Erdély, 1944. december (1. évfolyam, 1-4. szám)

1944-12-04 / 1. szám

10-44 drscember 4. E 18 1» É LYs i ,JU Untunk.m&fr mindr Un JU­Steki kockádatásával m­enten­z meg, t­anda­fizmusátát a H&sácufytyáeat az iizim­ ötifet­cddO’ZO­­ff lA étACiS­ ti’ KOLOZSVÁR, december 4. Az olvasó, aki a mai napokban fel­fokozott kíváncsisággal veszi ke­zébe az újságot, hogy vergődő, vérző világunk legújabb esemé­nyeiről értesüljön — bizonyára érdeklődéssel fogadja, ha néhány percre visszavezetjük a közel­múltba. Lapozzuk vissza a naptár lapjait és álljunk meg egy pilla­natra október első napjainál. Jól emlékszünk még azokra a napok­ra. Tragikus, sötét napok voltak. Recsegtek, ropogtak egy bűnös rendszer építményének korhadt gerendái. Mindenki érezte ezt. A napnak és éjszakának minden órája újabb izgalmakat hozott. A válság elérte tetőfokát. A lapok hatalmas cimbetükkel tudatták: Kolozsvár határában tombolnak a harcok! S az embertelenségnek elvben a drámai zűrzavarában olyan szegény és elhagyatott volt tíz ember.. . Kolozsvár lakossága tétován ta­lálgatta : várjon mi lesz? Felad­ják-e a várost, vagy védeni fog­ják? Az utolsó két nap aztán megadta a választ: kivonulnak a németek. Első pillanatra felléleg­zett mindenki, de csakhamar új­ból elkomorultak az arcok, amint elterjedt a hír: felrobbantják a közüzemeket és hidakat! Itt vissz­hangzanak bennünk, fülünkben és szívünkben ma is azok a robba­nások. Éjjel-nappal egymást követ­ték a hatalmas dörrenések. Füst­felhő és tűzláng csapott fel min­denfelé. Elsők között volt a tele­fonpalota, éjszaka hirtelen kialudt a villanyfény, reggelre nem volt már víz, aztán következett a gáz­­gár, a Fellegvár, a fontosabb asuti üzemek, a vasúti sínek, a különböző gyárüzemek, az egyik í­ízsidótemplom, végül pedig a vas­­híd, a Dermata melletti nagy vas­úti híd és a Szamos összes többi hídjai. A rombolásnak és pusztí­tásnak ezekben a keserves órái­ban, óh, de szomorú is volt látni szívünkhöz nőtt, drága, kincses­­ városunkat. . . S az erőszaknak, az ösztönök rémuralmának azon az éjszakáján, az egymást követő esztelen rob­bantások közben, a vaksötétség­ben mégis felderengett egy kis fény. És ezt a húsárugyár derék, becsületes munkássága szolgál­tatta. Élete kockáztatásával, halált­­megvető bátorságával. Mit tettek ezek a derék munkások? Érdemes feljegyezni, hiszen nem is értesült még róla Kolozsvár közönsége. Egyszerűen azt tették, hogy meg­mentették a húsárugyárat! A né­metek ugyanis halálra ítélték a városnak ezt a létfontosságú köz­üzemét is, s így ugyanaz a sors várt a húsárugyárra, mint a többi felrobbantott üzemekre. A gyár régi vezetői, hogy neveket is em­lítsünk, Juhász és Pethő igazgató, idejében elmentek. (Bizonyára volt okuk miért.) Természetesen arra is volt idejük, hogy magukkal vigyék az üzem kasszájában lévő több százezer pengő készpénzt is Gyors távozásuk után Muradin Márton vette át a gyár vezetését, aki volta­képpen azelőtt is fontosabb szerepet töltött be, mint a zsirosfazék mel­­lett fontoskodó és vajmi keveset dolgozó igazgató urak, mert a köz­ellátás nehéz időszakában is ő szerezte be a város számára szük­séges állatállományt. Egyszóval a „vezérkarban“ beállott hirtelen vál­tozás után, amikor már híre járt, hogy a kivonuló német csapatok robbantani készülnek, a húsáru­gyár munkássága elhatározta, hogy mindenáron megakadályozza an­nak az üzemnek elpusztítását, amely hússal és hentesáruval látja el az egész város lakosságát, az ő számukra pedig kenyeret és megélhetést biztosít. Elhatározásukat nyomban tett követte. Munkásőrséget alakítottak, amely éjjel-nappal felváltva őrkö­dött a gyár biztonsága fölött. De a néhánytagú őrségen kívül az üzemnek mind a nyolcvan mun­kása is mindig bent tartózkodott, hogy állandó készültségben legyen. Három-négy napról volt szó mind­össze, s ezt a külön szolgálatot közös elhatározással minden szó­noklat és frázis nélkül egy ember­ként vállalták mindannyian. A kö­zelben lévő gázgyár felrobbantása után háromszor is megjelentek az üzem bejárata előtt a német ka­tonák. Gépkocsin jöttek ebrazillal és dinamittal. De zárt kaput talál­tak és az őrséget. S a válasz, amit a munkásőrség darék tagjaitól kap­tak, arra a felszólításukra, hogy vo­nuljanak ki, meglepte őket : — Nyolcvan munkástársunk van bent. S csak úgy repíthetitek levegőbe a gyárat, ha mindnyá­junkat megöltök. Itt maradunk mind! Feszült drámai pillanatok .. . Ko­moran szembenéznek még egy­mással .. . Rövid szaggatott szó­váltás . . . Aztán , ahogy jöttek, gépkocsin elmennek. Megértették talán, hogy ezek az emberek itt mindenre elszánták magukat és nem tréfálnak ? Megérezték volna a munkások válaszából, hogy mennyire emberségesen szép és bátor cselekedet ez részükről ? Vagy beléjük döbbent talán az, hogy ők is embereknek születtek? Mindegy. A válasz meglepte őket és elmentek. Többé nem is kísér­leteztek, így mentette meg a husárugyár nyolcvan derék, bátor és becsüle­­tes munkása a város egyik leg­fontosabb közüzemét azokban a tragikus, sötét napokban, amikor a lapok hatalmas cimbetükkel tudat­ták : Kolozsvár határában tombol­nak a harcok ! . . . •­ És ma? Csaknem két hónap telt el azóta. S a húsárugyár azóta is ,,teljes gőzzel " dolgozik. Kissé persze még nehéz minden, de úgy a hattagú iroda, mint a nyolcvan­­tagú munkásszemélyzet lelkiisme­retesen, pontosan látja el feladatát. Vezetőjük mindenütt ott van. Fárad­hatatlanul dolgozik. Csak azt fáj­lalja, hogy­­ kevés a levágásra kerülő disznó. (g. a.) Erdély szerepe a magyar-román együttműködésben . A kialakuló középeurópai élet­­ősközösség egyik legfontosabb kér­­kedése a magyarság és románság s a békés, kölcsönös bizalmon, megbe­csülésen és szereteten alapuló élet­­lehetőségének megteremtése. Egy­­i­­yen légkör kialakításának első feltétele a nacionalista gőg, a té­ gy­es előítéletek s a kölcsönös bűnök­­­elhánytorgatásának felszámolása é­s a két nép egymás közötti viszo- tányának teljesen új mederbe való isterelése. E cél elérésére nem ele­gendő a demokrata sajtó felvilá­­­­gosító munkássága: ehhez szűk­­zsséges elsősorban az iskolai törté­­­nelem-tanítás gyökeres revíziója s a társadalmi és kulturális közüle­tű­ek és egyesületek erőfeszítése is. IUgyancsak nagy szerep vár e té­­rren az egyházakra, melyek né­­ppükkel közvetlen kapcsolatban lé­­vén elsősorban hivatottak — fel­­adatuknál fogva is­ — a megbé­kélés szellemét elhinteni. Az általános újjáalakító munka felső lépése, hogy kimutassa a két nép történelmében és életmegnyil­­vánulásában a közös sorsot, a­­közös problémákat és közös fel­adatokat. Rá kell mutatni a két nép azonos érdekeire a múltban )és a jövőben s le kell tompítani­­mindkét részről a történelemben­­előforduló azon sajnálatos és mind­­­két nép kárát szolgáló tragikus fesemények fölhánytorgatását, me­lyek annyi keserűséget okoztak főleg Erdély népeinek. Népeink összebékítésében és köl­csönös megbecsülésük kialakításá­ban Erdélyre most fordított szerep vár. Ezt úgy értjük, hogy míg a múltban Erdély, illetve az erdélyi probléma szétválasztotta s szembe­állította a két népet, a jövőben Er­dély kell legyen az az összekötő kapocs, melynek segítségével egy­másra találunk Az itt lakó, egy­mást ismerő és megbecsülő román és magyar tömegek feladata ama „híd" szerepének vállalása, mely­ről évtizeddel ezelőtt már Spectator is azt mondotta, hogy az egyetlen út a kibontakozás felé. Az ekkori, nacionalizmustól túlfűtött, nemzeti jogtől hevített s előítéletektől terhes ?s vemhes időkben a gondolatig nagya nem találhatott termékeny­ talajra. Ma azonban a helyzet gyökeresen megváltozott s most nem utolsó sorban rajtunk, ma­gyarokon és románokon múlik, hogy a magunk szörnyű meg­próbáltatásain okulva egyszer s mindenkorra testvériesen megra­gadjuk egymás kezét, tabula ra­­­a-t teremtve az érdekellentétek lövedékében s felrajzolva azon rónaiakat, melyek népeinket a jobb és szebb jövő felé irányítják. Jelen pillanatban még nem tud­ok, hogy a Szövetségesek hogyan is miképpen akarják elrendezni a középeurópai kérdést. Annyi azon­ban bizonyos, hogy a nacionaliz­­musban túlfűtött és nacionalizmu­­nkban tobzódó kisállamok mint olyanok megszűnnek s helyükbe vagy egy egységes európai, vagy öbb gazdasági és érdekközösségi agyobb tömb lép s e tömb, vagy timbók között elmosódnak a régi­rtelemben vett országhatárok, me­zeknek legföljebb közigazgatási döntőségük lesz, de még e köz­igazgatási kereteken belül is kan­­tonális, vagy federációs autonómiát biztosítva a kebelükbe zárt külön­böző nyelvi n­ép­i­s ég­elmek.­­ Az­on­­ban addig is, amíg cstrétfekonfe­­rencia megnyugtató megoldást ta­lál, szükséges, hogy a magyar és román nép lelkileg előkészüljön az eljövendő együttélésre és együtt­működésre. Ezt pedig egyedül Er­dély készítheti elő, még­pedig Er­dély ama demokratikusan gondol­kodó vezetőrétege, mely már rég­óta látja — s most szemünk előtt lejátszódott példákkal is alá tudja támasztani népe előtt — azt, hogy a két nép sorsa — ha tetszik, ha nem, — minden vonatkozásban össze van fonódva s hogy nem érheti kár az egyiket úgy, hogy a másik is ne szenvedne miatta s nem képzelhető el egyiknek előnye anélkül, hogy a másik is hasznát ne venné. Erdélyre vár tehát a seprű szerepe, mely a két „anya­ország“ gondolkodásából kisepri a kölcsönös előítéleteket s helyükbe az egymás megbecsülésének, ér­tékei és jó tulajdonságai elismeré­sének tudatát plántálja. Sda ez megtörténik, akkor az eljövendő elrendezés e két nép között már előkészített talajra tal­il s a román és magyar nép véres történelmi mocsara fölött Erdély aranyhidja fog ragyogni, mint lerombolhatat­­lan kapocs, mely összeköti né­peinket. DANER LAJOS Kritika és — kritika A közvéleményt igen nagy mér­tékben foglalkoztatja a mai hely­zetben úgy a múltban elkövetett hibák, mint a jelenlegi helyzetben előadódó nehézségek feletti kritika kérdése. Felvetődik ezzel kapcso­latosan a kérdés: szabad-e, lehet-e kritikát gyakorolni? Demokratikus, szabad légkörben élünk. A demokratikus szabadság­­jogoknak egyik legjelentősebb alap­pillére a kritika szabadsága. Azon­ban különbséget kell tennünk kri­tika és kritika között, mely — vé­leményem szerint — kétféle lehet. Van kritika, amely destruál és rombol és van kritika, mely jóin­dulatú és a dolgok őszinte meg­javítására törekszik. Örvendetes tény, hogy az első helyen jelzett kritika a munkás­­mozgalom területéről mondhatni teljes egészében eltűnt. A szociál­demokrata és kommunista mozgal­makban résztvevőknek arra kell törekedniük, hogy most már nem csak a munkásmozgalom területé­ről tűnjön el az elsőszámú kritika, hanem az egész társadalomból is. Ha ezt el tudjuk érni, mondhatjuk, hogy élni tudunk a demokráciával. dr.

Next