„Érted Vagyok”, 2003 (14. évfolyam, 1-6. szám)

2003-02-01 / 1. szám

2 • 2003. február „vedvű gyök” Tanulmány E­gy-egy menő focicsapat piaci ér­tékét nyomtatásban olvashatjuk, amikor kitrombitálják a milliós nagyságrendű átutalási összegeket. Mások karrier-tanácsadójukat kérde­zik meg, hogy megtudják, mekkora a piaci értékük. Mindenki fontolja meg - halljuk a jó tanácsot -, mennyit ér. Például ha egy új munkahelyen leen­dő fizetéséről kell tárgyalnia. El tudom képzelni, hogy a futball­­menedzserek fejében létezik olyan lista, amely sorrendben tartalmazza - piaci értéküknek megfelelően - a vi­lág legjobb játékosait. Az USA pro­fesszorainak esetében ezt „ranking”­­nek, rangsorolásnak hívják. A rang­sorolás abban a listában csapódik le, amely a tudósokat teljesítményeik - publikációik, díjaik, kedveltségük — szerint állítja sorba. Folyóirataink be­mutatják a száz legjobb ügyvédet és a száz legjobb orvost. Elképzelem, hogy egy szép napon össze lehet állí­tani az összes ügyvédek, az összes or­vosok, az összes futballisták, az ösz­­szes professzorok listáját. A művet végül azzal lehetne megkoronázni, hogy összeállítják a világ teljes né­pességének piaci értéklistáját. Hogy egy európai bank vezetőségének ma­gas a piaci értéke, tudjuk. Hogy egy szudáni falu lakóinak gyakorlatilag nincs piaci értékük, szintén tudjuk. A világ népességének piaci értékét számba vevő durva hálóval tehát már rendelkezünk. Ez legvégül megen­gedné, hogy kiszámítsuk az emberi­ség teljes piaci értékét, amely aztán talán tízbillió euró körül lenne. Azok az emberek, akik nem tudnak megszabadulni a kritizálástól, talán azt fogják mondani, hogy ez mégis­csak valami globális rabszolgapiacra emlékezteti őket. Végül is nem egy­­egy ember piaci értékéről tárgyaltak­­, annak idején a frissen felfedezett Amerika rabszolgapiacain? De hát éppen ez a helyzet. A csúcssportolók esetében edzett emberi hússal keres­kednek, a professzorok esetében az agy szürkeállományának piaci értékét határozzák meg. A piaci érték örökös emlegetése azt sejteti, hogy közele­dünk a globális rabszolgapiachoz. Az a derűs gondolatnélküliség, amellyel manapság a „piaci értékről” beszélnek, az emberség visszafejlő­dését jelzi. Paul Virilio francia szoci­ológus így írja le megérzését: „ Visz­­szafelé megyünk, mégpedig egyre gyorsabban. ” Szinte senki sem bot­­ránkozik meg azon, hogy embereket árcédulával látnak el. Az emberiség visszafejlődése haladásnak mondja magát A humanitás fáradságosan összehordott szigetei azonban tényle­gesen elsüllyednek, és valamennyien egy nihilista Jeges-tengerben kapáló­­dzunk. Platón óta mindig voltak olyanok, akik filozófiailag küzdöttek az ember humanizálásáért. Hogyan lehet meg­gyökereztetni az emberben a szépet és a jót? Milyennek kell lennie a vi­lágnak, hogy az ember erényes lehes­sen? Az ember jelleme és személye iránti kérdést most nyilvánvalóan ki­pipálták mint jelentéktelen dolgot; egyszerűen eltűnik ez a kérdés, és át­adja helyét a piaci érték kérdésének, amely a felszín, a dizájn, az eladható­ság kérdése. Mihelyt egy ember piaci értékéről beszélünk, az illető áruvá vált. Ez visszalépés és előrelépés egy­idejűleg. Visszalépés - hiszen ezzel a szóval lemondunk az emberbarát sze­mély és az élhető társadalom iránti vágyakozásunkról. Előrelépés - hi­szen ezzel a szóval végérvényesen ér­vényre jut a közgazdaságtan mint új világuralkodó, és alávet magának minden individuumot, azok vala­mennyien egy globalizált piaci ese­mény nyersanyagaivá válnak ebben a fogalomban. A piaci érték új szó:­törmeléke an­nak az új, diadalmas világvallásnak, amely nedves gyapjútakaróként terít be minket. Ennek a vallásnak a meg­alapítói a „ chicagói fiúk”, akik azt ki­áltják bele a világba. A piac önmaga fog szabályozni mindent, ha nem kor­látozzuk mindenhatóságát, és ha hagyjuk, hogy működjék, ahol és ahogy akar. A „chicagói fiúk”, a neo­liberalizmus ősatyjai - ha jói látjuk - új istent kiáltottak ki, és ezt az istent világpiac néven imádják az emberek. Az első igazi világvallással van itt dolgunk, mivel éppen ott tartunk, hogy sikerül neki minden kontinenst és minden földi viszonyt megragad­nia. Az új vallás még az ég piaci ér­tékét is felfedezte: a NASA, az ameri­kai világűr-hatóság éppen most kínál­ta föl, hogy égi reklámfelületeket bocsát rendelkezésre - persze csak azok számára, akik meg tudnak vásá­rolni maguknak egy darab eget. Ha a csillagsátor elhalványul fölöttünk, mert a Coca-Cola vörös, vagy a Mic­rosoft világoskék emblémáját kell ol­vasnunk, akkor immár tudjuk, hogy mindenki fölött a piaci érték világít, s az igazgatja az emberek sorsát. Ennek az új vallásnak a Betlehe­me tehát Chicago; bizonyára ott állt a jászol, ott ragyogott egy jelentéktelen felhőkarcoló fölött a csillag, amikor a közgazdászok fejében megszületett az új vallás - ahogyan egykor Zeusz fejéből kipattant Pallasz Athéné. Mindenesetre Athéné szép volt. A pi­ac szuperlény, ő az eljövendő isten - de csúnya isten. Teremtményei azzal tűnnek ki, hogy hisznek a maguk pia­ci értékében. Katedrálisai a tőzsdék, papjai a spekulánsok, teológusait pedig a gazdaságtudományban kell keresni Ez a gazdaságtudomány nagyjából az asztrológia szintjére esett vissza - jegyzi meg­találóan Horst Kurnitzky A szent piac c. köny­vében -, hiszen nem vesz tudomást a társadalommal és az egyénnel kap­csolatos ismeretekről, miközben a könyvelésre, a befektetési tanács­adásra és az üzemgazdaságra korláto­zódik; vagyis olyan technikákra, amelyek figyelmen kívül hagynak minden társadalmi összefüggést, és ezáltal a gazdaságtudományok mági­kus jellegét nyilatkoztatják ki. A keresztények szemében az ember Isten képmása. A piac vallása ezt majmolja. Számára az ember a piac képmása, amiért is legfontosabb tu­lajdonsága­­ piaci értéke. Csekély nyugtalanságot lehet tapasztalni ami­att, hogy ily módon az embert Isten képmásából árcédulával ellátott áruvá alacsonyították le, olyan áru­vá, amelynek fel kell kínálkoznia és meg kell állnia a helyét a piacon. Két olyan ember írta le halálos fenyege­tésként a piacot mint világvallást és a Homo sapiens áruvá alacsonyítását, akik nyilván tudják, mit beszélnek. II. János Pál pápa azt mondja: „A piaci kapitalizmus minden idők legsikere­sebb vallásává vált.” Soros György Reimer Gronemeyer Intim viszonyunk a ganéjjal­ ­__________

Next