Ellenzék, 1883. január-június (4. évfolyam, 1-148. szám)

1883-05-23 / 116. szám

Kolozsvár, szerda, május 23. 1883. Negyedik évfolyam.___________ 110. szalai SZERKESZTŐI IRODA:­­Selkirály-utcza 16. sz. hová a lap szellemi részét illető közlemények czimzendők. AZ „ELLENZÉK­ 7 ELŐFIZETÉSI DIJA: Vidékre postán, vagy helyben házhoz hordva ![egjelenik az „Ellenzék“ mindennap, a vasár- és ünnepnapok kivételével. Kéziratok nem adatnak vissza. Egész évre . . . félévre • • • • . . 16 frt. II . . 8 frt. I) Egyes szám Negyedév­e . Egy hóra helyben ára 5 kr. 4 frt. 1 frt 60 kr. K­I­ADÓ­HIVAT­AL: Kolozsvárt, Belkirály­ utcza 16. szám. A HIRDETÉSI DÍJAK alku útján állapíttatnak meg. Bélyegdij minden hirdetés után 30 kr. Nagyobb és gyakoribb hirdetéseknél külön kedvezményt nyújt a kiadó­hivatal. Nyilttéri czikkek gázmond sora után 20 kr. fizetendő. Vasútaink 21/ erdélyi részekben. Nem a particularizmus sajául föl e sorokban, csak a hazafias aggodalom és a jogosult panasz. Csak most vet­tük a hírt, hogy közvetlen keleti szom­szédunk egész raktos vasút kiépítésére készülődik. Romániának, mely népes­ségére nézve valamivel nagyobb, mint kétszerte az erdélyi részeknél, már ed­­dig ele is sokkalta nagyobb a vasúti hálózata, mint Magyarország délkeleti részeinek, melyekből az egykori Er­dély állott. Pedig hát Románia egé­­i­szén újdonsült országocska, nem is­­ egyenrangú az önálló államiságot af­­fectáló, de valójában autonóm osztrák provincziát képező Magyarországgal. Csak tegnap kapott szárnyra, s már­is a végsőig feszíti lázas regeneratio­­nális tevékenységét, hogy minél előbb keresztül-kasul behálózza vasutakkal az országot. Igen, mert az ifjú szomszéd­ állam fölismerte a vasutak fontosságát, mely­­lyel azok nemcsak nemzetgazdászati­­lag, de honvédelmi szempontból is bírnak. Szomszédaink helyesen ismer­ték föl az új Kor eme leghatalmasabb forgalmi eszközeinek jelentőségét és a döntő szerepet, melyet azok úgy vé­delmi, mint támadó hadjárat idejében játszanak. Románia érzi, mint egész Európa, hogy a végleg még meg nem oldott keleti kérdés lappangó tüze meg­lehet talán nemsokára ismét felgyulad s akkor azon tűzvész körül neki is szerep fog jutni. Tehát építkezik, vas­úti hálózatát mohó sietséggel erőlködik kiegészíteni minden irányban. A hatalmas osztrák-magyar mo­narchiának is lesz szerepe abban a kö­­zelíti conflagratióban. Ő is készülődik.­­ Reorganizálja hadseregét és épít vasuta­­i­kát­­ Boszniában. A monarchia keleti részén, melyet egykoron Erdélynek ne­veztek, halotti dermedtség állott be. A mióta az istenben boldogult keleti vas­utat befejezték, mintha teljesen megfe­ledkezett volna haza részünkről a ma­gyar­ közlekedési miniszter is, a közös hadügyér is. Valóban megfoghatatlan ez a fele­­dékenység. Megfoghatatlan a magyar nemzetgazdászat, de érthetetlen a mo­narchia Kelet felé irányuló stratégai ér­dekei szempontjából is. A magyar ál­lamvasutak keleti vonalai, melyekkel a Királyhágón inneni részeket ezelőtt 12 évvel egy nemzetközi finánczbotrány árán megajándékozták, valóságos zsák­­utczákat képeznek, ide számítva a szamosvölgyi vonalat is, mely azonban magánvállalat gyümölcse, mindenfelé mértföldekre vannak távol a végpontok az ország határaitól. Deés M.-Vásárhely, N.-Szeben mindmegannyi sziklák, me­lyeken megtörnek a forgalom hullámai s elzárják hazai iparunk és kereskedel­münk ellüktetését a nemzetközi közle­kedés életadó nagy ereitől. Eközben nyakrafőre építik a vas­utakat Boszniának, Herczegovinának, éjszakra pedig a „stragetiai érdekek“ ürügye alatt visznek keresztül, szinte alkotmányos közbejövetel nélkül újabb vonalakat Magyarország és Galiczia kö­zött. S míg a Mezőség saját zsírjába fullad, a Székelyföld pedig csak távol­ról nézi, hegyei közül, a mellette elro­bogó vasúti kocsikat és Gy.­Szentmik­­lóstól keresztül és le az egész székely­­ségen Kézdi-Vásárhelyig csak híréből ismerik a vasutat, addig a Duna, Tisza mentén, hol már­is annyi vonal szel­­deli egymást, az 50 — 60 milliós defi­­c­itek mellett sem szünetel a vasútépítés. Nem panaszkodni, nem szemrehá­nyást tenni akarunk. Odaát a Király­hágón szeretik azt hánytorgatni, hogy „Erdélyre“ ráfizet az anyaország, hogy még administratív kiadásainkat sem tudjuk födözni az erdélyi részekre eső közjövedelmekből, hogy még a keleti vasút is csak kárral dolgozik. Jól tud­juk, így szoktak beszélni odaát rólunk úgy négyszemközött, mintha a világra Horvátországról volna szó. Bocsánatot kérünk. Vagy nemzet­politikai szükségesség az erdélyi részek uniója az anyaországgal, vagy nem az. Ha nemzeti és politikai érdek sugalta és hozta létre a beolvadást, akkor még „négyszemközt" sem járja meg az a kalmár­ latolgatása az egyesüléssel szer­zett előnyöknek és veszteségeknek. Az­tán édes istenem! nem fizeti ki magát „Erdély“ ? De hát mit tett a gazdag testvér az osztrák uralom által száza­dokig még a Királyhágón túli részek­nél is jobban elhanyagolt gyönge test­véréért ! — mit tett? — egy zsák­­utczákkal teljes vasútvonalat építtetett csaknem 1000 s­értföldnyi területen 16 hosszú éve alatt a közös ügyes bol­dogságnak! Mit tett? Hiszen míg a magyar állam a fővárosban egyre-más­­ra emeltette a milliókba kerülő fényes palotákat, nem valóságos frenetikus örömdiadalba törünk-e ki mi a fölött, hogy SOK 100 ezer írton egy vegytani intézetet emelt Kolozsvárt a második magyar egyetemnek fenállása 10-dik esztendejében ?! Nem recriminálunk. Nem panasz­kodunk. Azt is jól tudjuk, hogy ellen­feleink két szélső tábora: a phariseus­­kodó kormánypárt egyfelől és a nem­zetiségi roszkiszeműek tábora másfelől AZ „ELLENZÉK"TÁ­RCZÁJ­A. 1883. május 23. könnyen fegyvert kovácsolhat igaz szavainkból. Az unió ellen intézett támadásnak keresztelheti felszólalásun­kat. Nem törődünk vele. Rósz­­ószemű­­ség és politikai jezsuitizmus ellen mél­tatlannak tartanók érzelmeinket védel­mezni. Felül állanak azok a párt­poli­tika nemtelen gyanúsításain. Hanem persze mindezzel szemben és a jóakarat szemforgató kenetességé­vel azt kiálthatják felénk a kormány­párt táborából: Hogyan, hát nem lát­játok, hogy fulladunk bele a deficit ára­datába ? Hát erre mi csak azt viszonozzuk. Fulladunk bele a deficitbe? Hát a b­os­­nyák vasutakra van Magyarországnak és a monarchiának pénze s csak az er­délyi részekre fogyott volna az el örökre ? — Az országgyűlés második ülésszaka e hét folytán berekesztetik. A berekesztő ki­rályi leirat valószínűleg szombaton fog mind­két házban kihirdettetni. — A képviselőháznak tegnap (május 22.) tartott ülésében számos apróbb tárgy nyert elintézést. Napirend előtt felolvasta­tott Irányinak a csángótelepités érdekében tett indítványa, mely a pénteki ülésben fog tárgyaltatni. A főrendi üzenetek átvétele után elfogadtatott a számvizsgáló bizottság jelentése az 1882. jul. 1-től deczember 31-ig terjedő pénztári számadás iránt. Csávossy előadó rövid beszéde után hasonlókép elfo­gadtatott a képviselőházi könyvtár elhelyezé­sére vonatkozó jelentése a gazdasági bizott­ságnak. Most a mentelmi ügyek kerültek tár­gyalás alá, melyek a bizottsági javaslatok értelmében intéztettek el. Mednyánszky (a Dézsi és társai párbaj ügyében) és Verh­ovay („A felelősség“ czímű czikk miatt) képviselő­ket nem adta ki a ház. Ellenben Pázmándy, Békássy és Prónay Gábor képviselők (pár­baj-ügy), nemkülönben Verhovay (a cautió­­ügyben) mentelmi joga felfüggesztetett.­­ Incze József mentelmi ügyében a ház uta­sította a belügyminisztert, hogy Háromszék megye miklósvári járása szolgabirája által Incze­ ellen hozott ír­télet hatályon kívül he­lyezése iránt intézkedjék. Végül Irányi terjesztette elő interpel­­lációját a munkás­viszonyok ügyében a köz­gazdasági miniszterhez, ki nem volt jelen. Legközelebbi ülés pénteken délelőtt 10 órakor. Mit akar Ausztria-Magyarország Ke­leten ? Ilyenforma kérdésre adott választ a minap gr. Beust, ki tudvalevőleg 1867-ben osztrák miniszterelnök volt s mint ilyen nagyban hozzájárult a Magyarország és Ausztria között létrejött 1867-iki kiegye­zéshez. Gr. Beustot a napokban fölkereste egy franczia hirlapiró, ki előtt gróf Beust a többek között igy szólott: „() n t­u­dj­a, hogy én mindig el­leneztem azt a politikát, hogy az osztrák-magyar monarchia a keleten területi hóditást tegyen. Nézetem szerint Törökországot az európai gyámság egy neme alá kellett volna he­lyezni s az ozmán birodalom keresztény alattvalóit ezután fokozatonkint felszabadí­tani. Ezen eszme uralma alatt ajánlottam én 1867-ben a szerb­ várak kiürítését, ott azonban és másutt is, legyőzhetlen akadá­lyokra találtam. A berlini kongresszus Törökországban oly állapotok­at alkotott, melyeknek életképes­sége csekély s az orosz politikát keleten sem lehet épen védelmi­nek mondani. A hármas szövetség ez irányban elővigyázati intézkedés lehet.“­­ A Fiume ügyében kiküldött orszá­gos küldöttség hétfőn délután tartotta első ülését a képviselőház társalgó termében. A magyar, horvát és fiumei küldöttség tagjain kívül jelen voltak : Tisza Kálmán miniszter­­elnök, Bodekovics Kálmán és Orczy Béla b. miniszterek, továbbá Szapáry Géza gr. fiumei kormányzó. Első­sorban az alakulás ment végbe, elnökké Cziráky János gr., elő­adóvá Bajk Miksa választatván. Ezután bemutattattak a meghatalma­zások s illetőleg az illető törvényhozások, n. m. a magyar országgyűlés, a horvát tar­­tománygyűlés, továbbá a fiumei törvényha­tóságnak a bizottsági tagok kiküldésére vo­natkozó határozatai. Egyszersmind bejelen­tetett, hogy a három küldöttség tagjai kü­lön megalakultak; név szerint a magyar bi­zottság elnöke Cziráky János gr. előadó Fálk Miksa, a horváth bizottság elnöke Mi­­halovics Károly, előadó Miskatovics József, a fiumei bizottság elnöke Ciotta, előadó Thiery. Rövid bizalmas értekezlet után, foly­­tattatván az ülés, az elnök javaslatára ki­mondatott, hogy a tanácskozás részleteiről addig, míg egyik vagy másik irányban ered­mény nem éretik el, semmi sem hozatik nyilvánosságra. Megkezdetvén a tanácskozás Faik elő­adó indítványára elhatároztatott, hogy egy­részről Fiume, más részről a horvát-szlavon tartománygyűlés küldöttsége felszólittatik, hogy miután 1869-ben a tárgyalások végén egy operátum jött létre, melyhez akkor a magyar országgyűlés és Fiume hozzájárult, nyilatkozzanak, minő álláspontot fognak el­foglalni ezen operátummal szemben, mely­nek létrejötte óta már 14 év telt el, s eb­beli nyilatkozatukat a jövő hétfőn f. hó 28- án délután 5 órakor tartandó újabb ülésen terjeszszék elő. Bukarestből jelentik: A kamrákat nem fogják, mint eleinte hirlelték, rövid ülé­sezés után feloszlatni, sőt inkább működé­sük tartama még 6—8 hóra tehető. Nem le­hetetlen azonban, hogy az üléseket június 15-től október 15-ig elnapolják. — Szerb egyházi ügyek: Tisza Kálmán minisz­terelnök tegnap fogadta a miniszterelnöki palotában a görög keleti szerb kongresszusi választmánynak Zsivko­­vics Teofán károlyvárosi püspök által vezetett küldött­ségét, mely a kongresszusi választmánynak, a kongresz­­szusok ez évi június h­ó 7-ére leendő egybehívása iránt a kormányhoz intézett felterjesztései nyújtotta át. Zsiv­­kovics püspök beszédére, melyben érintette a kongresz­­szusi választmány panaszait is a görög keleti szerb egyházi ügyek körül történtek miatt, Tisza miniszterel­nök azt a választ adta, hogy ő a kongresszus egybehí­­vását nem ellenzi, de nem a választmány által kívánt időre, hanem későbbre ez év folyamán és akkor is oly módon, hogy az egyházi alapokat, melyeket már eddig kapunk jövő finiálni! ,a közbeeső ünnep miatt pénteken jelenik meg. Az éposz fejlődése.*' (Dugonicstól Vörösmartyig.) Hajdan az éposz, mint egy kóbor hegedős , városok lerombolásáról, országok alapításá­ul, istenek harczáról beszélt s anyagul a népi mondákat, mythoszokat, hagyományo­st vévén, mint Homer és Virgil nyelvén, “elölök alakította kültőileg, nem annyira az eszmék, szenvedélyek és jellemek typu­­szait mint inkább a néptörzseknek is­m­er által sors szerint előírt külső törté - netét. Az éposz fejlődés­e népi foka után, mint a társadalom fejlődésében, a vallási a mesterséges fok , a müéposz foka küvetke- így látjuk az éposz épületét időnként kü­­­­nbözőő anyagból, mégis a mythikai elem­­kapcsaival, mint Dante „Divina Come­­,114“-ban hazafias és dogmai anyagra tul­­(transcendentalis) górcsövei, Tasso „Megszabadított Jeruzsálem“-ében a keresz- 68 hadjáratra, Milton „Elvesztett Paradi­­'■“m“-ában a bűnbeesésre, Zrínyi „Zrinyi- 87“-ában a bűnszerelemre és hitre, felépitve. ^ “nként alkalmazkodott, az idők szellemé­­s az emberek világnézetéhez a „deux ex állandó fentartásával (conserva­­t ,.uismus) s ma, mikor a csodás gépezetet !­887ese isteneivel, kijelentéseivel és jövendő tudásaival az emberi gyermekkor álmai­­at­ tekintik, az éposz is, mint műfaj bévé­­hierarchiai alapon épített pályafutá­­s­a a fajok társadalmi életében egy al­­ktm­ányos, az egyén belső és külső törte­el­ű közlemény rövid bevezetés egy hosszabb tü­netét föltáró műfajnak, a drámai műfajnak adta át helyét. Az éposz hát, mint egyezményes műfaj, egészben nem hordván magában a vég­­hetetlen fejlődés anyagát, a modern műsza­bályok lelkével vezérelt irodalmi műfajok kö­zül, az elyseumba, hová a görög a latin nyelv­vel együtt, elmentek, alászállott.Ntatása és divatja mult. S ha mi mégis most az éposz fejlődéséről beszélünk, teszszük ezt nemzeti szempontból, miveltségügyi s irodalmi szempontokhoz alkalmazva, s alig ötven évre terjedőleg (1780—1823.) Az éposznak mint műfajuak kültőileg anczély tökélyeit vagy fogyatkozásait kutat­ni, a nemzeti éposz belterjesebb fejlesztése vé­gett, előttünk meddő fáradozásnak tetszik. Maradunk a nemzeti szempont mellett, vizs­gálva miként, mennyit és honnét vettek át íróink anyagot epicainak nevezett műveik­ben, miként kezd az idegen szellem a ma­gyarral, magasabb nemzeti összhangba ol­vadni, hogy és miként nyilatkozik e művek­ben a nemzeti szellem, miként az utánzás s a mi minden költői művet eredetivé tesz: a szerkesztő és jellemző képzelődés, s végre miként hatottak az epicai művek a nemzetre, melynek géniusza kedvelte mindig, ha tör­ténetét vagy annak egyes jelentős mozzana­tát éposszá tették, mint Lucanus tette volt „Pharsalia“-jában Romáét s historiás ének­ké Tinódi Sebestyén a maga koráét, vagy ha a haza történetét drámai formában írnák meg, miként e formában kísérletet tett a franczia Quatrefage. Hanem mielőtt az epicai művek elő­terjesztéséhez kezdenénk, pár szót a 18-ik század vezéreszméiről kell szólanunk. E vezéreszmék befolyása alatt keletkezett iro­dalmi újjászületésünk , azoknak jelleme többé kevésbé rajta van az epicai műveken, s azokról beszélni igen fontos dolognak tart­juk, mert útmutatóul szolgálnak irodalmi új­jászületésünk tényleges időpontjának helyes megállapításához s próbamértékül ahhoz, hogy a korszak műveiben önczélú, költői, olym­­piai jellemet keressünk-e, vagy egyedül mű­­veltségi adatokat s képeket a korszak meg­értett vágyainak és törekvésének korraj­zához. Utóbbi időben sok téves meghatáro­zását olvastuk a 18-ik század vezéreszméinek, nem csupán az irodalom történettel foglal­kozó tanulmányaiban, kik a­mint észre vesz­­szük, kevésbé fáradozunk azon, hogy buvár­­lataikat a művekből kivont adatok csopor­tosítása útján az uralkodó eszmék aégise alatt, a történelmi philozófia rangjára emel­jék, hanem a kiválóan történetírók művei­ben is, melyek utóbbiak pedig arra h­ivat­­vák, hogy a nemzet mesterei, s meg nem vesztegett tanácsadói legyenek. Ezt a kü­lönben elméleti tüneményt károsnak tartjuk. De ki nem tudja, hogy midőn pozitív vizs­gálódásra indul is az elme, merőben elmé­leti szempontok vezérlete alatt áll, melyek­nek nem mindenike viszen ugyanazon czél felé ? Károsnak veszedelmesnek tartjuk azért mivel a téves irodalmi szempontok, gyü­mölcsfélén munkára serkentenek, s hamis problémák lidércz lángja után csalnak s a hamis vezéreszmékkel félre magyarázott történelmi adatok és korszakok pedig, meg­vesztegetik a nemzeti erkölcsöket. A 18-ik század a rationalizmus százada, a­mint mondani szokták. A levegő tele nagy mondásokból kikapott jelszavakkal, s a ki miveltnek akart feltűnni az azt hajtotta: felvilágosodás (aufklarungiz: pallérozottság) mint ma, hogy a ki valami mély értelmű dolgot akar mondani, az azt hangoztatja: sociális reformok. A felvilágosodás vágya Európában áthatott minden kebelt, Magyar­­országon minden nevelt embert. A rationalizmus észszerűséget jelent: meg kell szabadítani hát az észt a vallás terjesztette babona előítéleteitől; fel kell szabadítani a sajtót a cenzúra bilincseiből; fel kell szabadítani a népet a vagyonában és kiváltságaiban el­erkölcstelenedett pap­ság és arisztokratia jármaiból s boldogítani kell a legnagyobb számot: az egész emberiséget. Hogyan? Meg kell is­merni és kizsákmányolni a természet erőit; fel kell forgatni a vallást; a theologicus Isten helyett az ész istenségét kell imádni; el kell törölni az arisztokratia intézményeit. Az embereket a rationalizmus, különben észszerű logicája szerint, mint valami arith­meticai képleteket egymástól függetlenül múlt nélkül, szülők nélkül, hagyományok nélkül, a történelmi fejlődés fizikai és er­kölcsi kapcsai nélkül kell tekinteni. Egy hatalmas lökéssel fel kell fordítani az er­kölcstelen társadalmat s a romokon új épü­letet emelni. A­mi baj az egyén és társada­lom kebelében van, az mind a nevelésből a hagyományokból és intézményekből szárma­zik. Azokat meg kell hát semmisíteni s visz­­sz­aállítani ősi állapotába, természeti egész­ségébe az embert. Íme a 18. század második felének ve­zér­eszméi mintegy a korszellem dogmái, melyeket a franczia nyelvnek merev, de tisz­ta logicája s az­ abban nyilatkozó elmeés terjesztett világgá. Nagyon szép, nagyon emberies fogalmak magukban véve ezek, s mégis mi történik? A magasztos eszmékkel szemben az események a legundokabb szín­­ben tüntetik fel Európát! Honnan e roppant ellentét ? O­n­n­a­n, hogy az irodalmi és tudományos szellem, mely csak arra képes, hogy az embert szempontokkal, módszerrel, ismeretekkel, taná­csokkal lássa el, egyszerre gya­korlati szellemmé változott át s a politika vezetőjévé tolta fel magát. Irodalmi és tudományos eszmékből, politikai vezéresz­mék lettek. Irodalmi férfiak po­litikai ne­ve­­ts­ég nélkül, a régi és uj íróknak irodalmi műveit vették zsinór mértékül s elméle­ti elveket realizálva alkalmazni megkísértették. S mi lett az ered­mény? Az, hogy az irodalmi és politikai szellem e vad házassá­ga, az irodalomban egész Euró­pában egy rakás sekélyes művet, a politikában pedig szörnyetege­ket szült. Más a politikai szellem, mely gyakorlati természetű s alkalmazni tud, s más az irodalmi szellem, mely elméleti ter­mészetű s a jobbat, az eszményt keresi. Az irodalmi és politikai szellem e ta­lálkozásából magyarázható meg az a rop­pant hatás, mely nálunk a külföldön ter­mett s magyarrá tett könyvek és ropiratok nyelvén irodalmi újjászületésben s a poli­tikai dermettségből való felocsudásban nyil­vánult. Fajunk a maga józan ösztönével soha sem mutatott nagy hajlandóságot az emberiséget boldogító eszmék iránt, tetté­nek azok, akár philozophiai, akár vallási jellegűű­ek. Az uralkodó eszmék közül min­dig azokat fogadta el, melyek mivelődését fejlesztik s csekély számához képest politi­kai lételét biztosítják. így történt aztán, hogy a 18-ik század vezéreszméinek kisebb­is annyira megkárosítottak, ezentúl napidíjak czímén igénybe venni szabad ne legyen. A miniszterelnök utalt arra, hogy a magyar törvények szerint minden egyház szabadon fejlődhetik, de az egyház szabad fejlődése azt teszi, hogy saját kánonai és hitelvei szerint fejlődhes­sék; a keleti orthodox egyház pedig nem presbiteriális, de mérsékelt hierarchikus alapon áll, megfelelőig saját benső természetének. Beszéde további folyamában — mi­után a küldöttség szónoka által, habár csak eltakarva, allúzió létetett a pátriárka mai helyzetére . Tisza fi­gyelmeztette a küldöttséget, hogy Angelicset pátriárkái állásában ő felsége megerősítette, a­miért is a minisz­terelnök a pátriárka állásának megtámadását tűrni épen úgy nem fogja, mint a­hogy nem engedheti meg, hogy a szerb egyházi alapítványokat más, esetleg politikai czélokra használják, és nem egyedül oly czélokra, mint rendeltetésük szerint azokat fordítani kell. Jogi vizsgálatok. A tisztviselők minősítéséről alkotott új törvény szükségessé tette, hogy a jogi vizsgálatok is újból szabály­oztassanak. Erre nézve a közoktatási miniszter által az egye­temekhez kibocsátott szabályrendelet a kö­vetkező lényegesebb határozmányokat mond­ja ki: Államvizsga a jövőben csak a 8-ik félév után tehető. A két alapvizsgára néz­ve semmi más módosítás nem történik, mint­hogy a második alapvizsgán a jövő 1883 —84. tanév második felétől kezdve a pénz­ügytan is fog köv­eteltetni. Ez idén a máso­dik alapvizsga se szenved változást. Az államtudományi államvizsgának tárgyai lesznek: a) a politika; b) közigaz­gatási jog, tekintettel a peren kívüli eljá­rásra, telekkönyv nélkül, de a kihágásokat büntető törvénynyel s eljárással; c) magyar pénzügyi jog, kiterjeszkedve a jövedéki ki­hágásokra is; d) egyházjog; e) statisztiká­ból a népességi, közművelődési és közgaz­dasági rész. A jogtudományi államvizsga tárgyai lesznek: a) magyar magánjog, kapcsolatban az osztrák joggal: b) büntetőjog és eljárás; c) kereskedelmi és váltójog; d) polgári tör­vénykezés ; e) közigazgatási jog. A jogtudományi szigorlatok tárgyai lesznek: I. bölcseleti jog a nemzetközi jog­gal, római jog, beleértve a pandekta-jogot, egyházjog; II. magyar közjog, közigazgatás és pénzügyi jog, politika, büntető­jog és­ el­­járás; III. magyar magánjog, osztrák jog, perrendtartás, váltókereskedelmi jog. A pénzügytan, egyházjog, jogbölcsé­szet, osztrák polgári jog, közigazgatási jog, pénzügyi jog, statisztika köteles óraszáma ötről leszállittatott négyre, a nemzetközi jog pedig három órára. Átmeneti intézkedések : Az alapvizsgák 1882/83. tanév végén és a következő 1883/84. tanév elején még az eddigi tárgysorozat sze­rint teendők le. Az 1883/84. tanév második felétől kezdve azonban az új tárgysorozat (pénzügytan) követeltetik. Az államvizsgák megszűnnek a szigorlatok előfeltételét ké­pezni. A­kik az államvizsgálatot az eddigi rend szerint letették, azoknak úgy számít, mintha az új rend szerint tették volna le s kapcsolatban a jogvégzettséggel minősítő jel­leggel bír és bármelyik szigorlatra bocsát­hatóvá tesz. A­kik az államtudományi ál­lamvizsgát már letették, az általuk netalán leteendő jogtudományi szigorlaton azon tár­gyakból, melyekből az államvizsgán képe­sítve vannak, nem vizsgálandók.

Next