt nem tudjuk, s azért pusztán mint hirt közöljük. Külföldi szemle. Pest, sept. 15. A franczia nemzetgyűlés, mint ma tegnap említők, a rég és türelmetlenül óhajtót szünetek küszöbén áll. A napirend tárgya A párisi lapokból. — Szept. 13. — Azon hírekkel szemben, hogy Thiers a szün­idők alatt Aix, Dieppe és Fontainebleauban szán­dékozik magát kipihenni, az „Avenir militaire“ kijelenti, hogy a köztársaság elnöke a nemzeti haderők szervezetének be­fejezésére s nem pihenésre fordítja szabadide­jét. Hiteles helyről értesül továbbá az említett lap, miszerint Thiers több tábornok előtt közelebb oda nyilatkozott, hogy a porosz katonai szervezés rendszerének alapos tanulmányozása után, kitűnő­nek találja a katonai kerületek intézményét, mely­­lyekben az ezredek, állandó szakosztályokba és dandárokra osztva, ugyanazon helyekről toboroz­­tatnak, a­hol helyőrségül feküsznek, így kezök ügyében esvén mindaz, a­mi felfegyverzésökhez és felszerelésükhöz szükséges, e kis hadseregek bármely pillanatban mozgósíthatók.­­ Hallomás szerint ez okból küldettek ki különböző irányban legközelebb a mérnök- és törzskari tisztek a vidé­kek tanulmányozására, hogy táborok, raktárak és depot-k állíttathassanak fel ,a mennyire lehet a tervezett katonai kerületek középpontján. Egy ily központra nézve már Megállapodott Thiers s ez Avon lenne Bourges közelében, hová személyesen fog kirándulni nem sokára, miszerint jelen lehessen az oda küldendő csapatok bevonulásán. A kormányszékhelyének Versaill­­­esban állandós­ításá­t elrendelő tör­vény imigyen hangzik: 1) A nemzetgyűlés, a végrehajtó hatalom és­­a miniszterek tovább is Versaillesban maradnak, 2) az osztályok által vá­­­­lasztandó tizen­öttagú bizottság dolgoz ki javasla

Next