Ellenzék, 1923. június (44. évfolyam, 121-144. szám)

1923-06-02 / 121. szám

Clu­j-Kolozsvár, 1923. június 2­2 A szegénység szám­om vására Szombattól, szombatig. — Sze­relmeslevelek, amelyek zálogba kerülnek — Az Ellenzék tudósítójától — Úgy csöndben, szégyenlősen megáll a kasszát, a nagy irodai könyveket, a pénzt, a mindent adó pénzt védő kor­lát előtt. Úgy csöndben azután lehúzza az ujjáról a gyűrűt. Messze veszett évek, lányos emlékek, csókos szerelmek visszajáró rózsái, mintha kiülnének sápadtra ráncosodott arcára és mintha a ráncok között sós marású könny csa­tornázna végig, amely a szája széle vé­kony vonalán vész el a bámuló pillan­tások elől. — Még a megboldogult férjemtől kaptam, amikor jegybe jártunk. Több szava, több könnye nincsen. Csak a szemébe, a két nagy bágyadt tűzgolyóba lángolnak fel régi lángok. Az emlékek utánakúszó árnya fész­kelőre fogja a kezét, amellyel gyűrűs ujjáról a gyűrűt akarja lehúzni. De itt a zálogházban nincsen helye az ellágyulásoknak. A becsüs, a pénz­tárnok nem fizeti m­eg a sós könnye­ket és a szekrények, amelyeknek ajtaja a­ szegénység, a nyomorúság, hirtelen lecsúszott emberek jobb múlt- ■ ját őrzik, nem muzsikálják vissza a­ sajtokat, nem érzik a mögöttük rejtőző tárgyak hangtalan beszédjét, csak rájuk borulnak, mint vascement tetejű életet fogó sirok. — Mit tegyek ? —sir újra az asszony. Ennem csak kell, anélkül nem élhe­tek. Még a megboldogult is megbo­csát odaát, mert kenyérre kell. A gyűrű a finom, érzékeny mérlegbe hull, azután csak négy gyűrött bankó, egy cédula, egy pár napi rendes koszt és sok-sok könny, a szegénység köny­­nyei beszélnek róla. Majd egyszer ta­lán visszakerül arra az ujja,amelytől vért serkentve került le. „Hát ezért mit adnak ?“ Sután, félénken jönnek be.­­Hirtelen összekapkodott csomagok, ruhadara­bok, asztalkendők, ágyruhák, törülkö­zők nagy egyvelege ott fekszik a becsüs előtt. Kint az utcán még féle­lem, fogódottság remegtette meg a lá­bakat, szégyenlőssé tette az arcokat, de itt bent a kis szűk szobában a zálogház sajt hangtalanul orgonázó irodájában az arcokról lesimu­lnak .A szégyen nagy rózsái, a lábak inaiból kifonódnak a remegés bizsergető kis szikrái. Akik először vannak itt, né­hány pillanatnyi zavar után már csak a pénzre, szegénységük utolsó rongyait vásárló, nyomorukat jobb ebédekre váltó pénzre gondolnak. És egyszerre csönd lesz, a becsüs arca, amelyen a keménység feszítette ki hideg lapját, ellágyul. A keze, amely máskor merev mozdulattal adja vissza az értéktelen tárgyakat, most tétová­zik, már az ötödik tárgyát utasítja vissza az előtte álló öreg asszonynak. — Hát azért mit adnak ? A piszkos batyuból levelek hullanak a becsüs elé.­ Betűk, amelyekből a valamikor szerelem lángolt valaki felé. Betűk, amelyeket elfakított az idő, a lángokat kivalasztotta belőlük, csak a levendula illatot hagyta meg. Nem szól a becsüs semmit sem­, elfordítja a fe­jét, pillantását nem meri az asszony égen kérdő pillantásába belekapcsolni. A keze bizonytalanul tolja vissza az eléje hullott szerelmeslevél csomagot. Mindenfajta, uram! Az egyik zálogházban kicsi a for­galom, itt csak értéktárgyakat vesznek át. Jókor van még, a direktor úr ráér még, valamit mondani. — Naponta legalább hetven-nyolcvan ember jön hozzánk, csak értéktárgyakat, ezüst- és aranyneműt fogadunk el. Nagy a sze­génység uram! Azt kérdezi, hogy melyik társadalmi osztályból kerülnek ki a betevők ? Hát erre csak azt felel­hetem, hogy nincsen különbség. Jön­nek hozzánk mindenféle emberek, nem lehet osztályozni. A havi forgalom meghaladja a 300.000 lejt. De ezt az összeget természetesen kényünk-ked­­vü­i­k szerint tudnánk fokozni, de na­gyon megválogatjuk azokat a dolgo­kat, amelyeket elfogadunk.­­ Nagyon drága ma a pénz és így csak nagy tőkével lehet dolgozni. Tizennyolc-húsz százalék a rendes ka­mat, amit szedünk. Ez ma oly kevés, hogy csak igen jelentéktelen az a pro­fit, amely zálogügyletekből származik. — Mérhetetlen a szegénység, uram ! A szegénység nagy vámszedői A paloták magas sorai megszűnnek. Kint vagyunk a külvárosban. A föld­ből alig emelkedtek ki a házak. A nyomor borzalmas szája tátongva mindig éhesen kiált. Pőre gyerekek, akiknek az élete fagyos ölelésben fo­­gamzott. Laposra szirt mellű anyák, akiknek melléből a tüdőbaj bacillusai vándorolták át az új életek vércsator­náiba. Férfiak, apák, akik izmukat csak száraz kenyérre tudják váltani. Itt nagy ára van a szegénységnek. Lelketlen emberek, akik a szegénység méheiből egyszerre a gazdagság ma­gas horizontjaira akarnak emelkedni a magas vámszedők. — Szombattól szombatig. Ez a határidő, munkáscsaládok szakadozott rongyai, nyári-téli ruhadarabjai, télen pedig a nyáriak kerülnek a kapzsi kezekbe. Mert rendesen úgy van, hogy a tül­őbajos gyereknek kell, az asszony lábán fájósan bizseregnek a visszérek, arra meg orvosság kell. A munkabér, aminek egy hétre kellene elégnek lennie, már hétfőre vagy keddre elfogy. — Akkor bizony nincs más hátra — mondja az egyik ember — a „kézizálogolás". Az kérem úgy megy, hogy nem megyünk ugyan a­ zálog­házba, hanem vannak olyan „dug­­zálogosok", mindenre adnak valamit. Szombaton este azután, amikor a munkabért megkapjuk, duplán vissza kell fizetni. Ez jó segítség magunk fajta embernek, nekik, meg jó üzlet. A diáknyomor Besszarábiából semmit sem hoztak, csak szegénységüket, meg akadályt nem ismerő akarásukat. Orosz diák­lányok, meg diákok. A nyomor beszé­des jelei rávetődött már jó fiatalon öreg arcukra. A hónap első felében még csak megélnek abból a néhány fejből, amit hazulról kapnak, de tizen­ötödike után a jegyzetek, a kopott ruhadarabok,­­ apró kis emléktárgyak kerülnek náluknál pénzesebb emberek feneketlen zsákjába. Itt is nagy a ka­mat, összeroppanó fiatalságuk,amely ve­rekszik a nyomorral és nem akar előtte tehetetlenül térdre hullani. Pedig a cél oly messze, rosszul táplált fiatal lányok, fiatal emberek éhesen, rongyosan há­nyan esnek össze, mielőtt győzelme­sen szemébe nevetnének. — Mi már hozzászoktunk, tizen­ötödikétől elsejéig soha sincsen pén­zünk — mondja az egyik diáklány. — Tizenötödikén a ruha és a fehérnemű kerül sorra. Így mondja és a hangjában annyi beihargia van. e— i—» .3. erdélyi pisai Mu­slus státus múltja és jelene­ tik­. A kolozsvári Szt. Mihály-templom Még csak a Szt. Mihály-templottb­a térünk ki röviden. A kolozsvári Szt. Mihály-templom a kolozsvári egyházközség falain juta, vagyis nem az­­egész erdélyi Sciemiz­­m­us közös vagyona, hanem szorosan vett egyházközségi tulajdon. Az egy­házmegyében ugyanis az egyes egy­házközségeknek is autonóm szerveze­tük van, minden egyes egyházközség­nek meg van a saját nagyobb vagy kisebb " vagyona, amelyet főpásztori felügyelet és ellenőrzés mellett az egyházközség tanácsa gondoz, kezel a plébános elnöklete alatt. A kolozsvári Szt. Mihály-templom keletkezésének idejét pontosan meg­határozni nem lehet: az okmányok a sokféle gazda kezén elkallódtak. 1406- bán IX. Bonifác pápa bullája búcsút engedélyez mindazoknak, akik a rég­óta épülő, templom befejezését előse­­gítik. Zsigerren­d I­414-ben" visegrádi fogsága után annyit ad, hogy befejez­­hetők az építkezések. 1422-ben György püspök a felállítandó oltárok fölött mondandó szentmise fölött rendelkezik. Izabella királyné távozásával, Mar­­tinuzzi halálával 1551. után a­ luthe­ránusok annyira megszaporodtak és oly szabad kezet nyertek, hogy a templom a kezükbe került. Petrovics Péter királyi, helytartó az oltárokat­­ és­ a szentképeket eltávolította. A lutheránusok tanát 1540-ben vette fel Heltai Gáspár kolozsvári plébános. Omlási egyházi tanító és Bakacsi Gás­pár iskolaigazgató-tanító példájára Ko­lozsvár. A megmaradt katholikusok plébánosa Adorján volt, a templom 1551-ig katholikusoké maradt. 1566-ban János Zsigmond az unitá­riusoknak adja. „1566-ban visszajővén a­ gyulafehérvári egyházgyűlésről, Dá­­vid Ferenc, a kedvelt szónokot vállain vivé a piaci nagy szentegyház ter­meibe, amely addig a lutheránusoké volt és egész Kolozsvár unitária val­lásra mene­ttül..." 1603-ban Kolozsvár kiűzte a jezsui­tákat és Básta közeledésének hírére visszahívta őket. Básta 1503. IX. 29-én, Szt. Mihály napján, a jezsuitáknak adja a templomot, akik azonban csak 1604. március végéig tarthatták azt még, mert Básta végleges távozásával az unitáriusok visszaveszik ,és 1716-ig zavartalanul bírják. Ez idő alatt a templom háromszor v­égezt­­e, utoljára 1697-ben. ut. 1716. II. 31. gróf Sieimé tábornok ..a tem­plottt­öt. a katholikusoknak vissza­adja. "­­ A­ templom építéséhez hozzáfogtak állítólag már i1...Géza idejében (1141— 1161.) 1160-ban,­ mikor a király a Rajna mentéről hozott települőket. „Beköltözők" „Insassen" volt a nevük, tehát semmi közük a szászokhoz. Mit igazolnak e történelmi adatok? Hogy a Szt. Mihály-templom építésére a pápa gyűjtést rendeztetett, hogy Zsigmond király uralkodása alatt épült s a király maga is hozzájárult vise­grádi fogsága után annak építéséhez, de hogy pénzt adott-e és mennyit, azt nem tudhatni. Zsigmond akkori kor­látolt viszonyai között alig adhatott jelentékeny hozzájárulást s semmi bi­zonyíték arra, hogy országos javakból utalt volna ki valamit. Nem is utalha­tott, mivel akkor nem voltak oly or­szágos javak, igazolják ez adatok, hogy az eredetileg katholikus teflont kezdettől fogva, 137 éven át volt ka­­tholiku­s kézért. 137 év múlva a hívek vallásukat változtatván, protestáns tem­plom lett s maradt mintegy 150 éven át, de 1716 óta visszaadatult a katho­­likusoknak s azóta 200 év alatt válto­zatlanul katholikus templom. A cikk a bizánczi Sofía-templomnak török mecsetté átalakítását, katholikus templomoknak protestáns kézre jutá­sát, vagy megfordítva, történelmi pre­cedensekül hozza fel annak igazolá­sául, hogy az új hatalom a maga tetszése szerint rendezkedett be val­lásilag is, amikor valahol egy régi hatalom helyét elfoglalta. A török hó­dításra s az izlámnak e hódítás nyo­mán erőszakos térfoglalására hivat­kozni ma a XX. században és keresz­tények között talán mégsem szeren­csés hivatkozás.­­ Ép oly kevéssé találó analógia az európai vallási hullámzások alatti ese­ményeket felhozni. Ismeretes­­ dolog ugyanis, hogy a templomok és intéz­mények ezekben az időben jórészt nem egyik népről a másikra mentek át, hanem ha a nép elhagyta­­ előző vallását, magával vitte az új vallásra templomát papjaival együtt, akik a vallásvállozás élén állottak. Így történt ez a kolozsvári Szt., Mihály-templom­­mal is. Mikor Steib­le generális visz­szaadta a katholikusoknak, amit a cikk hangulatkeltés okából oly roman­tikus mezbe öltöztet, igazában csak eredeti tulajdonsainak adta vissza, akik azt építették. Avagy most, évszázadok után visz­­szatérjünk a „cuius regia, illius reli­­gio,“ „kié az ország, azé a vallás” korszakára ? Vagy tán pusztuljunk , in­nen azért, mert ebben az országban kisebbségbe jutottunk ? Ez a többségi elv­­furcsa következményeket von­na maga után. Maga után­­ vonhatná az állam tönkrejutását. Mi történne­ ezen elv alapján, ha például Európának kétharmadát le­foglaló­ szláv gyűrű összébie kezdene szorulni ? Mi itt a, középen, románok és magyarok, menthetetlenül elpusz­tulnánk a többi kisebbségekkel együtt. Szovjet-Oroszországban maga a szét-, törtTéletlennek látszó ,ortodox­­ egyház szétdarabolva hever a szovjet lábaiba­. fia a pár excellence katholikus fran­cia nemzet megengedte, magának Azt­ a kedvtelést, hogy a katholikus egy­házat szekularizálja, szerzeteseit kiza­varja, templomait elvegye, ebbe a val­lásilag egységes, ősi kultúrájú, erőtel­jes ország nem pusztult ugyan bele, de neki sem vált előnyére. Kénytelen volt minden radikalizmusa mellett a templomokat visszaadni az egyháznak. Romániában kultúrharcot provokálni nagyon kétes kimenetelű vállalkozás. Ez egyenlő len­ne a táji kisebbségek üldözésével, ami nem válhat az állam megerősödésére. A hatalom két élű kard, mellyel ha valaki jobbra-balra vagdalkozik, esetleg öm­agát sebezi meg. ' ' * Tisztában vagyunk a minket ért t­­­madás célzatával, amely minden bi­­zonykodás dacára sem a tárgyilagos igazságot szolgálja, hanem kifejezetten intézményeink lerombolására tör, te­hát kultúrharcot akar. Nyugodtan né­zünk minden tekintetben a jövő elé .Igazságunk tudatában, azon igazsá­gunk tudatában, hogy mi erdélyi ka­­tholikusok intézményeinket szorgalom­mal s takarékossággal létesítettük, soha senkiét nem kívántuk el, • nem törtünk sem a görögkeleti, sem a görögkatho­­likus egyház megbántására, tőlük sem a régmúltban, sem a közelmúltban nem kívántunk el templomokat, isko­lákat, sem vagyonukat, amivel dicsé­retükre legyen mondva, Szebenben, Brassóban, Balázsfalván és más he­lyeken elég tekintélyes mértékben ren­delkeznek. Bízunk a Mindenhatóban, hogy iga­zainkban meg fog védelmezni s bí­zunk a higga­dabb román közvéle­ményben is, hogy a mesterséges izga­tások dacára józan belátásnak adva helyet, becsülettel szerzett jogaink és javainkban nem fog háborgatni.­­ (5. A.) ellenzék Feloszlatták a lakáshivatalt Hivatalos helyről nyert információnk­­ szerint Vaitoianu belügyminiszter pén­teken reggel érkezett rendeletével ,fel­oszlatta a rendőrség épületében levő lakkasivatalt.A­ belügym­iniszter dön­tése végi kívánsága a lakást igénylő közönségnek. A rendőrség lakáshiva­­tala ugyanis azon a címen, hogy ki­vételes kormányintézkedés alapján áll, igen sok esetben lakoltatott ki olyan családokat is, melyek a rendes törvé­nyek értelmében nem lettek volna kilakoltathatók. A bolsevisták csapatokat koncentrálnak Bukarest, júniusi. Az Universal úgy értesül katonai köröktől, hogy a­ bol­­sevikiek május hó eleje óta nagy­számú csapatokat koncentrálnak a Dnyeszter túlsó partján. Számos gya­­nús egyént sikerült elfogni, akik kém­kedés céljából jöttek át Besszarábiába. A lap szerint Ropovics tábornok bu­karesti útja ezekkel a csapatkoncen­trációkkal van összefüggésben. (Rader.) MINDEN KÖNYV* ^folyóiratLepagenád^

Next