„Érted Vagyok”, 2006 (17. évfolyam, 1-6. szám)

2006-02-01 / 1. szám

2 • 2006. február Eizedvagyok” Tanulmány Isten országával így áll a dolog... A szőlőkben elérkezett a szüret ide­je. Egy szőlőtulajdonosnak igen sok tennivalója akadt. Segéderőkre volt szüksége. Napszámosokra és munka­­nélküliekre, akik segítenek neki, hogy a lehető leggyorsabban tető alá hordják a termést. Ezek rendszerint a falu főterén gyülekeztek, ahol türel­mesen várakoztak, amíg egy munka­adó értük nem ment. A szőlőtulajdo­nos tehát kora reggel kiment, magá­val vitte a legerősebb férfiakat, és megegyezett velük az országban szo­kásos napi bérben, egy dénárban. Egy dénárral egy családapa egy napig ép­pen el tudta látni családját a legszük­ségesebbekkel. De sokkal több tennivaló lett, mint amire a szőlősgazda számított. Ezért kilenc órakor megint elment a falu fő­terére. Ott még mindig álldogáltak olyan férfiak, akik remélték, hogy csak szerződtetik őket valamilyen munkára. Magával vitte őket, és azt mondta nekik: Olyan bért kaptok majd, ami megillet titeket. Tizenkét órakor megint kiment, és délután há­romkor még egyszer. Még ötkor is kiment a térre. És is­mét álltak ott olyan férfiak, akik sem­milyen munkát nem kaptak. A szőlő­­tulajdonos megkérdezte őket: Mit áll­dogáltok itt? Azt felelték: Mostanáig senki sem fogadott fel minket, és ha­marosan lemegy a nap. Ekkor a sző­lősgazda azt mondta: Menjetek ti is a szőlőmbe. Nagyon sok a dolog. Amikor beesteledett, a szőlő ura így szólt vincellérjéhez: Most fizesd ki a béreket. Ez a legszebb feladatod. De kérlek, ezúttal így csináld. Kezd az utolsókkal, azokkal, akik csak egy órát dolgoztak. Ezek odajöttek, és valamennyien egy-egy dénárt kaptak. Világos, hogy a többiek, akik hosszabban dolgoz­tak, már kiszámították, hogy ennek megfelelően mennyivel többet kap­nak majd. De ők is egy dénárt kaptak fejenként. Igen, azok is, akik egész nap dolgoztak, egy dénárt kaptak. Ezt nem találták igazságosnak. Mo­rogtak. Odamentek a szőlősgazdá­hoz, és azt mondták neki: Ez így nem járja. Ezek az utolsók egy órát dol­goztak, és egy dénárt kaptak. Mi pe­dig, akik egész nap dolgoztunk, szin­tén csak egy dénárt kaptunk. Ez igazságtalan. Vagy mi kapunk többet, mint a többiek, vagy ők kapnak keve­sebbet, mint mi. Ezt követeli az igaz­ságosság. Egész nap gürcöltünk. A tűző déli napon is dolgoztunk, és te egy sorba állítasz minket azokkal, akik csak egy órácskát dolgoztak az alkony hűvösében. Hol van itt az igazságosság? A szőlőtulajdonos magához intette az elégedetlenkedők szóvivőjét, és így szólt hozzá: Kedvesem, nem kö­vetek el veled igazságtalanságot, hi­szen reggel egy dénárban egyeztünk meg egymással. Te egyetértettél ez­zel. Nem is igen lehetett volna ellen­vetésed, mert az egész országban ezt a bért fizetik egy napszámért. Meg­kaptad az egy dénárt. Fogd, és menj! Igaz, én azoknak is egy dénárt akarok adni, akik utoljára jöttek. De nem sza­bad ezt tennem? Hát nem tehetek a pénzemmel azt, amit akarok? Hiszen veled nem történik igazságtalanság! Vagy talán haragszol azért, mert én jó vagyok? Isten országával így áll a dolog. A példázatok mint műalkotások Tulajdonképpen már nincs sok ma­gyarázni való, mert számos magyará­zatot már a szöveg tolmácsolásába is belevittünk. Először talán mégis ez. A példázat elbeszélője - s ez esetben egészen biztosan maga Jézus - igen ügyes el­beszélő. Amikor hallgatja az ember, igencsak ügyelnie kell. Mert bármi­lyen szemléletes is a történet, egy-két dologban mégiscsak túllép a kerete­ken. Nehezen hihető például, hogy a szőlőtulajdonos délután ötkor még egyszer kimegy a térre, hogy munká­sokat fogadjon. Különösen akkor nem, ha előzőleg szinte kétóránként munkások után nézett. Vagy rossz szervező ez a szőlősgazda, vagy egész egyszerűen túloz a példázat. Feltételezem, hogy a második esetről van szó. Az elbeszélés túlmutat ön­magán. Gondolkodjanak el a hallga­tók! Kezdjék csak törni a fejüket, mi a csuda állhat mögötte: egy példázat ugyanis mindig sokrétű. Az elbeszélés egy másik vonása is alig hihető. Miért fizetné ki a vincel­lér először azokat, akik utolsóként ér­keztek? Csakis azért, hogy a többiek láthassák, mennyit kapnak emezek. Ha ezt nem állapíthatnák meg, akkor nem is reklamálhatnának, és a tulaj­donosnak akkor nem is kellene iga­zolnia magát.­­ Mindezt csak azért mondom el, hogy megmutassam, mi­lyen rafinál­tan járt el a példázat elbe­szélője. Az evangéliumi példázatok valóságos kis műalkotások. Egy elv, amelytől nem lenne szabad eltérni De nézzük most a tartalmat. Kérde­zem, mit gondolhattak magukban a munkások a bér kifizetése után. Hogy mit gondoltak azok, akik egész nap dolgoztak, és mégis egy dénárt kap­tak, megmondja a példázat: Fel van­nak háborodva. Úgy érzik, átrázták őket. Ezt köntörfalazás nélkül meg is mondják a szőlőtulajdonosnak. Való­ban minden okuk megvan arra, hogy fölháborodjanak, minden okuk meg­van a mozgásra: „Mi többet dolgoz­tunk, m­int a többiek, és nekünk el kel­lett viselnünk a nap hevét.” Létezik a teljesítménynek megfele­lő bérezés elve, és ésszerű, hogy ettől ne térjen el az ember. Aki eltér tőle, igazságtalanul cselekszik. Minél több munka, annál több bér! Ez csak vilá­gos! Ez csak magától értetődő! Ez lo­gikus. Ha az ember eltér ettől, azzal mindent összekuszál. Konkrétan: Ha te egy dénárt fizetsz ki azoknak, akik csak egy órát dolgoztak, s azt is ked­vező körülmények között, akkor ne­künk, akik egész nap dolgoztunk, és ráadásul nehéz körülmények között, több jár. Ezt követeli az igazságos­ság. Megkérdezem, mit gondolhattak a fizetéskor azok, akik csak egy órát dolgoztak. Talán azt gondolták: Ez jó ember. De talán azt is gondolták: En­nek hiányzik egy kereke! Ha azonban felfogták, hogy azok, akik egész nap dolgoztak, szintén (csak) egy dénárt kaptak, nem spórolhatták meg a rossz érzést. Persze nem tiltakoztak: rászo­rultak a pénzre. De azt gondolhatták magukban, hogy azért ez mégsem egészen tiszta ügy. Hiszen ők is egé­szen „normális” módon gondolkod­ Hermann-Josef Venetz Az új igazságosság (Mt 20,1-16) ________________________"

Next