Erdély, 1873 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1873-01-02 / 1. szám

Harmadik évfolyam: Maros-Vásárhely u­. f. HZ. ~rr . szállás (ideigl enesen) és kiadóhivatal: a szeminárium -uideth'1»: előfizetési díj: (‘.r ész Riftyos pélrinig íVfsi : l.“1 kv. o. é Hirdetmények díja: háromszor hasábozott garm­­ndsor-. vagy térfogatának ára 0 kr bélyegi Hetek minden bei­árata sért író kr TiJ o aj -jr­gméltal, Alázuhant ismét a tarka függöny, . Mely életünkből egy részt eltakart. Előadás volt. Oldva már a kérdés, Egész személyzet képzetünk előtt. Ó mennyi élet-képlet volt vegyítve A felvonások tarka része közt! Mégsem jutott ki teljesült elégtét Minden szereplő szakma-részibe. Itt dráma-részlet, színmű töltelékkel Példázta értünk változó egét, Trag­ediánk vegyítve intrigával A sors szeszélyét mérte néha ránk,­­ hogy meg ne törjön csüggedő reményünk, Vig fordulattal bánt velünk a sors. Egész a szélsőségbe vitt szeszélye; Tragoediából vig komédiát, Ebből viszont amazt csinált felettünk. Élet-hajónkat, kénye-kedve kint Az érzelem hullámok tengerébe Vetette-hányta, nézve hogy kezünk. Mint közdködik a vészes habfodorral Mely kis hajónk fejébe tornyosult. De túl vagyunk már, túl a vész csapásán Nyílt tengeren evez kicsiny hajónk. Bátran előre! Fől, föl a vitorlát! Vásznán ragyognak már a fénybetűk, Minden vonás egy csillogó reményszál, Mely most az uj révpart felé vezet. Fő!, föl a függönyt életünk egéről, Ne fedje kárpit már a színpadot! Legyünk a tapsra és a füttyre készen, Várjuk be bátran az előadást. Tapsolni kell, ha győz a lelki­ eszmény, Füttyel fogadjunk sors paródiát. Lelkünk reménye sohase csüggedezzen, így félelemre nem leend okunk, í­j élet­képek ezre áll előttünk, változni fog rajt minden mozzanat. Egy jelenet kínál öröm-pohárral ifjpszrt5 Mai számunkhoz, Míg majd üröm-kehelyt hoz rá a más; A szenvedélyek árja jár felettünk Ne hagyjuk el, hogy lelkünk rab legyen! A jozaft-elme­ mint kimért iránytű Vezessen a kormány­kerék felett,­­ ha ránk bornl a kínok éjszakája. Lelkünk jelölje biztató utunk, Hogy nem soká. világitó-toro­nyban Fel tündököl az u­dvadó sugár. S révpartra jutva újra zenghetünk: Légy üdvözölve, éltető remény! Sí. . . . Negyven évvel ezelőtt! Korrajz. (Vig b­szély alakban.) Ina: Lanka Gusztáv. Nő az új gyarmat, költözzél /'^/.-helyedtől. 1. Nemcsak a megye, a környék és vidék, hanem a szomszédmegyékből is igen sokan készültek, a September 8-ai kisasszony bálra Beregszászba. Már az előtte való napon több négylovas ko­csik és hintók lőnek láthatók a mező­városka utcáin, a bálnapján pedig egy­mást érték az alkalmatosság — meg a vendégek. Negyven évvel ezelőtt a közbirto­kos nemesség a vidéken nem használta a vendéglő életét, s csak is az olyan faluban, vagy mező­városban hajtatott a vendéglő állásába, a melyben köz­birtokos társak nem találkoztak. A nemes fiatalság életének nagyobb része vadászat, agarászat, névnapi,­­lapunk múlt évi folyamának kimutat születési,­ keresztelési,- és lakodalmi ünnepélyek élvezéséből állott, s a nobile officium,­ a megye­gyűlések hivatalos látogatása is —jobbára dáridok, cigán­y zene és kártyázásból állott. Idegen ember, ki mulatni szeretett, ha kissé hosszabb ideig tartózkodott Magyarországon, azonnal megerősítő ezen közmondás igazságát: „Magyar­­országon kívül nincsen élet stb.“ Valóban mulatságosannul nagyszerű volt az azon időben dívó úri kőbőr élet és hajkorászás. Különösen farsan­gon át nemcsak a fiatal emberek, ha­nem a lányos öreg urak is tiz-tizen­két megyét is bebarangoltak, hogy a hirhedtebb táncvigalmakban mulat­hassanak, a fiatalok l­ányismi ere­ts­ége­­­ket kössenek, az öreg urak vagy asszony­ságok leányaikat bemutathassák. Mádon a szüreti bálban sokszor Imszin­egye is volt képviselve. Nem ritkán rövid négy hét alatt, ugyan­azt a 10—15 ifjat lehetett egy csomóban találni Seregben, Gulácson, Ugocsában, Nagy-Szőllősön, Szathmár­­ban, Nagy-Károlyban, Szabolcsban , Balkányban, Ungban, Szobráncon, Bi­harban, Diószegen, Középszolnokban, Tasnádon stb. stb. Ilyen alkalmakkor azután komoly­dolgokkal bizonyosan nem foglalkoz­tak, hanem ettek, ittak, vadásztak, agarásztak, kártyáztak és udvaroltak, sa van mellékelve. MEGJELENIK. MINDEN CSÜTÖRTÖKÖN iga NAGY IVÉN.