Esti Budapest, 1953. november (2. évfolyam, 257-280. szám)

1953-11-02 / 257. szám

PÁRTÉLET Három hónappal ezelőtt tett Vankó Gyula elvtárs, a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár igazgatója. Ugyanebben az időben az üzemi pártbizott­ság élére is új titkár került, Tóth Im­re elvtárs. Az első na­pokban ugyanaz a probléma foglalkoztatta mindkettőjüket: mi legyen az első lépés a mun­kában, hogyan ismerjék meg az embereket, az egyszerű dolgozó­kat, a műszaki vezetőket. S ahogy ez ilyenkor szokásos­, elő­vették a régi jegyzőkönyveket, termelési grafikonokat, át­tanul­­mányozták eze­ket az okmányo­kat. Elbeszélgettek a dolgozók­kal­­ a műhelyekben, az egyes osztályokon, s így lépésről lé­pésre kibontakozott előttük a Belotiannisz-gyár egyik legna­gyobb problémája: a hóvégi ro­hammunka­. Mert igaz, hogy az írásokból kiderül: a gyár ebben az évben még min­dig teljesítette a tervét, de az is igaz, hogy a hónap utolsó napjaiban sokan — különösen a szerelőműhelyekben — néha három-négy műszakot is dolgoz­tak egyhuzamban. Ez volt az első megállapítás, s ehhez kel­lett megtalálni a következő láncszemet... A Beloiantuisz-gyárban szinte állandóan visszatérő jelenség a hóvégi rohammunka. A mű­szaki vezetők azt állították, hogy a szerelőműhelyben van a hiba forrása: a hó végén nem bírják az iramot... — így mondták. Ugyanakkor a szerelő­műhely vezetői és a dolgozók is méltatlankodtak: „Ne 25-én küldjék az anyagot, hanem már a hónap első napjától.. Megint mások azzal érveltek, hogy minek mágnes, nincs huzal, kevés az ember, így nem lehet tervet teljesíteni!... Az igazgató és a párttitkár ennyit tudtak, amikor összeültek egy nap az igazgatói szobában, s arról beszélgettek, mit tapasz­taltak eddig. Nem hivatalos ta­nácskozás volt ez, hanem elv­társi beszélgetés. S a beszélge­tés végén ismét eljutottak a hóvégi rohammunkához. Dön­töttek: ezt az állapotot a leg­gyorsabban meg kell szüntetni! Ebben az időben is et­­tek az alapszervezetek a rend­kívüli taggyűlésre, amelyen a Központi Vezetőség júniusi hatá­rozatát beszélték meg. A tag­gyűlés előtt azonban néhány nappal a párttitkár észre­vette, hogy amikor a dol­gozók az 1-es műhelyről beszélnek, úgy emlegetik, mint valami „lágert”, ahová bünte­tésből teszik az embereket. És Tóth elvtárs­ban felvillant a gon­dolat: meghívjuk az igazgatót az 1-es műhely taggyűlésére? Hadd hallja, mi fáj a dolgozók,­nnak ... Nem volt határozott el­képzelése, csupán sejtette, hogy ahol a dolgozók irtóznak vala­mitől, ahová nem szívesen men­nek, ott baj lehet... A taggyűlésre nagy érdeklő­déssel jöttek el az alkatrész­gyártó műhely kommunistái. Megtöltötték a termet és érezni tehetett: valami nagy­ dolog van készülőben. A műhely kommu­nistái ettől a taggyűléstől for­dulatot vártak. Az igazgató és a pártbizottság titkára pedig segítséget a munkásoktól a nagy probléma megoldásához. Megkezdődött a vita. Mint, amikor megnyílnak a zsi­lipek, ömlött a sok panasz, zá­porozott a kritika, és sok sére­lem. Az egyik elvtárs megkér­dezte a vezetőséget: „Miért ép­pen az 1-es műhely a legelha­nyagoltabb része a gyárnak?” A másik arról beszélt, hogy el akar menni ebből a műhelyből, mert kevés a keresete. A har­madik, hogy régi, elmaradt technológiával dolgoznak. S így sorjában a többiek: nincs mun­karuha, nincs öltöző, a műhely piszkos... Az igazgató most már minden idegszálával a­­fel­szólalókat figyelte. Minél többen álltak fel, annál közelebb került ahhoz, amit keresett, ami a gyárba jövetele óta foglalkoz­tatta s végül megtalálta a lánc­szemet, amit keresett, a tervtel­­jesítés az alkatrészgyártásnál akadozik és nem a szerelőben. Ezzel a műhellyel pedig nem tö­rődött sem a gyár vezetősége, sem az üzemi pártbizottság. Másnap a pártbizottság érte­kezletre hívta össze a gyár ve­zetőit: mit kell tenni, hogy jobb legyen a gyár munkája, hogy megkönnyítsék a többi között az 1-es műhely dolgozóinak éle­tét? Gyors intézkedésekre volt szükség, hiszen az élet diktálta a tennivalókat. Az értekezlet megszabta az igazgató és a pártbizottság feladatát. Ennek nyomán első alkalommal ötven darab munkaruhát osztottak szét a műhely dolgozói között, kime­­szelték a helyiségeket, új mun­kásokkal erősítették meg az alkatrészgyártást és új tech­nológiát állapítottak meg a mű­hely dolgozói részére, hogy jobb legyen a munka, és­ több legyen a keresetük. Ez azonban a beszélgetés­nek csak egyik része volt. Tóth elv­társ ezután a pártbizottság feladatáról beszélt. Volt tenni­való bőven. Meg kellett szün­tetni, hogy az 1-es műhelyt „büntetőlágernek” tekintsék. Pártbizottsági értekezleteken, az alapszervezetek vezetőségi ülé­­sein, a népnevelő- és pártcso­­portértekezleteken beszéltek ar­ról, hogy alkatrész nélkül nem lehet dolgozni, s ha a Beloian­­nisz-gyár munkáját meg akar­ják javítani, ha meg akarják szüntetni a hóvégi rohammun­kát, az 1-es műhelyben kell el­kezdeni. A pártszervezetnek­­ új­ból és újból meg kellett ma­gyaráznia: az a tény, hogy solk ember néha egyhuzamban há­rom-négy műszakot is bent tölt a gyárban, ellenkezik kormá­nyunk programmjával, mert el­veszi pihenőidejüket, gátolja a tanulást és a­ szórakozást. Nehéz feladat volt. Sokan nehezen­­akarták ezt meg­érteni. Amikor a munka megifj-­ vitásáról volt szó, ragaszkodtak­ a régihez, irtóztak minden át-­ szervezéstől, nem értették meg , hogy a belső szervezetlenség­ húzza vissza a gyárat. Ilyen erőfeszítések közepette telt él a taggyűlés utáni első­ hónap. Az üzem tervteljesítése­ szeptemberben negyven száza-­ lékkal magasabb volt, mint az az előző hónapokban, a hóvégi ro-­­hantómunka is lényegesen csök-­­kent. S habár az elvtársak­ még csak a kezdet kezdetére vannak, mégis az üzemi párt-­­ szervezet, a vállalatvezetés óra a­­ dolgozók közös erőfeszíté-­­sét mutatja ez a­ szám. SJ megmutatja­ egyben azt is, hogy­ a gyár dolgozói, a pártszer-1 vezet hogyan segíti az igaz-l gató munkáját, ugyanakkor az­ igazgató milyen eredményeket­ érhet el, ha a dolgozókra tá-! maszkodik.­­ ! Nemrégiben újabb magyar­­ rádióállomás kezdte meg kísér-! leti adásait. Az új rádióadó­ nem csupán népünk erőfeszíté-! seinek újabb eredményét jelenti , hanem a Beloiannisz-gyár dol- 2 gozóinak munkájáról is hírt ad.! A gyár dolgozói is hozzájárul-* tak ennek az adónak az elké­­­szítéséhez, az alkatrés­zgyártó , éppúgy, mint a szerelő vagy a­ műszaki vezetők. Ám a gyárra­ még sok feladat vár. S az ed-­ digi tapasztalatok azt bizonyít-; ják: megvan az erő a nagy* fel-; adat elvégzésére, csak tudni­ kell, hogyan lehet ezt az erőt a­ legjobban felhasználni... ; Asbóth László­­ Együttes erőfeszítéssel . Az MDP Központi Vezetőségének ülése fe A Magyar Dolgozók Pártjának Központi Vezetősége 1953 október 31-én kibővített ülést tartott, melyen megtárgyalta a Politikai Bizottság beszámolóját a júniusi ülésen ho­zott határozatok végrehajtásáról s a párt további feladatairól. A beszámolót Rákosi Má­­­­tyás elvtárs, a Központi Vezetőség első titkára terjesztette elő. Beható vita után a beszá­­­­­moló alapján a kibővített ülés egyhangúlag határozatot fogadott el. A Központi Vezetőség elhatározta, hogy 1954 áprilisára összehívja a Magyar Dolgozók Pártjának Ht. kongresszusát. A Politikai Bizottság javaslatot terjesztett elő a pártvezetőségek­ és pártválasztmá­nyok jövő év elején történő újjáválasztásáról. Ács Lajos elvtársnak, a­ Központi Vezetőség titkárának beszámolója alapján a kibővített ülés a javaslatot elfogadta, s a kérdésben megfelelő határozatot hozott. A Központi Vezetőség Apró Antal elvtársat beválasztotta a Politikai Bizottság tag­jai sorába. Budapest, 1953 október 31. A IV. kerületi ingatlankezelő vállalat munkájáról Általában sokan panaszkodnak az ingatlankezelő vállalatok mun­kájára. őszintén meg kell mon­danom, hogy a panaszok nagy része jogos, még sok a hiba, fo­gyatékosság nálunk. Természete­sen a mi kerületünk, a IV. kerü­let sem kivétel. Nem kell a „szom­szédba” menni példákért, hány­szor okoltunk bosszúságot a ke­rület lakosainak. Beszélhetnének erről az Erzsébet­ utca 61. számú házban, ahol augusztus óta ké­rik, hogy javítsuk meg a tetőt, s építsünk az egyik lakáshoz ké­ményt. Bár tudjuk, kérésük jo­gos, más munkákra való hivat­kozással mindmáig nem tettünk semmit. Beszélhetne hibáinkról a Virág­ utca 3. kollektívája is, en­nek a háznak pincéje ugyanis használhatatlan, s ezért a lakók az udvaron akartak fásfészert készíteni. Ehhez a munkához csupán egy embert kértek tő­lünk — mondván — a többit ők társadalmi munkában elvégzik. A kérést mégsem teljesí­tettük. A jövőben az ilyen hibá­kat lehetőség szerint igyekszünk kijavítani. A fenti példák ellené­re mégis azt mondhatjuk, hogy munkánkban több a jó, mint a rossz, hiszen a panaszokon kívül sok-sok lakos köszönő levelét is őrizzük. De mi, akik „benne élünk” eb­ben a munkában, látjuk, hogy igen gyakran mások helyett bí­rálnak bennünket. A lakosság nem látja, s nem láthatja, hogy nemcsak a KI­K-től függ egy-egy feladat határidőre való megoldása. Csak néhány példát említek: gyakran küzdünk anyaghiánnyal. Márpedig a­ legszebb terv is terv marad, ha nincs eszköz a meg­valósítására. Legutóbb a köny­­nyűipari minisztérium ellátási igazgatósága kiutalt 500 kiló cementet. A FÁÉRT azon­ban a minap arról értesített bennünket, hogy még nem ka­punk cementet. Többhónapos, sőt éves panasz, hogy a kerület há­zaiban nincsenek megfelelő mo­­sóü­stök, s ezért az asszonyok nehezebben mosnak. Hiába kér­tük, sürgettük többször a Vastö­­megcikk Értékesítő Vállalatot­, küldje el a szükséges üstöket. A legutóbbi napokban pedig a vállalat értesített bennün­ket, hogy sem zománcozott, sem horganyzott üstjük nincs, de kérjünk már horgany­zott árut. Csakhogy 1—2 literes lábosban, esetleg merítőkanálban nem lehet a ruhát kifőzni. Kit okol a hiányért a lakosság? Hová özönl­ik a panaszáradat? Természetesen, a KIK-hez. Nagy feladatok állnak előt­tünk: a lakásfejlesztési terv végrehajtása. Erre a célra több mint egymillió forintot kapott kerületünk. Célunk, hogy a fejlesztési terv minél előbb valóság legyen. Már ebben az évben 18 lakás készült el és jelenleg nyolcat építünk. Mindezek ellenére az építkezés ütemében lemaradás van. A ter­veket már rég megkapta ugyan a kerületi tatarozó vállalat, de a munkákat különböző okokra való hivatkozással még alig kezdte meg. Jellemző, hogy az Árpád-út 19. alatt már több hó­nappal ezelőtt lerakta a téglát, de a munka még nem folyik. Az Árpád-út 129—131. alatt újjá­épített lakások bérlőinek is kezé­ben van a kiutaló véghatározat, de még nem tudnak a lakásba költözni, mert a padló máig sem készült el. Vállalatunk házijavító műhe­lyében jelenleg már 100 fizikai munkás dolgozik—igaz, munká­jára van még panasz. Ennek egyik oka, hogy nincs lelkes munkaver­seny, mert a volt helyiipari mi­nisztérium olyan bérezési rend­szert állapított meg, amely egy­általán nem ösztönöz több és jobb minőségű munkára. „A tanács a kerület gazdája” — ez már szállóigévé vált. A mi kerületünk lakosai is biza­lommal fordulnak örömeikkel, panaszaikkal a tanácshoz. Gya­kori, hogy a KIK-kel kapcsolat­ban is oda érkeznek a javaslatok, problémák. Ezért is fontos, hogy jó, egészséges kapcsolatunk le­gyen. Bár a VB-ü­léseken eddig rendszeresen megtárgyalták a KIK munkáját, ez mégsem jelentett nekünk elég se­gítséget, mert inkább csak a VB-nek nyújtott tájékoz­tatót. Csupán a legutóbbi ülés hozott némi változást, ahol határozat született arról, hogy a tanács kötelezi a hozzá tartozó válla­­latokat a KIK által megrendelt ■ovid határidővel kérnek jelent­­éseket és felterjesztéseink, ja­ j­­aslataink hónapokon keresztül, válasz nélkül maradnak. Április­ óta dolgozom ebben a­­munka -, körben és azóta várom, hogy l­egalább egyszer elbeszélgesse­­ nek velem problémáimról, mun-­­kámról, hibáimról.­­ Tudjuk, nagy feladat vár ránk.­ A lakosság széles rétege figyeli* s elvárja tőlünk, hogy gyorsab-b­ban és gondosabban intézked-* munka pontos elvégzésére. jünk, Kérjük, a lakosság segít-; Közvetlen felügyeleti szer- sell a jövőben is építő birálatai-í vünk, a Budapesti Lakásgazdái­­vali javaslataival. J­kodási Igazgatóság, ahonnan sok Krammer Jenő, segítséget karaink, de még akad­ a IV. kerületi Ingatlankezelő­k­nak hibák. Gyakran telefonon, Vállalat igazgatója . Előadás a budapesti pártaktíva számára A Magyar Dolgozók Pártja adást tart a nemzetközi hely- Budapesti Pártbizottsága 1953 tetről. november 2-án fél 6 órakor az .. ro- ■ a-a , EFEDOSZ-székház nagyterme- C­ondo Berei Andor elviars­­ben (Sztálin-tér 16.) a buda- a Magyar Dolgozók Pártja pesti pártaktíva számára élő- Központi Vezetőségének tagja. >> iita ifli ^ ^ irr ^i«r> ifcinti ^ nHhanni^urMrn rnmhi ifi rli mi n ina ifi itn — -*- —■ -i ^ ilti n mi Befejezéshez közeledik a Gyömrői-úton a Magnezit-gyár új rész-* legeinek építkezése. A háttérben az új irodaház, kultúrterem és­ étkezde. ♦ Kományprogrammunk végrehajtásának problémái a közlekedési vállalatoknál 7V négy hónapja, hogy nyilvánosságra került kormá­nyunk program­mja, négy hónapja, hogy népgazda­ságunk többi területéhez hasonlóan a közlekedésben is ha­talmas lépések és erőfeszítések történnek a kormánypro­­gramm egyes pontjainak maradéktalan végrehajtására. Hogy a kormányprogrammot megvalósíthassuk, mindenekelőtt fel kell m­érnünk azokat a hiányosságokat és mulasztásokat, amelyek a dolgozókkal való foglalkozás, a munkavállalók jogainak tiszteletben tartása, a kollektív szerződésekben vál­lalt kötelezettségek tejesítése, a dolgozókról való szociális gondoskodás terén még fennállnak. Mindennek felderítésére az elmúlt időszakban 70 vállalatot, üzemet és munkahelyet vizsgáltunk meg a helyszínen és az ellenőrzés során arra a tapasztalatra jutottunk, hogy a közlekedési tárca területén megtalálható általános hiányosságok okát egyrészt egyes helytelen intézkedésekben, másrészt a folyamatos és céltuda­tos ellenőrzések hiányában kell keresnünk. A kollektív szerződések ellenőrzésével kapcsolatban vilá­gosan le kell szögeznünk, hogy ezeknek a szerződéseknek pontról pontra való végrehajtását sem a szakmai, sem a párt- és szakszervezeti vezetők nem tekintették olyan feladat­nak, amelynek jó végrehajtása elősegíti a dolgozók életkö­rülményeinek megjavítását. A kollektív szerződések teljesítésével kapcsolatban ter­­­mészetesen vannak a vállalaton kívül álló hibák is, jobbára a rossz kooperáció, közigazgatási szerveink büro­kratikus együttműködése következtében. A győri Belsped vál­lalat például nem tudta megépíteni a kollektív szerződésben vállalt kovácsműhelyi mosdóhelyiséget, mert a tanács az egész telepkomplexumot volt tulajdonosának utalta vissza azzal, hogy október 1-ig a vállalatnak onnan ki kell költöznie. A központi telepen tervezett fürdő és munkásszálló építése pedig azért vált lehetetlenné, mert a tanács az építésre már kiadott engedélyt augusztusban visszavonta. Nézzük meg, mi a helyzet a dolgozók pihenéshez való jogának területén, a szabadság és pihenőnapok kérdésében. Itt az elmúlt évekhez képest jelentős eredményeket értünk el. Valamennyi vállalat készített szabadságolási ütemtervet és a harmadik negyedév szabadságolási tervét a közleke­dési tárca viszonylatában 100 százalékosan teljesítettük. Hibák ebben a kérdésben a folyamatos szolgálatot teljesítő közlekedési alkalmazottak biztosított szabadnapjainak kiadá­sánál fordultak elő, elsősorban a Fővárosi Villamos­ Vasútnál és a Balatoni Hajózási Vállalatnál. Ezt a kérdést az említett vállalatoknál sürgősen rendezni kell. Egyike a jelentős hiányosságoknak a dolgozók panaszai­nak és észrevételeinek bürokratikus intézése. A termelési értekezletek jegyzőkönyvei igen ,sok esetben nem tartalmaz­zák a dolgozók által felvetett észrevételeket és az azokra adott válaszokat, így azok természetesen nem is nyernek el­intézést. Sok vállalat nem vezet javaslati könyvet, s a dél-, gőzök javaslatait- válasz nélkül hagyják. Fontos feladatunk, hogy ezeket a vállalatokat rászorítsuk a dolgozók javaslatai­­nak megvizsgálására, azok végrehajtására. Akad természete­sen jó példa is ezen a téren, így a Vasútépítő Vállalat köz­pontjában és munkahelyein, ahol nemcsak foglalkoznak a dolgozók javaslataival, de az érdekeltekkel a legrövidebb időn belül közlik, milyen eredménnyel kezelték javaslataikat. A kormány­pro­gramm nyilvánosságrahozatala óta előre­haladást tettünk a munkafegyelem megszilárdítása terén. Ez általános megállapítás, mert természetesen akadnak olyan vállalatok és munkahelyek, ahol a kormányprogramm meg­jelenése óta a fordítottja következett be: a munkafegyelem lazulása. Ez az eset ál fenn többek közt a Fővárosi Villa­mos Vasútnál és a miskolci Belsped vállalatnál, ahol az el­telt 4 hónap alatt emelkedett az igazolatlanul mulasztók, késők száma. El­llenőrzéseink során több vállalatnál megállapítottuk, elsősorban az autójavító vállalatoknál, hogy a napi 8 óra munkaidőn belül 15—20 perces „reggeliző időket" tar­tanak. Máshol, mint például a Pécsi Útfenntartó Vállalatnál, a vállalat igazgatója ,,létszámcsökkentés" címén felmondott szellemi dolgozóknak több esetben anélkül, hogy a 15 napos fel­mondási időt betartotta volna, így például Radnai Tibornénak szeptember 26-án felmondott október 1-re. Olyan eset is elő­fordult, hogy a szervezett átirányítás folytán áthelyezéssel új vállalathoz irányított dolgozók munkakönyvét visszaküldik eredeti vállalatához azzal, hogy javítsák ki az áthelyezés bejegyzést „hozzájárulással kilépett" bejegyzésre és így az új vállalatnak ne kelljen kiadnia a kiérdemelt pótszabad­ságot. Fokozott figyelmet kell fordítani vállalatigazgatóink­­nak­ a Munka Törvénykönyve helyes alkalmazására és ezen a téren több gondot kell követelnünk a minisztérium egyes főosztályaitól. Vizsgálatunk során tapasztaltuk, hogy a hiányosságok döntő többsége a fennálló rendeletek, párt- és kormányhatá­rozatok be nem tartásából erednek, más részük kiküszöbölé­sére pedig a felsőbb szervek, minisztériumi főosztályok, in­tézkedése szükséges. Súlyos hibaként tapasztaltuk, hogy a kollektív szerződésekben sok az olyan vállalás, amelyek tel­jesítése eleve lehetetlen. Egyes vállalatok 40—50 ezer forint értékű munkavédelmi beruházást vállaltak, ezzel, szemben csak 4—5 ezer forint áll rendelkezésükre. A szociális és mun­kavédelmi beruházások végrehajtásának természetesen más vonalon is jelentkeznek nehézségei. Az építésügyi miniszté­rium sok esetben lelassítja egy-egy létesítmény használatba vételét a szerelőipari kötelezettségek késői teljesítésével. Hogy kisebb jelentőségű beruházások is milyen nevetséges akadályokba ütköznek, arra p­élda a pécsi Tefu zuhanyozójá­nak története. A zuhanyozó megépítését már 1952 őszén be­tervezték, s a zuhanyozónak ez év április 1-re kellett volna elkészülnie. A vállalat a tervet időre elkészítette és beküldte a Tefu központba. A Tefu központ 3 hónappal később szállt ki a helyszínre, hogy felülvizsgálja a terveket és ezt a ki­szállást a következő 2 hónapban még három követte. Ered­mény: a zuhanyozó még mindig nem készült el. A kormányprogramm nyilvánosságrahozatala óta eltelt 4 hónap alatt jelentős eredmények születtek a köz­lekedési tárca területén. Jelentős lépéseket tettünk a dolgo­zók szociális ellátásának, szabadságolásának és pihenőidejé­nek kérdéseiben a bérezés egy-egy visszásságának megszün­tetésében. Természetesen ezúttal a még fennálló hibákra tér­­tünk ki elsősorban. Azokra a hibákra, amelyeknek kijavítása, felszámolása elsőrendű fontosságú, mert csak­ ezúton érhet­jük el, hogy a kormányprogrammot, s azon keresztül a munka, termelékenységének kérdését, a dolgozók életszínvo­nal emelkedését maradéktalanul megvalósíthassuk. Gellért Lajos, a közlekedés- és postaügyi minisztérium munkaügyi főosztálya h. vezetője.

Next