Erdélyi Szemle, 1944 (29. évfolyam, 1-2. szám)

1944 / 1. szám

sőt jogszokásaikat, dalait, táncait, hagyományait. Ugyanez a fiatalság nem felejtkezik meg szétszórtan élő testvéreink gondozásáról sem. Ez a munka elismerést érdemel. Most pedig Erdély fiatalságán keresztül szólok az egész magyar fiatalsághoz. Tudom, hogy ők is látják s érzik, hogy nemzetünkért élni, dolgozni és áldozni kell. Ebben a nemes küzdelemben, amelyet magyar földön, a magyar nép meg­erősítéséért és felemeléséért folytatunk, nekik is méltó sze­rep jut. Tűnjék el örökre az'ítz ' ' niségi fiatal magyar, amelyik vidéki munkahelyében és munkájában nem hiva­­tást lát, hanem büntetést. Magyarok vagyunk, s így sok­ szó nélkül is meg kell értenünk egymást. Én tőlük tehát, egyet kérek: nem lankadó lelkesedéssel és szeretettel fokoz­­zák a tényleges komoly munkát, mind a tudomány műhe­lyében, mind pedig odakint a falun. Jól jegyezzék meg, csak a magasabb cél érdekében végzett mir­­ ,é­rdekeír és a külföldön egyaránt eredményt és menteesülés hoz számunkra. 4 . ERDÉLYI SZEMLE 1944. 1.. Csak harangozó vagyok, aki beharangozom Szent László jubileumi esztendejét. Csak vigilia a mostani összejövetelünk, hogy előkészítsük azt a hatalmas him­nuszt, ami kell, hogy övezze ebben az esztendőben Szent László fejét. Csak előhírnök vagyok, hogy rámutassak annak személyére, nagyságára, történelmi értékére, akit Lászlóban a nemzet bír és akit Lászlóban majdnem el­felejtett a nemzet. Lászlóról minden magyar tud. Hirdetem, hogy Lász­lót értékeli minden magyar palota és kunyhó egyaránt. Mégis szerénytelenség nélkül hirdetem azt, hogy ez a László évi vigiliai harangozó beszédem, kincskere­sés, gyémánttisztítás és portörlés arról a szentséges nagy névről, amelyet Lászlónak nevezünk. Nagy kínosé, fénye, értéke volt ennek a hazának László. Nemcsak korában, hanem sok-sok századon át azután is. De azután jöttek poros korok, poros századok, mondjuk ki nyíltan, a libe­rális század, amelynek nem kellett a szent, amelynek nem kellett a nemzeti király. Ennek a liberális, poros magyar­o­r­­k a nentalitásához mérten egy olyan népre volt nép a szent és a szent magával ragadó mben elégedjék meg a tartalomnélküli ír­­,­eg pár nagyszerű, talán nemzeti imává és­­osított, de üres siránkozó énekkel. Ez­­­kor, „ akarta elérni, hogy mi magyarok elé­gedjünk meg vallási téren is csak azzal, hogy könnyes szemmel elénekelhessük „Hol vagy magyarok tündöklő csillaga“, szörnyű szándékuknak világában azt akarták elérni, hogy elégedjünk meg sírva és zokogva a „Boldog­­asszony Anyánk, égi nagy pátrónánk“ üres keresztény­ségével. Még inkább olyan népre volt szükségük, amely még a fogalmát is veszítse el annak, hogy mit jelent egy nem­zet nemzeti királysága, feledje el, hogy a nemzeti király­ság gondolatával, fogalmával egy nép öntudatra ébred, gőgös nagyszerűséggel lesz szent önmaga megvédésével, jogainak minden téren, szuverenitásának és függetlensé­gének vérrel és élettel való megtartásával. Hogy mind­ezt elfeledtessék a magyarral, ezért hin­tették be porral Szent László emlékét. Tervszerű munka, tervszerű destrukció volt kitessékelni, kitépni Szent Lászlót a magyar életből. Éppen ezért László születésének 900., illetőleg szentté avatásának 69. évfordulója alkalmával néhány lelkes magyar szükségesnek tartotta felújítani a szent király hajdani nagy tiszteletét, szükségesnek érezte a Szent László Emlékbizottság létesítését és szükségesnek tar­totta, hogy odaadó, szorgos munkával odairányítsa ennek a nemzetnek tekintetét Lászlóra. Ezt a bizottságot nem a tekintély parancsszava hozta létre, sem egyházi, sem társadalmi magaslatok nem kérték munkába lépését. A magyar férfiak és majdan a magyar nők lelki kényszerű­sége hozta ezt létre, ezért fontos, hogy ebben az eszten­dőben, amelyben jubilálni fogja Lászlót a magyar, hogy­­ ne üres esztendő jubiláljon és ne kintornásán végigéneklő esztendeje legyen a magyarnak Szent László jubiláris esztendeje, hanem legyen az, aminek lennie kell, hogy ekkor végre tudja meg minden igaz magyar, hogy kije volt neki Szent László és kije kell, hogy legyen neki ma Szent László. Régi legendák vetélkednek László képének megfesté­sében. László, írják a régi legendák, Istentől két kézzel megáldott ember volt. Gyönyörűséges ábrázat, erős karok, oroszláni izmok és minden katonáját és minden alatt­valóját egy egész fejjel, vállból túlnövő hatalmas óriás. Valahogy úgy szokott lenni, hogy minél nagyobb a test, annál kisebb a lélek. Minél óriásibb valaki, annál gyá­vább és félénkebb, mert a kis bors az az erős, ez a ma­gyar közmondás. Lászlónál, akit az Isten tervszerűen a nép és a nemzet javára áldott meg ezzel a hatalmas ter­mettel, Lászlónál a hatalmas termetet követte a hatalmas lelki erősség is. Az élet maga formálta ki és vitézzé tette. Tragikus sorsú nagyapának az unokája. Annak a megvakítottnak és forró olajjal megsüketítettnek. Annak a fia, aki áldo­zata lett külföldiek és idegenek intrikájának, amely in­trika az aggastyánoskodó István mellett, Péter fejére tette a koronát. István maga megdöbbent annak halla­tára, hogy Vászollyal mi történt, s ő volt az, aki a her­cegeknek azt a sürgős tanácsot, kérést adta, fussanak, meneküljenek, mert veszélyben Árpád vére. És a herce­gek menekültek. Ennek a Vászolynak unokája László. Vászoly fiának, Bélának másodszülött fia László. Már ott kint az idegenben, számkivetettségben, megmutatta teste, lelke erejét és hamarosan vitéz hadvezérré nőtte ki magát. Atyja oldalán visszatérve hazájába — mert a nemzet újból Árpád vérét emelte a trónra — még inkább kifejlesztette vitézi erejét és predesztináltságát. Atyját bátyja, Gejza, majd Gejzát ő követte a magyar trónon. Nagy hadvezér és szigorú kezű uralkodóvá lett ez a hatalmas óriás. Tehát nem gyenge, félénk és gyáva nagy test, hanem a nagy testet túlszárnyaló lelki hatalmasság és erély jellemezte minden munkájában. De főként igaz­ságos ennek a hatalmas erőnek birtokában. Igazságérzé­sét uralkodóknak legkönnyebben meglátni akkor, amikor a fejedelmek utolsó eszközéhez, a kardhoz nyúlnak. Ott látszik az igazságérzése a legjobban. László sohasem in­dított háborút , pedig sok háborút viselt, de igazságo­san és igazságosan elindított háborúit mind meg is nyerte. Nincs csatavesztés, nincs háborúvesztés László sok háborúja között, mert igazságos háborúk voltak azok. Amellett a belső rend is jó és erős kezekben volt. Erős kézzel hozott jó és igazságos törvényeket és törvé­nyeit népének szelleme diktálta. Tudjátok meg magya­rok, első királyotok ez és első törvényhozótok ez a László, aki faji törvényeket hozott. A pannonhalmi lászlói, törvényekben már benne van, hogy magyar csak magyar- LÁSZLÓ Irta: vitéz P. Uzdóczy-Zadravetz István ny. tábori püspök.

Next