Élő Sziget, 2016 (1-12. szám)

2016-08-01 / 8-9. szám

eio szi­jei időszakos plébániai értesítő Ez a nyár - az időjárást tekintve - kiegyensúlyozottnak mondható, szélsőségektől mentes volt, legalábbis szőkébb pátriánkban. A közéletben, a világ történéseiben már kevésbé. És a lelkünkben? Vajon közelebb jutottunk-e Istenhez? Ho­gyan sikerült kihasználni a testi/lelki regenerálódásunkra kapott időt? „Az Úr folyamatosan munkálkodik” (Jn 5,17) - vajon én tettem-e ezt-azt az ő országának építésén az elmúlt hetekben? És a továbbiakban közeledni, vagy távolodni aka­rok? Ezen az úton nincs megállás, egyházközségünk e téren sem aludta át a kegyelmi időt... Békesség Augusztus végén a pedagógusokkal lelkigyakorlaton vol­tunk Győrben. A lelkigyakorlatot Polgári László görög kato­likus lelkész úr tartotta. Az ő gondolataiból szeretnék néhányat felidézni: Békesség önmagunkkal Az Isten nem „gyárt” selejt embert. Neki van egy álma rólunk. A mi feladatunk, hogy ezt az álmot megfejtsük. A meg­fejtés pedig összefüggésben áll azzal, hogy Ő a saját képére teremtett minket. Azt akarja, hogy jótetteinken keresztül mu­tassuk meg Istenhez való tartozásunkat. Éppen ezért fontos, hogy minden nap igyekezzünk jót tenni. Nem kell nagy dol­gokat végrehajtanunk, hanem azokat az apró lehetőségeket kell kihasználnunk, amelyet az élet elénk tár. Isten is mindig tesz valamit értünk. Van, amikor konkrétan nincs lehetőségünk a jótettre, de ez nem ment föl bennünket. Oloffson Placid atya mesélte, aki megjárta a GULAG-ot, hogy a fogolytáborban 4 szabályt alakítottak ki a foglyok: - Nem szabad panaszkodni - Meg kell keresni a nap örömeit - Ott ahol vagyok, kell megmutatnom, hogy milyen em­ber vagyok­­ a jelenben élni! - Minden nap olvasni kell a Szentírást Ezek is mind a jótetteknek formái, mert segítik a másik embert. Békesség Istennel Mózesnek az Isten így mutatkozott be: „Vagyok, aki va­gyok!”. Jézus Krisztus azonban az Istent Atyaként mutatta be. Ő a mi Atyánk. Éppen ezért minden nap bele kell tenni a ke­zünket Isten kezébe. Ezt pedig az imádságon keresztül tehetjük meg. Az imádság „átmossa” az ember gondolatait. Az imádság kezdete a szív érzése. Az imádság találkozás az Istennel. Az imádságnak vannak elferdült formái is:­­ az imádság pótcselekvés: nagy bajban vagyok, nem tudok mást tenni - menekülés: magamért megteszek mindent, de má­sokért csak imádkozom - kevélység: a farizeus és a vámos története, magam­hoz mérem az Istent és minden mást - indulatos imádság: amikor az ember vádolja az Istent vagy másokat Vigyázni kell, hogy ezek közül egyiket se használjam. Az imádságnak legyen mindig helye és ideje. Ne a „hul­ladék időt”, hanem a „főműsor időt” szánjuk rá. Az imádság után is imádkozzunk. Vagyis hagyjunk időt Istennek, hogy válaszoljon nekünk. Békesség egymással Az élet versenyre kényszerít bennünket. Éppen ezért időn­ként akadályozzuk egymást. Pedig a másik ember a testvérünk. Szolgálnunk kell őket úgy, ahogy Jézus is szolgálta a tanít­ványokat (lábmosás) és az embereket. Felelősek vagyunk egy­másért. A görög ikonábrázolásokban a szenteknek nincsen ár­nyéka. Ez azt jelenti, hogy nekik már nincsenek bűneik. Tö­kéletes harmóniában élnek az Isten mellett. Nekünk is iko­nokká kell válni. Fontos törekednünk arra, hogy egyre kisebb legyen az árnyékunk. A szentségek és a 10 parancsolat ebben segít minket. De ebben kell segítenünk egymást is. Kedves Testvérek! Érdemes megvizsgálnunk a lelkünket, vajon mennyire va­gyunk békességben önmagunkkal, Istennel és egymással? László atya „Rég nem volnék, ha nem volnál...” Csütörtök, késő este. A júliusi csillagos égben gyönyör­ködöm. A Mária Rádióban felhangzik templomunk híveinek közös éneke, amely az Oltáriszentség kitételét kíséri. Sokadik alkalommal - hetedik éve - minden hónapban templomunkból imaórát sugároz a rádió. Nyitrai László szerkesztő most Babits istenes verseiből választott, a költő esztergomi kötődése miatt. 1924-től minden nyarat városunkban, az Előhegyen vásárolt nyaralójában töl­tötte Babits Mihály a feleségével és fogadott lányával. Itt sok költőtársa meglátogatta, amelyről az Autogramfal árulkodik. A villát abból a pénzből vette, amelyet egyik Dante- fordításáért kapott. A szerkesztő választása azért esett ezekre a versekre, mert megtaláljuk bennük azokat az emberi küzdelmeket, amelyeket mi is naponta megvívunk. Isten-keresésünk állomásait: az eltá­volodást, az elcsüggedést, elfáradást. Megjelenik az emberi kétségbeesés, az Isten utáni vágyódás, a küzdelem, mert méltók szeretnénk lenni az örök életre, az örök boldogságra. A közös imák, az elhangzó énekek, valamint a verseket összekötő szöveg, egységes egészet alkotnak. A felolvasók pontosan, alkalmanként művészien tolmácsolják a csodálatos babitsi sorokat. A költő életének különböző szakaszaiban íród­tak ezek a versek. Legtöbbjük 1925-1927 között, Az Istenek halnak, az emberek élnek című kötetben jelent meg. Ebben a sorrendben hangzanak el: Ádáz kutyám, Isten gyertyája, In­telmek vezeklésre, Psychoanalysis Christiana, Jónás imája, Zsoltár gyermekhangra, Eucharistia, Cigány a siralomházban, Engesztelő ajándék. Ádáz kutyám című verset hallgatva, eszembe jut, hogy milyen sok alkalommal nem tudtam, nem értettem, hogy mi a szándéka Istennek velem. Ádáz kutya ugyan elcsavarog, bosszantja gazdáját, de hűségesen visszatér. Én is megpihenek Isten hajlékában, tudom, hogy mindig velem van, áldása kísér. Dübörög a lelkemben az Isten gyertyájának egy mondata: „mit akarsz velem, Isten?” Szent Anna Plébánia Esztergom 2016. augusztus-szeptember IX/8-9. szám

Next