Esti Hírlap, 1970. február (15. évfolyam, 27-50. szám)
1970-02-25 / 47. szám
• A Radar, a televízió népszerű ifjúsági érdekvédelmi műsora jubileumhoz érkezett: 25. alkalommal jelentkezett a képernyőn. Az ünnepi alkalom talán a kelleténél egy fokkal jobban biztatta arra a műsor készítőit, hogy önmagukról beszéljenek. Rokonszenves, ahogy néha már Don Quijoteként harcol ez a műsor a közérdekű problémák nyilvánosságáért. Azért, hogy az érdekeltek megjelenjenek a képernyő előtt. Hiába van törvény erre, mint a példák mutatják, a legkülönfélébb kifogásokkal maradnak távol a meghívottak a kényelmetlen beszélgetésektől. —bel— A Korai Brecht-darab előadására vállalkozott a szolnoki Szigligeti Színház. A televízió jóvoltából sokan győződhettek meg arról, hogy Brecht Marlowe átdolgozása érdekes gondolatokat ébreszt egyéniség és hatalom viszonyáról. Igényes előadásban hoztak színre darabot a— még a múlt évben —, a szolnoki színészek. Talán csak az zavarhatta most a nézőket, hogy a feliratoknak szánt Brecht-szövegeket az egyik páholyból olvasták, s ez ,,kivitte” a darabot a színpadról a nézőtérre. .. □ GÁBOR MARIANN festőművész kiállítása február 27-én, pénteken délután fél 6 órakor nyílik a Csók István galériában. Megnyitó beszédet Pogány Ö. Gábor mond, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója. □ A THE TIMES LITERARY SUPPLEMENT február 12-i száma kritikát közöl Déry Tibor ítélet nincs című könyvéről. □ MIRE TANÍT KODÁLY? címmel írt cikket az angol Records and recording című lapba Gerald Lamer, Szabó Helgának Kodály módszeréről szóló könyve alapján. EGY FRESKÓ KÉT ÉLETE Diego Rivera kiűzetése a Rockefeller-Centerből A világ alighanem leghányatottabb sorsú freskója Diego Rivera műve, amely ma a Mexicói Szépművészeti Múzeumban látható, bár eredetileg a New York-i Rockefeller-Center számára készült. Egy szovjet történész nemrég a Rockefeller család levéltárában néhány érdekes adalékra bukkant a különös életű műalkotás születésének és tetszhalálának körülményeiről. LENEN A FELHŐKARCOLÓBAN A Rockefeller Center a harmincas évkben épült, s az ismert amerikai pénz- és iparmágnás dinasztiának az volt a kívánsága, hogy e külön kis felhőkarcolóváros központját, az RCABuildinget modern felfogású — bár némileg templomi hatású — freskók díszítsék. A kor művészkiválóságainak sorában megbízást kapott a mexikói Diego Rivera is. Az említett szovjet történész, Furszenko professzor megtalálta azt a témavázlatot, amelynek alapján Diego Rivera a szerződést Rockefellerekkel megkötötte. A művész elgondolása az volt, hogy az emberi kapcsolatok erkölcsi fejlődését, az emberi értelem szárnyalását ábrázolja, s ezek részeként az önkény bukását, így került kompozíciójába egy lefejezett Cézár-szobor is. Nelson Rockefellernek, New York állam mai kormányzójának, aki akkor a dinasztia nevében Diego Riverával tárgyalt, nem volt kifogása az elgondolás ellen. A művész azonban a kész freskó egyik részletében Lenin portréját is megfestette: a forradalmárt munkások veszik körül; a képtribun és hívei kézfogása egységüket jelképezi. Amikor Rockefeller megbízója meglátta a festményt, kitört a botrány. A felhőkarcoló hallját, amelynek mennyezetét a freskó borította, lezárták. Néhány nap múlva pedig — a sajtó tiltakozása ellenére — leverték a vakolatot, megsemmisítették a művet. FOTÓ ÉS ELLENFOTÓ Diego Rivera azonban sejtette, hogy milyen sors vár a freskóra, ezért megkérte egy barátját, hogy készítsen róla fényképfelvételeket. A barátnak sikerült teljesítenie a kérést. A „kiűzetés” után Diego Rivera a fényképek nyomán rekonstruálta a művet, de most már hazájában, Mexikóban, így került a Rockefeller-Certerben festett Leninportré Mexico Szépművészeti Múzeumába. A történethez hozzátartozik, hogy amikor a Rockefeller-féle mexikói olajérdekeltség képviselője a Szépművészeti Múzeumban járt, szintén lefényképezte a híres Lenin-portrét. A Rockefeller-levéltár tanúsága szerint Nelson Rockefeller úgy találta, hogy az eredeti mű és rekonstruált másolata „egészen rendkívüli hasonlóságot mutat”... ■ ■_____// UGETOVERSENY szerda du. fél 5 órakor A szerelem és halál TIMEO ADAM DALESTJE A ZENEAKADÉMIÁN A Mesterbérlet tulajdonosai lehangoltan vették tudomásul Adam januári hangversenyének elmaradását. Annál kellemesebben hatott, hogy hat hét múlva újra kitűzték a dalestet. Januárban az influenza akadályozta a berlini Staatsoper kamaraénekesének, Bayreuth, Bécs, Párizs fesztiváldalnokának érkezését. Most a közönség egy része nem jelenhetett meg a koncerten ugyanabból az okból. Akik azonban ott voltak, ünneplés dolgában teljes értékű helyettesítői voltak a távolmaradtaknak. Ezt Theo Adam minden szempontból megérdemelte. Goethe, Metastazio, Mörike, Michelangelo költeményei, Beethoven, Wolf, Richard Strauss zenei átköltésében, a Heine-versekre komponált, gyönyörű Schumann-ciklus, A költő szerelme ... A szerzők névsora feleslegessé teszi a műsor kommentálását. Szenvedély és elmúlás, szerelem és halál — az élet és a mindenség dalait szólaltatta meg Adam poétikusan és drámaian, a szavak értelmét mindig a zeneköltők nézőpontjából értve és értetve meg. Wotan és Pizzaro súlyos-nemes hangja most könnyed, hajlékony és lírikus volt, szolid és fegyelmezett. Hangfitogtatás, magamutogatás nélkül, a mestereket és műremekeket, szolgálta azoknak a szerény tolmácsoknak módján, akik a nagy és sorsdöntő párbeszédeket láthatatlanul közvetítik. Az est légkörét mégis az ő személyisége uralta és szította fel. rokonszenves szerénységén átsugárzott a kifejezés művészetének nagy egyénisége. (fodor) Az Operaház balettbemutatói A Jókai Művelődési Otthonban működő Balettbarátok klubja legközelebbi összejövetelét március 1- én, vasárnap tartja, amikor Lőrincz György, az Állami Operaház balettigazgatója tart előadást Az Operaház balettbemutatói címmel. Hirosnaptóis a mozikban A BÁBÚ A lengyel filmgyártás már eddig is nagy sikereket ért el Boleslaw Prus regényének megfilmesítésével. A Fáraó után most A bábából készített filmet Wojciech Has. A romantikus história a gőgös úriasszonyról és a reménytelenül szerelmes egykori kis kereskedősegéd életéről színvonalas feldolgozásban kerül a közönség elé. A női főszereplő a képükön látható Beata Tyszkiewicz. A VALCERKIRÁLY Ha a címhez hozzáteszszük, hogy amerikai—osztrák közös produkcióban készült a film, akkor körülbelül már minden felnőtt néző tudja, hogy nem szólhat másról, mint valamelyik Straussról. Ez alkalommal mind a kettőről, idősebb és ifjabb Johann Straussról szól a mese, amerikai stílusban és soksok Strauss-, illetve Offenbach-zenével. A női főszereplő a nyugati filmvilág egyik új csillaga, Santa Berger. Képünkön: jelenet a filmből. C »«»H ) Február 25, szerda KOSSUTH: 14.01: Ránki György: A csendháborító — részletek. — 14.30: Nőkről — nőknek. — 15.00: Hírek. — 15.10: Kodály: Három magyar tánc. — 15.15: Magyar századok. Végvári vitézek. — 16.00: A világgazdaság hírei. — 16.05: Lavotta verbunkosaiból. — 16.18: Lenin a Szmolnijba megy... — 17.00: Hírek. — 17.05: Külpolitikai figyelő. — 17.20: Mi újság az Operában? — 17.59: 12 hónap története. — 18.23: André Cluytens vezényel. — 19.00: Esti Krónika. — 19.25: A Musza Dagh negyven napja. Folytatásos rádiójáték. III. rész. — 20.20: Népdalcsokor. — 20.57: Hírek. — 21.00: Visszhang. Félóra moziról, színházról, olvasásról, tanulásról. — 21.30: Magyar századok zenéje. — III. rész. — Közben: 22.00: Hírek. Időjárás. Sport. — 22.45: Lehár Ferenc operettjeiből. — 24.00: Hírek. — 0.10: Éji zene. PETŐFI. 14.00: Kaleidoszkóp — kettőtől ötig ... — Közben: 14.30, 15.30, 16.30: Hírek. — 17.00: ötórai tea. — Közben: 17.30: Hírek. — 13.00: Hírek. — 18.10: Kis magyar néprajz. — 18.15: Albert—Farkas: Fantázia és csárdás. — 18.22: Aranyvasárnap, avagy szempontok a házassághoz. Kamondy László rádiónovellája. — 18.47: Esti mese. — 18.55: Beethovenzongoraverseny. Válogató — III. rész. — Közben: kb. 20.00: Esti Krónika. II. — Kb. 21.30: Új könyvek. — Kb. 21.33: Népdalok. — 21.50: Nemcsak a tankönyvből. — 22.05: Az európai szimfonikus könnyűzene. Részletek a Müncheni Rádió 1969. évi nemzetközi fesztiváljából. — 22.45: Gluck: Orfeusz — Fúriák és boldog lelkek tánca. — 23.00: Hírek. — 23.15: Márciusi ajánlatunk a komolyzene barátainak. — 24.00: Hírek. URH: 18.00: Hírek. — 18.10: Tánczene. — 18.55: Orosz nyelvtanfolyam. — 19.10: A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat Párizsban nagydíjjal kitüntetett Liszt-lemezei. II. rész. — 20.50: Hírek. — 20.53: Három narancs szerelmese. Részletek Proskofjek. operájából. — 21.18: Déryné naplója. — 21.36: Sarah Vaughn énekel. —■ 21.54: Msztyiszlav Rosztropovics gordonkaestje Salzburgból. — 23.00: Hírek. Február 26, csütörtök KOSSUTH: 4.30: Hírek. — 4.33—7.59: Reggeli zenés műsor. — Közben: 5.00: Hírek. — 5.30: Reggeli Krónika. — 5.44: Falurádió. — 6.00: Hírek. Időjárás. Reklám. — Kb. 6.30: Hírek. Időjárás. Reklám. — 7.00: Reggeli Krónika. II. — Utána: Körzeti időjárásjelentés. — Kb. 7.30: Új könyvek. — 8.00: Hírek. Időjárás. Színházak és mozik műsora. — 8.20: Tudományos híradó. Gombatermesztés cellulózén. — 8.45: Verbunkosok, népdalok. — 9.24: Verdi: Falstaff. Háromfelvonásos opera. — Közben: 10.00: Hírek. Időjárás. — 11.39: Századunk kamarazenéjéből. — 12.00: Déli Krónika. — 12.20: Ki nyer ma? — 12.30: Melódiákoktól. — 13.32: Csak közvetítés? Riport a FIK Vállalat munkájáról. — 13.52: Szimfonikus zene. PETŐFI: 6.20: Torna. — 6.30—8.05: Azonos a Kossuth rádió műsorával. — 8.05: Farkas Ferenc: Asztali muzsika. — 8.15: Könynyűzenei híradó. — 8.45: Külpolitikai figyelő. — 9.00: Kíváncsiak Klubja. — 9.50: Barátom . . . Bán János útinaplójából. II. — 10.00: A zene hullámhosszán. — Közben: 12.45: Miskolci stúdiónk jelentkezik. — 13.00: Hírek. — 13.45: Időjárás- és vízállásjelentés. A KÖZLEMÉNNYELŐ Értesítjük Kedves Vásárlóinkat, hogy a legújabb tavaszi, női ruhamodellek megérkeztek, melyekből ízlésének megfelelően választhat. Centrum Lottó Áruház, Bp. VII., Rákóczi út 36. Nyitva: 9-től 9-ig, szombaton is. (x) Bundában még vonzóbb! Nemes szőrme-, irha-, angol, olasz, francia műszőrmebundák és műirha kabátok divatszínekben és fazonokban most érkeztek a Csillag Áruházba. A szőrme örök értékű, mindig divatos. Csillag Áruház, Rákóczi út 20. (x) Vendégeink kívánságára a Kis Royal Éttermet (XII., Márvány u. 19.) déli 12 órától tartjuk nyitva. Közkedvelt magyar és nemzetközi ételkülönlegességeinket délben mérsékelt áron szolgáljuk fel. Asztalrendelés: 159—051. (x) Modern Táncok Iskolájában kezdő beattanfolyam március 2-án V20-kor. Majakovszkij u. 58. Vezető: Gyenes Rudolf. Tel.: 138—716, 423—615. (x) Volt már Olaszországban? Elevenítse fel élményeit! Nem volt még? Ismerje meg hangulatát, ételeit, italait a Solemio Pizzeria Drink Bárban. I., Hegyalja út 2/a. (3-as busznál) Erzsébet-híd és a Citadella között. Délután 5-től 1-ig melegkonyha. Espresso. Drink bár. Nyitva reggel 6-tól. Zene: José és Dianesio Arzamendia. Asztalfoglalás: 457—228. (x) DIÁKPARLAMENT KIS HIBÁVAL Sokoldalúan és széles körű előzetes vizsgálódás alapján folyt a vita a minap az ifjúság problémáiról. A valamennyi összetevőre kiterjedő elemzés közvetlen hatását nyilván hamarosan tapasztalják majd mindenütt, ahol az ifjúsággal kapcsolatos problémák egyáltalában szóbajöhetnek. Most csak egyetlen kis részterületről szeretnénk beszélni, annak reményében, hogy a szükséges változások itt is hamar éreztetik majd hatásukat. Diákparlamentet tartottak egy budai középiskolában. Az elsőt a kerületben. A hosszúra nyúlt tanácskozás után együtt ültünk az igazgatói szobában és a pedagógusok arról beszéltek: érdekes volt. Számukra is érdekes volt. Pedig nem volt szó „nagy” dolgokról. A házirendről vitatkoztak, legalábbis egyes pontjairól, a faliújságról, a KISZ-életről. (Jogos elégedetlenséggel beszéltek arról, hogy a KISZ vezető testületeiben, már a kerületben is, létszámukhoz és az ifjúsági mozgalomhoz betöltött szerepükhöz mérten rendkívül kis számban képviseltethetik magukat a diákok.) A tantárgyi koncepcióról is vitatkoztak. Még arról is szó esett, milyennek képzelik a jó tanárt. Egyszóval, a szokásos diákügyek kerültek terítékre. Ám, mindaz, ami megszokott lehet a felnőttek számára, az nagyon komoly dolog a diákoknak. Szavaik komolysága — helyenként meglepő megfontoltsága —, őszinte indulataik a bizonyíték, hogy érdemes odafigyelni rájuk. Akkor is, ha nem kell mindenben elfogadni érvelésüket vagy javaslataikat. Bár adott esetben ez sem árt. Már csak azért is érdemes odafigyelni, mert a közéleti szereplés, annak tapasztalatai, hatása legalább olyan fontos nevelési tényező, mint hat osztályfőnöki óra, ahol a közéletiség a téma. Egy-egy sikeres szereplés — vagy sikertelenség — azután személy szerint is igen nagy hatással van, vagy lehet a felszólaló diákok további iskolai pályafutására. S ez még akkor sem baj, ha a „ne neveljünk értekezlet-embereket”-féle kifogásokhoz vezet. Mindanynyian tudjuk: vannak ilyen „értekezlet típusú” emberek, akik az ilyen megbeszélésen való tündökléssel igyekeznek pótolni a tetteikből hiányzó lendületet és bölcsességet. Ám éppen, hogy elmaradjanak ezek az emberek értekezleteinkről — amelyek jó esetben a demokratizmus fontos fórumai —, van szükség arra, hogy már az iskola is hozzászoktasson a helyes közéleti szerepléshez. Ez a diákparlament tehát a pedagógusok véleménye szerint is jó volt. Csak egy kis szépséghibája akadt. A meghívott különböző szintű és rangú intézmények közül éppen a legfelül álló, a Művelődésügyi Minisztérium küldte csak el — méghozzá igen magas beosztású — képviselőjét. Rajta kívül mindössze a szülői munkaközösség vezetője tisztelte meg a diákokat részvételével. Pedig a diákparlamentet nem utolsósorban azért találták ki, hogy hivatalos, szabályos fórum legyen, ahol a gyerekek elmondhatják véleményüket az őket érintő kérdésekről, a társadalom arra illetékes képviselőinek. Úgy tűnik, amikor a fiatalok erkölcseiről, magatartásáról, hovatartozásáról, a közöttük jelentkező „tendenciákról” esik szó, mindenkinek van véleménye. Mikor aztán meg kellene hallgatni, mit mondanak az érdekeltek, hirtelen igen kevesen érzik magukat illetékesnek. Most, hogy a legmagasabb közéleti fórumon is megvizsgálták az ifjúságot érintő kérdéseket, fontos határozatokat hoztak, remélhetőleg inspirációt kap minden, az ifjúsági kérdésekkel foglalkozó társadalmi és állami intézmény, hogy jobban odafigyeljenek a fiatalok szavára. Szeretnénk remélni, hogy például a kerületi diákparlamentben már nagyobb arányban képviselteti magát a felnőtt társadalom. —bel—