Erdélyi Szemle, 1944 (29. évfolyam, 1-2. szám)

1944 / 1. szám

ERDÉLYI SZEMLE 1944. 1. L MAGYAR MŰVELTSÉG-NÉPI MŰVELTSÉG Irta: SZINTEI MERSE JENŐ Ha népünk és nemzetünk műveltségét tanulmányozzuk, mgállapíthatjuk, hogy az egyetemes magyar műveltség és pünk műveltsége között eltérés van. Ez az eltérés nem upán abban jelentkezik, hogy m­ások a falusi és mások városi élet­feladatai és feltételei, hanem a nemzeti művelt­­, e két rétege között szerkezeti különbség is van. Kettős­űveltségünk egybeötvözése, a munkának széles alapon jó végrehajtása s a két műveltség közötti különbségnek hidalása a mi feladatunk. Ebbe a munkába fiatalságun­­kt is be akarjuk kapcsolni. Tudom, jól, hogy fiatalja­­inkban ehhez megvan a lelkesedés és jószándék, ez azon­­m még nem elég. Ahhoz, hogy munkává érlelődjék őszin­­, meg kell vizsgálnunk az adott helyzetet, hogy terveinket gikusan tudjuk felépíteni. Az elvégzendő munkának most itt egy szakaszát kívánom vizsgálni s ez a városi értel­­iség és a falusi magyar ember közötti viszony. A városi értelmiség műveltségét szükségtelen részlete­kben jellemeznem, mert hiszen mindannyian benne élünk,­­ az értelmiség állandóan lépést tart az európai művelt­­ggel s alkotó módon járul hozzá minden téren annak tere­b­­y­esí­téséhez. Nézzük meg most megerősödésünk alapját: magyar népet. Népünk műveltségének alapos felkutatása s megismerése egyik legfőbb feladatunk. Falusi népünk üveltségének összetevői, ősi steppei műveltségünkkel szín’ ízett középeurópai népkultúra, a kereszténység mélyreható , átformáló hatása s végül az úriosztályon keresztül kapott­yugateurópai kulturjavak. Ha felső műveltségünket népünk műveltségével összehasonlítjuk, nyilvánvalóvá lesz, hogy épünk művelődése nem abból áll, hogy a nép között egy­terűen a felsőbb műveltséget terjesszük. A cél mindenesetre­­, hogy művelés által fokozzuk népünk teremtő erejét, m­mn­­áját s ezzel növeljük benne öntudatát és saját értékelését. cél tehát világos, de a hozzávezető eszközök megtalálása smmiképpen sem egyszerű. Kidolgozásuk sok alázatot s munkát követel. Erre az alázatos munkára hívom a m­a­­yar fiatalságot. Ez a munka két részre oszlik: 1. meg­merni a valóságot; 2. kidolgozni népünk felemelésének módszereit. A valóság megismerése nem történhetik úgy, egy csupán a jelen állapotot vesszük vizsgálat alá. Tudjuk azt, hogy Erdély földje valamikor szinte mai tejedelméig lakott volt. A Krisztus születése előtti első év­­zredben kezdődik meg a lassú elnéptelenedési folyamat, melyet a rövid római hódítás sem tudott megállítani s mely a népvándorlás korában szinte a teljes elnéptelend­­ésre vezetett. Az elhagyott szántóföldeket mihamar vissza­­uglalta az erdő, úgy hogy a tájat a mezőgazdasági műve­kre ismét meg kellett hódítani. Amikor a honfoglaló ma­­yarság megszállotta Erdélynek akkor lakható területeit c­sak a mai terület töredékére telepedhetett. Valósággal teroikus munka volt az, amivel az akkori még nemrég föld­­meveléshez szokott magyarság sem egészen háromszáz év­latt az erdő­ borította földet ismét termőfölddé tette, úgy­hogy a XII. század végére már majdnem a régi települések határáig töltötte ki az erdélyi medencét. Az akkor betelept­­ett szászság a további előnyomulás irányában kapott temül­­eteket, a nemsokára megjelenő románság pedig olyan tem­eteket tudott a maga sajátos hegyipásztor életformájával beilleszteni Erdély képébe, amelyeket soha senki addig nem akart, mert sem földművelő, sem a nagy állattenyésztő és avaspásztor életformának nem felelt meg. A magyarság védte meg Erdélyt a századokon keresztül állandóan betörő ellenségtől s így óriási vérveszteséget szen­vedett. Erdély mai képének kialakításában tehát részt vett ugyan mindhárom ittlakó nép, de a munka dandárját és sorrendben is első magyarság végezte. Erdély földje tehát igen nagy százalékban még ott is magyar munka eredmé­nye, ahol ma már a honfoglaló magyarság kipusztult. Egy­­egy ilyen felismerés nemcsak munkánk jogos öntudatát tTA­ti bennünk, de tárgyilagos mérőeszközt is ad a kezünkbe s talán alapul szolgálhat alfa, 4iö£y s egymással való viszonyunkat azok is tisztábban lássák, így mennyiségileg és minőségileg is értékesebb részét,­­ akik nem mindig találják meg a zavartalan együttműködés útját. Az általános elvi kérdések tisztázása után fogalmazzuk most meg pontosabban a tennivalókat. Szükséges, hogy fel­növő értelmiségünk ne csupán felsőbb műveltségünk szer­kezetét és feladatait ismerje meg. A valóság felkutatása a tudósok dolga, eredményeik tudomásulvétele és a népmű­velés azonban minden értelmiségi embernek egyformán kötelessége. Meggyőződésem, hogy komoly eredményeket csak akkor érhetünk el, ha az európai szintű és hasznú ma­gyarságtudománynak minden oktatási és nevelési fokon nagyobb teret biztosítunk. Más tárgyakhoz hasonlóan az elemi foktól a legfelsőbb oktatásig állandóan szélesedő s gazdagodó menetben tárjuk fel a munka elvégzéséhez szük­séges tudásanyagot. Tankönyvek, nagyobb óraszám, új tanítóhelyek, kutatóintézetek kellenek. Ezeken a kormány­zat is segített is már jelentős mértékben. A kutatók és a kormányzat munkája azonban termé­ketlen maradna, ha fiatal értelmiségünk nem érezné azt, hogy a munka tekintélyes része reá vár. Magyarországon az erdélyi tájak bőven adtak kiváló egyéniségeket a városi magasabb kultúrának. S külön megállapíthatjuk, hogy az erdélyi falvakból a nagyobb kultúrközpontokba áramló szé­kelyek sohasem szakadtak el az ősi rögtől, sőt ellenkezően, a városban szerzett magasabb kultúrájukkal mindenkor az ősi falut, a faluban maradt népüket szolgálták. Az erdélyi fiatalság őseikhez méltóan ma is lelkesen érdeklődik a falu sorsa iránt, összegyűjti népszokásaikat. SZINYEI-MERSE JENŐ vallás- és közoktatásügyi miniszter

Next