„Érted Vagyok”, 2018 (29. évfolyam, 1-6. szám)

2018-02-01 / 1. szám

sek, amelyeket a vallás őriz, nem tűnnek el! Csak elfojt­juk őket, és nem gyakoroljuk, hogyan kell bánni velük. Ezért ma már sokan nem tudják, hogyan kezelhetnék az élet értelmetlenségének tapasztalatát, a szeretet iránti vágyakozást, a betegség és a halál problémáját. Továbbá az embereket egyre inkább belehajszolják abba, hogy csupán gazdasági szereplők legyenek, alter­natívák nélkül, Így aztán a teljesítmény, a siker és a tekintély dönt egy-egy életről, amelyet már semmilyen alapvető méltóság nem illet meg. A sikertelenségekkel vagy egyenesen a zátonyra futással már nem számolnak, az egyén tökéletesen egyedül marad ezekkel. Egyéb­ként­ egy működési szempontból sikeres élet még lehet teljesen értelmetlen. Az embereknek nagyon sürgősen szükségük lenne valamilyen ellensúlyra a növekvő el­szigeteltséggel, a külső nyomással, a belső ürességgel, a kimerültséggel, a kiégéssel és a depresszióval szemben. VALLÁSRÓL VAN ITT SZÓ - nem bibliai vagy hitval­lási tételekbe vetett hitről. „Hát ezt el kell hinni!”, ez az útbaigazítás a legtöbb ember számára már fogadható el. Mit segít a hit kiégés esetén? És egyáltalán, hogyan működik a hit? A keresztény vallásgyakorlat hitközpon­túsága gyakran eléggé ósdinak hat. Az emberek ma tudni akarják - és ezt nagyon is meg lehet érteni -, mit jelent a megváltás, hogyan találja meg az ember a szere­­tetet, és hogyan telik meg az élet értelemmel. Az üzene­tek kevéssé segítenek, a prédikációk még kevésbé, ami­kor konkrét lelki szenvedésen megy át valaki. Nagy éhség van az élet értelmezésére, és ezt az éhséget már nem lehet hittételekkel csillapítani. A kereszténység nem olyan „hit”, amelyet helyes tételekbe lehetne fog­lalni, hanem vallás. Ihlető ereje a fontos, sokkal kevésbé a dogmatikája. A „religio” („vallás”) személyes kapcso­latot, összeköttetést jelent, és ezt nem hinni, hanem mindenekelőtt megtapasztalni kell. Ezt lehet leolvasni a Názáreti Jézusról is, aki példabeszédeket talált ki, és nem hagyott hátra dogmákat, sem tantételeket. Számára Isten mindenben érezhető volt, ezért még csak jámbor gyakorlatokra sem volt szüksége - sem megtisztulási szertartásokra, sem zarándoklatokra, sem hosszú imád­ságokra. Tehát mit adhatnak tovább az egyházak? Ha értelmes választ akarunk adni erre a kérdésre, akkor eleve világosnak kell lennie: már nem mindent. Értel­mes kritikát kell gyakorolni a keresztény hagyomány azon tartalmain, amelyek már nem meggyőzőek, még akkor is, ha sok vallásos ember nem kész erre a kritiká­ra. A másik dolog: A kereszténység az isteni szeretet megtapasztalása általi ihletettség. Az ihletettség és a tapasztalat azonban személyes valóság, ezért a keresz­ténységhez mint ihlető forráshoz való hozzáférésnek is egyénibbnek kell lennie. A személyes spiritualitás fon­tosabb, mint a hitvallásos hit. Az embereknek szabad, és kell is a maguk sajátos módján kereszténynek lenniük, akkor is, és éppen akkor, ha elhatárolják magukat az egyházias hittől. Csak így jöhet létre ismét nyitott vallá­si kommunikáció, és az ismét inspiráló lesz. A kereszténység legnagyobb eszméjének inkább éber észlelésre és személyes elsajátításra van szüksége, mint egységes tanításra és egyházi odatartozásra. Aho­gyan Martin Buber mondta: „Az ember a Te által válik Enné.” A „Te” lehet Isten, de a természet, a művészet, a filozófia is, egyszerűbben: a körülöttünk lévő világ. Ezt nem lehet „elhinni”, inkább tudni kell látni. Minden­esetre ezzel a beállítottsággal jóval inkább lehet megélni az életet, mint gazdasági diktátumok által. Az egyház számára ez azt jelenti: meg kell nyitni a ma élő emberek számára a Bibliát, az egyházi tereket, a kolostorokat, az egyházi zenét és azokat a képeket, amelyek szimboli­kusan jelenlévővé teszik Isten közel­ségnek megtapasztalását. Az egy­háznak ezért határozott érdeklődést kell tanúsítania az emberek életta­pasztalatai és egzisztenciális kérdései iránt, és ezeket teljes figyelmével kell megajándékoznia. Az emberek­nek nem valamilyen előregyártott hitbe és prédikációs üzenetekbe kell beilleszkedniük, hanem fordítva: a konkrét életnek kell vallási értelme­zést adni. A keresztények ne maj­moljanak valamilyen hitet, hanem vegyenek részt a dolgokban, és je­lentkezzenek szóra! Az egyház az emberi vallásosság ügyvédje: ébren kell tartania a vallási kérdéseket és a létezés csodája iránti érzéket - és ezt nyíltan kell közölnie az emberekkel. Ahol szakrális keretben valóban témává teszik majd a nagy emberi kérdéseket, ott az emberek ismét elmennek majd a templomba. Egé­szen biztosan. Joachim Kunstmann Forrás: Publik-Forum Extra, 2015. november A szerző a valláspedagógia pro­fesszora a weingarteni Pedagógiai Főiskolán.

Next