Embernevelés, 1949 (5. évfolyam, 1-8. szám)

Tartalom

II Oldal Gömöry János : 1848 ifjúsága ........................................................ 332 Krammer Jenő: Ney Ferenc és iskolája ................................... 327 Lesényi Ferenc: A Műegyetem bánya-, kohó- és erdőmérnöki karának múltja és jelene ........................................................ 519 Nagy Imre: Az aszódi ev. Petőfi-Gimnázium a szabadságharc és az önkényuralom idején .................................................... 121 Nádor Jenő : A szarvasi ev. Vajda Péter-Gim­názium 1848-ban 109 Nánay Béla: A debreceni kollégium a XIX. században.......... 419 Trócsányi Dezső: A pápai ref. kollégium az 1848/49-i tan­évben ............................. .......................................................... 203 Váradi József: Negyvennyolcas pedagógusok arcképcsarnoka 126 Vihar Béla: Az első iskolaállamosítás Magyarországon...........412 CÉLOK ÉS ESZMÉNYEK Dobossy László: Munkásmozgalom és művelődéspolitika .... 481 Gombos Ferenc : Szabadművelődés ................................................ 1 Hegedűs Géza: A népi kollégiumok nevelési és oktatási rend­szere ...................................................................................... 53 Személyi Kálmán : Az érettségi vizsgálat kérdéséről...............264­­Szentgyörgyi László: Anti-intellektualizmus és iskola............... 7 NEVELÉSÜGYI TANULMÁNYOK Bíróné Gruber Emma: Jelszavak és nevelés........................... 542 Fábián Pál: A ponyva a nevelés szolgálatában ................... 64 Kaszab Andor: Testalkat és értelem viszonya iskolásgyerme­keknél ....................................................................................... 452 Kemény Gábor : A nevelés fogalmának tudományos és szociális meghatározása .......................................................................... 399 Kemény Gábor: N­agy László életműve mai szemmel. ...... 247 Kemény Gábor : Schneller István öröksége ................................ 354 Molnár János József: A tesztek alkalmazásának jelentősége 506 IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK Barra György: Az osztályozás reformja ................................... 160 Csűrös Zoltán: A természettudományos oktatás reformja.... 130 Kabos Ernő: Munkaverseny és pedagógia ............................... 462 Koczkás Gyula : A 3 éves terv és a kultúra ........................... 407 Lukács Ernőné : A Dolgozók Iskolája ....................................... 362 Sebestyén Géza : A középiskola reformja ................................... 148 Szakál János : Öt számjeggyel való osztályozás....................... 164 Szávai Nándor és Kiss Árpád : A mai középiskola ............... 139 Tettamanti Béla : A dolgozók iskolájának társadalmi és peda­gógiai kérdései............................................................................. 194 NEVELÉS ÉS LÉLEKTAN Kemény Katalin: Megjegyzések az »alacsonyabbrendűségi érzés« újabb irodalmához .................. 68 Várkonyi Hildebrand : A nevelhetőség feltételei....................... 49 Várkonyi H. Dezső: Szempontok a szociális nevelés lélek­tanához ......................................................................................... 433 A KÖZSÉGI NEVELÉS KÉRDÉSEI Molnár Imre: Nevelési elvek és önkormányzat ................... 448 Németh Emil: A tanulók önkormányzata és a pedagógus .. 20 S. Fényes Piroska : Az iskola rendje és a demokrácia........... 24 AZ ÁLTALÁNOS ISKOLA KÉRDÉSEI Faragó László : Az általános iskola kérdéseihez ....................... 198 Mérei Ferenc : Az általános iskola sorsa a tanítók kezében van 357 Muszty László: Lelki fordulat az általános iskolában .......... 440 Muszty László: Művelődéstörténeti korfordulón....................... 257

Next