Ellenzék, 1883. július-december (4. évfolyam, 143-297. szám)

1883-11-21 / 267. szám

f. 11. ft. ELLENZÉK­I TA iá ZAJ­A. 1883. november 21. Vadontermő szerb virágok. Összegyűjtötte: Vizoly Z. II. Válogatott szerb közmondások. (Folytatás.) A ki pénteken szamárnak született, ak­­­ik­ már szombaton serdülnek a fülei. * A ki másokkal tréfálkozni szeret, an­­szintén kell a tréfát értenie. * Bátor mint a nyúl. * Nem jó az almát leszedni, mielőtt nem lm. * A menykő sok sem csap a csalánba.­­ * A dolgot azon a réginél kell megra­ Tnia, a­melynél mégis bírjuk. * Kincs nagyobb áruló a szemeknél. * Az embert könnyebben ismerni meg a Mamában, mint a templomban. * A kutyák a világ kezdete óta ugatnak. LA* égés­világ csalfaságból és hazug- A szegénység ellen csak egy orvosság van : a munka. A harcsát a farkánál, az asszonyt pe­dig a szavánál fogni egyenlő. * Az aggság oly betegség, melyben min­denkinek meg kell halnia. * Mit az emberek meg nem jutalmaznak, azt megjutalmazza egykor az Isten. * Az ügyvédet folyvást kenni kell, mint a nyikorgó szekeret. * Ha ellenségeid a birák, legjobban cselekeszel, ha felhagysz a perlekedéssel. * Bármennyit is utazzék a szamár, még­is csak szamárnak fog visszatérni. * A gazdag akkor eszik, mikor kedve tartja ; a szegény, a mikor van, mit ennie. * Mindig jobb egy szamár, mely csende­sen hord, mint egy paripa, mely levet a hátáról.* Jobb a lábát, mint a nyakát ki­törni. * Mindig jobb a becsületesek között utol­sónak, mint gazemberek között elsőnek lenni. * Jobb semmit mint félig tudni. * Jobb kárán, mint szégyenén okulni. Jobb szegénynek, de becsületesnek, mint gazdagnak, de becstelennek lenni. * A bor megrészegíti a bolondot, s azu­tán szerez neki egy jó rakás verést. * Ügyesség többet ér az erőnél. * Egy „láttam“ többet ér mint tiz „hal­lottam." * Az asszony többet hord el kötényé­ben a házból, mint a mennyit a férj tele­rakott szekérrel bevinni képes. * A bortól több bolond halt meg, mint a mennyi magát a vízbe ölte. * A szorgalmas nő a legnagyobb kincs. * Hol a bolondé a szó ott hallgat a bölcs. * A hol egy krajczárral beéred, ne hasz­nálj hármat. * Hol a pénz beszél, ott az igazság is elnémul.* Két perlekedő között rendesen egy harmadik győz.* Hol a hatalom lakik, ott vége van az igazságnak.* Hol az egyetértés, ott van a győzelem is. * Hol a szégyen, ott tartózkodik a be­csület is.* Fejedet vidd mindig magaddal, mert ezt nem kölcsönözheted mástól. A­kinek semmije sincs, azt barátjai is odahagyják. * Mai napság a világ tele zsákok és nem teli fők előtt szokott meghajolni. * A leány legszebb ruhája : a szemérem. * Jó szomszéd megbecsülhetetlen kincs. * Mig a szamár húz, addig szeretik. * Mig a szót ki nem ejtetted, addig te vagy az ő ura, azután ő lesz a tiéd. * Az éjét a reggel követi, ha nem is kukorékolnak a kakasok. * Bármi szépen is szóljon az ellenség, mégis rosszul gondolkozik. * Assszony, bor és kártya, ez a három legnagyobb tolvaj. * Asszony­ és kályhának otthon a helye * A csalánt csakhamar meg lehet ismerni. * A nyulat kutyákkal, a bolondot dicsé­rettel, az asszonyt pedig pénzzel szokás meg­fogni.* Az irigység ’ megöli a lelket, mint a rozsda a vasat. * •Táj annak**háznak, a melyben a tyúk kukorékol és a kakas hallgat.^-^ yfc A tolvaj is becsületesnek tartja magát, ha alkalma nincs tolvajlásra. * A bor arra való, hogy az embert fel­vidítsa , de nem arra, hogy belőle disznót csináljon. * A jó barát többet ér édes testvérednél. * A legszebb almában is van néha féreg. * Oly 'szamár is van elég, mely nem hord zsákot * „Volt nekem" szól a szegény, „tudtam“ az ostoba. * Az okos ember is téved. * A tapasztalat drága oktatás szokott lenni.* Ha a róka a farkát csóválja, lúd lo­pásra gondol. * Ha a szamár tanítja a szamarat, úgy egyik sem válik tudóssá. * Ha tejjel eteted a kígyót csak méreg fogát neveled.* Ha a kutya kolbászt eszik, bizonyára lopta. * A parasztból vált ur saját atyját sem ismeri meg. (Folyt. köv.) Negyedik évfolyam SZERKESZTŐI IRODA: Bílkirályi-utca u. 16. sz. hová a lap szellemi részét illető közlemények czimzendők. AZ „ELI­ENZEK“­ELŐFIZETÉSI DIJA: Vidékre postán, vagy helyben házhoz hordva ft*iw............16 frt. 8 frt. Negyedév 9 Egy hóra helyben •1 írt. 1 frt 60 kr. Egyes szám ára 5 kr. pjjíltnni az .Eli­sziku mindennap, a vasár- és ünnepnapok kivételével. Kéziratok nem adatnak viasza. POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI NAPILAP. »Káin. Kolozsvár, szerda, november 21. 1083. K­I­ADÓ­ HIV­AT­AL: Kolozsvárt, Belkirály­ utcza 16. szám. A HIRDETÉSI DIJAK alku útján állapíttatnak meg. Bélyegdij minden hirdetés után 30 kr. Nagyobb és gyakoribb hirdetéseknél külön kedvezményt nyújt a kiadó­hivatal. Nyílttéri czikkek gázmond sora után 20 kr. fizetendő, félévre Románjaink. Az erdélyrészi tisztujitási mozgal 1- naknúl egy különös körülmény adta ,dé magát. A románok kiléptek eddigi ártózkodó állásukból. A milyen külö­­nérn­ek­­épen olyan örvendetesnek tar­­t ..­ e lépést. Okát nem tudom ugyan, fil i­t belügyi politikánkban semmi ne­­vetes változás nem történt ezen ide­jén, már­pedig programmszerű megál­­lapodásokat — a viszonyok változása nélkal — megváltoztatni minden pártra ,­zve gyöngeség. De bármi legyen az­­, én örvendek ezen elhatározásnak, mert mindig sajnáltam duzzogásukat s nem tartottam szerencsének, hogy ha­­iinkijai között olyanok is legyenek, kik s elvből és tömegesen tartják vissza magukat a közélettől. A hivatalokat ugyan elfogadták, de ez még rosszabbá tette a helyzetet, mert ezzel olyanforma törekvést árul­tak el, mintha részükről politikai meg­­állapodás volna, egyfelől hadi állást fialni el azon a 111 a­m­i szerkezet ellen, a­melyben élnek, másfelől fizetéses fmkéziókat vállalni el ugyanazon állam izgatásánál. Amolyan hamis helyzet , mint midőn az ostromlók közül egynéhány­an becsempészik magukat a­bba, hogy — ha már nyíltan föl sem léphetnek az ostromlottak ellen - legalább siettessék a muníc­ió és a élelmiszerek elfogyását. Mindenképen jól tették tehát a románok, hogy odahagyták a passivi­­tást. Miként már mondtam, nem tudom a okát és nem is kutatom. Reméltem sem függ össze a Bratiano bécsi láto­­szásával; reméllem nem függ össze a hírekkel, melyek Tiszát magyar­­szági Taafenak jelentették ki; remél­ni nem függ össze a horvát esetne­­­vekkel. Élhetetlen kormányunk gyen­gék bizonyította magát és porig azta az országot a horvát ügyekben. Améllem nem ezen körülmény adta ki románjaink elhatározására a lökést? Ha így volna , akkor nem örül­ték elhatározásuknak, mert ez ak­­i azt jelentené, hogy eddigi fi­gye­pi állásu­kr­­ól támadó állásba helyez­ek magukat. Azt jelentené, hogy Ro­mánia szövetségét Bécsben az erdély­­magyar elem rovására kötöttek meg; azt jelentené, hogy az autonomi­ás Erdély visszaállításának lehetősé­it kapták konc­eszszióképen az erdély­­részi románok; azt jelentené, hogy va­­nhol, vagy Bécsben vagy Budapesten alkudozni merészelt valaki a magyar Vameorsco organikus összetartozandó­­­ága fölött. Tengernyi viszálynak és vég­tartó elkeseredett harcának zsi­lipjeit nyitná meg e körülmény. De re­mélem, nincsen így. Hajlandó vagyok románjaink el­határozását a legtermészetesebb indok­ra vezetni vissza. Évek óta passiv ál­lást foglaltak el, s látniok kellett, hogy a földteke egyáltalában nem zökkent ki tengelyéből. A fa zöld maradt, a csil­lag tovább ragyogott, az emberek to­vább dolgoztak, ettek, ittak, küzdöt­tek, aludtak. Az igazságszolgált­atás ment a maga útján, a katona állítás szintén, a választások nem különben. Boszniát el tudták foglalni náluk nélkül is, az adókat megtudták sokszorozni náluk nélkül is. A dobot megütik a passivista román ajtaja előtt épen úgy, mint az aktivista magyar ajtója előtt. Ezt látva, nem maradhattak so­káig tartózkodó helyzetükben. Meg kell kísérteni a közremunkálást a jóban; homokszemeket kell hordani ahoz a falhoz, mely mögül megostromlandó a rész. Jó lesz kezet fogni a kormány­párttal, hogy elősegítsük a nekünk tet­sző alkotásokat; vagy jó lesz kezet fogni az ellenzékkel, hogy megakadályozzuk a nekünk nem tetsző rosszat. Egy szó­val, le kell népünk és önmagunk iránt róni azt a kötelezettséget, melylyel ha­zánk iránt tartozunk. Azt hiszem így gondolkoztak ro­mánjaink, midőn ráléptek a cselekvés terére, s ha így gondolkoztak, legye­nek e helyről üdvözölve. Első lépésüket a cselekvés terén a vármegyei tisztujítás mozgalmainál tet­ték meg. Nem mondhatom lépésüket szerencsésnek. Manifesztumokat adtak ki a román néphez és ezen kívül minden egyes román választóhoz. Ezen iratok­ban felhívták a román népet az egy­öntetű eljárásra s egyszersmind megje­lölték neki csoportok szerint, hogy a megyebizottsági tagok választásánál sze­mélyek szerint kire szavazzanak. Szer­vezetük erősnek bizonyult a maguk ke­belében. Minden román pap, tanító, bi­rd, jegyző kötelességének ismerte a központi c­édulákat változatlanul be­adni, s a román népet annak beadására kapac­itálni. De kifelé, szemben a ma­gyar elemmel, nem bizonyultak erősek­nek. Legerősebb fészkeikben: Hányad­ban, Kolozsban, Torda­aranyosban vere­séget szenvedtek. Alsófehérből, Szolnok­­dobokából, Fogarasból nincsenek még értesüléseim, de semmi okom sincs ké­telkedni abban, hogy ott is vereséget szenvednek a románok. Ezért nem mondhatom első lépé­süket szerencsésnek. A vesztett csata szokatlan mértékben elszokta az ujoncz­­h­adat bátortalanítani. Épen ezért, a jó hadvezér, ha ujonczokkal van dolga, a lehetőségig kikerüli az ütközetet s dol­gain külömböző taktikai fogásokkal igyekszik segíteni. De a román vezér­­férfiakban nem volt semmi taktika. Egyenesen csatát kezdettek, holott az alkudozást kellett volna megkísérteniük. Ők úgy léptek föl, mint ellenségek, ho­lott a magyarság szívesebben látta vol­na őket jó barátokul. Teljesen elkülöní­­tették magukat az eddig cselekvő világ­tól. Nem ismerték erejüket s túlságosan biztak hatalmukban. A tisztességes alkut még csak meg sem kísértették. Minden vá­lasztó csoportra nézve olyan czédulát osz­tottak ki, melyen egyetlen magyar név sem volt, még irmagul sem. Pedig láthat­ták, hogy a magyarok c­éduláin for­dulnak elő román nevek. De ők min­dent meg akartak nyerni. Fölhasznál­ták a kedvező alkalmat: Kolozsban két magyar párt küzd, Hunyadban szintén, Tordaaranyosban nemkülönben. Azt hit­ték, hogy az „inter dous litigantes...“ példaszó igaznak fog bizonyulni. Egy­szerre és váratlanul lept­ék meg a meg­osztott és bajba kapott magyarságot. És mi történt I­llarmincz-negyven csoport közül győztek három-négyben, és itt sem mindenütt a maguk erején mert.. o. Hunyadban az egyik magyar párt szövetkezett velük s igy jutottak egy párt csoportban győzelemhez. A kezdet tehát ügyetlen volt. Ne­kik előlegesen érintkezniük kellett volna a magyarsággal s megpróbálni a mél­tányos kiegyezést. Nem tették, hanem ütközetet provokáltak. Az ütközetet pe­dig elveszítették. Vonják le e tényből a tanulságo­kat. Lássák be, hogy nem áll érdekük­ben a dolgokat élére állítani és jusson eszükbe, hogy a magyar elem soha sem volt a többi honpolgárokkal szemben sem türelmetlen, sem méltánytalan. BARTHA MIKLÓS: Politikai hírek. — A képviselőház pénzügyi bizottsága tegnapelőtt befejezte a közlekedési minisz­térium köl­ségvetésének tárgyalását és meg­kezdette a vallás és közoktatási miniszter budgetjének a részletes tárgyalását. A di­ós­g­y­ő­r­i vas-és aczélgyár és barnakőszén­­bánya költségvetése hosszú és élénk vitát idé­zett elő, melyben részt vettek Lukács B. elő­adó dr. Kemény, gr. Szapáry és Tisza mi­niszterek, Helfy, Ugrón, Hegedűs Wahr­­mann, Szilágyi Dezső, Rakovszky, gr. And­­rássy Manó. Ezután a közoktatási minisz­térium költségvetésére tért át a bizott­ság s itt Rakovszky szóba hozta, hogy ha nem is engedjük meg a mi egyetemein­ken a nőknek a tanulást, de ha valamely nő külföldön kitanulja p­l. az orvosi tudo­mányokat, annak meg kellene engedni, hogy nálunk vizsgálatot tehessen s azután mint női és gyermek­orvos practizálhasson. Szó­val megszorított alakban egy kis női eman­c­i­p­á­t­i­ó­t óhajt. T­r­e­f­o­r­t miniszter azon­ban ellene mond a javaslatnak és erre a bizottság is hallgatag napirendre tért a Ra­kovszky indítványa fölött. A képviselőház tegnapelőtt (nov. 19.) kezdette meg a keresztények és zsidók kö­zötti házasságról szóló törvényjavaslat tár­gyalását, m­lyet tegnap aztán folytattak. Hétfőn e kérdésben csak a javaslat elő­adója Liter­t­­y Ödön előadó beszélt min­den hatás nélkül, ajánlva a javaslatot. A hétfői ülésen még Mocsáry L. adta elő rövid indokolás előrebocsátása után, a kö­vetkező interpelláltót a miniszterelnökhöz: „Való-e, hogy a miniszterelnök úr tárgyalásokat folytat dr. Filippovich tábornokkal a horvátországi báni méltóság elvállalása iránt ? Való-e, hogy a nevezett tá­bornok azért nem lett ekkoráig kinevezve, mert oly tárgyakra kívánja a bán hatáskörét kiterjeszteni, melyek ahoz a fönnálló törvények szerint nem tartoznak ?•­ A tegnapi (keddi) ülést már egészen a zsidóházasság vette igénybe, a vitát ezúttal két olyan szónok és olyan beszéddel nyi­totta meg, melyek mind tartalmuknál, mind formai szépségüknél fogva a magyar par­l­ament legszebb szónoklatai közé fog tar­tozni. E két beszéd: az Irányi Dánielé, pár­tunk kitűnő vezérférfiáé, a másik a Horváth Boldizsáré a mérsékelt ellenzék e kiváló tagjáé, ki mint tudva van, több mint egy évtizeddel ezelőtt, igazságügyminiszter volt. Mindkét szónok mint a szabadelvű­ség ren­díthetetlen és őszinte hive mutatta be ma­gát, szemben azzal a divatos börze-libera­lizmussal, mely a mai szabadelvűnek keresz­telt kormánypárt és a Tisza-kormány alko­tásait és eljárását jellemzi. Mind Irányi mind Horváth B. a kötelező polgá­ri házasság behozatalának tovább nem odázható szükségességét hangsúlyozta. Mind­két gyönyörű szónoklatot egész terjedelmé­ben közöljük. A többi szónokok közül Éles Henrik (kormánypárti) a javaslat ellen szólott, mert ő is általánosan kötelezővé akarja tenni a polgári házasságot, ellen­ben négy katholikus pap : M­i­c­h­l Ja­kab (kormánypárti), L­e­s­s­k­ó, (mérsékelt ellenzéki), Göndöcs B. (pártonkívüli) és Rossi­v­a­l (kormánypárti) szólottak, mind­egyik általános nevetség között, nem any­­nyira a javaslat, mint a szabadelvű­ség és a polgári házasság ellen. A nagy érdekű tár­gyalás ma tovább foly. Irányi Dániel beszéde. (A keresztények és zsidók közötti házasság kérdésében ; elmondta a Képviselőházban 1883. november 20-án.) Úgy hiszem, alig kell mondanom, hogy a szőnyegre került törvényjavaslat engem sem elégít, ki; tizennégy esztendeje, hogy­ barátaimmal együtt a vallásszabadságon kí­vül az általános polgári házasság behoza­talát sürgetem; a jelen törvényjavaslat pe­dig csakis a keresztények és zsidók között és a külföldön kötött házasságot ismeri el érvényesnek. De nem elégítheti ki ezen tör­vényjavaslat magát a többséget, magát a képviselőházat sem, mert a képviselőház is­mételve utoljára 1880-ban az általános pol­gári házasság mellett foglalt állást, utasít­ván az igazságügyminisztert, hogy ez érte­lemben nyújtson be törvényjavaslatot. Mi­ként vélte tehát feljogosítva az igazságügy­miniszter úr magát arra, hogy a képviselő­­háznak ezen határozatával ellenkezően ily kivételes szű­k keretű törvényjavaslatot nyújt­son be. Ez véleményem szerint nem egyezik meg sem a miniszteri felelősséggel, sem azon tisztelettel, melylyel a kormány tagjai a ház határozatai iránt viseltetni tartoznak. (Helyeslés a szélsőbal felöl.) Mindazonáltal tekintetbe véve a fenn­forgó körülményeket és számot vetve köte­­l­sségérz­etemmel, arra határoztam el maga­mat, hogy elfogadjam a törvényjavaslatot. (Helyeslés.) Elfogadom, mert a legégetőbb szükségeknek felel meg, mert legalább a leg­­kiáltóbb jogsérelmek orvoslására, a legna­gyobb visszásságok megszüntetésére van hi­vatva, a legnagyobb jogsérelemnek tartván, hogy ugyanegy hazának gyermekei pusztán valláskülönbség miatt egymással össze ne kelhessenek, a legnagyobb visszásságnak te­kint­vén, hogy Magyarország gyermekei azért, hogy családot alapíthassanak, külföldre le­­gyenek kénytelenek menekülni, s ha visz­­szatérnek, háza­ságuk tövénytelennek nyil­­váníttatik, és az abból született gyermekek törvényteleneknek bélyegeztetnek. (Úgy van! Elfogadom a törvényjavaslatot, mert kiegészíti az 1867-iki törvényt, mely az iz­raelitákat politikai és polgári jogokra nézve a keresztényekkel egyenjoguakká tette, be­fejezvén ez által a haza polgárainak egyen­jogúságát. (Úgy van!) ismételvén azon ha­tározatot, melyet az 1848—49-iki ország­­gyűlés Szegeden hozott egyhangúlag, lelke­sedéssel. Elfogadom a törvényjavaslatot, mert lerontja azon válaszfalat, mely a hazának polgárait egymástól elkülönítve tartotta. Elfogadom a törvényjavaslatot, mert azon elvet foglalja magában, melyet a val­lásszabadság követelésekor mindig szorgal­maztam, s a­mely szerint a­­gyermekeknek, mely vallásban leendő neveltetése a szü­lőknek joga, a törvény csak azon esetre in­tézkedvén, ha a szülők egymás közt meg­egyezni nem tudnának. Elfogadom a törvényjavaslatot, mert a szabadságnak és jogegyenlőségnek folyomá­nya, a­melyek a függetlenség mellett pár­tunknak örökös elveit képezik. Elfogadom a törvényjavaslatot, mert rész it azon a középkorból reánk maradt elavult rendszeren, mely szer­int házasságot csakis egyházi útón lehet kötni. Elfogadom a törvényjavaslatot, mert lépésnek tekintem az általános, kötelező polgári házasság felé, mely törekvéseinknek czélját képezi. És végre elfogadom a törvényjavaslatot, mert nem vagyok bizonyos abban, hogy annak elejtésével az általános polgári házasság legott valósággá lenne, pedig nem akarom tűrni, nem akarom magamra venni a fele­lősséget, hogy a mostani jogtalan állapot, a szabadság és jogegyenlőség gúnyjára, Magyarország jó hírnevének rovására to­vább fennmaradjon. De midőn ezt kijelentem, egyúttal arra kérem a t. házat, hogy megemlékezvén e kérdés előzményeiről és nem feledkezve meg arról, hogy ismételve az általános polgári házasság mellett nyilatkozott, uta­sítsa ezúttal is az igazságügy minisztert arra, hogy ily értelemben nyújtson be a lehető legrövidebb idő alatt törvény­ja­vaslatot. Azt gondoltam te­hát, hogy a háznak ismert határozatai következtében felesleges lesz ez­en indítványom támogatására bármit is felhoznom, de miután a tegnap tartott megnyitó beszédben a­z. előadó úr a pol­

Next