Esti Hírlap, 1963. március (8. évfolyam, 51-76. szám)

1963-03-01 / 51. szám

Kiváló, jó, megfelelt A művelődésügyi minisz­ter, az érdekelt szaktárcák­kal egyetértésben, az előző évi tapasztalatok alapján szabályozta a gimnazisták szakmai minősítő vizsgájának rendjét. A most megjelent rendelkezés a korábbinál elő­nyösebb. A minősítő vizsga a diákoknak nem jelent túlter­helést, mivel a lebonyolítás időpontját — a kívánságok­nak megfelelően — előbbre hozták, az írásbeli és a szó­beli érettségi közé iktatták be. A diákok minősítő vizsgá­ra bocsátásukat az érettségi­re jelentkezéssel egyidejűleg kérhetik. Minősítő vizsgára bocsátható az a tanuló, aki legalább három tanéven át ugyanabban a szakmában el­méleti és gyakorlati előkép­zésben részesült, s a gimná­zium negyedik osztályát sike­resen elvégezte. A minősítő vizsga a szakelméleti és gya­korlati felkészültség elbírá­lására alkalmas munkafel­adat, vagy részfeladat elvég­zéséből áll. A vizsgakérdése­ket és a munkafeladatokat — a tantervek alapján — a gimnázium az együttműködő üzemmel közösen állítja ösz­­sze. A rendelkezés értelmében, a minősítő vizsgát az írásbeli érettségi befejezését követő A GIMNAZISTÁK MINŐSÍTŐ VIZSGÁJA * A VIZSGA SIKERTELENSÉG ESETÉN MEGISMÉTELHETŐ második munkanapon kell megtartani. Időtartama — a munkafeladattól függően — háromtól nyolc óráig terjed­het. A minősítő vizsga ered­ménye „kiváló”, „jó”, „meg­felelt” és „nem felelt meg” érdemjegyekkel osztályozha­tó. A tanuló érdemjegyét a gimnázium gyakorlati okta­tást ellátó tanára és az együttműködő üzem képvise­lője közösen állapítja meg. Az osztályozásnál figye­lembe veszik a szakmai elő­készítés teljes szakelméleti tananyagának átfogó ismere­teit igénylő, május első felé­ben készítendő írásbeli dol­gozat osztályzatát is. Sikerte­lenség esetén a minősítő vizsga egy alkalommal, ugyanazon év szeptember el­ső felében megismételhető. A munkaügyi miniszter rendelkezése értelmében azok a gimnazisták, akik az 1962—63-as tanévben érettsé­giznek és sikeres szakmai minősítő vizsgát tesznek, a bizonyítványukban megje­lölt szakmában befejező kép­zésben részesülhetnek. Befe­jező képzésre a szakmai mi­nősítő vizsga letételétől szá­mított egy éven belül lehet jelentkezni. A szakmai befe­jező képzés időtartama há­rom hónaptól másfél tanévig terjedhet. Erre vonatkozólag a rendelkezés szakmák sze­rint intézkedik. A szakmai befejező képzés után a fiata­lok szakmunkásvizsgára bo­csáthatók. A miniszteri rendelkezés szerint a szakmai befejező képzésre jelentkezéstől füg­getlenül az érdekelt fiatalok felsőoktatási intézményekbe is kérhetik felvételüket. A je­lentkezési laphoz csatolniuk kell a szakmai minősítő vizs­gáról szóló bizonyítványt (MTI) TANÁCS — Ne sírj, Jolán! Hidd el, hogy amennyibe a soványító­­kúra kerül, abból új ruhát vehetsz. Legfontosabb: a jó minőség Gyári m­eo- vásárló Ellenőrzés és műszaki fejlesztés • A meo-vezető és az igazgató Hasznos lenne a minőségvédelmi főhatóság Sokak figyelmét megra­gadta a minőség őreinek or­szágos tanácskozásán Németh Antalnak, a Magyar Elektro­technikai Ellenőrző Intézet fiatal főosztályvezetőjének hozzászólása, abban is egy mondat: a minőségellenőrzés egyenlő a műszaki fejlesztés­sel. Hogy ma ezt még nem mindenki látja be, s hogy ennek milyenek a hátrányai, arról már az intézet vezetői­től kapunk felvilágosítást. Lenne pénz, de... — Volt egy szemlélet, amely a termelést különvá­lasztotta a minőségtől — mondja Réti József igazgató. — előbbi az üzem, utóbbi a meós dolga! Az érlekőrzés legfontosabb feladata éppen az, hogy ne csak rostálja a hibákat, hanem intézkedjék is megszüntetésükért. Vagy­is: mi más ez, mint műszaki fejlesztés? Igen ám, de más véleményen van a Pénzügy­minisztérium, amely bennün­ket, s a hozzánk hasonló te­vékenységet folytató intéze­teket költségvetési szervnek tekint, ugyanakkor a válla­latok műszaki fejlesztési alapját — ez az összeg a ter­melés bizonyos százaléka — nem használják ki. — Húszszázalékos körülbe­lül ez az arány — teszi hozzá Rácz György fő­mérnök. — A vállalat­nak elegendő saját fejlesztési témáinak megoldásához nyolcvan százalék, a fenn­maradó pénz pedig elegendő lenne ahhoz, hogy új műsze­rekkel gyarapodjunk, korsze­rűbb legyen ellenőrző mun­kánk. Az­ iparban meg is van a hajlandóság a műszaki fejlesztési alapnak ilyesfajta felosztására, de a Pénzügy­minisztérium ezt nem engedi meg. Következménye mind­ennek, hogy egy nyolcezer forintnál többe kerülő mű­szerhez már nem tudunk hozzájutni, hogy a szak­mai utánpótlás mai leg­kedvezőbb formáját, a társa­dalmi ösztöndíj rendszerét nem alkalmazhatjuk, hogy a szaktechnikusi továbbképzés­ben részt vevők tandíjához — amire másutt lehetőség van — nem járulhatunk hozzá és így tovább ... A jogosítvány Harmincéves az intézet — világszerte az elektrotechni­kában alakultak először ha­sonló szervek, amelyek közül egyik-másik — például a hol­land — több országban is dolgozik. Különös veszélye­ket rejt magában az elektro­mos energia, nincs közvet­lenül érzékelhető megjelené­si formája — pártatlan szer­vezetnek kell őrködnie azon, hogy megtartsák a biztonsági előírásokat. Jogosítványokat adnak ki a megfelelő ter­mékekre, engedélyt arra, hogy viselhessék az intézet felét, fő feladatuk védeni a fogyasztók érdekét. A jogo­sítvány kiadása után fél, vagy egy évvel elmennek a gyárba, megnézni, nem vál­toztattak-e a konstrukción, sőt, lehetőségük van arra is, hogy megvizsgálják, milye­nek a gyártás adottságai. Er­re főleg a szövetkezeti és a kisiparban van szükség. A vizsgálatok száma az öt év előtti 660-ról háromezerre növekedett, s a létszám 33- ról 165-re. Hogy jól dolgoz­hassanak, annak sokféle fel­tétele van. _ — Bár még ma is sokan úgy értelmezik szerepünket, mint akiknek egyéb dolguk sincs, csak akadályozni a termelést, együttműködé­sünk a gyárakkal jónak mondható — mondja az igaz­gató. — Amin váloztatni kel­lene, ne az legyen a dicső­ség, hogy valaki teljesítette tervét — a jó minőség ennél is fontosabb. A MEO-t értel­metlenség lenne kivonni az igazgató hatásköréből, de biztosítani kellene, hogy a MEO-vezető az igazgatóval szemben is érvényesíthesse akaratát, vagyis különleges védelemben kellene őt része­síteni. A Német Demokra­tikus Köztársaságban ezt úgy oldották meg, hogy a minő­ségellenőrzés vezetőjét ugyan az igazgató nevezi ki, de leváltani csak az egységes minőségvédelmi főhatóság hozzájárulásával, tehát egy kívülálló, pártatlan szervezet beleegyezésével lehet. Elosztás, gazdálkodás Ma még előfordul párhu­zamosság — két intézet vizs­gálja ugyanazt a terméket egyazon szempontból —, de legfőképpen az, hogy a gyártmányt egymás után több helyütt ellenőrzik. Ilyenkor válnak türelmetlenné a gyári vezetők, az Elektro­technikai Ellenőrző Intézet után a KERMI-vel, a postá­val — zavarelhárítás —, a SZOT munkavédelmi osztá­lyával kell megvizsgáltatni terméküket, amire nincsen minden esetben szükség. — Efféle egybehangolásra, arra, hogy például csak egyetlen helyen vizsgáljanak textiláru minőséget, hogy szétossza a beruházásra szánt pénzt, ellenőrizze a gazdál­kodást, eldöntse, hol és mi­lyen létszámmal a legcélsze­rűbb valamit vizsgálni — minderre szükség lenne egy főhatóságra, amely a Mi­nisztertanács mellett működ­ne. Anélkül, persze, hogy ez a népgazdaságnak nagyobb anyagi megterheléssel járna: az erők összefogásával, egy irányba terelésével nagyobb eredményeket érhetne el a minőségellenőrzés. Az intézet vezetői azonban hozzáteszik: " Arra, hogy valamiféle mammutvállalatot szervezze­nek, semmi szükség, ez csak zavart okozna. Az elvi irányítás, egybehangolás lenne a kis létszámú főható­ság dolga... Keresztényi Nándor Egy férfiú megszökött KETTŐBŐL ELBUKOTT — ÉVA — A BÚCSÚLEVÉL A férfiút, aki a februári bizonyítványosztáskor úgy vélte, leghelyesebb, ha sorsa kerekén fordít egyet, s haza sem ment az iskolából, bú­csúlevelet hagyva, vonatra ült, s a dunántúli kis város­kából egyenesen a főváros felé vette útját, kávéval, édes süteménnyel várom, az asz­talkán egy megbontott doboz Mátra is van. Szabad kávét töltenem? — kérdem vendé­gemtől —, de ő előredől a fotelből — langaléta, hirte­len megnyúlt, első sötétkék hosszúnadrágos ifjú — s azt kérdi: „Rágyújthatok erre?” Majd Pesten — Miből? — ejtem ki együttérzően s szemérme­sen a kurta szót. — Orosz és német. Második gimnazista, még sosem bukott el. „És most kettőből elhúztak.” — Váratlanul érte a bu­kás? — Három nappal a bizo­nyítvány kiosztása előtt már tudtam. Akkor döntöttem, hogy új életet kezdek, dolgo­zom, közben tanulok is. Fel­utazom Pestre. — Hogyan fogott hozzá? — A legfontosabbakat szombaton reggel magamhoz vettem. — Mik voltak a legfonto­sabbak? — A fehér ing és ez a nyakkendő — mutat a kék, keresztcsíkos selyem kravát­lijára —, ezt Évától kap­tam. „Ötkor dobd be.. .** Ez az Éva külön passzus­ként szerepelt hátrahagyott levelében is. Ugyanis mielőtt elutazott, levelet írt szülei­nek. „Pontosan ötkor dobd be ezt a levelet ablakunkon” — bízta egyik barátjára. Ugyanis vonata 4 óra 47 perckor indult. Tizenhárom perc előnyt mindenképp akart szerezni. Éváról ezt ír­ta: „Higgyetek nekem, ő nem tud elhatározásomról sem­mit, nem miatta buktam meg, ő csak segített oroszból mindig nekem.” Éva iskola­társa, ő is másodikos — a párhuzamos lányosztályba jár —, kitűnő tanuló. — Félt, hogy a kislány csalódik, nem bízik magá­ban? — Az ellenkezőjéről meg­győződtem. Amikor megtud­tam, hogy elhúznak, a tan­ú Éva mit szólt ehhez? — Mondom, ő nem tudott az elhatározásomról. Szom­baton félig üres volt az isko­la, a vidékiek a hó miatt be se jöttek. Nagyon egyedül éreztem magam. — Mióta ismeri Évát? — Hatvanegy júniusa óta. A nyolcadikat befejeztük, va­káció volt, egy gimnazista barátommal a Fényesre men­tem fürödni. Ez a barátom udvarolt egy lánynak, s en­nek a lánynak a barátnője volt az Éva. Azóta. Együtt indultunk a gimnáziumba. Két napig volt Pesten. Fel­kereste egy volt idős tanárát is Kispesten. Ő kísérte visz­­sza nagynénijéhez, majd on­nét a vasútállomásra. — A tervek? — Hát, megpróbálom még­­egyszer. Építeni szeretnék, talán ti­­ég mérnök lehetek, szobában magam mellé ül­tettem, és megmondtam ne­ki: bukott diák leszek, most döntsél, mellettem maradsz, vagy nem. — Mi volt a válasz? — Először szóhoz sem tu­dott jutni. Aztán azt mondta, hogy hülye vagyok, ő mellet­tem marad, esze ágában sincs elhagyni. De most tényleg komolyabban kell tanulnom, s bízhatok benne, a segítsé­gemre lesz. — Akkor miért utazott el? — Egész kis korom óta építész szerettem volna len­ni. Egyes bizonyítvánnyal!... Gondoltam, Pesten, a ke­resztanyáméknál lakom, dol­gozom és elvégzem az esti is­kolát Együtt indulok el a szál­lóból ifjú vendégemmel. Két magába mélyedt férfiú halad a városka fehérben szikrázó főutcáján. Hosszú percek után a fiú megszólal — ki­jelentő mondatokat mond, de minden állítása csak kérdés, az idősebbtől vár valami jó, megnyugtató, megerősítő vá­laszt: „Tessék elhinni, én na­gyon jól tudom, hogy ez az Eva-ügy nem tarthat örökké. Mondtam is neki, ha leérett­ségizünk, te 18 éves nagylány leszel, én meg csak egy diák­fiú. Elhagysz, mert felnőttek fognak udvarolni neked.” Rám néz, hogy igaz-e, ugye, nem igaz? Nem szólok, a szikrázó ha­von úszó árnyat nézem, süt már a nap, árnyéka is van már. Kőbányai György Tavaszi fény árnyéka A Budapesti Bányagép- és Bányavillamossági Vállalat gyártelepe 24 millió forintos költséggel épített új szerelő­­csarnokkal bővült, amelynek már a belső berendezését szerelik. Ebben az évben 16 darab akna-szállító berende­zés készül az üzemben, eb­ből 13 Lengyelország, Korea és Románia részére. A hazai bányagépesítés fejlesztésére elkészült a körvágatszelvény­­hajtó gép prototípusa. A ké­pen: Lőrincz István géplaka­tos szerelő csoportja a len­gyel exportra készült akna­szállító berendezés fogaskere­kein az utolsó simításokat végzi. (MTI-foto — Mező­felvi — RAnek találmány a te­levízió! Az ember csak be­csukja a szemét, és úgy hangzik, mint a rádió! Automata kútőr A nagylengyel­ olaj­mező elektromos berendezései esős és téli időben gyakran elrom­lottak, ezért rendszeresen el­lenőrizni kellett az olajkuta­­kat. A vállalat műszaki dol­gozói most ötletes berende­zést szerkesztettek, amely megkíméli az ellenőröket a 20—30 kilométeres utaktól. Minden kútra elektromos hi­bajelzőt és automataindító­berendezést szereltek, amely a diszpécserszoba műszerfa­lán azonnal jelzi, ha vala­melyik olajkút elektromos berendezése nem működik. Az áramszünet után az auto­mata megindítja a mélyszi­vattyú villanymotorját. Ré­gebben félnapok teltek el, míg az áramszünet után mű­ködésbe hozták a kutakat. A nőnap ünnepségei A nemzetközi nőnapot öt­­venharmadszor ünnepük meg március 8-án. Magyar­­országon 10 050 000 lakos él, ebből 5 198 464 a nő. A kere­ső nők száma 1 917 500, vagy­is az összes keresők 36,2 szá­zaléka. Nagyon sok nő mun­kája, háztartása mellett vál­lalja esti iskolák elvégzését. Az 1962—63-as tanévben 31 054 nő jár az általános iskola esti tagozatára, a kö­zépiskolákban az esti tago­zaton 59 883 nő tanul. Emel­kedett a tudományos pályán működők száma. 1961-ben kilencszázhetvenegy nő dol­gozott mint tudományos kutató, s 1,008 nő oktatott fel­sőoktatási intézményekben. 1952-től 3603-ra emelkedett a működő orvosnők száma. Március 8-án rádióban, színházban és a mozikban köszönti népünk a nőket. Tö­meggyűléseket szerveznek, kormánykitüntetéseket és az üzemekben okleveleket. Ki­váló dolgozó­ jelvényeket ad­nak át, több kiállítás mutat­ja be a nők helyzetét­. Az Ernst Múzeumban Nők a XX. században címmel nem­zetközi fotókiállítást rendez­nek.

Next