Esti Hírlap, 1961. október (6. évfolyam, 232-257. szám)

1961-10-01 / 232. szám

A moszkvai rádió zenekarának hangversenye A moszkvai rádió szimfoni­kus zenekarának a szovjet, fő­városból közvetített hangverse­nyei már régóta világhírt vív­tak ki. Mégis, mikor tavaly elő­ször szerepelt személyesen a zenekar Budapesten, a több mint száztagú orkeszter köz­vetlenül még inkább elénk tárta remek kvalitásait. És ugyanúgy most, pénteken a­ Ze­­neakadémián a Liszt—Bartók fesztivál ünnepi estjén. Az idén Gennadij Rozsgyesztvenszkij karnaggyal jöttek és ő is egy csapásra megnyerte a közönsé­get. Már a műsor legelején nyilvánvalóvá vált, hogy első­rendű dirigens, vérbeli kar­mester áll a dobogón. Úgy irá­nyította gárdáját és az úgy kö­­­­vette vezetőjét, hogy Prokof­­jev VII. szimfóniája mér, soha­sem formálódott ki előttünk­­ ilyen plasztikusan. Nem keve­­­­sebb dicsérettel szólhatunk Sosztakovics V. szimfóniájá­nak nagyszabású előadásáról. A zenekar minden csoportja — vonósok, fúvósok (fa- és rézfú­vósok egyaránt) — válogatott művészekből áll. És ezek össz­­játéka szervesen olvad egység­be, így jöhet létre ilyen ered­mény. A két szimfónia között Bar­tók „hattyúdala”, III. zongora­­versenye hangzott el. Ezt a mű­vét súlyos betegen, már halá­los ágyán komponálta a zene­költő és az utolsó ütemekből már csak vázlatot hagyott hát­ra. (Ezekből Serly Tibor pótol­ta a partitúrát.) A szólista Bar­tók tanítványa, a több mint 20 esztendeje Amerikában élő és ott a legnevesebb és legelis-­­­mertebb pianisták egyike, Sándor György volt. Sándor­­ György mutatta be legelőször­­ az Egyesült Államokban is ezt­­ a versenyt, és mikor 1947-ben hazalátogatott, itthon is ját­szotta. Nagyhatású, pompás előadását annál is inkább hite­lesnek tekinthetjük, mert ma­gától a szerzőtől kapta meg az utasításokat az interpretálás módjára. A szűnni nem akaró tapsokat két bravúros ráadás­sal köszönte meg. Péterfy István Gennadij Rozsgyesztvenszkij a Magyar Rádió és Televízió szimfonikus zenekarát vezényli. A zongoránál: Sándor György, Amerikában élő magyar zongoraművész. (MTI fotó : Molnár Edit terv.) „A meztelen kamera“ és társai „A szennyáradat — Amibe még Hollywood is belepirul’*. Ezzel a címmel közölte a New York Herald Tribune a zug­filmesek strip-tease produk­cióiról szóló tudósítását. „A meztelen kamera”, a „Majd holnap, kisapám”, az ,,Erotica” és a többi 27, nem­­kevésbé sokatmondó ■című film megjelenése az amerikai piacon valóban óriási felhör­dülést keltett Hollywoodban, szigmadiátóLMr­á^eAk* ^ s.Em­­lenben is tis­zte­sségtelen ver­senytársakat látnak a zugpro­ducerekben. Ezek ugyanis rendszerint kívülállókkal és természetesen olcsóbban dol­goztatnak, neves sztárok he­lyett egyszerű modelleket fényképeznek. A forgatókönyv egyetlen feladata, hogy a mo­dellek számára minél több strip-tease jelenetre adjon le­hetőséget. A legális holly­woodi filmgyártók bosszúságát csak fokozza, hogy félig-med­­dig törvényen kívüli kollégáik olykor a befektetett összeg huszonötszörösét is megkeresik egy év alatt. („Az erkölcstelen Mr. Teas” című film például 24 ezer dollárba került, s egy év alatt 750 000 dollárt hozott.) A zugfilmesek természetesen védekeznek. Ross Meyer, „A meztelen kamera” producere például azt mondja, hogy ez­zel a módszerrel akarja felhív­ni magára a szakkörök fi­gyelmét. Kollégája, Gene Cropper, aki már négy strip­tease filmet csinált, arra hi­vatkozik, hogy Hollywoodban nem talált magának más mun­kát. Robert Cressle, az erede­tiben meglehetősen kétértel-­­műen hangzó „Volt egyszer I egy lovag” készítője viszont I már nem is védekezik. Azt­­ mondja: „A nagy­­filmgyárak , most mindenféle perverzitás­­­­ról, a kábítószerek rabjairól, a gyermekek megrontóiról szóló­­ filmeket forgatnak. Miért jobb I ez, mint amit mi csinálunk?”­­ Jay Sheridan, a „Megérinthe­ I­ted!” producere pedig így ve­­­­szi át a­ szót: „Az én filmem­­ nem fog megrontani 'senkit,­­frnkcióiról azonban nem lehet ifev'ATiAz! elmondani”... Van benne valami. A TELEVÍZIÓ műsora SZOMBATON: 13.45: A Magyarország—Svédor­szág atlétikai viadal és az FTC— Bp. Vasas labdarúgó-mérkőzés közvetítése a Népstadionból. — 18.(X): Falusi emberek. — 18.30: Megemlékezem a Kínai Népköztár­­■­saság megalakulásának 1­, évfor­­­­duló­járól. — is.66: TV-Híradó. - 19.25: Mágori Erzsébet: A szélhá­mos. TV-játék. (14 éven aluliaknak nem ajánljuk.) — 20.30: Európa szivében. A Prágai Jégrevü mnűso­­ra II. részének közvetítése. — 21.45: Népi muzsika. In* Palló Imre éne­kel, a KISZ K'V'onti Művész­együttesének Rn­tí­v zenekara ját­szik. — 22.00: Hírek. VASÁRNAP: 9.30: Úttörő-híradó. — 9.40: Ifjú­sági filmmatiné. 1. Mindent tudni akarok. Szovjet film. 2. Timur és csapata. Ifjúsági televíziójáték. — 14.05: 39. számú Magyar Híradó. — 14.15: A Magyar Hirdető műsora — 14.30: A­ Fegyveres Erők sport­­bemutatója. Helyszíni közvetítés a Népstadionból. — Körülbelül 15.10 Bp. Honvéd—II. Dózsa bajnoki labdarúgó-mérkőzés közvetítése — 18.00: Magyarország—­Svédor­szág. A válogatott atlétikai viada második napjának közvetítése a Népstadionból. — 19.30: Előújság — 20.20: Vasárnapi vers. Kínai ver­sek. — 20.25: Hosszú menetelés Kínai film. — Körülbelül 22.05: Hí­rek. MEGJELENTEK a legújabb bel-és külföldi őszi-téli divatlapok! őszi-téli Divatalbum, többszínnyomásban, szabásminta-melléklettel 18 Ft Legújabb Kabát-Kosztüm, őszi-téli 38 Ft Utazási Divattanácsadó, négyévszakos divatlap 11 Ft Kaphatók Budapesten a Posta hirlapboltjaiban: II., Bem József utca 22. V., Váci utca 10. V., Váci utca 32. V., József Attila utca 3. V., S Szent István körút 25. V., Kecskeméti utca 3. X., Körösi Csom­a út 14. Calvin téri Áruház Corvin Áruház Divatcsarnok Vidéken: minden hírlapterjesztéssel foglalkozó postahi­vatalban és a hírlapszaküzletekben, ahol szabásminta­megrendelést is felveszünk. • Szabásminta-szolgálatunk gyors és pontos! POSTA KÖZPONTI HÍRLAPIRODA Kétezer éves aréna Cezareában az izraeli part­vidéken egy 2000 éves római­­ arénát ástak ki a homokból,­­ amely teljes épségben meg­őrizte az ülőhelyeket, be- és kijáratokat, valamint a kapuk­­ mellett elhelyezett, kőből épült­­ pénztárfülkéket. A feltárt­­ aréna a nemzetközi izraeli ze­nei fesztiválon Pablo Casals , hangversenyével nyílik meg a­­ közönség számára. • VÖRÖS FELHŐK Színes kínai balettfilm Felperzselt kis hegyifalvak, vad sziklafalakon, erdők sűrű­jében menekülő parasztok, egyszerű emberek, akikből hő­söket formál az üldözés és a haza szeretete... Az elmúlt években látott kínai filmek nélkül nem tudtuk volna iga­zán érzékelni, milyen pokoli körülmények között, milyen áldozatosan zajlott le a kínai nép felszabadító háború­ja. Ez a szép film is — amely ze­néjében és koreográfiájában a klasszikus balett hagyomá­nyait ötvözi európai tradíciók­kal — a Kuomintang elleni harc hősi eposzából meríti tár­gyát. Egy dél-kínai parasztcsa­lád áll a történet középpontjá­ban. Kuomintang-banditék el­fogják őket és szomszédaikat. Megfogyatkozva bár, de kitör­nek a fogságból. Újból harc, újból fogság, és megint csak elmenekülnek. A kis paraszt­csapat már mindössze néhány emberből áll, de végül is a Vö­rös Hadsereg megmenti őket. Kung Hu, a fiatal paraszt, a csapat vezetője meghal, de fe­lesége, Ko Ying megéri a győ­zelem napját. Tánc, muzsika, ének és fény­­­ képezés drámai összhangban,­­ nagy erővel fejezi ki a megrá­­­­zó helyzeteket, a téma páro­­s szát. Van ugyan némi elnyúj­­­­tottság, bizonyos önismétlés is,­­ — általában azonban a film­­ szerencsésen találta meg azt a­­ formát, ahol a stilizált, sűrített mondanivalójú balett szink­­r­­onban van a pezsgő filmsze­­­­rűség követelményeivel. A „Vö­­­­rös felhők” — amely terméke­­­nyen értékesítette az azerbajd­­­­zsán és grúz balettfilmek leg­­­­jobb tanulságait is — mjpraji- I lag is gazdagítja a mind sike-­­­resebb kínai filmgyártást.­­ A filmet egész kollektíva ír­­­­ta, s zenéjét is négyen szerez­ték. A muzsika minden részle­tében értékes, legjobban mégis a kórusok tetszettek. A Kínai Néphadsereg Művészegyüttese nagy művészi erővel szólaltat­ta meg a kis remekeket. Ko Yinget Wan San, Rung Hut pe­dig L­iao Chun-hsian táncol­ja és játssza. Nagyszerű művé­szek , kecsesség és akrobatika egyaránt jellemzi őket. De a többi szereplőket is csak di­csérni lehet. A zárókép nagy győzelmi tánca feledhetetlen. A. G. mimiiiimiiimiMiiiimmiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiimiiniiiiiiimitiHimniiiimmiiiiiiiimHuimmiH □ AZ EGYETEMI SZÍNPA­­­­­­DOT KORSZERŰSÍTIK, át- | s építik. A színpad és a nézőtér I­I elektromos berendezéseit ki­cserélték, modernizálták. Meg­érkezett az új koncertzongora­­ és az új vetítőgép. Október 1­­­4-én felgördülhet a függöny,­­ ■ hogy megkezdődjék az évad el­­­­ső előadása. □ ÚJ ÁLLANDÓ KIÁL11-­­ TáST készít elő a Tcrmészet­■ tudományi Múzeum, hogy ha­zánk állatvilágának bemutatá­sával a közönség régi kívánsá­gának eleget tegyen. A nagy­emlősök 44 méter hosszú ter­mében külön-külön diorámát kap valamennyi idetartozó ha­zai állatfaj, közöttük azok is — például a medve, bölény, jávorszarvas, sakál — amelyek ma már kihaltak. Ehhez kül­földről is kap segítséget a mú­zeum: a jávorszarvast például Leningrádból küldték. T~ EGY SZEM VADGESZ­TENYE címmel jelentette meg a Szépirodalmi Kiadó Kemény Simon verseskötetét. A­­gyer­mekévekre, az ifjúságra való emlékezés melankolikus fényű sorai, csendülnek meg a ver­sekben, de számos poémájában a nincstelen szegények Világát, virágok és fák dús szépségét, színeit idézi. A Nyugat nem­zedékéhez tartozó kitűnő köl­tő gyilkos SS-ek golyójától halt meg, a felszabadulás előt­ti utolsó percekben. C FELEKI KAMILLAL be­szélgettünk: „Színészi vágya­kozásomnak egyik nagy álma teljesült azzal — mondja — hogy Moliére „Képzelt beteg”­­et játszom majd a Petőfi Szín­házban. Mondanom sem kell, nagy szeretettel és elmélyülés­sel készülök erre a szerepem­re. Fábry Zoltán rendezi az előadást, a közjátékok zenéjét pedig Szőnyi Erzsébet szerezte. A premier napja október 8-a! rst­ol? hátán a Szellemet? Kilátj­ák a Parazsat eszik a paripa — Mit látni a Luca székéről — A tudomány a m­agyar ősvallásról ! • ! A vallások történetét tanul­mányozó kutatók most több­­ érdekes adatot találtak, ame­■ Ivek a korunkban ismeretes­­ egyházak kialakulásának oka­­­­it magyarázzák. De vajon mi­­­­lyen eredménnyel dolgoznak­­ azok a tudósok, akik a magyar­­ nép ősi vallásának, a sámán­­­­hitnek emlékeit nyomozzák? ! Diószegi Vilmos nemrégen tért­­ vissza Mongóliából, ahol a ma­gyarral rokon népek művelt­ségének vizsgálata közben ér­dekes adatokat talált a sámán­hitről. Színes fejszalagot ábrázol az egyik rajz, amit megmutat. A szalagból tollak állnak ki, s emberi arc van rárajzolva. Vitaminhiány és lelki betegség — A sámánok hazánkban is ilyen álarcot viseltek szertar­tásaikhoz — magyarázza. — Ez a tollazat azonban nem az­­ egyetlen formája a sámánok­­ fejdíszének. A­ magyar falvak­ban végzett kutatások bizo­nyítják, hogy ökör- vagy bika­szarvval, illetve szarvas­­d­aganccsal díszített sámán fej­­­­éket is tulajdonítanak a ha­gyományok a táltosoknak, a­­ magyar sámánoknak.­­ — Mi a lényege a sámánhit­­­nek, miben különbözik a töb­­­­bi ősvallástól? — A sámán a szellemekkel közvetlenül érintkezik. Vagy úgy, hogy belőle szólnak a szellemek, vagy úgy, hogy ma­ga megy el a szellemek vilá­gába, és visszatérte után be­számol arról, amit ott megtu­dott. — Van a sámánhit kialaku­lásának természettudományos magyarázata? — A sámánhit abban a kor­szakban alakult ki, amikor a finnnugor népek együtt éltek még a mai Szovjetunió északi vidékein. A fél évig tartó sö­tétség, a nagyon gyér növény­zet miatt sok volt a lelki beteg, és a vitaminhiány igen káro­san befolyásolta az emberek fejlődését. A nehéz körülmé­nyek néhány családot valóság­­­gal degeneráltt­á tettek, sok­­­a­i volt közöttük a hisztériás, epi­­­­­­lepsziás jellegű neurotikus be­teg. Ezekből lettek a sámánok,­­ hiszen, ha jól figyelemmel kí­­í­sérjük e hit gyakorlati meg­­­­valósulásának módozatait, ha- 1 ! már kiderül, hogy'a sámánko­­­­dás legjellemzőbb motívuma ' ez a hisztériás vagy epilepszi- i­ás roham.­­ — A jelölt sokszor rosszul j ; van, nyomás kínozza, elájul, és I ilyenkor a szellemek közlik­­ ; vele, hogy sámánná kell len­­­­nie. Akár akarja, akár nem. I Amikor aztán valóban eljön­­ az ideje, akkor három napra . ..elrejtőzik” — ez alatt az idő­­ alatt a szellemeknél jár, ekkor­­ kapja meg a sámánság tudo­­­­mányát. A hiedelem azt is tudni véli, hogy ez idő alatt széjjeldarabolják, és ellenőr­zik, van-e fölösleges csontja, mert csak az lehet sámán, aki­nek a szokásosnál több csont­ja van. A háromnapi rejtezés után következett a vizsga, amelynek során egy hatalmas fát kellett a jelöltnek meg­másznia, ebbe a fába létrasze­­rűen rovátkákat vágott, úgy jutott fel a tétjére. A sámán gyógyít, jósol. Hogy olyan állapotba jusson, mikor a szellemekkel is tud társalog­ni, dobot használ. Nagyon ér­dekes szerszám ez a sámán­dob. Lónak nevezik, ahol a lo­vat hajtó korbács a dobverő. Mennél gyorsabban száguld ez a hátasló, mennél gyorsabban verik, annál hamarább jut el vele a sámán a szellemek bi­rodalmába. Szeméten a lák­osló­l — Hogyan lehet ezt a ma már nyomokban sem élő sá­mánhitet rekonstruálni? — kérdeztük Diószegi Vilmostól. — Amikor az emberek kez­denek nem hinni valamiben, amiben eddig hittek, akkor a régi hiedelmek csak mesék for­máiban élnek tovább. Szá­munkra is a magyar mesék, babonás szokások, gyakran­­ gyermekjátékok a kútforrásai­­ nyomozómunkánknak, így pél­dául sokak számára értelmet­len az a versike, amit a gye­rekek fújnak: Gólya, gólya, gilice. Mitől véres a lábad. Török gyerek megvágta. Ma­gyar gyerek gyógyítja. Síppal, dobbal, nádi hegedűvel. Mit keres itt a síp, dob hegedű? Mindjárt érthető lesz a hang­szerek szereplése, ha tudjuk, hogy a sámán dobbal gyógyí­tott. A magyar népmesék jól ismerik a táltos­i lovat. Ez a ló rendszerint a szeméten hever, vízzel kell meghinteni, para­zsat kell vele etetni, s csak ak­kor lehet rajta elvágtatni. Ez a teljesen logikátlannak tűnő mesemotívum is azonnal ért­hető lesz, ha tudjuk, hogy a sámán a szertartás előtt a do­bot vízzel hintette meg, majd parázs fölé tartotta, hogy a bő­re kifeszüljön.­­ Érdekes módon lehetett a nyomára akadni a sámán fej­viseletének is. A Luca széke babonáját az országban min­denütt ismerik. Karácsony második napján, aki a temp­lomban rááll a székre, az fel­ismeri a boszorkányokat. De miről ismeri fel? A magyar néphit szerint arról, hogy tol­lakat hord a fején vagy bika­szarvakat, esetleg szarvas­­agancsot. — Hogyan állapítja meg a tudomány, hogy ezek valóban a magyar ősvallás „tartozé­kai”? — Mindenekelőtt azt vizsgál­juk, hogy a jelenségek az or­szágban általánosan ismer­tek-e. Ezek után azt vizsgál­juk, hogy a környező népek­nél, közvetlen szomszédaink­nál élnek-e ilyen képzetek. Ha megállapítottuk, hogy nem — az előbb felsorolt jellegzetessé­gek egyike sem él szomszéd­népeink kultúrájában — akkor összevetjük ezeket az Ázsiá­ban élő, a magyarokkal ro­kon finnugor népek emlékei­vel. Ezek az összehasonlítások mutatják meg, milyen régiek ezek az emlékek. Bernáth László A vizsga: fáramászás Újjáépült a gyulai vár A hatszázévesnél régibb gyulai vár helyreállítását be­fejezték. A régi ostromok nyo­mait viselő erődítmény a für­dőhellyé épülő Körös-közi vá­ros idegenforgalmi nevezetes­sége, Tornyában kilátót építet­tek. Helyreállították lakosztá­lyait, termeit, középkori kápol­náját, pékműhelyét, felvonó­­hídját, lőréses védőfalait. Ba­latoni kaviccsal terítették be és műkő-virágtartókkal díszí­tették sétányait. A tavaszra elkészül a vár előtti csónakázó tó is. KÉP SZÖVEG NÉLKÜL színházak SZOMBAT-VASÁK­NAPI MŰSORA Operaház sz.: Kékszakállú her­ceg vára, fából faragott királyit, Csodálatos mandarin (7); v.: Dió­tik­e (de. 11); Bohémélet (Márkus­­bérlet, 2. előadás, 7) — Operaház Erkel Színháza sz.: Hunyadi Lász­ló (11. bérlet, 1. előadás, 7); v.: János vitéz (de. 11); Otello (12. bér­let, 1. előadás, 7) — Nemzeti Szín­ház (Izabella téren) sz.: Élő holt­test (7); v.: Bánk bán (7) — Kato­na József Színház sz.: A két Bo­lyai (7); v.: Minden jó, ha jó a vége (Vízvári-bérlet, 1. előadás, 1) — Madách Színház sz.: Pillantás a hídról (7); v.: Kaukázusi krétakör (7) — Madách Kamaraszínház sz.: Elveszett paradicsom (7); V.: Kü­lönleges világnap (7) — vígszínház sz.: Faust (fél 7); v.: Lysistraté (du. fél 3); Tizenegyedik parancso­­lat (7) — Ódry Színpad v.: Nap­­fogyatkozás (7) — Jókai Színház sz. és v.: Arisztokraták (bemutató, 7) — Petőfi Színház sz. (7) és v. (fél 3): Koldusopera; este: Gazdag szegények (7) — Fővárosi Operett­­színház sz. (7) és v. (negyed 3): leányvásár; v. este: Boccaccio (7 — József Attila Színház sz.: Min­dent a mámáért (7); v.: Az igazsá házhoz jön (fél 3 és fél 8) — Vi­dám Színpad sz. (fél 8) és v.: (ff 4, fél 8): Budapest 11 óra — Ki Színpad sz. (7) és v. (3, 7): Vár utca ... — Állami Bábszínház sz Három kismalac (5); v.: Misi mó­kus vándorúton (11); Jancsi­k Juliska (3): Misi mókus vándor­úton (5) — Bartók-terem sz. (fé 10) és v. (9): Az ember túlsó olda­la (18 éven felülieknek!) — Tark- Színpad sz.: Én-I-Te - Mi (fél 8) v.: Kilenc kislap Prágaitól (fél 4 !' fél 8) — Jégszínház sz. és v.: Euró Pa szívében (a Prágai Jégrevi­ vendégjátéka, 4 és 71 — Kantárt Varieté sz. (6 és fél 9) és v. (fél 8 és fél 9): Amikor Pest mesélni ■kezd — Fővárosi Nagycirkusz sz. és v.: Szenegál néger együttes (fél 1 és 7).

Next