Ellenőr, 1872. március (4. évfolyam, 50-77. szám)

1872-03-26 / 72. szám

Előfizetési árak Egész évre . . 20 frt. — kr. Évnegyedre .­­. 5 frt. — kr. Félévre . . . 10 „ — „ Egy hónapra . 1 »­80 „ Egyes szám ára 10 krajczár. Szerkesztési iroda: Pest,11, nádor-utcza 6. szám. Megjelenik minden reggel, kivéve hétfőn s ünnepre következő napon. A lapot illető reclamátiók Légrády testvére le irodájába (nádor-utcza 6. sz.) intézendők­. Semmit sem közlünk, ha nem tudjuk, kitől jön. — Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. Minden értesítés a szerkesztőséghez intézendő. Levelek csak bérmentesen fogadtatnak el. 72. szám. Hirdetési dijak: Tizhasábos petit sor egyszeri beigtatásáért . . . . V kr. A nyilt­ tér egy petit sora 30 kr. Bélyegdij minden beigtatásért 30 „ Kiadóhivatal és hirdetések felvétele: Pesten, nádor-utcza 6. szá­m. (Légrády testvéreit irodájában). Az előfizetési pénzek helyben és vidékről Pest, két­ sas utcza 14. sz. ala intézendők. Kedd, márczius 26. 1872 IV. évfolyam. Pest, márcz. 25. — Ghyczy Kálmán országos kép­viselő urnak, mint a központi ellenzéki vá­lasztmány elnökének. Ráczalmás, márcz. 25. A ráczalmási balpárti választók értekezlete képviselő urnak tiszteletét küldi. A most szőnyegen levő, és a választók jogát csorbító törvényjavaslat, különösen a képviselőknek öt évre való választása ellen a hatpárti képvise­lők törekvéseit elvben helyesli, és eme jogfosztó javaslatnak törvényre való emelése ellen indított eljáráshoz, miután azt helyesnek, és az önvéde­lem érdekében szükségesnek tartja, kitartást és egyetértést kíván, mert inkább hajlandó a leg­szükségesebb reformjavaslatok halasztását egyelőre eltűrni, minthogy ezredéves jogaitól megfosztassék. Kérjük ezen üdvözletünket a pártértekezlet tudo­mására juttatni. Rozmann Pál értekezleti elnök, Ghyczy Kálmán orsz. képviselő úrnak, Győr vármegye és város egyesült balpártja az országgyűlés baloldali képviselőinek legújabban tanúsított hazafias magatartásáért ezennel bizalmat szavaz, és őszinte üdvözleteit küldi. Az 1872. márcz. 25-kén tartott bizottmányi üléséből. Matkovich János elnök. Krisztinkovich Ede jegyző. — Ghyczy Kálmánhoz : A ráczkevei országgyűlési kerület baloldali pártjának a mai napon Tétény községében igen nag­y számmal tartott közgyűlése önt üdvözölvén, helyesli a választási törvényjavaslat tárgyalása alkalmával az ellenzék mindkét árnyalatának ta­núsított hazafias magatartását, és kíván erőt és kitartást a további küzdelemre. A ráczkevei országgyűlési választó­kerület baloldali pártja, — Jászberény város tanácsa a következő sorokat intézte az országgyűlési balol­dalhoz : A magyar országgyűlés előtt jelenleg tár­gyalás alatt álló választási törvényjavaslat elle­nében a mélyen tisztelt baloldal által a népek jo­gai megvédése tekintetéből felhozett érvek előso­­rolásával tanúsított magatartását, midőn — mi alól irottuk — 20 ezer népességű városunk tiszta magyar ajkú lakosai nevében méltó elismeréssel helyeseljük, nem mulaszthatjuk el egy alkalommal azon őszinte kifejezésünket nyilvánítani, hogy önö­ket a magyarok istene jelen működésükben tartsa meg, s adja az ég, hogy ezen kitartó fáradhatlan munkájukat siker koronázza. Jászberény, 1872. márcz. 22-én tartott k.­i. tanácsülésünkből Jászberény város Tanácsa nevében Pintér Mihály főbiró, M­u­h­o­r­a­y Sándor főjegyző. — Valószinü,hogy a pártközi 18 tagúbi­­zottság tagjai holnap ismét meghívást kapnak egy értekezlet tartására. — Tegnap este miniszteri tanács volt a parla­menti helyzet és teendők megfontolására. Tör­tént-e megállapodás valamiben, s ha igen, mily irányban, arról nem vagyunk értesülve. ■— Bizonyos, hogy nemcsak a jobbol­dal, de maga a minisztérium kebelében is ellen­tétes érzelmek működnek. Gróf Lónyay Menyhért irányában bizalmatlanságot, sőt ellenszenvet táplál a kormánypárt legnagyobb része. En­nek más kormányelnök kellene — Szlávy vagy Kerkapoly. S ha a jobboldal ezen anti-fónyaista többségének nincs annyi bátor­sága, mennyi kellene óhajtásának teljesülhetésére, azt két körülménynek tulajdoníthatni: a vá­lasztások közelségének s a f­ejedelem haj­lama iránti bizonytalanságnak. Hogy a jobboldal többsége miért viseltetik gr. Lónyay iránt azon bizalmatlansággal és ellenszenvvel, melyet nem is igen titkolnak már a színfalak mögött, annak is többféle oka van. Némelyek nem szeretik pénzü­gyi miveleteit; mások tudni akarják, hogy a deákpárt tudta nélkül és nullificatiójára alku­dozásokban állott a baloldallal s aztán — ezzel nem boldogulván — a conservative­k­­k­e­l, mihelyt átvette a kormányelnökséget; van­nak végre sokan, kik sejtik, hogy a választások után, ha ez jobboldali többséget ad is, gr. Ló­nyay nagy változásokat fog tenni a kabinetben, már pedig az ilyen változások soha sem kedve­sek azok előtt, kik érdeklik magukat a tár­­czavesztéssel fenyegetett miniszterek iránt. Az ide­genkedés és gyanitgatás mindezen érzelmeihez já­rult aztán a tapasztalás is, hogy gróf Lónyay Menyhértben hiányzik azon államférfii h­i­g­g­a­dt­­ság és tapintat, mely nélkül sem a kormány­pártot, sem a parlamenti tárgyalásokat vezetni nem lehet. Ezek azon okok, melyeknél fogva a jobboldal nagyobb része bizalmatlanságot és ellenszenvet érez gr. Lónyay iránt. S a jobb­oldal ezen nagyobb része az, mely az öt éves parlament iránti­­javaslatot szép módjá­­ra f elejteni kész volna, de a választási tör­vényjavaslat visszavételéről hallani sem akar. A jobboldal kisebb részét nagyon hetero­gén elemek képezik, de köztük van azon 35 vagy 40 ember, a­kikből a Lónyay-párt áll, s a­kik emlékeztetnek a spanyol főúr asztalára, hol több csörgés volt mint dió. Ezen f­r­a­c­­­i­ó nem gon­dol a választási törvényjavaslattal, fám­igáj­­­a Tóth Vilmost, rosz szemmel nézi Kerkapolyt s szeretné az öt éves parlamentet kimester­kedni, de elejti ezt is, ha Lónyay úgy kí­vánja. Már pedig megtörténhetik, hogy gróf Ló­nyay Menyhért nem fog ragaszkodni az öt éves parlament iránti törvényjavaslatának ez idő sze­rinti tárgyaltatásához, mihelyt belátja, hogy ezen tárgyalás meg nem történhetik. Lehet, hogy csalódom, de én még mindig hajlandó vagyok hinni, hogy a képviselőházon Az első magyar közgazdasági gyűlés. , Pest, márcz. 24. Az akadémia palotájának osztálytermei alig voltak elegendők a számos tag befogadására. Az elmélet és gyakorlat emberei — mint Hun­­falvy a társaságot nevezte, — jöttek itt össze, hogy kiki a tőle telhető erővel mozdítsa elő a kitűzött czélt. A gyűlés folyama a következő volt: H­u­n­f­a­l­vy János a létesítő bizottság el­nöke Vilő­kor lényegében a következő beszéddel nyitja meg az ülést: T. közgazdasági gyűlés ! A­mi a Kárpátok által övezett, a Duna és Tisza által szeldelt or­szágban más, számra­ nézve talán nagyobb nem­zeteknek nem sikerült vala, az a mi nemzetünk­nek, a magyar nemzetnek sikerült, t. i. államot teremteni, melynek nemsokára ezer éves fennál­lását fogjuk ünnepelni. A magyar nemzet meg­­alkotá az államot és felépíti a csarnokot, mely­nek hajléka alatt a társadalmi munka ez or­szágban is megindulhatott. Ámde századokon át belülről és kívülről támadó vészhullámok zúgták körül a magyar államot, megingatva alapjait, ve­szélyeztetve lételét. A nemzet századokon át az állam lételéért kényszerült küzködni, az állam megmentésén fá­radozni. Azért nem igen lehetett kedve és érke­zése a társadalomnak fejlesztésére is fordítani gondját, a társadalmi munkát éleszteni és sikeresí­­teni, a társadalom köreit elfoglalni. S ezt a magyar nemzet annyival kevésbé tehette, mivel az állam életgondjai, az állami jogok gyakorlata és köte­lességek teljesítése annak csak egy részét, annak csak egyes osztályait illették. Természetes, hogy azok az osztályok, melyek az állami életből folyó jogokat mint kiváltságot gyakorolták, az állami ügyekkel való foglalkozást, az állami teendők tel­jesítését legfőbb, legnemesebb munkának tartották, minden más foglalkozást és munkát pedig olyan­nak tekintettek, mely becsültetést alig érdemel, mely magasbra törekvő lélekhez méltatlan, és minden tekintetben alárendelt. Természetes, hogy a Werbőczy-féle „populus“ a szoros­ értelemben vett társadalom jelentőségét, az anyagi és szellemi téren való törekvéseket, az öntermelést, ipart és kereskedelmet, egy szóval a társadalmi tőkét és munkát nem fogta fel, s nem tudta kellően meg­becsülni. A Werbőczy-féle „populus“ nem sejtette, hogy a társadalmi munkásság magát az állami létet is legjobban biztosítja és szilárdítja meg. Az osztrák örökös tartományok állami és közjogi viszonyai 1848 előtt bizonyára siral­masabb állapotban voltak, mint a mi közjogi vi­szonyaink, mégis a társadalom tagadhatlanul az örökös tartományokban örvendetesebben fejlődött és gyarapodott mint nálunk. Németország egészben és egyes részeiben véve századok óta politikai te­kintetben elég alárendelt szerepet játszott, mégis társadalmi tekintetben az anyagi és szellemi mű­veltség dolgában oly hatalmasan művelkedett, hogy bátran versenyezhet Európa bármely nem­zetével. Dicséretes és dicső az államot szolgálni, de nem kevésbé dicséretes és dicső a társadalom kö­rében áldásosan hatni és munkálkodni. Mindnyájan érezzük és látjuk, hogy más nemzetek mögött elmaradtunk, hogy kivált társa­dalmi tekintetben maradtunk el. Szegények va­gyunk tőkében és munkában; országunk még a legszükségesebb beruházásokban is szűkölködik, mindenütt hiány és hézag mutatkozik; azt sem tudjuk, mihez fogyunk legelsőbben. Társadalmi állapotaink valóban szomorúak s bajok és káros jelenségek környeznek mindenfelé. Itt a hirtelen meggazdagodás hajhászata tántorit el egész kö­röket és csábit szédelgés vállalatokra, mintha lehetséges volna munka nélkül ál­­andó jólétre szert tenni. Amott egész nép­osztályok vannak, melyek a munkakerülésben a legfőbb boldogságot keresik, s melyek a ké­nyelemnek, a nemesebb élvezetnek még ösztöné­vel sem bírván mindaddig, míg az élet legelmel­­lőzhetlenebb szükségeit kielégíteni tudják, mun­kát semmi áron nem vállalnak. Bizony senki sem tagadhatja, hogy társadal­mi hiányaink és bajaink nagyon számosak és sok­félék. E bajaink egy része olyan, melyen az állam, a törvényhozás és kormány segíthet és se­gítenie kell, de más, legnagyobb részük olyan, melyet csakis maga a társadalmi tevékenység há­ríthat el, és orvosolhat meg. Bármily magasztos önérzet dagaszsza is keb­leinket, mégis bizonyos aggodalom szállja meg lelkeinket, ha jövőnk felett elfogulatlanul gondol­kodunk. Létünket veszélyeztethető kettős idegen, külföldi invasiótól lehet tartanunk; az egyik állami, a másik társadalmi. Az állami invasió mindig erőszakos megtá­madással jár; az erőszakot nemzeti vitézségünk­kel visszaverhetjük. A társadalmi invasió zajtalan és nesztelen, alig vehető észre, úgy terjed ez és harapózik, mint a hamu alatt lappangó tűz. De annál veszé­lyesebb ! Az állambukást, az állami halált még kö­vetheti föltámadás, de a­mely nemzetet az idegen társadalmi invasió döntött sírba, az örökre el van temetve, arra föltámadás többé nem vár!’ Társadalmi tekintetben kell századok mu­lasztásait kipótolnunk; társadalmi tekintetben kell az előbbre haladt nemzeteket utolérnünk, hogy oly súlyt vethessünk a serpenyőbe, melynél fogva könnyüknek ne találtassunk. A társadalom tényezőit, szervezetét és tör­vényeit a közgazdaság tudománya kutatja és fej­tegeti. E tudomány korunkban méltán versenyez az állam feltételeit, tényezőit és törvényeit fejte­gető közjogi tudománynyal. Sőt minél nagyobb jelentőségre emelkedik a társadalom, annál na­gyobb jelentősége van a nemzetgazdasági tudo­mánynak s maga a közjog sem mellőzheti; az ál­lam is kénytelen tételeit, kutatásainak eredmé­nyeit kellő tekintetbe venni. Ámde a közgazda­sági tudomány, noha tantételeit és állításait té­nyekre alapítja és törvényeit is tényekből vonja ki, mégis úgy, mint más tudomány csak elvont okoskodások lánczolata, csak elmélet. Ez pe­dig mindig átalános és egyetemes, és nem alkal­­mazkodhatik az életnek és gyakorlatnak ezerféle­képen változó körülményeihez. Azért az elvont elméletnek az alkalmaztatásban többnyire módo­sulnia kell az élet és gyakorlat követelményei szerint, s helyesen csak ott járnak el, hol e ket­tőt kiegyeztetni tudják. Ha társadalmi munkásságunkban bölcsen akarunk eljárni, nekünk is a tudomány elméletét a gyakorlat szükségeivel egyeztetnünk kell. S hol történhetnék az ily egyeztetés gyorsabban és si­keresebben, mint ott, hol a tudomány emberei a gyakorlat embereivel közvetlenül találkoznak és érintkeznek, hol eszméiket közvetlenül cserélhe­tik ki, és ekkér a fogalmak tisztázásában, az óhajtások és kívonatok szabatosításában egyesült erővel közreműködhetnek ? S nem szolgáltatják-e a közgazdasági congressusok az ily találkozásokra, a tudomány és élet, az elmélet és gyakorlat közvetlen érintkezésére, a legjobb al­kalmat ? Nem kellett e azért helyesléssel fogad­nunk az indítványt, hogy nálunk is oly közgaz­dasági gyűlés hivassék össze, melyen a tudomány és gyakorlat emberei együtt tanácskozhassanak társadalmi bajaink, s elhárításuknak vagy meg­­orvoslásuknak legczélszerűbb eszközei fölött? S ime szerencsém van az első országos ma­gyar közgazdasági gyűlést e helyen a magyar tudomány csarnokában üdvözölhetni! Az indítványt 1. gyűlés, az orsz. iparegye­sület örömmel fogadta, s az előmunkálatok meg­­tételeire az orsz. magyar gazdasági egyesületet, az orsz. erdészeti egyesületet, a magyar mérnök és építészeti egyletet s a budapesti kereskedelmi és iparkamarát is felkérte. Mindezek szives közremű­ködésüket megígérték s képviselőik által az elő­munkálatokban részt vettek. A létesítő bizottság küzködve a kezdet ne­­hé­zségeivel megtette a szükséges előkészületeket , az országos közgazdasági gyűlést e mai napra hívta össze. Önök uraim, engedtek a felhívásnak s noha a gyűlés napja talán nem épen a legalkalmasabb időre esett, mégis szép számmal jelentek meg, hogy a programmban kitűzött fontos tárgyak fe­letti tanácskozásokban részt vegyenek. Midőn ezennel, mint a létesítő bizottság elnökének szerencsém van az országos közgaz­dasági gyűlést megnyitottnak s a bizottság műkö­dését befejezettnek kijelenteni, egyszersmind fel­kérem a t. gyűlést, hogy az alapszabály-terve­zet és az előleges napirend értelmében az elnök­­ség és jegyzőség választása által alakuljon meg. (Élénk helyeslés).­ A korelnökségre mint érdemekben és évek­ben köztünk leggazdagabb Ürményi József urat ajánlom. (Elfogadjuk!) Ürményi József korelnök tehát elfoglalja az elnöki széket s egyben felhívja a közgyűlést, vá­lasztana magának rendes elnököt, alelnököt és jegyzőket. — Horn előbb az alapszabályokat akarja megvitatva s megállapítva látni, miután — úgymond — csak azután lehet a tisztviselők meg­választásához fogni. (Elfogadjuk 13 Zaj.) — Dob­­zsánszky (a kolozsvári jogakadémia tanára)ki­kel a Pesti Napló mai vezérczikke ellen, mivel az kicsinylőleg és gunyorosan említi meg a közgazda­sági gyűlést. (Derültség.) — Horn indít­ványa sze­rint az alapszabályok megvitatása kerül előbb szőnyegre, mi megtörténvén az elnök s alel­­nökök választása vétetik foganatba titkos szava­zás útján. Ez is megtörténvén, korelnök a követ­kező eredményt hirdeti ki: 83 beadott szavazat kö­zül nyert Hunfalvy az elnökségre 76-ot, az alelnökségre pedig Kautz Gyula 75-öt, és Kodo­­lányi Antal 65-öt. (Hosszan tartó éljenzés.) — Végre még jegyzőknek Mudrony Pál, Máday Schiffner és Wagner választottak. — Miután el­határoztatott, hogy délután az I. szakosztály a Kisfaludy-teremben tárgyalásait megkezdi, — a gyű­lés eloszlott.* Délután és ma egész nap a szakosztályok tanácskoztak. Ezek üléseire még visszatérünk, nemzet javára működik, kinek mind elveivel, mind eljárásával egyetértenek, a jövő országgyű­lésen sem akarják magukat senki m­ás által kép­viseltetni, mint jelenlegi képviselőjük Cserná-­to­n­y Lajos által. (Hosszas zajos éljenzés.) Nagy István indítványozza, hogy miután az ellenzéki polgárok egyhangúlag Csernátony Lajost óhajtják képviselőjükül jövőre is, czélszerű volna azonnal megtudni, vájjon Csernátony Lajos hajlandó lesz-e a jelöltséget elfogadni. Dénes Benedek jegyző e czélból egy nyolcz tagból álló bizottságot kíván Csernátonyhoz kül­detni s felkéri Simkovich Ferenczet a ki­küldendő nyolcz tag ajánlására. Mi megtörténvén a küldöttség távozott, s azalatt a gyűlés a párt szervezéséhez fogott. Elnöknek egyhangúlag Nagy István választatott meg. Alelnökök : B­a­l­o­g­h­y István, Dr. Csillag Zsigmond, Katze­r József és Dr. Mogyorós­si A. Jegyzők: Dénes Benedek, Kun Gyula, K­ü­h­n­e­r Ignácz és Szávaid Vilmos Pénztárnok Simkovich Ferencz. Ezután egy nagy választmány és egy szű­­kebb bizottmány választatott. A nagy választ­mány tagjai következők: Albrecht Ferencz, Andredl Mihály, Balázs Elek, Beniczky Ödön, Berger János, Bernhard Ja­kab, Brand János, Braun Jakab, Brunhuber Lő­­rincz, Brüller Jakab, Danninger N., id Devecsics Mihály, ifj. Devecsics Mihály, Dobroviczky Márton, Dolczer Ferencz, Eckhard Jakab, Eckhard Ferenc Egyházy László, Eisler János, Eser Jakab, Ettl József, Farkas Antal, Fettich György, Fleischmann L. M. Fritz Samu, Furmann József, Fürstinger Károly, Gavrik Károly, Gerstenbrein József, Gürt­­ner János, Goldstein Ferencz, Götz István, Hajke János, Handzsofszky András, Harsányi Sándor, Hauptmann Ferencz, Hause Alajos, Hilbert Ká­roly, Hegedűs Sándor, Horner Selig, Hoffmann József, Horcher Keresztély, Horváth Károly, Hor­váth István, Horváth Zsigmond, Holeczi József, Holczer Adolf, Hornyák József, Horváth József, Horváth István (lakatos) Huber Pál, Hummer Já­nos, Ignati Ferencz, Illés József, Jerarcsek Ferencz, Jankovics Miklós, Jókai Mór, Kaiser János, Kauf­mann Sándor, Karikás M. Kasch Vilmos, Kiefer Miklós, Király Mátyás, Kleineisl József, Klement Sándor, Klincsing Ede, Kovács András, Koch István, Kreisch Gáspár, Krim József, Kovács Ist­ván, Krajcsovits Ignácz, Kunsági István, Laib Já­nos, Laczkó József, Lauer Béla, Lerberger Jakab, Lee György, Lengyelffy Alajos, Leyrer Lörincz, Lipárdi István, Liedl Károly, Löb János, Ludwig Károly, Mácsay Lukács, Marschall Antal, Mehrin­ger Simon, Mike Károly, Miki Alajos, Mitnacht N., Molnár József, Móricz Pál, Muzsik Ferencz, Mühlbacher János, Dr. Müller Ede, Nagy Ferencz, Nagy Sándor, Nahm János, Navratil Károly, Non Márton, Nusz János, Obergemeiner József, Omelka András, Pandtner Józef, Pauer Ede, Dr. Paulus Jakab, Payer Antal, Parragh Gábor, Pendl József, Perger Ferencz, Petrovits Pál, Pfliegl Nán­dor, Pintér Ferencz, Podolecz István, Puchmesser Lörincz, Radics József, Ráczkevy Lajos, Reichl Károly, Reiner Ignácz, Renk Mihály, Richard Ta­más Rosenbaum Simon, Rosenthal Adolf, Schiller András, Schlesinger Lázár, Schlegl Henrik, Schliesz Pál, Schöld Henrik, Schön József, Schlosser Lipót, Schreyer András, Schubert Jó­zsef, Simkovich Ferencz, Spath Antal, Stranszky Henrik, Strassenreiter Ferencz, Stettner Ferencz, Szirovatka Pál, Szabó Ferencz, Szabó Richard, Szandleitner Károly, Szám Miklós, Szeyffert Pál, Szikora János, Szombathy Lajos, J­arkovits Ká­roly, Thék András, Theodorovits Áron, Thomayer János Tichy Ádám, Tillinger József, Tompa And­rás, Tölcsek József, Torrach András, Tóth Lajos, (pinkóczi) Trittner Ferencz, Tropp Károly, Uhl Rudolf, Orbán Károly, Vajda József, Wapp György Vass II. Weinseitz József, Weinseitz Lajos, Wei­­singer Jakab, Wirnhardt János, Voigt János, Zei­­ler Jakab, Zahoday József, Ziegler György. A szűkebb bizottmány tagjai ezek: Brunnhuber Lörincz, Dolczer Ferencz, Eckhard Jakab, Eisler János, Ettl József, Gottgeb Mátyás, Goldstein Ferencz, Hause Alajos, Horváth Zsig­mond, Kasch Vilmos, Klement János, Kovács András, Krimm József, Kunsági István, Leyrer Lö­rincz, Mácsay Lukács, Nahm János, dr. Paulus Jakab, Petrovics Pál, Podolecz István, Puchmes­ser Lörincz, Rosenthal Adolf, Schubert József, Spath Antal, Szabó Richard, Szeyffert Pál, Sziko­ra János, Tóth Lajos, Tóth Lajos, (pinkóczi) Trittner Ferencz, Weinzeitz József, Weinseitz La­jos, Wirnhard János, Voigt János. Mintegy három negyedóra múlva a Csernátony Lajosnál járt küldöttség visszaérkezvén ennek el­nöke kijelenti, hogy megbízatásukat teljesítvén fölkeresték Csernátony Lajost, ki legmélyebb örö­mét fejezé ki a felett, hogy mint előre látható volt, Pest Józsefváros választó­polgárai ma is rendületlen ragaszkodnak az ellenzék elveihez, a­mi pedig képviselőjelöltül való felszólitatását illeti, azt kötelességének ismeri elfogadni, s polgártár­sainak e megtisztelő bizalmát forró köszönettel is veszi. E szavakat hosszas éljenzés követte, mire a gyűlés feloszlott, későbbi eljárásra, az alapszabályok czíméből az idei gyl­e­n­e­s szó kihagyatott. A 2-ik pontnál a fölött folyt hosszabb eszme­csere, hogy a színház mily nagyságú legyen. Az építési költségek szempontjából a takarékosság elve uralkodván, azt fogadták el, hogy a színház néző­terének 2500 látogató befogadására kell al­kalmasnak lenni. A szakértők így is 600,00o­ort­­ra teszik a költségeket. Kisebb nézőtér és olcsó helyárak mellett a fentartásra kivántató jövedel­met alig lehetne már beszerezni. Szintén hosszabb vita fejlődött ki a fölött, (s ebben Gyulai Pál is részt vett) mily repertoirja legyen a színháznak, míg végre az alapszabály úgy módosíttatott: ne határoztassék meg, miket nem lehet adni, csak egyszerűen mondassék ki, hogy magasabb fajú tragédiák, vígjátékok és ope­rák előadatása ne képezze a feladatot, s az elő­adási nyelv kizárólag magyar legyen. Legfontosabb pont volt az 5-ik, mely a szük­séges pénzalap beszerzéséről szól. Itt Tors Kál­mán a részvények kibocsátását ajánlotta. Rákosi ennek ellenében felhozta, hogy ez esetben oly jogalap állna elő a város közt, mely a telket ajándékozta, s a részvényesek közt, kik azt be­építtették,hogy egy katastropha esetében lehetetlen volna eligazodni. Podmaniczky a részvénye­ket különben is csak „hazugság“ nak nevezte, mert nem hiszi,hogy egyhamar bekövetkezhetnék az idő, mikor azok után kamatot lehetne fizetni, és még kétségesebb, hogy mikor lehetne visszafizetni a befizetett részvényeket. Azt fogadták el tehát, hogy legyenek alapító,­ adakozó és segélyző­ ta­­gok, kik bizonyos megkülönböztetésekben része­süljenek. Az alapító tagok, kik 200 frton felül fizet­nek, a színház ügyeire nézve többféleképen gya­korolnak befolyást; a segélyző tagok, kik 200 frton alul fizetnek, az évenkint rendezendő rend­kívüli előadásokat látogathatják sdíjtalanul; az ada­kozók pedig (kik 10 frton alul áldoznak) név sze­­rint beiratnak a színházi emlékkönyvbe. Milas­­s­i­n azt indítványozta, hogy az alapítók és se­­gélyzők évi 10 perczentes szelvényeket kapjanak, s azt bármikor beválthassák belépti jegyekre. Ezt azonban oly nagy tehernek találták, mely mellett az előadási jövedelmek csonkítása okvetlen bé­nító lenne. * A színházi ügyek intézésére Pest városának is befolyás van engedve azon 3 tag által, kiket a kezelő bizottságba választ. Szóba jött az is, hogy az alapító tagok közül 36 tagú bizottság választassék, s ez alakítsa meg kebeléből a 7 tagú kezelő bizottságot, de miután az alapítóknak az alapszabályok úgyis elég hatáskört biztosítanak, e javaslat mellőztetett. A most elfogadott alapszabályok az eljárás­nak főbb módozatait tartalmazzák. Ha majd 200 alapítvány lesz aláírva, lehet megtartani a köz­gyűlést , mely részletes­ pontozatokat állapít meg. Ez fogja többi közt precizírozni, hogy rend­kívüli közgyűlések mily esetekben tartandók, s házilag vagy más módon kezeltessék-e a színház. Az alapszabályokat legelőbb is azon bizott­sággal közlik, melyet Pest városa küldött ki a népszínház ügyében, aztán a minisztérium meg­erősítése elé terjesztik. A fölhívások és ívek rögtön kibocsáttatnak a közönséghez. Ez­­veket az összes bizottság tagjai aláírják, s nemcsak az alapszabályok kö­­zöltetnek azon, hanem buzdító felhívás is. Az aláíráskor az alapítók 10 százalékot fizetnek le, aztán minden harmadik hóban bizo­nyos részletet. Az elfogadott alapszabályokat itt közöljük egész terjedelmében: Alapszabályok. 1. §. Egy pesti magyar népszínház felállí­tására azon a telken, melyet szab. kir. Pest városa közönsége e czélra ajándékozott, társulat alakul, melynek czime : Pesti Magyar népszínházát alapitó társulat. A társulat miután a 9. §. szerint végleg megalakult, czímét a pesti kir. kereskedelmi és váltótörvényszéknél be fogja jegyeztetni. 2. §. Az alapítandó népszínháznak legalább 2500 látogató befogadására kell alkalmasnak lennie. 3. §. A népszínház feladata, hogy abban a magasabb trag­edia, magasabb vígjáték és nagy opera kivételével minden egyéb drámai művek előadassanak. Az előadás nyelve kizárólag ma­gyar. 4. §. A színház felépítésének költségei elő­leges számítás szerint egyelőre 500 ezer forintra tétetnek, a­mely előirányzott költség azonban a beszerzendő pénz kedvező eredményéhez s a mutatkozó szükséghez képest magasabbra is emel­tethetik. 5. §. A színház építésére s felszerelésére szükséges költségek a következő módokon fognak beszereztetni: a)§alapítványok, b) segélyezések, c) adakozások, d) sorsjáték és e) mű és műkedvelői előadások által. 6. §. A társulat alapító, segélyző és adakozó tagokból áll. Alapitó tag az, ki legalább 200 fo­rintot aláír, és befizet. Segélyző tag az, ki a színház czéljaira 200 frton alul, legalább 10 frtot adakozó pedig, ki ennél kisebb összeget aláír és befizet. 7. §. Az alapító és segélyző tagok jogai. Az alapító tagok képezik a társulat ve­zető és ellenőrködő orgánumát (10. §.) és kik alapitó oklevelet kapnak. Az alapító és segélyző tagok a társulat által évenkint e czélra rende­zendő rendkívüli előadásokat díjmentesen látogat­hatják, s neveik, valamint az adakozóké is, az általuk adományozott összegekkel együtt a szín­házi emlékkönyvbe be fognak jegyeztetni. 8. §. Az alapítandó színház közintézet lesz, mely örök időre az alapító tagoknak, s mint ilyen­nek Pest városa közönségének vezetése s ellenőr­ködése alatt álland. (10. §) 9. §. A­mint 200 alapítvány aláírva lesz, az aláírt alapítók közgyűlésre fognak összehivatni, a társulatot megalapítottnak kimondják, a részletes alapszabályokat megállapítják, a színházépítés ügyét kezeikbe veszik, s annak életbe s működő­­désbe tétele iránt intézkednek. 10. §. A­mint a színház elkészült , életben átmennek e pár hét alatt a vasúti, pénzügyi és a főváros rendezése iránti törvényjavas­latok, bármi sors várjon is a többire. Ha holnapig nem is, de a húsvéti szünnapok alatt bizonyosan meggondolja a dolgot gróf Ló­nyay kormányelnök úr, mert nincs érdeké­ben, sem tekintélye, sem pártja szempontjából, hogy premiers­ége alatt az országgyűlés vége dead lock, egy zsákutcza legyen. Állam­férfim reputatiója függ tőle, hogy kivezessen belőle olyan nyilt pontra, hol a király is megje­lenhessen s az országnak minden jót kívánhasson a törvényhozás által három év alatt elintézett nagyfontosságu ügyek következéseihez. — Utolsó hír. Ő felsége ma reggel magához rendelte báró Wenkheim Béla miniszter urat. A hu­zamos ideig tartó kihallgatás tárgya és menete felől értesülve nem lehetünk; könnyen elképzelhetni azon­ban,hogy a politikai körökben ezen audientiát a mi­­nistérium helyzetével hozzák kapcsolatba,sőt némely jósok már egy W­e­n­k­h­e­i­m-k­a­b­i­n­e­t létesülésé­­nek előjelét látják benne. Mi nem jövendölünk sem­mit, de megtörténhetőnek tartjuk ezt is. Nem bú­sulnánk, ha megtörténnék, mert hát dr. Wenk­heim Béla jobboldali ugyan, hanem azért garant­­á­l m , mégis A pest-józsefvárosi baloldali párt alakulása. Tegnap márcz. 24 én tartották a józsefvá­rosi ellenzéki polgárok szervezkedő gyűlésüket. Daczára, hogy a gyülekezetről hirdetések és falragaszok nem értesítették a polgárokat, mégis nagy számmal jelentek meg, különösen a befolyá­sosabb ellenzéki választók részéről. Délután 5 órakor ideiglenes elnök Nagy István megnyitván a gyűlést, tanácskozásra hívta fel a jelenlevő tagokat. K­ü b­n­e­r Ignácz szép, hatásos szavakban raj­zolta a helyzetet s a kormány eddigi intézkedéseivel szembe állítva az ellenzék hazafias törekvéseit, kijelenté, hogy Józsefváros baloldali választó­pol­gárai tántorithatlanul ragaszkodnak elveikhez s a törvényhozásban baloldali képviselő által óhajt­ják magukat képviseltetni jövőre is. (Zajos éljen­zés) És minthogy a Józsefvárosnak baloldali kép­viselője van jelenleg is, ki szóval és tettel, or­szágházban és sajtóban szakadatlanul a haza és A pesti népszínház. Ma valahára határozott megállapodás történt a népszínház ügyében. A főbb alapszabályokat a nagybizottság ülése megállapította, s néhány nap múlva közzététetnek a fölhívások adakozásokra. Alább egész terjedelmében közöljük az alap­szabályokat, úgy amint azokat a gyűlés elfogadta A fölötte kifejtett vitát, eszmecserét és megjegyzé­seket, amelyek két órát vettek igénybe,csak röviden közöljük, miután fő­ a megállapodás. A nagybizottság tagjai számosan jelentek meg, s b. Lipthay Béla bizottsági elnök bemu­tatván a 9-es bizottság által szerkesztett alapsza­bályokat,azonnal megkezdődött azoknak tárgyalása, melyben leginkább Horváth Boldizsár, Gorove István, Szentkirályi Mór, Tors Kálmán, b. Pod­­maniczky Frigyes, Rákossi Jenő, (bizottsági jegy­ző,) Gelléri-Szabó János, Milassin, stb. vettek részt. Az alapszabályok mint ideiglenesek voltak bemutatva. Horváth B. és Gorove azonban fölemlítvén, hogy ezek alapján írják alá az ada­kozásokat, tehát eo ipso kötelezőkké válnak a

Next