Esti Hírlap, 1965. január (10. évfolyam, 1-25. szám)

1965-01-03 / 1. szám

hangszóró me­lett B.ú.é.k. 1965 Karinthy Frigyes szerint álhu­mor az, amikor csak nevetséges­sé teszünk valamit. Az igazi hu­mor megtalálja — egy emberben, egy jelenségben, vagy jelensé­gek egész sorában — a nevetsé­gest.­­ Az 1964-et búcsúztató, négyórás szilveszteri rádióműsort általában az igazi humor jelle­mezte. A magánszámok, a jele­netek, Mikes György szellemes — Sinkovits Imre által igen jól tolmácsolt — konferansza nem egyszerűen kacagtattak (ez nem olyan nehéz), hanem meg is ta­lálták azokat a témákat, amelyek segítségével rájöttünk: milyen nevetséges, hogy — nem egyszer — olyanok voltunk, mint ami­lyenek voltunk az immár elmúlt 1964-es évben. Még be sem fejeztük az évet, de már arra gondoltunk, hogy „tényleg, 1964-ben ilyeneket csináltunk?” És fogadkoztunk is volna, ha Tabi László személye­sen elmondott „Pardon egy perc­­re”-je nem forrasztja a torkunk­ra a könnyed fogadkozásokat. Inkább elgondolkoztunk hát, s reméljük, az új évben sok ilyen, önkritikánkat elszenderedni nem hagyó gondolatgazdag műsorban lesz részünk a rádiókabaré, s az igazi, szatirikus színezetű humor egyéb fórumai segítségével. .. Ha el is hagyjuk Róna Tibor „Húsz éven felüli” kabaréját — ezt a tv-kritika jellemzi — fel­sorolni is sok volna mindazokat, akik tetszettek a műsorban. Mégis kiemeljük Komlós Jánost, akinek „A boldogság harmadik oldala” című csevegése épp oly találóan okos volt, mint „ősma­­gyar” környezetben játszódó jele­nete. S hogy miből lesz a sláger, az több mint mulatságosan derült ki Bodrogi Gyula paródia-számá­ból. Paródiák különben nyoma­tékkal szerepeltek, s örömmel ál­lapíthatjuk meg, hogy nemcsak hangutánzási bravúrokat hallhat­tunk, hanem egy modorosságo­kat, kinövéseket bíráló műfaj si­került termékeit. A dalszövegek elmaradtak a jó és jól is tálalt műsor egésze mögött. Csak Vu­­jicsics Tihamér dalának szövegé­ben nem találtunk semmi szok­ványt. Igaz, hogy Vujicsics­­ az ábécét zenés­ít­ette meg. A. My Fair Lady­­ Moszkvában A „musical’-esített Pygma­lion, megannyi nyugati fővá­ros többszörös rosszasikerű produkciója, a My Fair Lady, folytatja diadalútját. A moszkvai Operettszínházban december utolsó napjaiban volt a bemutatója. A darabot, amelynek fülbemászó zene­számait a magyar rádióhall­gatók is ismerik, Odesszában és Leningrádban szintén játsszák, s rövidesen színre kerül Kijevben is. Korunk tudománya A jog és az erkölcs kap­csolatával is foglalkozik nép­szerű formában — a többi között — Szabó Imre Társa­dalom és jog című munkája. A 150 oldalas könyvecske első kötete az Akadémiai Ki­adó Korunk tudománya cí­mű új, ismeretterjesztő soro­zatának. A következő, 1965- re tervezett tanulmányok: Sós József Táplálkozás, egészség, betegség, Erdey- Grúz Tibor A világ anyagi szerkezete, Rényi Alfréd Pár­beszédek a matematikáról, és a Madách-problémát tár­gyaló Sőtér István esszé: Álom a történelemről. A mo­dern szemléletű, a kutatások legújabb eredményeit is fel­dolgozó, bemutató füzetek negyedéves időközökben ke­rülnek a nagyközönséghez. Január 1. •­ vasárnap KOSSUTH. 15.10: Népi zenekar. — 10.00: Hírek. — 16.00: Falusi délután. — 18.00: Hírek. — 18.10: Havel: A gyermek és a varázslat. — 19.10: Zenés posta. — 20.00: Hírek. — 20.10: Zenés visszaemlékezés az ünnepekre. — 22.00: Hírek. — 1210: Zenekari muzsika. — 23.13: Könnyűzene. — 24.00: Hírek. — 0.10: Madrigálok. PETŐFI: 131K: Fúvószene. — 17.20: Ifjú­sági rádiójáték. — 16.05: Opera­­részletek. — 17.00: Hírek. — 17.05: Rádióegyetem. — 17.55: Mit Hal­lunk a jövő héten? — 18.25: Tánczene. — 19.10: Bécsi klasszi­kus est. — 21.00: Hírek. — 21.05: Csípős ügy Rádiójáték. — 21.38: Hangversenynaptár. — 21.53: Ma- Százéves a Színésziskola „Színészetünknek oskola is kell” — írja Egressy Gá­bor 1844-ben a Pesti Divat­lapban­, de követelése csak húsz évvel később válik va­lóra. Száz éve, 1865. január 2-én rendezik meg a Szülészeti Tanoda ünnepélyes meg­nyitóját. A mai Semmelweis utca 16. számú ház második emeletének három apró he­lyiségében tartja avató be­szédét gróf Festettek Leó főigazgató és Gyulai Pál al­igazgató. A tanoda célja: „a Nemzeti Színház számára, mind a drámai, mind az ope­rai szakban, úgy elméletileg, mint gyakorlatilag színésze­ket és színésznőket képezni” — írja az alapszabályzat. Paulay Ede, a korszakal­kotó rendező — aki a tano­dának először titkára, ké­sőbb elméleti és gyakorlati tanára, majd főigazgatója — alapozza meg a hazai szí­nészoktatást. 1871-ben jelenik meg A színészet elmélete című tankönyve. Olyan tanárai vannak eb­ben a korszakban a tanodá­nak, mint Gyulai Pál, Szig­ligeti Ede, Csiky Gergely, Egressy Gábor, rövid ideig Jászai Mari. A tanítványok névsora is fényes: Császár Imre, Ditrói Mór, Beregi Oszkár, Gabányi Árpád, Gál Gyula, Góth Sándor, Hege­dűs Gyula, Janovics Jenő, Márkus Emília, Pethes Imre, Rákosi Szidi, Rózsahegyi Kálmán, Szerémy Zoltán, Vízvári Mariska — és sokan mások, akik azóta színház­­történetünk aranylapjain szerepelnek — kaptak diplo­mát Negyvenévi hányódás, több hurcoltkodás után, 1905-ben költözik az akkor már Országos Magyar Kirá­lyi Színművészeti Akadémia névre keresztelt színitanoda mai helyére, a Rákóczi út 21-es számú házba, ahol az Uránia Színház is a növen­dékek rendelkezésére áll, vizsgaelőadások megtartásá­ra. Az e korszakban diplo­mázott nagy művészek hosz­­szú névsorából csak ízelítőül idézünk néhányat: Bajor Gi­zi, Csortos Gyula, Odry Ár­pád, Rátkai Márton, Törzs Jenő, Varsányi Irén távozik képesített színművészként az Akadémiáról. A Tanácsköztársaság ide­jén bizottság alakult az Aka­démia nagyszabású átszerve­zési, korszerűsítési tervének összeállítására. Lukács György, Balázs Béla, Gábor Andor, Reinitz Béla, Bálint Lajos, Ambrus Zoltán, Kas­sák Lajos, Hevesi Sándor, Heltai Jenő — és még nagyon sok hasonló haladó szellem — fog össze, hogy megreformál­ja a színészképzést. A Szí­nésznevelési Direktórium a tervezett tanári kar névsorát is összeállítja — többek kö­zött Beöthy László, Csortos Gyula, Gaál Gyula, Góth Sándor, Odry Árpád, Pethes Imre, Rátkai Márton, Törzs Jenő, Balázs Béla, Hevesi Sándor szerepel a listán. Az Akadémia két világhá­ború közötti korszakára két nagy tanáregyéniség — Heve­si Sándor és Ódry Árpád — működése mellett az „in­­gyenkávé-akció” a legjellem­zőbb. Ódry Árpád, aki 1930— 1937 között főigazgatója volt az Akadémiának, személyes tekintélyét vetette latba, hogy a gazdasági válság nyomorú­ságától sújtott diákjainak időnként ingyenkosztot kap­jon a Kávésok Ipartestületé­től, s néha cipőadományokat a cipőjük mellett járó szí­­nésznövendékeknek a Wolf­­ner Gyártól. Az akkoriban végzettek rangos névsorából idézzük Apáti Imre, Básti Lajos, Both Béla, Gellért Endre, Gobbi Hilda, Horváth Ferenc, Ladányi Ferenc, Ma­jor Tamás, Mányai Lajos, Pethes Sándor, Sulyok Mária, Várkonyi Zoltán nevét. Az 1947—48-as tanévben nyeri el a főiskolai címet, s azóta működik mai nevén a Színház- és Filmművészeti Főiskola, ahol már nemcsak színészeket, de színházi és filmrendezőket, dramatugo­­kat, operatőröket, legújab­ban pedig tv-rendezőket és operatőröket is képeznek. A ma százéves Színészisko­la centenáriumára jubileumi évkönyvet jelentetett meg a Magvető Kiadó — Csillag Ilonának a kötetben közölt történelmi összefoglalójából idéztük a fentieket is. A szí­nes album érdekes képet ad a főiskola mai életéről, okta­tási rendjéről és legújabb tö­rekvéseiről is. (—n) GYULAI, PAULAY, HEVESI, ÓDRY — IGAZGATÓK A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG REFORMTERVEZETE „INGYENKÁVÉ-AKCIÓ“ A kiállítás egyik részlete (MTI fotó — Keleti Éva ferv.) gyár nóták. —* 22.29: Pityu bácsi. Rádiójáték. — 22.41: Filmzene. — 23.00: Hírek. URH: 14.00—18.00: Budapesten és kör­nyékén azonos a Petőfi Rádió műsorával. — 18.30: Hírek. — 18.40: Kamarazene. — 19.40: Tánc­zene. — 20.48: Előadás. — 21.03: Brahms szimfonikus művei. III. — 22.10: Operettrészletek. — 22.30: Hírek. január 4. — hétfő KOSSUTH: 4.30: Hírek. — 4.35—8.00: Reggeli zene. Közben 5.00, 6.00, 7.06, 8.00: Hírek. — 8.15: Tánczene. — 8.55: Riport. — 9.15: A hét zeneszer­zői. — 10.00: Hírek. — 10.10: Óvo­dások műsora. — 10.30: Verbun­kosok. — 11.00: Iskolarádió. — 11.40: Dalok. — 12.00: Hírek. — 12.10: Mindenki kedvére. — 14.00: Hírek. — 14.10: Népdal csokor. — 14.45: Válaszolunk hallgatóink­nak. — 15.00: Operákból. — 16.00: Hírek. — 16.10: Ifjúsági Rádió. PETŐFI: 5.00: Hírek. — 5.05—8.00: Reggeli zene. Közben 6.00, 7.00, 8.00: Hí­rek. — 14.00: Fúvószene. — 14.25: Kórusok, hangszerszólók. — 15.00: Hírek. — 15.05: Könnyű dallamok. — 15.40: Elbeszélés. — 16.00: Hang­verseny. SZÍNHÁZAK vasárnapi MŰSORA: Operaház: Szöktetés a szer­áj­­ból (Basilales bérlet, 5. előadás, 7). — Erkel Színház: Aida (Szé­kely Mihály bérlet, 3. előadás, 7). — Nemzeti Színház: Gyökerek (7). — Katona József Színház: Tengeri malacok (5. szelvénybér­let, 7). — Madách Színház: IV. Henrik király (7). — Madách Színház Kamaraszínháza: Egy va- A január zenei vendégei Az első: GARDELLI Az új érv­ezet zenei vendé­ge Lamberto Gandelli olasz karmester, aki 1959 óta az Operaiház állandó vendége és hangversenyeink gyakori di­rigense. A kiváló karmester a Magyar Állami Hangver­senyzenekar január 7-i kon­certjét vezényli a Zeneaka­démián. Andrzej MarkowskA len­gyel karmester január 14-én vezényli a Magyar Állami Hangversenyzenekart a Ze­neakadémián. Ez lesz első fellépése Budapesten. Nagy sikerű koncertjei voltak már a Német Szövetségi Köztár­saságban, Olaszországban, Jugoszláviában. 1959 óta a krakkói filharmonikusok ve­zető karmestere és igazgató­ja. Paul Badura Skoda oszt­rák zongoraművész két al­kalommal ad hangversenyt a fővárosban, először a Tátrai vonósnégyes hangversenyén, január 8-án a Zeneakadé­mián, majd január 11-én az Erkel Színházban lép fel. Megismerkedünk Malcolm Frager amerikai zongoramű­vésszel, aki a Magyar Álla­mi Hangversenyzenekar ja­nuár 18-i hangversenyén Beethoven C-moll zongora­versenyét tolmácsolja a Ze­neakad­émián. □ TÖRÖK ZENEKÖLTŐ, Adnan Saygun, a Kulturális Kapcsolatok Intézetének ven­dégeként tartózkodik hazánk­ban. Bartók egykori barátja ellátogatott a Zeneművész Szövetségbe, ahol magneto­fonszalagról bemutatta né­hány szerzeményét. □ AZ OPERAHÁZ TÖBB FIATAL balettművésze új szerepekben mutatkozik be. Menyhárt Jacqueline, Ster­­binszky László, Geszler György, Dózsa Imre a január 5-i Erkel Színházbeli koncer­ten lépnek fel. A Bahcsisze­­ráji szökőkútban Menyhárt Jacqueline, Sipeky Levente, Pethő László, Molnár Ferenc, Szumrák Vera alakítja a főbb szerepeket. Az Aida balettbe­tétjében Erdélyi Aliz, Dvor­­szky Erzsébet, Kaszás Ildikó és Nagy Katalin lép színre. A Sámson és Delilában Sebes­tyén Katalint és Nagy Kata­lint láthatja a közönség, a Furfangos diákokban pedig Dózsa Imre, Sipeky Levente és Csajkovics Magda táncol­ja a vezető szerepeket. □ RENÉ PORTOCARRE­­RO kubai festőművész kiállí­tása 1965. január 5-én nyílik meg a Kulturális Kapcsola­tok Intézetének kiállítóter­mében, a Dorottya utcában. □ METROPOLITAN OPE­RA COMPANY néven új ze­nei társaság alakult az Egye­sült Államokban. Az új tár­saságot a Metropolitan opera és egy, Kennedy elnök által halála előtt néhány héttel adományozott alap támogat­ja. A társaság igazgatója a Metropolitan operától meg­vált világhírű amerikai éne­kesnő, Rise Stevens. □ PICASSO: A szabin nők elrablása című festményét megvásárolta a bostoni Szép­­művészeti Múzeum. Ezt a művét Jacques-Louis David azonos című neoklasszikus művének inspirációjára ké­szítette Picasso, és akárcsak világhírű Guernicájával, ez­zel a képpel is a háború bru­talitásai ellen tiltakozott. □ FURTWÄNGLER EM­LÉKÉRE ünnepi hangver­senyt adott a Bécsi Filharmo­nikusok Zenekara. A tíz éve elhunyt kiváló karmester leg­emlékezetesebb produkcióját, Beethoven IX. szimfóniáját, dr. Karl Böhm vezényelte, a szóló szerepeket Vilma Lipp, Hilde Rössel-Majdan, James King és Otto Wiener énekel­te. □ ROMAN POLÓN S2.K1J, akinek első játékfilmje, a Kés a vízben című lengyel dráma világsikert aratott, második filmjét most for­gatja Londonban. Egy angol filmgyár hívta meg. A film címe: Repulsion (Irtózás). A film főszereplője Catherine Deneuve, aki a díjnyertes Cherbourgi esernyők című francia filmben lett ismertté. □ FEHÉR BETONBÓL és zöld üvegből épül a londoni televízió új adótornya. A 188 méter magas épület súlya 13 ezer tonna lesz. A torony au­tomatikusan bonyolítja le a távolsági telefonbeszélgeté­seket és egyben a televízió relé­ állomásaként szolgál. Szilveszter a televízióban A karácsonyi műsor, bevált jelszavát, mindenki kedvére, a tv szilveszterre is érvénye­sítette; igyekezett különféle ízléseket, igényeket kielégíte­ni. Különösen kedvelt év végi műfaj a PARÓDIA, amelynek jegyében A tv túl­só oldala című összeállítás készült. Bevezető száma, Kellér De­zső mackó-alakítása és jele­nete Böbe baba-Major Idával sikeres indítás volt, élveztük az őszinte Hirdető „harapós” humorát és a tv-híradó intel­lektuális ihletésű öniróniáját. Nem tudjuk hányan látták annak idején az „emlékeze­tes” badacsonyi közvetítést, mert csak azok értékelhették az „öt perc szüret Alacsony­ból” című jelenetet: remél­jük, nemcsak a szakmabélie­ket szórakoztatta. Igen gyen­ge volt azonban a Szereti ön a látványosságot című revü­­film-sorozat karikatúrája. A paródiaműsoron belül, igen nagy szerepet, mintegy háromnegyed órát topott a BURLESZK. Nem a műfaj­váltás, még kevésbé a műfaj ellen van kifogásunk (mi is szeretjük), csupán azt vitatjuk, hogy ezt mű-Chaplinnel, mű-Stan és Fannal próbálták megoldani. A néző óhatatlanul összeha­sonlítja őket az eredeti mo­dellekkel és azok — jóllehet Lerner Gusztáv, Kazal Lász­ló és Szuhay Balázs tehetsé­ge legjavát adta — természe­tesen jobbak. Személyeket parodizálni csak röviden le­het, később már feltűnik, hogy pótanyagot kapunk. Másrészt: a Stain és Pan-fil­­m­ek humorának legjavát so­hasem a szaladgálások, a tö­megcsaták adták, hanem az olyan ötletek, mint a Foryó— Kazal—Szuhay hármas össz­­játéka a képzelt tv-dráma felvételénél — de ebből kevés volt. A „Chaplin Budapesten” egyébkéajt stilárisan, egysé­gesebbnek bizonyult, kitűnő­en összeállított kísérőzenéjé­vel; a tv-stúdiók nyüzsgő éle­tének görbe tükrét — emlé­kezzünk csak Básti Lajos sminkjelenetére — viszont más eszközökkel, feltétlenül nívósabban lehetett volna be­mutatni. A KABARÉ ezúttal is az est fénypontja volt s ez Róna Tibor tehetsé­gén és Marton Frigyes rende­zésén kívül az előadóknak is köszönhető. Kivált Gobbi Hil­dának és a százhúsz éves Ma­joros Tamás bácsinak, azaz Major Tamásnak, akinek a konferansz szerepét is betöl­tő Rátonyi Róberttal folyta­tott csevegése, méltán nyer­hetné el a „szilveszteri mű­sor legjobb száma” kitüntető címet Kazal László és Fónay Márta szövegében is akadt számos „telitalálat”, de itt már kevesebb a vártnál. A zenés magánszámok sem hiá­nyoztak, közülük a Márkus— Psota kettős tetszett a leg­jobban. Kabos László egyéni humorú amerikai beszámoló­ja kellemes volt, nem értjük viszont, hogy Nóti Károly ki­tűnő bohózatai közül miért kellett A nyulat kiválaszta­ni, ami már igen sokszor el­hangzott, mind a rádióban, mind a tv-ben. Végül sárnap New Yorkban (7). — Víg­színház: Amerikai Elektra (fél 7) . — Thália Színház: Az ördög és a jóisten (7). — Fővárosi Operett­­színház: Irma, te édes (7). — Jó­zsef Attila Szính­áz: Imádok férj­hez menni (7). — Vidám Szín­pad: Több nyelven beszélünk (fél 8) . — Kis Színpad: Kiskirálynő (7). — Irodalmi Színpad: Mozgó világ (irodalmi koncert, 6-bérlet, 2. előadás, 7). — Kamara Varieté: Hotel Varieté (6 és fél 9). A Madách Színház igazgatósága közli: 7-én a Tanner John házas­sága és 9-én a Kispolgárok elő­adása helyett a Phenjani Éanek- és Táncegyüttes lép fel a szín­házban. Az erre a két napra ki­adott jegyek érvénytelenek! A je­gyeket kívánságra a váltás he­lyén visszaváltják vagy kicseré­lik! Modern Táncok Iskolájában kezdő tanfolyam január 4-én es­te 7 órakor. Vezető: Gyenes Ru­dolf. VI. Majakovszkij u. 36. Tel.: 138—716. (x) A REVÜ, a népzene és a magyar nóta kedvelői sem panaszkodhat­tak: a Négylevelű lóhere, Tompa Sándor és Fónay Már­ta nótázása és az éjfél utáni Slágerköszöntő róluk is gon­doskodott (az utóbbi ízléses összeállítása, kivitelezése kü­lön említést érdemel). A tv szilveszterének szer­kesztési módszere helyesnek bizonyult. A műsorban ki-ki megtalálhatta azt az egy — esetleg több — részt, amin jószível elszórakozhatott. H. T. Solohov novellái alapján készült magyarul beszélő szovjet film. 14 éven aluliaknak nem ajánljuk. Bemutató: január 7.

Next