Esti Hírlap, 1963. július (8. évfolyam, 152-178. szám)
1963-07-01 / 152. szám
Kánikulai vasárnap (Folytatás az 1. oldalról.) A HÉV az összes tartalékszerelvényeket is közlekedtette. A Fővárosi Autóbuszüzem már reggel 850 autóbuszt indított a zöldövezetbe és a strandokhoz. A Római-partra százezer hűsölni vágyót szállítottak. A strandok zsúfolásig megteltek. A Dagályban 40—45 ezren, a Palatínuson húszezren, a csepeli strandon 15 ezren fürödtek. Vasárnap a budapesti strandokon 120 ezer fürdőző, napozó fordult meg. A nagy hőségben megnőtt a vízfogyasztás is. A Vízművek minden tartalékgépe működik. A Dunán csúcsforgalmat bonyolítottak le a törpehajók, az összes kishajót bevetették. Rekordot javítottak: nyolc-tíz percenként futottak ki a kikötőkből. Milyen volt a kánikula a Balatonon? A hírek autókaravánokról szólnak: tízezer gépkocsi érkezett vasárnap a Balatonra. A sátortáborokat már szombaton ellepték a vendégek. Sok külföldi, főleg német, osztrák és francia turista sátorozott a tó partján. Több napozó túlságosan nagy adag napfürdőt vett: az elsősegélynyújtó helyeken ötven napozónak kellett orvosi segélyt nyújtani. Siófokra több mint harmincezer vendég érkezett. A Balaton vize itt már reggel hét órakor 27 C-fok volt. A hajójáratok közül a legforgalmasabb a Fonyód, Badacsony közti útvonal volt. Úgy látszik, a meleg kedvezett a horgászoknak. Masányi József budapesti horgász a tihanyi kútnál 28 kilós harcsát fogott, háromórás küzdelemben. A mezőgazdaságban az izzasztó hőségben sem volt pihenő. Somogyban a gabonatáblákon kétszáz gép nyomában dőltek a kalászok. Egész nap búgtak a gépek a Lengyeltóti Gépállomás körzetében, Iharosberény határában és Balatonszentgyörgyön. Az utóbbi kánikulai napok aranysárgára érlelték a csongrádi határ tizenkét és félezer holdas gabonatábláinak árpa- és búzatermését. A helybeli gépállomás vasárnap teljes üzemmel hozzálátott az aratáshoz. Reggel egymás után vonultak ki a gépek a csongrádi határba, a tsz-ek nagy gabonatábláira. 6 kombájn és 3 aratógép egész nap dolgozott a Petőfi Tsz területén. A tömörkényi termelőszövetkezetben négy kombájnnal és három aratógéppel vágták, csépelték a gabonát. Csúcsforgalom a Dunán és a Balaton mellett Tízezer autó karavánja — Megnyíltak az építőtáborok Rekord a strandokon — Aratás Sok strandoló lepi el a bedőlt tassi erőművet. A vízbe süllyedt épületet különösen a gyerekek kedvelik, állandó baleseti veszélynek téve ki magukat .Jó lenne, ha illetékesek intézkednének az ügyben. Mama és leánya készül az ebéd a tassi horgászvíz mellett. Látkép a tihanyi autósstrandról. (MTI toto Bereth és Kácsor felv) Nő a társadalombiztosítások száma Az elmúlt években jelentős mértékben növekedett a társadalombiztosítási szolgáltatásokra jogosultak száma. Míg 1957-ben hatmillió 100 ezer biztosított volt hazánkban, addig 1962-ben ez a szám kilencmillió 600 ezerre emelkedett. Így az össznépességnek 96 százaléka volt biztosított. Növekedtek a társadalombiztosításra fordított költségek is: 1957-től 1962-ig több mint a kétszeresére emelkedtek. Halak díszlakomája a Tiszán Másodszor öltött az idén „virágdíszt” a Tisza déli szakasza. A hirtelen felmelegedett vízben újból, és az elsőnél nagyobb arányban jelentek meg a nyár hírnökei, a tiszavirágok. Napnyugtakor néha annyi szitakötő-szerű rovar röpköd a folyó felett, hogy a szegedi Tisza-hídon az érdekes látványban gyönyörködők a tiszavirágok felhőjétől alig látják a víztükröt. A virágzó folyó terített asztalt varázsolt a harcsáknak és a pontyoknak; most van a halak díszlakomája. Ilyenkor a horgászok nem sok szerencsével várakoznak a partokon, mert a halak el vannak telve csemegéjükkel, a tiszavirágokkal. (MTI) Ma megkezdik a Balzac utcai csatorna átépítését Ideiglenes egyirányú forgalom • Szeptember közepére befejezik a munkát Sorra vizsgálják a budapesti csatornák állapotát. A Balzac utcai csatornánál például megállapították, hogy egyes helyeken a beton szilárdsága a négyzetcentiméterenkénti 200 kiló helyett mindössze 8 kiló. Sürgős tehát a Balzac utcai csatorna kicserélése. A munkát ma megkezdik. Három szakaszban végzik el; először a Váci út és a Visegrádi utca között, majd a Visegrádi és a Pannónia utca között, végül a Pannónia utca és a Pozsonyi út között, illetve az Újpesti rakpartig építik meg az új csatornát. Az építkezés szeptember közepéig tart. A munka egy-egy szakaszán a Balzac utcában egyirányú forgalmat vezetnek be, az autóbusz, a villamos és a trolibusz forgalmának zavartalanságát azonban mindvégig biztosítják. Nehezíti a csatornaépítés munkáját a sok egyéb közmű, így össze kellett egyeztetni az építkezést a Lipót Távbeszélőközpont bővítési munkájával. A Lipót közközpontot nyolcezer állomással bővítik és ebből a célból a Balzac utcában is az új kábelek részére úgynevezett postai tömbcsatornát építenek. a balesetek ellen A megelőzés és a gyógyítás A Magyar Tudományos Akadémián A traumatológia szervezése Magyarországon címmel kandidátusi értekezés hangzott el. Az előadó rámutatott a baleseti sebészet növekvő jelentőségére és aktualitására. A kérdés népgazdasági szempontból is igen nagy horderejű, hiszen általában életerős, munkaerejük teljében levő embereket ér baleset. 1961-ben hazánkban a baleseti táppénz, az ápolási költség, a rokkantsági járadék és a termelési értékkiesés hatalmas összegre rúgott. Ebből azonban 20—25 százalék megtakarítható jól működő, illetve jó felszereléssel és jól képzett szakemberekkel rendelkező intézetek munkájával. A sérültek minél tökéletesebb meggyógyulása tehát nemcsak a betegek érdeke, hanem népgazdasági szempontból is jelentős feladat. Az előadó kifejtette, hogy a hazai baleseti sebészeti munkának négy fő területe van: a szervezés, a továbbképzés, a tudományos és a gyógyító-megelőző munka. Az országos traumatológiai hálózat 22 vidéki és 5 fővárosi osztályból áll. A jövő tervei közé tartozik központi mozgásszervi rehabilitációs intézet és kórházi akutrészlegek felállítása, valamint területi baleseti központok szervezése a gyógyítószínvonal emelésére. Feltétlenül szükséges, hogy minden traumatológiai osztály mellett vele együttműködő ambulancia is legyen. Az egyes baleseti ágakat ismertetve, elmondta, hogy a múlt években az üzemi balesetek száma emelkedett, bár nemzetközi viszonylatban közepes helyen állunk. A szerencsétlenségek bekövetkezéséhez hozzájárul, hogy sok üzem felszerelése korszerűtlen, továbbá, hogy egyes gazdasági vezetők elsősorban mennyiségi eredményekre törekedve, elhanyagolták a biztonságos munkakörülmények megteremtését. Az üzemi balesetek megelőzése, illetve elhárítása szempontjából nagy jelentőségű a termelés egyenletes, folyamatos szervezése és a baleseteket előidéző okok elemzése. A mezőgazdasági balesetek száma az utóbbi években csökkent, de így is — különösen figyelembe véve a halálos eseteket — igen súlyosnak mondható. 1961-ben 37 százalékkal haladta meg a legveszélyesebb iparág, a bányászat adatait. A legtöbb mezőgazdasági baleset abból származik, hogy nem ismerik a biztonsági szabályokat, a gépekről, a felszerelésekről pedig a védőberendezés hiányzik. A közlekedési balesetek száma is növekszik, s ma ez a legidőszerűbb kérdések egyike. Mindezek ellenére a nemzetközi statisztikában igen hátul állunk. A megelőzés három részre tagozódik: 1. a közlekedési szabályok megtartásának ellenőrzése; 2. a gépjárművezetők fizikai állapotának vizsgálata; 3. az autók és motorkerékpárok állapota. A gyermekhalandóság egyik legfőbb oka a baleset. Európában a balesetek az egy éven felüli gyermekek közt több áldozatot szednek, mint a tbc, a gyermekbénulás, vagy bármely más betegség. Az elhárítás eszközei: a nevelés, a technikai előrelátás a lakásépítkezéstől a játékszerig, a közutak biztonsága. A háztartási balesetekről hazánkban eddig nem készült kimutatás, de külföldi adatok alapján tudjuk: számuk gyakran nagyobb, mint a közlekedési és üzemi baleseteké együttvéve. A rehabilitáció az intézeti kezelés után az ambulancián folytatódik. Kiegészíti a munkaterápia, és követi a sérült visszahelyezése abba a munkakörbe, amelyben életét teljes értékű emberként tudja folytatni. Nemcsak a tört végtagot, vagy merev ízületet, hanem az egész embert hozzuk rendbe, figyelembe véve egyéniségét, a külvilággal való kapcsolatát, idegrendszerét. Ez a folyamat jelentősen meghosszabbítja a gyógyítás idejét, de megrövidíti a sérültek munkaképtelenségét, és csökkenti a sérülésekből származó tartós károsodást. Technikája: a fizikális gyógymód, a gyógytorna és a munkaterápia. A rehabilitáció egységes elveinek kidolgozásához, a tudományos és továbbképező munka irányításához köz-ésponti intézetre volna szük-ség. Hajdú Endre A budai sóderkikötőben Miből épül Buda ♦ Három ember, több száz teherautó ♦ Rakodás három perc alatt — Kész, tovább! A hét és fél tonnás Csepel teherautó sóderrel megrakottan kigördül az Árpád-híd tövében levő telepről. A marófejes rakodónál helyét egy Skoda foglalja el. — Ma a százhuszadik kocsi — mondja a telep vezetője, s aláírja a szállítólevelet. Erről a Duna-parti telepről látják el az összes budai építkezéseket sóderrel. Mindössze hárman dolgoznak itt. A telepvezető, aki ellenőrzi a szállítást, a gépkezelő, aki fáradhatatlanul tölti a kocsikat, s az olajozó, aki a gépek zavartalan működésére ügyel. Naponta háromezer köbméter sóder érkezik a Duna hátán Vácról. A kirakást hatalmas elevátor végzi. Futószalag szállítja az anyagot a sóderhegy tetejére. A marófejes rakodó három perc alatt tölt meg egy teherkocsit. Naponta több száz autó gördül a rakodó szállítószalagja alá, hogy vigye az anyagot rendeltetési helyére. Várják a sódert az építkezéseknél. Éles kürtszó hasít a levegőbe. Négy újabb uszály érkezik. Megindul az elevátor motorja, rakja ki a szállítmányt. A telepvezető újabb szállítólevelet ír alá, figyeli a munkát. Ezen a napon még 500 köbméter sódert kell továbbítani. A telep három munkásán s a gépkocsivezetőkön áll, hogy a budai építkezések időben , megkapják a beton alapanyagát, a sódert. — Kész, tovább! — halljuk, s a 122. gépkocsi is elhagyja a telepet. (k. a.) Kölcsönzési statisztika A Belkereskedelmi Kölcsönző Vállalat évről-évre nagyobb forgalmat bonyolít le. A múlt évben mosógépből 1701, porszívóból 1536, falfestőhengerből 3573, gyermekkocsiból 3634, gyermekmérlegből 3743 darabot kölcsönzött a vállalat. Ugyancsak jelentős mennyiség „fogyott” magnetofonból, táskarádióból, kerékpárból, írógépből, padlókefélőből, varrógépből.