Ergonómia, 1994 (27. évfolyam, 1. szám)

1994 / 1. szám

­ Antalovics Miklós rméktervező mérnökképzés kezdődik a Budapesti Műszaki Egyetemen. Konstruktőr és menedzser is, sőt még a formatervezéshez és az ergonómiához is ért... A szerző ismerteti a Budapesti Műszaki Egyete­men 1994-től bevezetésre kerülő új, második diplomás képzés koncepcióját és a képzés jelen­leg folyó előkészítését A terméktervező mérnökképzés (Industrial Design Engineering) főként a fejlett piacgazdasá­gokban nagyon népszerű és elsősorban a kis- és középvállalkozások számára bocsát ki olyan mű­szaki szakembereket akik sokoldalú ismereteik és alkalmazási készségeik birtokában kulcsszere­pet töltenek be a fogyasztói termékek (ipari tö­megcikkek) innovációs folyamatában. Közremű­ködésük a hagyományos konstruktőri feladato­kon túl kiterjed a fogyasztói termékek (ipari tö­megcikkek) innovációs folyamatában. Közremű­ködésük a hagyományos konstruktőri feladato­kon túl kiterjed a fogyasztói termékek piaci ver­senyképességét befolyásoló olyan fontos szem­pontok érvényesítésére, mint­ a termék előállí­tásának gazdaságossága, a fogyasztói igényeknek megfelelő esztétikai és ergonómiai kialakítása, a termékfelhasználás biztonsága, környezetbarát jellege és újrahasznosítása stb. A terméktervező mérnökök egyúttal menedzserek is, akik a fej­lesztési ötlettől a megvalósításé át, a termék pi­aci bevezetéséig menedzselik a folyamatot A szerző röviden bemutatja a hollandiai Delfti Műszaki Egyetemen már több mint két évtizede folyó képzés főbb jellemzőit majd ismerteti a BME-n beinduló új képzés sajátosságait Közel három éves szakmai előkészítő munkára alapozva, 1994 februárjától második diplomás terméktervező mér­nökképzés indult karközi (illetve egyetemközi) oktatási formában a Budapesti Műszaki Egyetemen. A fejlett piacgazdasággal rendelkező országok tapasz­talatai azt mutatják, hogy a tradicionálisan képzett mér­nökök mellett jelentős igény merül fel - különösen a kis- és középvállalatok részéről - olyan műszaki szakembe­rek iránt is, akiknek tevékenysége a termék teljes innová­ciós folyamatát átfogja a fejlesztés gondolatának felveté­sétől, a tervezés különböző fázisain át, a termék teljes életciklusában. Az ilyen szakon (Industrial Design Engi­neering) tanuló hallgatók ezért a természettudományi és műszaki ismeretek mellett, jelentős gazdasági (mar­keting, menedzsment), ergonómiai és design (ipari for­matervezés, esztétika stb.) irányú képzésben is részesül­nek. Az itt végzett szakemberek nem csupán széleskörű szaktudással, hanem az innovációhoz és a menedzs­menthez nélkülözhetetlen gyakorlati készségekkel is rendelkeznek. Az ismeretek és készségek e sajátos kombinációja teszi vonzóvá a terméktervező mérnöki szakirányt, mind az egyetemi hallgatók körében, mind pedig a piaci verseny feltételei között működő vállalko­zások számára. Az előzetes felmérések szerint az átalakulóban lévő és a világpiaci versenyben helytállni kívánó magyar gazdaság is igényli a terméktervező mérnökök mielőbbi megjele­nését az innovatív kis- és középvállalkozásoknál. Ezért a Budapesti Műszaki Egyetem, a mielőbbi szakember kibo­csátás érdekében - a nyugat-európai példáktól eltérően - rövidített képzési idejű, a mérnöki alapképzettségre építő ún. másoddiplomás oktatás keretében tervezi a terméktervező mérnökképzés megindítását az 1993/94-es tanév második félévétől, az előtanulmányi követelmények­nek megfelelő mintegy 50 fős hallgatói létszámmal. A Budapesti Műszaki Egyetem tanárai az elmúlt évek­ben részletesen tanulmányozták a terméktervező mér­nökképzés „delfti modelljét" és ezt, valamint más hazai és külföldi tapasztalatokat is figyelembe véve dolgozták ki a tervezett műegyetemi képzés koncepcióját és tan­tervét A hollandiai Delfti Műszaki Egyetemen a termékterve­ző mérnökképzésnek már 25 éves hagyománya van. A műszaki felsőoktatás e nagyhírű európai egyetemén összesen 17.000 hallgató tanul 13 fakultáson. A Termék­­tervező Mérnöki Kar (Faculty of Industrial Design Engi­neering) az egyetem egyik legnépszerűbb fakultása. A kar 1400 hallgatójának oktatását 220 fő látja el, akik a képzés tartalma szerint szervezett négy tanszéken (Mér­nöki Tervezési Tanszék, Termék- és Rendszerergonó­miai Tanszék, Esztétikai Tanszék, Termékfejlesztési Tanszék) dolgoznak. (Az oktatási egységes struktúráját részletesen az I. ábra mutatja be. — Ergonómia— -­ * A szerzőnek a 3. Országos Ipariforma Tervezési Konferencián (Budapest, 1993. június 16-18.) megtartott előadása nyomán.

Next