Katolikus gimnázium, Eperjes, 1905

AZ ELSŐ FIZIKAI ÓRÁK A GALVÁN ELEKTROMOSSÁGRÓL. Az elektromosság tanításában újabban — kivált Németországban — oly mozgalom vehető észre, amely a sztatikai elektromosság teljes meg­kerülésével egyenesen az áramló, azaz a galván elektromosságból való ki­indulást kívánja. A legfőbb érve ezen mozgalomnak az, hogy a sztatikai elektromosság a gyakorlatban kevés jelentőséggel bír. A galván elektromosság az, amely a múlt évszázadot a villamosság századává tette. A galván elektro­mosság az, amely a gyakorlati haszon és alkalmazás szempontjából majd­nem kizárólag bír ez időszerint fontossággal. Igaz! Ha a gyakorlati életre való kiképzés volna célja, avagy mondjuk egyedüli célja a középiskolának, akkor itt a sztatikai elektromosság alig kerülhetne szóba. Azonban a középiskolának nem a gyakorlati szakkiképzés a célja, ezt manapság már kevés kivétellel min­denki igaznak tartja. Amikor újabban minden államban helyet adtak a közép­iskolákban a természettudományoknak, ezt nem azért tették, hogy eszközt adja­nak az ezen iskolából kikerülő ifjú kezébe, mellyel kenyerét keresse az életben. Az elmúlt évszázad elején Rousseau nevelési eszméinek befolyása alatt kezdenek nagyobb értéket tulajdonítani a természettudományok iskolai tanításának. Ekkor kezd nyilvánulni az iskolai tanítás berendezésében az a meggyőződés, hogy a természet tanulmányozásában egy eddig még kiakná­zatlan nevelő erő van elrejtve. Ekkor kezd mindinkább tért hódítani az az erős meggyőződés, hogy a helyesen vezetett természettudományi oktatás felül fogja múlni nemcsak tartalmi gazdagságával, hanem formális képző erejével is az addig mondhatni kizárólagosan űzött grammatikai oktatást. Sőt kétségek merültek fel aziránt, vájjon igazán megvan-e a klasszikus nyel­vekben az a hatalmas képző erő, melyet eddig azoknak tulajdonítottak s vájjon nem volna-e célszerűbb és eredményesebb a reáliákat választani az ifjúság nevelő oktatásában kiinduló pontnak? Ezen eszmétől megkapatva, de azt hamisan értelmezve, jutottak sokan abba a helytelen irányba, mely a reáltárgyakat s kivált a természettudományokat nem a bennük rejlő általános nevelő erő kedvéért, hanem mint a praktikus életre való előkészítésnek kiváló eszközeit kívánta vezető tantárgyakká tenni. E hamis irány teremtett olyan­ ­ Gimn. Ért.

Next