Ellenőr, 1877. szeptember (9. évfolyam, 348-401. szám)

1877-09-16 / 375. szám

Budapest, szeptember 15. A tábornagy útja, Mac-Mahon tábornagy, a franczia ál­lam ez időszerinti feje körutat tesz birodal­mában. Sorra veszi a fontosabb városokat, útjába ejt minden nevezetesebb vidéket. S ezt nem először, s nem is azért teszi a tá­bornagy-elnök, hogy a jó franczia polgárok­nak megszerezze a gyönyörűséget, miszerint szinről-szinre láthassák azokat, az államfel­ség képviselőjét, fényes egyenruhájában, még fényesebb, hivatalos pompától ragyogó kísérete közepett, s hogy viszont ő láthassa szinről-szinte Francziaország haladását, fej­lődését, népének gyarapodását, beletekintsen a franczia közélet alsóbb rétegeibe, gyó­gyítson bajokat, jutalmazzon erényt és irtsa a gyomot. Ha e körútnak ez utóbbi volna czélja, úgy az áldásos, jótékony hatású lehetne Francziaországra nézve. A franczia népbe visszatérne a mélyen megrendült bizalom az állam feje iránt, jóakaratot, a köz iránti ér­deklődést látva, ezt a szeretet és hála ér­zelmeivel viszonozná, lelkesülten tárná szi­vét első hivatalnoka elé, ki tettekben mu­tatná meg, hogy az állam, a közjó érdekeit, s csakis ezeket viseli szivén és tartja sze­mei előtt. Mac-Mahon egy ily­et alkalmá­ból meg­tanulná ismerni a franczia népet, látná azon csudákat, melyeket az idegen invázió pusztításai után a köztársaság épí­tett fel Francziaország romjaiból, s megértené a franczia nép ragaszkodását azon államforma iránt, melynek aégise alatt az ipar-, keres­kedelmi s a társadalmi élet e csudái létre jöttek. A tábornagy-elnök szemei előtt azon­ban nem ezen czél lebeg, s tekintetét egy másik, Francziaország érdekein túl, a párt­­politika határában fekvő czélra szögezve, útjában nem látja meg ezen érdekeket, nem látja meg Francziaországot. Nem úgy jele­nik ő meg a franczia nép előtt, mint ki a pártok felett állva, megjelenésének souverain varázsával lecsillapítani van hivatva a párt­küzdelmek, Francziaországot e súlyos időben Európa előtt kompromittáló torzsalkodások hullámait. Ellenkezőleg. Mint monarchisták első pártembere lép ő a köztársaság-elnöki hatalom és fény impozáns díszítményével Francziaország elé, hogy súlyos nyomatékot adjon azon hivatkozásnak, melyet a válasz­tások kiírása által a franczia népre tett. Nem orvosként akar Francziaország lázasan lüktető ütemére tapintani, hanem azon szem­pontból vizsgálja a kórjelenségeket, hogy melyeket kell elnyomni, s melyeket fejlesz­teni a monarchista restaurátió érdekében. Nem csillapítani megy ő a pártdüh forron­gását, hanem ellenkezőleg lángra lobbantani az izzó gyuanyagot, mely már tán kö­­zelebb rémes kitörésével fog rettentő látványul szolgálni Európának. S való­ban, bármennyire hajlandó is a franczia nép meghajolni a hivatalos tekintély, a tarka-barka egyenruhákba öltözött hata­lom parancsoló fellépte előtt, bármily tö­megesen kapaszkodik a tőke, a vagyon képviselete a hatalom uszályába, a tábor­nagy mégis keserű csalatkozásokat kényte­len megélni francziaországi körútján, s oly jelenségekkel találkozik, melyek bizonyára nem voltak megírva a hivatalos útiterv­ben, s ezekre bizonyára nem adott utasítá­sokat a jeruzsálem-utc­ai gondviselés titkos közegeinek. Esti lapunkban részletesen le van írva azon fogadtatás, melyben Mac-Mahon Bor­­deauxban részesült. Amit itt saját elnöki szemeivel látott, saját tábornagyi füleivel hallott Mac-Mahon, több volt a tüntetés­nél: ez elősze volt egy forradalmi hábor­gásnak, melybe a franczia kormány kény­szeríti bele erőszakos rendszabályaival a franczia népet. Az imposáns néptömeg semmi hivatalos tekintély által le nem csil­lapítható zúgása, a köztársaság tüntető él­jenzése, a tábornagy minden léptét nyomon követő gúnyos zsibaj, a vihar előszele volt, mely megállapodást intett Mac-Mahonnak és kormányának, s pedig oly parancsoló­­lag, hogy a Malakoff torony rendíthetlen hőse perczeken át nem volt képes leküz­deni zavarát és meglepetését. Mac-Mahon természetesen egészen más jelenetre volt készülve. Thiers halála, Gam­­betta elítéltetése után a kegyelemdöfést akarta megadni a republikánusoknak, egy a repub­likánus provincziákon át tervezett diadalút által. Azt hitte a kormány, hogy a­mit a Thiers halála miatti mély megrendülés, Gam­­betta elitéltetése által támasztott üdvös fé­lelem be nem fejeztek Bordeauxban, majd befejezik a titkos rendőrügynökök, kiket tö­megesen küldött a tábornagy tüntető foga­dására, s a mondva csinált fény és pompa, mely szintén Párisban lett előre megrendel­ve. A csalatkozás azonban teljes és csatta­­nós hatású volt. A nép érzelmének valódi, imposans nyilatkozata áradatként sodorta el a színpadi decoratiót, s a staffage mögött megjelent a nép mesterkéletlen, természetes alakjában, s megjelent a bordeauxi polgá­rokban nem a hivatalos, hanem a valódi, a köztársasági Fancziaország, hogy keserű igaz­ságokat mondjon a czikornyás üdvözlő szó­noklatokra készült tábornagynak. Nem kétkedünk, hogy ez igazságok kellemetlenül hangzottak Mun Mahon mon­archikus tömjénezés által elkényeztetett fá­­j­­einek, de ez igazságokból mégis sokat ta-­­­nulhatott. Megtanulhatta, hogy egy köztár-­­­sasági elnök, ki egy állam élén áll, nem­­ lehet pártember, hanem csak úgy számíthat a polgárok szeretetére és rokonszenvére, ha a pártok feletti magas állásából nem száll le a pártküzdelmek ránézve dísztelen me­zejére. S megtanulhatta különösen azt, hogy a franczia köztársaság még nincs kö­tözött kezekkel és lábakkal kiszolgáltatva a monarchikus reactiónak, s hogy e reactió csak hosszú, Francziaország legszentebb ér­dekeit, sőt Francziaország jövőjét koczkára tevő harczokat lesz kénytelen felidézni, ha csakugyan el van határozva a franczia föld­ben mély gyökereket vert köztársaságot kiirtani. Mi, kik Francziaországot e válságos időben szeretnők mielőbb erősnek, hatal­masnak tudni, legyen az bár köztársaság, vagy monarchia, s épp azért agggódva te­kintünk minden oly jelenségre, mely a fran­czia talaj közeli föld ingására enged kö­vetkeztetni, őszintén óhajtjuk, hogy a tá­bornagy-elnök csakugyan tanult legyen e keserű igazságokból, s hogy azon meggyő­ződéssel térjen vissza Párisba, miszerint az áldatlan belharczok kiküzdésére most van legkevésbbé jó alkalom, s hogy Francziaor­­szágnak előbb meg kell erősödnie, tekinté­lyét kifelé visszaszereznie, s csak azután láthat belső házi perpatvarának elintézé­séhez. Az országgyűlést szabadeivű párt, folyó év szeptember hó 17-ikjén, délután 6 órakor érte­kezletet tart. Andrássy Gyula gróf külügyminiszter úr ma átutazott a fővároson — Tiszadobról Bécsbe me­net. — Csupán az egyik vasúttól a másikhoz — az osztrák államvaspályához, — ment a külügy­miniszter, de ezen rövid idő alatt találkozása volt Tisza Kálmán kormányelnök úrral. Holnapután tartja az egész budapesti helyőr­ség hadgyakorlata Czinkotánál, hol ő felsége is je­len lesz. Lapunk múlt pénteki számában a bírói ítlétek kezelése s az előfordult sikkasztások tárgyában meg­jelent közleményre vonatkozólag illetékes helyről a következő észrevételeket kaptuk: A bírói letétek és bíróságok, valamint a hi­vatalos pénzek kezelése, nyilvántartása és ellen­őrzése részint törvények, részint több rendbeli mi­niszteri rendeletek s a bírósági ügyviteli szabályok által a legszabatosabban van körvonalazva; ki van mondva az is, hogy visszaélések és sikkasztások eseteiben kit terhel a felelősség. Hogy az igazságügyminisztérium felügyeleti jogát és kötelességét kellőleg gyakorolja, tanús­kodnak erről az általa vezetett nyilvánköny­­vek, melyek az illyetén visszaélések és sik­kasztások minden egyes eseteiről, s a vizsgá­latok stádiumairól a leghívebb adatokat szolgál­tatják. S hogy a törvények és rendeleteknek min­den körülmények között, s kíméletet nem ismerő módon érvény szereztetik, tanúskodnak azon té­nyek, melyek szerint a bűnösök azonnal törvény elé állíttattak, a közvetlen felügyelettel megbízott bírósági k­özegek pedig az őket terhelő felelősség el­vénél fogva tettleges kártérítésre is köteleztettek. Tartozunk egyébiránt a hazai bírói kar re­­putatiója érdekében kijelenteni, hogy a kir. bíró­ságok fennállása óta csekély volt azon eseteknek száma, melyekben biró állíttatott volna ilyen sik­­kasztást miatt törvényszék elé. Azon egy két biró pedig, kit a fennebb említetteken kivüli ha­son visszaéléssel lehetett volna alaposan vádolni, részint maga vetett véget életének, részint termé­szetes halállal múlt ki, s csak holta után jutott az illető hatóságnak tudomására az ily pénzekben mutatkozó hiány. Egyébiránt a statistika ezen ügyben is a leg­biztosabb tájékoztató. Az igazságügyminisztériumról létező számve­vőségi adatok szerint ugyanis 1872-ik évi január elseje, vagyis a kir. bíróságok működésének kez­detétől a mai napig ilyetén sikkasztások fejében az állam a károsult magánosoknak összesen 8268 frt 52 krt fizetett, s ezen összegből bírák által elkö­vetett sikkasztás fejében kárpótlási összegként 4344 frt 38 kr szerepel. Nem azért hoztuk ezt fel, hogy ennél ked­vezőbb állapotok ne volnának kívánatosak, de meg vagyunk győződve, hogy adataink a kö­zönséget az iránt megnyugtatni fogják, hogy ko­molyabb aggodalom — vagy rendkívüli intézkedés — szüksége fenn nem forog. Reméljük, hogy azon tisztelt lapszerkesztő urak, kik az „Ellenőr" fenti közleményét átvették, becses lapjaikban ezen észrevételeknek is helyt adni szíveskednek. ORSZÁGGYŰLÉS. 1. A közönség részéről az érdekeltség elég nagy volt. A karzatok megteltek egészen, s a kapu előtt is volt publicum, de a kép­viselők még csak feles számmal vannak itt. A rövid elnöki beköszöntő után az iro­mányok nagy halmazának bejelentése követ­kezett. A képviselők létszámában történt egy kis változás. Dániel Márton tanfelügye­lővé neveztetvén ki, lemondott, úgy­szintén Kapp Gusztáv is, kit nagy-szebeni polgár­­mesterré választottak. Kapp 1865 óta volt tagja országgyűléseinknek. 1872-ig nem sok vizet zavart, attól fogva ő is a szász klub­hoz csatlakozott, s mondott egypár beszé­det a szászföld érdekében. Nem várható hogy olyan embert küldjenek helyébe, a­ki ne külön szász politikát csináljon. A napirendet illetőleg abból történt megállapodás, hogy az osztályok tárgyalják a Kúriának képviselőválasztási ügyekben bí­ráskodásáról szóló törvényjavaslatot, a ház pedig szerdán határoz, hogy mikor vegye fel a békebirói törvényjavaslatot. Azután jöttek az interpellációk, öt egyszerre, s mind a keleti kérdésről. A leg­több hatást a legelső tette, a gr. Apponyi Alberté, kivált a bevezetés, melyben elis­meréssel áldozott a törökök hősies küzdel­mének. Simonyi Ernő interpellátiója és be­széde iránt viseltetünk annyi kímélettel, hogy nem kritizáljuk. Azért közöljük ezt is úgy mint a többit, szó szerint. Helfy Ignácz interpellációja érdekes A képviselőház ülése szeptember 15-én. (Esti tudósításunk kiegészítéséül.) Elnök: Ghyczy Kálmán; Jegyzők: Beöthy, Molnár, Gullner, Orbán Balázs. A kormány részéről jelen vannak: Tisza Kál­mán, Széll Kálmán, Péchy T., Perczel B., Trefort A., Wenckheim B., dr. Bedekovich K. minek rövid megnyitó beszéd után felolvas­tatja a szünidő alatt érkezett irományok sorozatát, a­mint következik: A főrendiház elnöke megküldi az országgyűlés mind­két házában kihirdetett szentesített törvényczikkeknek „ez Olaszországgal 1867. évi ápril­is 23-ikán kötött kereske­delmi és hajózási szerződés hatályának meghoszszabbitásá­­ról szóló 1877. évi junius 4-én Rómában aláirt nyilatkozat­nak beczikkelyezéséről“ az országos levéltárban történt elhelyezését igazoló elismervényt. A­­ főrendiház elnöke megküldi az országgyűlés mindkét házában 1877. évi julius hó 7-én kihirdetett kö­vetkező hét rendbeli szentesitett törvényczikknek az orszá­gos levéltárban történt­ elhelyezését igazoló elismervényt, úgymint: 1) a gyámsági és gondnoksági ügyek rendezé­séről; 2) az 1871. VII. t. ez. módosításáról, illetőleg az 1868. XLI. t. ez. 9. §-a alapján rendszeresített honvéd­orvosi tisztikar újjászervezéséről; 3) Magyarországnak az 1878-diki párisi közkiállitásban leendő részvételével járó költségek fedezéséről; 4) A magyar éjszakkeleti vasúttár­­sulatot érdeklő 1875. XLV. t. cz.-ben foglalt szerződés módosításáról; 5) a nyersrépát a sajtók használatával fel­dolgozó czukorgyárak által fizetendő fogyasztási adónak az 1877-ik évi idényre megállapításáról; 6) a Beszterczebánya város közelében épitett gőzfű­rész költségeinek fedezésére megkivántató póthitelről ; és 7) a közadók kezeléséről szóló 1876. évi 15. t. cz.-ben a bíróság előtti ügyek kép­­viseltetésére vonatkozó intézkedések pótlásáról. Ezek a levéltárba tétetnek. A kérvények a következők : Arad és Hajdú megyék közönségei a közadók kezeléséről szóló 1876.­ XV. t. sz. 42. §-ának törvényhozásilag eszközlendő módosítását ké­rik. Debreczen sz. k. város közönsége pártolja. Szatmár- Némethi sz. kir. városnak a kincstári illetékek behajtását, illetőleg pénzügyministeri rendelet által a városokra rótt terhek­­könnyítése s a megyékkel való megosztása iránti feliratát. Háromszék és Hajdú megyék közönségei pártol­ják Nyitra megyének abbeli feliratát, hogy a magyar szent­korona területén a népiskolákban az anyanyelv mellett a magyar is mint kötelező tantárgy taníttassák s a magyar nyelv tudása nélkül néptanítónak senki ne képesittessék. Aradmegye közönsége a csermői állami, népiskola javára kivittetni rendelt iskolai adóra vonatkozó vallás és közok­tatásügyi miniszteri rendeletben foglalt sérelem orvoslását kéri. Háromszék megye közönsége a brassó-sz.-györgy-csik­­szeredai hadászati útvonalaknak, és a földvár-szt.-györgy­­ojtoszi államútig terjedő útrésznek a megyei közmunka erejével fentartandó utak sorából való kivételét és az ál­lami utak sorába való felvételét kéri. Heves, Jásznagy-Kun, Szolnok, Somogy Ugocsa, Udvarhely, Szabolcs, Torontál­­megyék és Arad sz. k. város közönségei a bőrgyártást föl­tétlenül elsirtatni és a gyártott borok árulását szigorú bün­tetéssel fenyittetni kérik. Sáros, Arad megyék, Temesvár és Szabadka sz. kir. város a szeszadó törvényjavaslatot a beadott javaslatok szerint módosíttatni kérik. Az orsz. ma­gyar gazdasági egyesület gr. Szapáry Gyula képviselő ál­tal beadott kérvényében a szesz és czukoradó törvényja­vaslatra nézve észrevételeit terjeszti be. Sáros, Esztergom, Ugocsa, Udvarhely megyék és Hódmező-Vásárhely sz. kir. város a megyei háziadó behozatalát c­élzó törvényjavaslat­nak mellőzésével a megyei közigazgatási költségeit továbbá is az állami pénztárból kérik fedeztetni. Pécs sz­k. város a megyei háziadónak behozatalát c célzó törvénynek mie­lőbbi megalkotását kéri. Szolnok-Doboka, Baranya, Ud­varhely, Szabolcs és Hajdúmegyék Somogy vármegyének az orosz-török háborúval szemben követendő poli­tika iránt a képviselőházhoz tett felterjesztését pártolják. Marosvásárhely sz. kir. város közönsége Somogy megye feliratát pártolván, egyszersmind a nemzetközi bíróság esz­méjének valósítására intézkedést kér tétetni. Heves megye közönsége az iránt tesz felterjesztést, hogy monarchiánk törökországgal szövetkezve szabjon határt Oroszország ter­jeszkedésének. Bereg megye és Pécs sz. k. város közönsé­gei Somogy megye feliratának pártolása mellett a török bi­rodalom integritását, s a Duna gőzhajózás szabadságát szükség esetében fegyveres beavatkozással is fentartatni kérik. Háromszékmegye közönsége Alsó-Fehérmegyének a vitássá vált dézsmaváltsági ügyekben a kereset beadá­sára ujabb határidő­ engedélyezése, s a törvénynek ezen tekintetbeni módosítása iránti feliratát pártolja. Háromszék­megye közönsége Somogy megyének a közigazgatási ható­ságok előtt tett hamis tanúzásoknak és a közig. hatóságok által lezálogolt tárgyak elsikkasztásával elkövetett zártö­réseknek a készülőben levő bü­ntető­-codexbe a bűntények sorába való felvétele iránti feliratát pártolja. Esztergom­­megye közönsége az Ausztriával fenálló vám és kereső. szerződésnek megújítása iránti tárgyalásoknál a válságos külviszonyokra való tekintettel, a status quo ideiglenes fentartása melletti felfüggesztését s a béke helyreállítása után uj tárgyalásoknak az önálló vámterület és önálló ma­gyar jegybank felállítása alapján leendő megindítását kéri. Pécs sz. k. város közönsége Székesfehérvár sz. k. város­nak a törvénykezésünk terén tapasztalható hiányok or­voslása iránti feliratát pártolja. Torontál megye közönsége a buzarozsda elharapódzásának orvoslását s ha az elemi csapásnak bizonyulna be, az 1876. évi XV. törvényczikk IV. fejezetének a buzarozsda károkra leendő kiterjeszté­sét kéri. Brassómegye közönsége azt kéri, hogy a megye közönségeinek az országgyűlési választó kerületekre leendő beosztása tárgyában a belügyminiszteri rendeletnek vissza­vétele mellett, újabban tanácskozhasson és újabb határoza­tot hozhasson. Mindezen kérvényeket a ház a kérvényi bi­zottsághoz utasítja. Ordódy Pál, a pénzügyi bizottság előadója beterjeszti a pénzügyi bizottság jelentését a szesz­adóról szóló törvényjavaslatra vonatkozólag. Ki fog nyomatni s a képviselőház tagjai között szét­osztják. ülnök: az interpellátós könyv felolvasása után szól a képviselőház munkaprogrammjáról. Az elnapolás előtt tartott utolsó ülésben (ugy­­monda) a közmunka- és közlekedési miniszter úr két törvényjavaslatot adott be. Az egyik az utak­ról,s a másik a határőrvidéken építendő vasutakról szól. Ezen törvényjavaslatok kinyomatása és ki­osztása elrendeltetvén, az meg is történt. Miután azonban a t. ház nem hozott még határozatot arra nézve, hogy ezen törvényjavaslat előzetes tárgya­lás végett hova utasíttassék, véleményem az, hogy az utakról szóló törvényjavaslat a közlekedési bi­zottságnak, a határőrvidéki vasutakról szóló tör­vényjavaslat pedig a közlekedési és pénzügyi bi­zottságoknak adassék ki. (Helyeslés.) A t. ház jóváhagyásával ez határozattá emeltetik. T. ház! Mielőtt az interpellációk megtétetné­nek, bátor vagyok a t. házat felkérni, hogy mél­­tóztassék határozni a legközelebbi teendők iránt. Két tárgy van, a­melyek egyike az osztályokban, másika pedig a képviselőház üléseiben azonnal ta­nácskozás alá vétethetik. Az egyik a királyi curiá­­nak az országos képviselő választási ügyekben való bíráskodásáról szóló törvényjavaslat az osztályágok­­hoz utastatott. A másik törvényjavaslat, mely a békebírákról adatott be, és azután a kisebb polgári peres ügyekben való eljárásról szóló törvényjavas­lat képen terjesztetett az igazságügyi bizottság által a ház elé, a házban azonnal tárgyalható. Mindkét tárgy t. ház, nézetem szerint fontos és én szükségesnek látnám, hogy főkép most az ülések megkezdésének stádiumában nem valami hosszú, de mégis bizonyos idő engedtessék ezen törvényjavaslatok combinatiójára, különösen sze­retném ezt azon törvényjavaslatra nézve, mely a kisebb polgári peres ügyekben való eljárásról szól, a­mely egy félévvel ezelőtt vétetett le a napirend­ről. Azóta a t. ház tagjai nagyobb tárgyakkal lé­vén elfoglalva, nehezen foglalkoztak ezen törvény­­javaslattal, és tudva van az is, hogy eltérő véle­mények vannak ezen törvényjavaslatra nézve, a­melyeknek előleges megbeszélése a tárgyalást csak könnyítheti. Ennélfogva az én nézetem az, hogy a jövő kedden 10 órakor tartandó osztályülésekben a ház tagjai vegyék tárgyalás alá a curia bírás­kodásáról szóló törvényjavaslatot. Szerdán a bi­zottsági jelentések beadása és az esetleges inter­­pellációk és indítványok beadása czéljából ülést mindenesetre kell tartani. Ezen ülés előreláthatólag rövid lesz. Ha az illető osztályok a curia bírás­kodásáról szóló törvényjavaslat tárgyalását ked­den be nem végeznék, a szerdai ülés után azon­nal folytathatnák a tárgyalást, és így véleményem szerint, tekintettel arra, hogy miképpen fognak az osztályok a kitűzött munkálatokban előre haladni, a szerdai ülésben lehetne elhatározni, hogy a ki­sebb polgári peres ügyekben való eljárásról szóló törvényjavaslat mikor, de mindenesetre még a legközelebbi hét folyama alatt, talán végnapjainak valamelyikén vétessék tárgyalás alá. (Helyeslés.) Ha a t. ház ebben megnyugodni méltóztatik, (Helyeslés) a napirend határozatiig ekkér fog megállapittatni. Egyéb tárgy nem lévén, az interpellátiókra került a sor. Az interpellációkat már adtuk, adjuk most a beszédeket. Legelőször Apponyi Albert szólott. Apponyi Albert gr. T. ház! Interpellálná­nak tárgya a Balkán félsziget véres csatamezőinek közvetlen szomszédságába vezet, és igy nem tehe­tem, hogy mindenekelőtt le ne rójam a bámulattal teli sympathia adóját azon hősök előtt, kik, mi­dőn igazságtalanul megtámadott hazájukat oly tör­hetetlen erélylyel védelmezik, egyszersmind a fegy­vert forgatják Európa egyensúlya maradványainak érdekében, a fegyvert forgatják mindazon nemzetek érdekében, a­melyek a hódítási vágy nyavalyájától mentek maradtak. (Élénk helyeslés balfelől.) A világ visszafojtott lélekzettel tekint azon nagyszerű drámára, mely Plevna és a harczmező­­nek többi positiói körül feszült figyelemben tartja az egész művelt közönséget; bárminő legyen is a harcznak végkimenetele, azt az egyet már is mond­hatjuk, hogy a magát hősiesen védő félnek elesett­jei hiába nem vérzettek el, mert ma már tért en­gedhetünk azon reménynek, hogy Törökországnak eddigi sikeres ellenállása elnémította ama mesét ezen ország életrevalótlanságáról, (ügy van!) mely oly praetensióval lépett fel és hirdettetett, és hogy a leendő békekötésnél az önvédelem hősies erélye mindenesetre egy oly morális factort fog képezni, melyet még a modern diplomatia materialistikus cynismusa sem lesz képes ignorálni. (Élénk he­lyes balfelől.) De, te bát, míg ezen nagy események teljes figyelmünket igénybe veszik, készül azoknak szom­szédságában egy episod, melynek jellemzésétől tar­tózkodni fogok és amelyet csak egyszerűen meg­nevezek. Készül t. i. Szerbiának beavatkozása a háborúba, Szerbiának ujabb támadása a porta el­len. Az egész műveit Európa pedig azon kérdést intézi önmagához, minő lesz ezen episoddal szem­ben a mi monarchiánk magatartása , megengedjük-e, meggátoljuk-e ? Ezen kérdést óhajtom ma a ház elé terjesz­teni és a kormányhoz intézni. Nem is csinálok tit­kot abból, hogy miért intézem e kérdést és hogy minő értelemben óhajtom és várom rá a választ. Én oly értelemben óhajtom és várom rá a választ, hogy mi Szerbiának tervezett actióba lépé­sét meg nem fogjuk engedni, hanem minden esz­közzel meggátoljuk. (Helyeslés.) Az európai sajtó legkomolyabb orgánu­mainak egyike a „Journal des Débats“ a legutóbbi napokban teljes positivitással azt, írta, hogy Török­ország a jelen orosz háború kezdetén bizonyos ka­tonai rendszabályokat óhajtott érvényesíteni azon czélból, hogy magát egy esetleges szerb támadás esetén eleve biztosítsa, és hogy ezen katonai rend­szabályok érvényesítésében őt a mi külügyi hi­vatalunk tiltakozása akadályozta meg, sőt azt ál­lítja, hogy ez alkalommal a mi külügyi hivatalunk mintegy az általa megakadályozott katonai rend­szabályok aequivalenssel is biztosítást nyújtott volna a magas portának, hogy Szerbia nem fog a hábo­rúba beavatkozni. Ehhez egészen hasonló híreket olvastunk az „Augsburger Allgemeine Zeitung“-ban is, de még mai nap reggel egy tekintélyes pesti lap a „Pester Lloyd“ egy konstantinápolyi corres­­pondenziájában más alakban ehhez egészen hason­lót olvasunk, t. i. azt, hogy Törökországban még mindig nem hiszik, hogy a mi monarchiánk részé­ről meg ne akadályoznánk Szerbia beavatkozását, minthogy ez évi júniusban történt, hogy a Timok­­nál védelmi szempontból felállított török moni­torok, melyek által magát Szerbia fenyegetve érezte, a mi külügyi hivatalunk közbelépése folytán vonat­tak vissza. Én ezen híreknek bármennyire komoly alak­ban fordulnak elő és bár oly lapokban foglaltak légyen helyet, melyeknek egyike sem szokta köny­­nyelműen minden mendemondának megnyitni ha­sábjait , nem tulajdonítom azon fontosságát, hogy azokra bárminő argumentátiót építsek; ezekre csak kérdést alapítok; argumentátiómat azon irányban, a­melyben én a tervezett beavatkozás kérdését fel­fogom, csak a teljesen constatált köztudomású té­nyekre óhajtom alapítani, mert ha az, a­mit a la­pok írnak, constatálva, hivatalosan elismerve és biztosan tudva volna, akkor megvallom sohasem ejteném a mi kormányunkon azon sérelmet, hogy leendő magatartása iránt még csak kérdést is in­tézzek hozzá. Hivatkozom tehát más tényekre, me­lyeket tagadni alig fog lehetni, melyek teljesen constatáltattak és ismertek, és melyek tekintetbe vételével a dolog alig áll máskép, mint a­hogy ál­lana, ha ama felfogások, melyekről imént szóltam, helyesek volnának. Az t. i. t. ház, kétséget nem szenved, hogy midőn a múlt évi hadjárat végén Szerbia a porta fegyverei által tökéletesen földhöz volt verve, midőn a portától függött volna, a békét oly feltételekhez csatolni, melyek Szerbiának kato­nai ac­ióképességét hosszú időre megbénították volna, az európai nagyhatalmak tanácsai, az euró­pai nagyhatalmak pressiója volt azon tényező, mely Szerbiát e situatiójából kimentette; ezen közbelé­pésnek köszönhető az, hogy Szerbia katonai actiót kifejteni még egyáltalán képes. Mily pillanatban történt ezen közbelépés ? oly pillanatban, midőn az orosz és Törökország közt kiütendő háború mellett a h­anceok legalább is oly erősek voltak, mint azok, melyek a béke fentartása mellett felhozhatók voltak; midőn tehát közel állott annak lehetősége, hogy a porta egy amúgy is túlhatalmas ellenség­gel rövid idő múlva élet-halál harczba fog bonyo­­lulni. Ily körülmények közt az alig legyőzött ellen­séget a győztes kezéből kiszabadítani csk akkor nem bír a lehető legnagyobb illegalitás jellegével, ha az illetők, kik közbe léptek, egyszersmind el­határozták, hogy nem tűrik azt, hogy az általuk megmentett fél erejét a legveszélyesebb pillanatban ujjabb támadásra fölhasználhassá. De ehez tökéletesen analóg következtetésekre jutunk akkor, ha a helyzet megítélésénél tisztán csak azt veszszük kiindulási pontul, mit illetékes helyről a mi külügyi politikánk czéljairól és irány­zatairól eddig hallottunk. Én nem vagyok hivatva a mi külügyi poli­tikánk szószólója vagy védője gyanánt fellépni; én magamat azzal már csak azért sem identifikálha­­tom, mert azt úgy, mint mindnyájan, tökéletesen nem ismerem. De a­mennyit belőle tudunk, az tökéletesen elég annak megállapítására, hogy már csak ezen politika irányzatainak következményekép sem" szabad tűrnünk Szerbia actióba lépését. Ugyanis valahányszor e házban a külügyi politika irányzata iránt általános kérdés létetett, a válasz mindenkor körülbelől szóról-szóra úgy hangzott, hogy politi­kánk e célzata a keleti kérdésben első­sorban a békének fentartása, ha ez nem sikerülhet, vagy miután ez nem sikerülhetett, a háború localizálása, minden eshetőségre azonban monarchiánk érdekei­nek megóvása. No már most, te­hát, ha az első események által túlhaladott ponttól eltekintünk, mivé lesz a programra Szerbia beavatkozása által ? A háború localizálása volt külpolitikánk egyik czélja, ez volt a három részből álló programm második pontja ; ez azon pillanatban, midőn Szerbiát engedjük a háborúba elegyedni, el van ejtve, s magától elesik. És mi következik ebből ? az, hogy a háború loca­­lizásának elmélete akkor állíttatott fel, midőn min­denki annak majdnem biztos következményekép nem várt egyebet, mint Törökország gyors legyő­­zetését; azon pillanatban, midőn látjuk, hogy a localizáció programmja nem fog szükségkép ily eredményre vezetni, hogy Oroszország czéljainak elérésére ezzel be nem éri, elejtjük ezen eszmét is, az utolsó kézzelfogható valamit, a mi külügyi politikánkban még volt, és átmegyünk a laisser faire, laisser passer homályos régióiba. A mi érdekeink megóvása pedig mivé lesz? vagyis inkább minő illustrációt nyer azon általános és eddig homályosnak hitt mondat: „A mi érde­keink?" Az mondatott mindig, hogy majd a béke­kötés pillanatja lesz az, a­melynél az eddig passi­­vitásban maradt, hatalmasságok magukat érvénye­síteni fogják, a béke feltételeinek kiszabása lesz azon momentum, a­melyben mi érdekeinket is eré­lyesen érvényesíteni fogjuk. Már kérem, hogy ezen békekötés mód felett megnehezíttetik, összebonyo­­líttatik az­által, hogyha egy új tényező, minden ne­talán keletkezhető igényeivel az actióba belép, ez gondolom kétséget nem szenved. Azon számba szin­tén veendő esetre, hogy az orosz-román-szerb szö­vetség utóvégre is győzelmesen viszi a bíboraŭ­raiy békének megkötése, mely a territoriális tawusqao­­nak nagyban és egészben változatlanul való fentar­­tására van alapítva, sokkal nehezebbé vált. Ha te­hát mi érdekeinket úgy fogjuk fel, amint én egye­dül helyesen felfoghatóknak tartom, hogy a béke megkötésénél Törökország integritásának megcson­­kítása megakadályoztassék , akkor megfoghatatlan dolog megengednünk, hogy oly tényező lépjen ac­tióba, a­mely ezen program­ keresztülvitelének ne­hézségeit százszorta fokozza ; ha pedig ezt megen­gedjük, akkor vagy egészen ezer és fő nélkül dol­gozunk, vagy egyáltalában csak oly békekötést contemplálunk, a­mely a török birodalom területé­nek szétdarabolására van állapítva, és a­melynél a mi érdekeink megóvása­ abból fog­ állani, hogy mi is részt veszünk a prédában ; ez pedig azon poli­tika, melyet az egész nemzet perhorrescá­. (Helyes­lés.) Officiosus részről gyakran tagadtatott az egész szerb beavatkozási kérdésnek fontoss­a. Én a ti­sz­­ - tán katonai helyzetnek szempontjából is helytelen­nek tartom ezen felfogást; nem helyeselhettem sokan az illem határain túlmenő kicsinylést sem, amely­­lyel némelyek Románia részvételéről szóltak, és az eredmény is mutatja, hogy azon 30—40 ezer ka­tona és 100 ágyú, melyet Románia képes volt tűzbe állítani, mily nagy mértékben nehezík­ meg Törökország positióját. Hasonló fontossággal bírna 30—40 ezer szerb­nek a megjelenése a magukat védelmező törökök mögött. Tehát katonai szempontból nem tartom he­lyesnek ezen felfogást. De reám nézve az egész szerb beavatkozás kérdésének súlypontja abban fek­szik, hogy a magatartás, a­melyet ebben követünk, mintegy electricus világításba helyezi külpolitikánk ezélzatát. Ha mi e beavatkozást megengedjük, a­melyet pedig megakadályoznunk hatalmi szavunkba kerülne, akkor világos, hogy midőn külpolitikánk ezélzatai gyanánt a béke fentartását mondottuk, csupán az emberszeretet érzelmeinek tettünk baná­lis concessiót; — midőn a háború locan­sálásáról beszéltünk, ez csak álarcz volt, a mely alatt az Oroszországgal­ titkos convenientia rejtőzött; midőn végre a mi érdekeink megóvásáról beszéltünk, ez csak euphemismus volt a préda megosztása helyett. (Helyeslés.) Nem akarom hinni, nem hihetem és nem hi­szem, hogy ez legyen külpolitikánk hű leírása; nem hiszem, hogy a magyar kormány helyén meg­maradhatna, ha mellette ily külügyi politika foly­­tattatnék. (Helyeslés ) De te­hát, most teljes objec­­tív megnyugtatásra van szükség; megjött annak ideje, már fő­ főideje, hogy kételyek és gyanúsítá­sok ne támasztalhassanak külügyi kormánynak ma­gatartása ellen. Azért az ügynek, sőt magának a kormánynak is szolgálatot vélek tenni, midőn inter­pelláte intézek a miniszterelnök úrhoz. Ezután felolvassa az interpellare: Simonyi Ernő. T. hát ! Én ugyanazon kér­désben, melyben az előttem szólott képviselő úr interpellált, szintén egy kérdést akarok intézni a kormányelnök úrhoz. A kérdés oly sok­oldalú, oly sok részlettel bír, hogy egyáltalában csodálni nem lehet, hanem magam és nem magunk ketten, ha­nem sokan vagyunk, kik e tárgyban kérdést kí­vánunk intézni a kormányhoz. Annyi része van a fönforgó kérdésnek, hogy azokat egy interpelláció­­ban kimerílni alig lehet. Én sok részletet kérhet­nék a kormánytól, de ez alkalommal nem szándé­kozom a dolog részletezésébe menni, hanem általá­nosságban akarok maradni és egy oly kérdést in­tézni a kormányhoz, melyre nézve azt hiszem, hogy a képviselőháznak kötelessége, a nemzetnek két­ségbe vonhatlan joga van világos és minden két­ségen felül álló tudomást szerezni. Az én kérdésem, melyet a kormányhoz intézni akarok, egyenesen az, van-e a kormánynak a keleti kérdésben, vagy az­ orosz-török háborúban megállapított politikája, vagy nincs ? Mert eddigi magaviseletéből azt következ­tetm, hogy határozott politikája, volna egyáltalában nem lehet. Ha van ilyen politikája, azt hiszem a kormány nem fogja kétségbe vonni, úgy a képvi­selőháznak, mint a nemzetnek azon jogát, hogy már most elérkezett az idő, mikor követelnünk szabad, és követelnünk kell ezen politikának is­merését. (ügy van.) A kormány, mint az előttem szóló is megem­lítette, eleinte azt mondta, az ő politikája a béke fentartása. No ez nem sikerült. És hogy a mi kormá­nynak annak fentartására nagyon sokat tett volna, volt, mert beszédét illustrációkkal kísérte. " Ott volt a kezében vagy harmincz pho­­tographia, a muszka atrocitásokról. A ház tagjai siettek ezeket a borzasztó képeket megtekinteni, s sokakat ott tartottak ezek ülés után is. Bizonyos borzasztó képek, s valóban teljes ok van a méltatlankodásra, hogy Európának nem volt egyetlen szava sem a muszka vérengzés ellen, mely e ké­pekhez tárgyat szolgáltatott. Irányi és b. Simonyi Lajos még az úgynevezett három­ császár-szövetségről intéz­tek kérdést. Válasz lesz ezekre az interpellációkra még a jövő héten, bár az nem lesz kime­rítő vagy teljes a kérdések minden részle­tére nézve, mert jól mondotta egy magas­­állású államférfi ülés után a folyosón, hogy a diplomatia olyan, mint a délamerikai pár­baj. Elrejtőznek a fák mögé, s nem moz­dulnak el onnét, míg az éhség vagy szom­júság nem készteti őket rá. A­melyik el­mozdul, az persze ki van téve annak, hogy a másik lepuffantja. A nyugat-európai dip­lomatia is mind a fa mögött van most. A­ki legelőbb hagyja el a helyét, annak a többi neki mehet. Maradunk hát egyelőre mi is a fa mögött. ..

Next