Ellenőr, 1876. május (8. évfolyam, 119-149. szám)

1876-05-23 / 141. szám

tkifizetési árai: Egész évre . . 20 frt — kr. Évnegyedre . 5 frt — kr. Félévre . . . 10 . — „ Egy hónapra , 1 „ 80 „ Egyes szám ára 10 krajczár. Szerkesztési iroda: qQvuIc­j­esten, ncLcLor'-vdtczcL 6‘. szcLm. Semmit sem közlünk, ha nem tudjuk, kitől jön. — Kéziratok visszaküldésire nem vállalkozunk. — Posta által csak bérmentes leveleket fogadunk el. POLITIKAI NAPILAP, Budapest, kedd, május 23. 1876. 141. szám. Hirdetések felvétele: Budapesten, nádor-utcza 6. szám (Légrády testvérek irodájában). Továbbá Havas, Lau­te & Cie­­czegnél Párisban (Place de la Bourse Nr. 8), vala­mint Leopold Miksa hirdetési ügynöknél, Budapest, Rákosk­ok­ utcza 431. sz. kiadó-hivatal,­ ­F)ncL d­pesten, add­or-utczd­ 6. szc­m. Ide intézendők az előfizetések és a lap szétküldésére vonatkozó minden felszólalás. Vili. évfolyam. Az „Ellenőr“ ára mint eddig : Az előfizetést — postai utón vagy sze­mélyesen — nyugtázza az ,,Ellenőr“ kiadó hivatala (Pesten, nádor-utcza, 6. sz.) Százalék a könyvárnál utón történő megrendelések után az „Ellenőr“ részéről nem adatik. Egy évre...............................20 forint — kr. Félévre 10 „ — kr. Negyedévre...............................5 „ — kr. Egy hóra....................................1 „ 80 kr. Táviratok. Bécs, máj. 22. A „Pol. Corr." közli, hogy a gráczi és insbrucki főtörvényszékek elnökeinek Waser és Farfogliának a titkos tanácsosi méltóság adományoztatott. Berlin, máj. 22. A „Reichsanzeiger“ ha­tározottan c­áfolja, hogy egy porosz államminiszter leköszönt volna. Versailles, máj. 22. A senatus az amnes­­tiaindítványt elvetette. Smyrna, máj. 22. A „Nautilus“ nevű oszt­rák ágyunaszád tegnap ide érkezett. Prága, máj. 22. A császár a neustadteli leégettek számára 1000 frtot adományozott.­­ A legutóbbi fagyok Csehország sok vidékén különö­sen gyümölcsben és szőlőkben jelentékeny kárt okoztak, de remény van a javulásra. Páris, máj. 22. A pótválasztásoknál a há­rom nem igazolt legitimista helyett három köztár­sasági választatott.­­— Napóleon herczeg választói­hoz intézett levelében ezt mondja: A köztársaság fennáll és a hazaszeretet parancsol; a köztársa­ság a jelen helyzetnek egyedül lehetséges kormányfor­mája, én azt őszintén hátsó gondolatok nélkül akarom. Pária, máj. 22. A pótválasztásoknál egy monarchista, 4 bonapartista és 6 köztársasági vá­lasztatott ; a hat köztársasági ugyanannyi mon­archista helyébe lép, a­kiknek mandátuma meg­­semmisittetett. Bécs, május 22. (Zárlat) Hitelrészvény 133.10 Gali­cziai 191.25. Államvasut 258. — . Kente 65.80. 1860-as 108.—. 1864-es 130.25. Ezüst 102.40. London 120.—. Unió- Bank 57.— Által, épitőbank 9.50. Magyar Földhitel —.—. Angol-Osztrák 65-80. Lombard 76.50. Tramway 111.—. Hitelsorsjegy 156.—.­­Napoleondor 955.—. Arany 566.—. Frankfurt 58.50. Porosz pénzutak­. 59.10. Török sorsjegy 16.75. Anglo építő bank 18.50. Municipalbank—.—. Berlin, május 22. (Kezdet) Galicziai 81 50.Lombard —.—. Ezüst-jöved. —. 1860-as 115.— Bécs —. Romániai —. Államvasut —.—. Papir-jöved. —. —. Hi­telsorsjegy —.—. 1864-es —.—. Hitelrészvény —.— Magy. sorsjegy-----. Berlin, május 22. (Zárlat) Galicziai 81.50. Lombard 126.50. Ezüst-jöved. 58.80. 1860-as 99.—. Bécs 168.25 Romániai —. Államvasut 449.50. Papir-jöved. 55.30. Hi­­telsorsjegy 301.— . 1864-es 270.—. Hitelrészvény 227. — . Magy. sorsjegy —. Frankfurt, május 22. (Kezdet) Váltóáré Bécsre 169.40. Osztr. bank.-részv. —. 1860-as —. Évjáru­léki papir —.—. Lombard —.—. Magy. sorsj. — Osztr. hitelrészv. —.—. Osztr. államvasp. rész. —.— 1864-es —. Évjárulék ezüst —. Galicziai —.—. Győr Gráczi —. —. Frankfurt, május 22. (Zárlat.) Váltóárf. Bécsre 169.40. Osztr. bank-részv 698.—. 1860. 99.25. Évjárulék papir 55.50. Lombard 63.36. Magy. sorsjegy 143.—. Osztr. hitelrészv. 113.—. Os­ztr. államvasp. részvénytársa­ság 219.50. 1864. 272.-. Évjárulék ezüst 58 75. Galiczia 162.75 Győr-Gráczi —. BUDAPESTI SZINLAPOK.­­ Budapest, kedd, május 23 1876. Nemzeti színház. Bérlet 46. szám. DONADIO BIANCA kis­asszony vendégjátékául. Alvajáró. Opera 3 felv. Gróf Rudolf Odry L. Teréz Kvassayné Amina Donadio B. Elvino Pauli Liza Nádainé Alessio Ney Jegyző Széphegyi Kezdete 7’/1 órakor. Népszínház. KRECSÁNYII SAROLTA a. mint vendég. Angot asszony leánya operette 3 szakaszban. Angot Clairette Krecsányi S. Lange kisassz. Darai K. Pomponnet Karikás Ange Pitou Kápolnai Larivaudiere Solymosi Treuitz Együd Louchard Zádor Huszár kapitány Tissai Amaranths Horváthné Piperkőcz Dancz L. Öreg ur Térés Javotte Szigeti L. Teréz Árvai G. Babette Hamvai R. Dupoudrai k. asz. Horváth P. Herbelin Taraszovits Hersilio Vasváriné Cadet Hunfi Vilmos Dancz L. P­­erette Makó L. Kezdete 7­/a órakor. Budai színkör Elizámtól leány­áig operette 1 felvonásban. Bal letr­észek V­égül: Tiz leány és egy férj sem. Vig operette 1 felvonásban hangversenyi részletekkel Kezdete 7 órakor. UTOLSÓ POSTA. A barna­ könyvet holnap fogják szétosz­tani a delegátusok között. Bécsben már tudnak is valamit annak tartalmáról. Ezen értesülések szerint különös tekintettel vannak benne egybeállítva mind­azon sürgönyök, melyek a legközelebb tárgyalás alá kerülő szerződési ügyeket megvilágítják. A kül­­ügyérségnek a consulokkal folytatott direct leve­lezése most nincs közölve, részint mert már­­ az angol és franczia keresk.­szerződések felmondása­kor voltak közlések, részint mert tekintettel kel­­­lett lenni a függő kérdésekre. Szerbián kívül min­­­­den európai állam föl van véve a gyűjteménybe.­­ Belgiumból consuli jelentések szólnak az ottani r­ezukor-ipar viszonyairól s az erre érvényes adó- és­­ vámtörvényekről; Brazíliából hajózási Ügyek; Dániából az aranyérték behozatala; Német­országból az 1868-diki kereskedelmi szer­­­­ződés megkötésének viszonyai s az ipar en­­­­nek következtében vett lendülete; Münchenből­­ az ottani vasúti viszonyok ; Kölnből az ottani ke­­­­reskedelmi viszonyok fejlődése az utolsó évtized­­­ben; Manheimból a gabonaüzlet viszonyai vannak­­ fölvéve. Francziaországból két terjedelmes­­ jelentés szól; az egyik az ország hajózási össze­­­­köttetéseit tárgyalja. Angliából több igen ke­­­­esés közlés van részint hajózási viszonyokról, ré­szint a suezi részvények megvételéről s azon be­folyásról, melyet e vétel a csatorna jelenlegi ke­reskedelmi viszonyaira gyakorolt. Németal­földről a czukor­iparról és a takarékügy­ről vannak jelentések. Spanyolországból és Portugallból consuli jelentések szólnak a gyarmatokkal való közlekedésről s azon esetleges lehetőségről, hogy a monarchia keresk. közlekedése e gyarmatokba irányoztathassék. Portugallból egy jelentés az ottani gabonakereskedelemről is szól. A Görögországból való jelentések az ország pénzügyi helyzetét, az éretviszonyok rendezését és a keresk­­viszonyokat adja elő. Törökország­ról tíz jelentés értesít, előadva úgy az európai, mint az ázsiai tartományok keresk.­viszonyait. Boszniából és Herczegovinából egy je­lentés pontosan előadja az ottani adóviszonyokat. Egyiptomból szintén szól egy jelentés a suezi csatorna viszonyairól . Oláhországnak ga­bona-kereskedelme, az ottani zsenge ipar fej­lődése, a munkásviszonyok és az iskolaügy szintén több jelentés anyagát képezik. Oroszország a pénzügyi helyzetet megvilágító, továbbá az odessai gabona-kereskedelemre vonatkozó statisztikai ada­tok által van képviselve. Svájcznak bérbevitele és borkereskedelme van ismertetve. Tunisból az utóbbi év pénzügyi lendületéről szólnak a jelenté­sek, mióta az ottani pénzügyekre egy európai bi­zottság ügyel. Végül Ch­inából szól egy consuli jelentés, mely részletesen leírja az ottani kereske­delmi viszonyokat, s előadván a China és Német­ország közt folyó tárgyalásokat egy keresk.­szer­ződés tárgyában, hangsúlyozza annak szükségét, hogy ily szerződést Chinával a monarchiának is kellene kötni. Budapest, május 22. A helyettes alap. Tíz szavazattal nyolcz ellen, azt mondta ki ma az osztrák delegáció pénzügyi bi­zottsága, hogy urak vagyunk. Hogy ennél­fogva igen kellemes és hasznos dolog, 15 millió forintot az alkotmányos engedélye­zés alól elvonva tartani, s az ennek meg­felelő összeget e rendkívül kedvező eszten­dőben az adózókkal megfizettetni. Mit Da­­riusnak egy postára? Szóban volt ugyanis a katonai helyet­tesítési alap. Egy alap, mely azok pénzéből jött, kik a katonáskodástól magukat meg­váltották, és azok javadalmazására szolgált, kik a megváltakozottak helyett önkéntes szolgálatra vállalkoztak. Egy alap tehát, melynek rendeltetése teljesen megszűnt. Az általános véd­kötelezettség nem ismer meg­váltást, sem helyettesítést; a vér­adót min­den beváló hadköteles személyesen tartozik leróni. Mire való tehát az évtizedek alatt 15 millióra növekedett alap? Nyolc­an az osztrák delegationális pénz­ügyi bizottság tagjai közül, nem tudtak ma­guknak alkotmányosan számot adni erről; nem tudták alkotmányosan elképzelni, hogy ily rendeltetésétől­ megfosztott nagy összeg, mi­csoda czimen s micsoda ismeretlen rendelte­téssel maradjon a hadügyminiszter kezében s elvonva a képviselet rendelkezése alól? S mert ezt nem tudták: az alap feloszlatásá­ra, illetőleg arra szavaztak,­­hogy a had­ügyi budget fedezeti részébe vetessék fel az alap kamatain kívül a tőkéből annyi, hogy a 10 milliót megüsse. De a­mit ők nem tudtak alkotmányos felfogással jól megérteni, népképviselői állás­pontjukon : m megmagyaráztatott nekik kor­mányzati szempontból, ha nem is egészen alkotmányosan. A helyettes alap kell, mert mindig jó, ha van a cassában pénz olyan, amihez semmi köze népképviselőnek; a he­lyettesítési alap kell, mert mozgósítás ese­tén hasznos az nagyon ; s en­km­ kell már csak azért, nehogy valaki azt higye, hogy a monarchia már a tőkéit emészti, mint az a féreg, melynek a háza sajt, s az eledele is­ sajt. S e magyarázat után tizen azt sza­vazták erre, hogy jól van. Nem egészen jól. Bennünket legalább, ha sohasem gondol­tunk volna is ez alap fölöslegességére, a kor­mányzati szempontból felhozott érvek győz­tek volna meg a veszélyességéről. Az al­kotmányos kormányzat parliamentáris alak­jának sarkalatos elve, hogy az államháztar­tásban minden bevett vagy kiadott garas parliamenti rendelkezéstől függjön s parlia­ment f­elszámolás alá tartozzék. A parliament akaratának érvényesülésére a legfőbb bizto­síték ez­ annál becsesebb, mert a hadizenés és békekötés joga még mindig nem közvet­lenül a népek kezében van, s csak közvetve gyakorolhatnak alkalmazására befolyást, a hadi költség megadása, vagy megvonása által. A helyettes alap által tetemesen csor­bítva van e befolyás. A helyettes alap egy nagy összeget képvisel, mely nem függ par­l­amenti engedélyezéstől , mely fölött a rendelkezési jog a hadügyminiszter discre­­tiójára van bízva , s csak pénztári kezelé­sére nézve kerül alkotmányos ellenőrzés alá. Ez egy hadi kincs, a szó legszorosabb értelmében, melyet bármikor fe l lhet hasz­nálni a hadsereg mozgósítására, más szóval háború csinálásra, minden megkérdezése nélkül a törvényhozó testületeknek , sőt eset­leg némely akadékosabb pénzügyminiszter tudtán kívül is. Hogy a törvényhozás a fait accomplival szemben miként événye­­sítheti azután befolyását arról világos fo­galma van mind akinek, aki a kényszer­­helyzetekről hallott valamit. A mozgósítást nem szokás dobra ütni, az természetes, elő­zetesen nem kerülhet az erre szükséges költség parl­amenti engedélyezés alá, az világos. De ily esetekben a pénzügyminisz­tereknek dolga a szükséges pénzt megsze­rezni, de csak akkor, ha a háború elke­rül­­hetlenségéről a törvényhozási tényezők egyetértenek. A helyettes alap fölöslegessé teszi ez egyetértés megléte iránt előlegesen tájékozódni. De ha nem volna is itt veszélyes al­kotmányos szempontból ez alap , még akkor sem bírnánk fenntartására szavazni, ha egy kicsit sűrűbben körül­tekintünk szegény­ségünkön. Mert igenis, úgy áll a dolog, hogy e monarchia, hogy különösen Magyar­­ország valóban a törzsvagyonát emészti. Fájdalom, ez nem a hit dolga többé, s hiába hinnék rólunk az ellenkezőt, mi tud­juk, hogy úgy van. Avagy nincs-e jelzálogul lekötve az állami fekvő vagyon? avagy nem árulják-e, csak vennék, az állami vállalatokat s telepeket? avagy nem töb­bet adunk-e ki, mint a­mennyit beve­­szünk ? nem szaporodik-e az adóhátralék éven­ként? s nem a mi hivatalos lapunk közöl-e naponként 16 oldal árverési hirdetményt? Eszszük a házunkat, bizony, s ily állapotban nem telik hogy a tűrhető lét látszatát 15 millió forinton megvegyük, ha ugyan el­hiszi nekünk valaki még azt a látszatot is. Nem a helyettes alap fenntartása in­dokolva semmiképpen nincs. S különösen a jelen év nem olyan, hogy az ily veszedel­mes tőkepénzekhez reszellünk nyúlni. E véleményünk azonban nem gátol meg annak megismerésétől, hogy a delegátiónak tulajdonképpen nincs joga a helyettesítési alappal rendelkezni, s ily indokolással alaki­lag tökéletesen correct lett volna az osztrák delegationális pénzügyi bizottság tagadó vo­­tuma. Nem ugyan azon oknál fogva, mely a magyar delegatió hadügyi bizottságában fel­hozatott, hogy t. i. a közös kiadások fedezése, a törvény világos szavai értelmében, a két törvényhozásra tartozik, mert a delegatió­nak mind a mellett is épp oly világos joga van a közös tárczák saját fedezeti czímeit elintézni. Lenne tehát saját fedezeti alap a hadügyi tárczánál maga a helyettes alap, a delegatió rendelkeznék vele. Azonban a helyettes alapnak csupán kamatai képeznek ily saját fedezeti czímet, s erről a delega­­tiók intézkednek is évenkint, de maga a tőke közös actívum, a­mihez a delega­tiónak semmi köze. Ha még oly üdvös is ez esetben a czél, nem szeretnék a delegatiók hatáskörét ily irányban tágítani. Ezzel azonban korántsem azt akarjuk mondani, hogy tehát maradjon a kérdés bolygatatlanul. Sőt ellenkezőleg kívánatos és szükséges volna, hogy a két kormány a közös aktívumoknak legalább e speciális részére elhatározásra jusson egy­más között, s vegye fel belőle már az 1877-iki költségvetés fedezeti ré­szébe legalább azt a tíz milliót, mely iránt ma létetetett helyes indítvány, de nem illetékes helyütt. Hogy tehetik-e, az iránt nem vagyunk vérmes reményben. A képviselőház három fontos bizottsá­gának ülései ma kiváló érdekűek voltak. Figyel­meztetjük olvasóinkat az alábbi tudósításokra, me­lyekre nézve csak annyit jegyzü­nk meg, hogy azok a kőnyomata szerint közölték. A képviselőház mai ülésének befejezését a következőben adjuk. A kisebb városok törvény­hatósági jogának megszüntetésére vonatkozó javas­lat 1 §-a, mint már említettük, a közigazgatási bi­zottság szövegezésében elfogadtatott. Ezután követ­keztek a többi paragraphusok. A 2. és 3. § minden észrevétel nélkül fogadtatott el. A 4. §-nál Mol­nár Antal indítványozza, hogy e §. b) pontjában idézett §§-sok közé vétessék fel az 1871. 18­­. sz. 116. és 129. §§. idézése is, vagyis mondassék ki, hogy a költségvetés megállapítása, s igy a szám­adások felülvizgálása ne azon megyék hatáskörébe adassék, hova a városok beosztattak, hanem ma­radjon továbbra is a belügyminiszter hatáskörében. Gull­ne­r Gyula és Tisza Kálmán miniszterel­nök ellenzik ezen módosítványt, mire az mellőzte­­tik. Az 5 §. elfogadtatik. A 6 §-nál Tisza László említett javaslata mellőztetik, s az eredeti szerkezet változtatás nélkül elfogadtatik. A 7. és 8. §§, s így a javaslat egész terjedelmében elfogadtatik, mire az ülés 1/12 órakor véget ért. Holnap d. e. 10 órakor ülés. Az osztrák delegatió május 24-dikén d. e. 11 órakor ülést tart, melynek napirende a kö­vetkező : a külügyminisztérium előirányzata 1877-re és a külügyminisztérium póthitelei 1875 és 76-ra. A magyar delegatió elnökéhez azt a kérdést intézzük, váljon a delegátió nem gondos­kodhatnék-e arról, hogy üléseiről és bizottsági ülé­seiből a magyar lapok hiteles és megbízható tudósítást kapnának épúgy, mint az országgyűlésnek és bizottságainak üléseiből,­­ a gyorsiroda által, mert mégis csak különös, hogy a delegátióra vonat­kozó közleményei tekintetében a magyar sajtó német c­o­r­e­s­p­o­nd­e­n­ciá­k hitevesztett és megbízhatatlan értesüléseire legyen utalva. Az országházból. — Május 22. -A képviselőház ma befejezte a kisebb városok törvényhatósági jogának megszün­tetéséről szóló törvényjavaslat részletes tár­gyalását. Rég nem tárgyalt a ház oly derült hangulatban, mint ma. Derült volt a köz­hangulat már a tárgyalás kezdetén, mert előre tudni való dolog volt, hogy a haza felé beszélések egész sorozata fog következ­ni. T Így is történt. Már az első szónok haza­­beszélésen kezdte, s úgy folyt ez aztán sza­kadatlanul 8—9 beszéden keresztül, s min­­denik szónok csak fokozta az átalános de­rültséget, mely koronként valóságos tetszés­zivatarban tört ki. Az átalános mulatságban legnagyobb részt a szélső bal vett. Hangos tetszésnyilatkozattal fogadott minden új hazabeszélő szónokot, s már előre kikiáltotta az illető város nevét, melyet — ott válasz­tatván meg — pártfogásába akar venni. Papp Lajos Kézdi-Vásárhelyt, Emmer Kornél Nagyszombatot, Tarnó­­czy Gusztáv Szakolczát, Lehoczky Gy. Körmöczbányát, Buján­ovi­cs Eperjest, Új­falu­s­y Nagybányát, H­a­v­a­s­y Besztercze­­bányát, Lehoczky Ede Breznóbányát, Ugrón Ákos Oláhfalut, Sztupa György Fehértemplomot vette védő szárnyai alá, lévén mindegyik az illető város képviselője. Bujanovics megrestelvén azon ko­mikus hatást, melyet az előtte szóló ha­zabeszélők tettek, burkoltan tette indít­ványát, s négy város törvényhatósági jogai­nak fenntartását kérte; de burka oly ügyetlen volt, hogy azon a ház még na­gyobb derültségére kilógott az eperjesi lóláb. Steinacker pedig ismét szász sym­­pathiájának adott kifejezést, s a szászok szép szemeinek akart tetszeni, midőn Szász- Régen törvényhatósági jogainak meghagyása mellett kardoskodott. De hát ez a hazabeszélő sport mulat­ságosnak nagyon mulatságos lehetett, csak­hogy méltó volt-e a parliament méltóságá­hoz, az már más kérdés. Tiszteljük a kép­viselők rokonszenvét szülő (értsd: választó) városuk iránt, de hogy ezen rokonszenv, vagy választóik állítólagos érdekeinek simo­­gatása nem igen jól áll egy országos képvi­selőhöz, ki a hazának nem egy zugát, hanem az összes népet képviseli, az kétségtelen. Mert vagy komolyra, vagy csak tréfára vették az illető képviselők apológiájukat. Ha komolyra vették, s csakugyan iparkod­tak, hogy a törvényhozás meghagyja az illető választóváros törvényhatósági jogát, úgy eljárásuk nem válik belátásuk hitelére, mivel a legtöbb esetben tekintetbe nem jöhető indokok alapján, helyi érdekeket akartak az ország összes közigazgatási érdekének rová­sára érvényre juttatni. Ha pedig nem vették komolyra fel­szólalásukat s csak választóiknak akartak kedvezni, úgy eljárásuk még sajátságosabb, mert a képviselőház komolyságának rová­sára történt a lux, melyre legfelebb is az a mentség lehet, hogy előfordul bsz az néha a más országok parlamentjeiben is hasonló természetű derültséget keltve. Hogy az egymás mellé helyezett ellen­tétek annál komikusabb hatást idézzenek elő, olyan indítványok is létettek, miszerint még több, sőt Budapest kivételével vala­mennyi szabad királyi város önállósága meg­­szüntettessék. Ez utóbbi Miklós Gyula indít­ványa volt, de utóbb maga is jónak találta azt visszavonni. Szóval az indítványok és javaslatoknak egész záporesője hullott, de ennek a zápornak, szerencsére, nem sikerült elmosni a javaslatot, sőt még csak meg sem áztatta azt, mely teljesen száraz bőrrel menekült ki ebből a színpadi esőből. A ház minden változtatás nélkül fogadta el a ja­vaslatot, mellőzvén minden indítványt, még Molnár Antalét is, aki azt akarta, hogy a kisebb városok bár beleolvasztatnak a megyébe, mégis a belügyminiszter közvetlen felügyelete alatt maradjanak a vagyon­kezelés tekintetében. A népiskolai hatóságokra vonatkozólag a főrendiház által tett módosítások tárgya­lása a mai ülés sorrendjéről leszorult. Hol­nap kerül napi­rendre. A bizottságokból. (Május 22.) A közigazgatási bizottság mai ülé­sében elnök gr. Péchy M. jegyző, Gullner. A kormány részéről jelen vannak Tisza K. belügyér; K. Kemény államtitkár. Jegyzőkönyv hitelesítése után Tisza K. a szepesi városokról szóló kivételt a vagyonkezelésre a Királyföldön levő volt 7 királyi városra (Brassó, Szeben stb. kivánja kiterjeszteni s ezekre a cen­­sust illetőleg is a volt királyi városok joga marad­jon fenn. Ezt ő mint 2 ik §-t kivánja beillesz­tetni. Jegyző néhány kérelmet jelent Szabadka, Hont­­megye, Zaránd stb. részéről. Elnök: Dobokamegye fenntartását illetőleg benyújtott kérvényt jelent be. Mocsáry Szabadka kérvényét, melyben egy te­­lepitvényes községet is bekebeleztetni kéri, pártolja. T­i­s z a K. megjegyzi, hogy Szabadka körül nem történik rendezés, de másutt is csak puszták ke­­beleztettek be, községek nem, ezen és hasonló ese­tekben lehet a községi törvény útján segíteni. A bizottság úgy e nézetet, mint a miniszter úr 2. §-át elfogadja. Felhozataló a városok cencus kérdése is, me­lyet illetőleg Hammersberg javaslata folytán Tisza K. miniszter a statusquot kívánja fenntartatni. Ham­mersberg a censust megkívánja szorítani a szepesi városokban, közművelődési érdekekből. Bujano­vics a módosításhoz kíván járulni. Tisza K. új­ból felteszi a kérdést: a statisquo tartassék-e fenn, vagy megszorittassék. Gór éve csak bővebb kifej­tés után tudna a census megszorításába egyezni. T­i­b­á­d szintén ellene nyilatkozik, mire az indít­vány mellőztetik. Következik a (volt 2.) 3. §., mely némely községeknek bekebelezéséről szól. Békésmegye föl­irata gr. Károlyi Tibor által benyújtja, olvastatik fel Tót Komlóst illetőleg, melyet a megye meg ki­ván tartani s a közbeeső pusztákat ide csatolni. A miniszter e kivonatot közigazgatási szempontból nem tartja teljesíthetőnek. G­u­­­n­e­r a pestmegyei egyik szigeten lévő egyik helységet Nógrádtól Pesthez kívánná csatol­­tatni, mert a más három helység úgyis Pesthez tartozik. A bizottság mindkét indítványt mellőzi. A 4. §. Debreczen pusztai bekeblezéséről szól. G­o r­o­v e Fehértemplom érdekében szólal fel, kérvén, hogy Krassó helyett Temes megyéhez kap­csoltassák, miután 2 óra alatt ér e város és szol­­gabiróság Temesvárra, míg Krassó székhelye Lu­gos két napi járó; kiemeli azt a képtelenséget is, hogy e város választási tekintetben most is Te­­mesbe tartozik. Tisza K. azt hiszi, hogy ez csakis az 1. §. végére jöhetne, csak Temes megye nagysága szem­pontjából vannak aggályai. Gu­tt­n­er Gy. pártolja Gorove indítványát. Tóth V. azt hiszi, hogy e csatolást a bizott­ság most csak elvileg mondhatja ki, vagy hivatko­zással a volt 4-ik §-ra tétetik 23. pontnak az 1-ső §. végére. Az 5. §-nál, mely a miniszterre bízza a ha­tárközségek szabályozását, Mocsáry azt kívánja, hogy utasításokat adjon a törvényhozás, ne bízas­sák pusztán a kormány tetszésére. Tisza K. azt jegyzi meg, hogy „az érde­keltek meghallgatása alatt nemesek a községek, de az illető­­hatóságok meghallgatása értetik. Hogy pedig ezek nevében ki van jogosítva nyilatkozni,­­ a törvény határozza meg. Gulnernek szintén aggályai vannak e­z­ iránt, mert itt csak utólagos bejelentést tesz a miniszter a thozásnak. Azért új szöveget ajánl, melyben a kormány nem utólagos bejelentést, ha­nem javaslatot tesz a a b­ozásnak. Tisza miniszter utal ennek akadályára idő tekintetében, mert ez 3 évvel hátrább venné a tör­vény végrehajtását. Azért kéri, hogy minden egyes községért külön országgyűlési tárgyalást ne ajánl­jon a bizottság. Tóth hasonló értelemben nyilatkozik. Go­ro­v­e megjegyzi, hogy sokkal nagyobb megbízásokat és felhatalmazásokat is nyert már a kormány. Erre a bizottság e §. elfogadja. A II. fejezet (6. §.) mely az egyesített, vagy elválasztott törvényhatóságok vagyonáról szól. Tibád A. a felszereléseket, melyek úgyis állami útón szereztettek, át kívánja vitetni a székhelyre. Balogh Imre a tulajdonjogot a­b­ban nem érintené, mert a §-ba fölvett intézkedésekből sok jogot sérthetne. Tisza Kálmán azon elvből indult ki, hogy a közigazgatásra szolgált épületet továbbra is az il­lető törvényhatóságok bírják, ha valami sérelmet látna valamelyik fél, akkor a 9. §. intézkedik, mely szerint birtokon kívül keresheti igényét a sérelmes. Gorove és Knöpfler védik a szöveget, mivel másként valódi egyesülés nem képzelhető. A bizottság Budapest egyesítési törvénye pél­dájára is a szöveg megtartására szavaz, mely Ti­bád­y módosításával fogadtatik el. A 7. §. szétosztott községek vagyonáról ren­delkezik. E §. egy szó változtatásával („szüksége­sek“ „használtatnak“ helyett“) elfogadtatik. E §. után T­i­s­z­a Kálmán belügyér egy uj §-t ajánl, mely azon esetre vonatkozik, midőn az egyik törvényhatóság középületei feleslegesekké vál­nak s ezen esetben követendő intézkedésekről, vagy az új épületek építési költségeiről szól. E 8. §. elfogadtatik, valamint a következő 9. is, mely a közigazgatási czélra nem fordított va­gyonról rendelkezik. Elfogadtatik a következő 10. is, mely a va­­gyonügyek elintézésére felállítandó bizottságról szól.

Next