Esti Hírlap, 1970. július (15. évfolyam, 152-178. szám)

1970-07-15 / 164. szám

Weiner­emlékverseny A Liszt Ferenc Zenemű­vészeti Főiskola Weiner­­emlékversenyt hirdet. A versenyt Weiner Leó halá­lának tizedik évfordulóján, október 25. és december 1. között tartják. Vonósné­gyesek, illetve hegedű- és zongoraszonáta-párok ne­vezhetnek. A verseny két­fordulós, mindkét forduló nyilvános. Ö­vön alul Reggeli laptársunk kritikusa a Bartók Szín­pad szabadtéri operett­előadását értékelve, a címszereplőnőt szó sze­rint így dicséri: „embe­ri tudott lenni, kellően érvényesítve megjelené­se egzotikumát, sötét tó­nusú, „öv alatti” hang­jának vonzó erejét Va­jon mire gondol, mit szimbolizál e töprengte­­tő kitétel abszolút hallá­sú írója? Mágusok Egy Richard Ross nevű holland bűvész nyerte meg az 1970. évi mágus-világ­bajnokságot. A világbaj­nokságot a mágus egyesü­letek nemzetközi szövetsé­gének évi kongresszusával párhuzamosan rendezték meg 125 bűvész, illuzionis­ta és bűvészkomikus rész­vételével. Hármas operettjubileum­ ­okat játszó színészek A nemrég befejeződött színházi évad sikereiről ta­núskodnak a most összege­zett adatok. Gyakran ját­szottak az idén táblás há­zak előtt a fővárosi színhá­zak. A Nemzetiben a Mó­zes, a VII. Hadrian, A bűn­beesés után és a Fejezetek Leninről előadásain mind­végig kint függött a tábla. Minden jegy elkelt. A Ka­tona József Színházban a Varsói melódia, az Iván, a rettentő és a Stuart Mária állt az érdeklődés közép­pontjában. A Vígszínház idei legna­gyobb közönségsikerét az Angliai Erzsébet és a Vö­rös postakocsi aratta. A Pestiben még ebben az évadban is csak az előre­látók jutottak el az Egy őrült naplójához, de állan­dó telt házat vonzott A hős és a csokoládékatona, va­lamint az Adáshiba című Szakonyi-darab is. A Madách Színház idei slágere a III. Richard volt, a Kamarában pedig a Vo­nó Ignác — és változatla­nul: A bolond lány, amely 600. előadásához közeledik. A Thália látogatási csú­csai: a Kalevala, A magyar kérdés és a Stúdióban ját­szott Ki lesz a bálanya? cí­mű Csurka-mű. A József Attilában Illyés Gyula Malom a Séden cí­mű drámája volt az évad egyik legsikeresebb bemut­­tatója , de 90 százalék fö­lött mozgott valamennyi előadásuk látogatottsági aránya. A Fővárosi Operettben kora ősszel hármas jubileu­mot ünnepelnek: változat­lanul utolérhetetlen a Csárdáskirálynő, az új évad elején éri meg ezredik elő­adását. A My Fair Lady is ünnepel a szezon kezdetén, 500. előadásával. A harma­dik jubileum pedig a West Side Story sikeréhez fűző­dik: már szeptemberben megéri 100. előadását. Érdekesen alakult a szí­nészek foglalkoztatottsága.. A fellépések számát tekint­ve a budapesti győztes, Pá­los Zsuzsa, a József Attila Színház művésze, aki az idén 277 színházi előadáson szerepelt. Utána követke­zik Mécs Károly és Inke László 275, illetve 274 fel­lépéssel. Káló Flóriánt 26­5- szor, Kozák Andrást 257- szer, Bodrogi Gyulát és Hadics Lászlót 248-szor lát­hatták a színházlátogatók. Kétszáznál több fellépéssel szerepel a listán Bulla El­­ma, Tahi Tóth László, Avar István, Márkus László és Szilvássy Annamária. ÚJDON­SÁGOK LISTÁJA B­oszorkánypere pontos szöveggel MATEMATIKA- ÉS METEOROLÓGIA-TÖRTÉNET Az Akadémiai Kiadó harmadik negyedévi ter­vében több érdekes könyv kapott helyet közeli és tá­volabbi múltunkról. A ma­gyarországi Tanácsköztár­saság 50. évfordulója című kötet a múlt évben meg­rendezett nemzetközi tu­­domány­os ülésszak elő­adásait összegzi, Gábor Sándorné és Mucsi Ferenc szerkesztésében. R. A. Averbuck szovjet törté­nészprofesszor válogatott írásait Andics Erzsébet rendezte sajtó alá. A ma­gyar nép szabadságküz­delme 1848—1819-ben cím­mel. Heckenast Gusztáv Fe­jedelmi (királyi) szolgáló népek a korai Árpád-kor­ban című könyve nem­csak az Árpádok X. száza­di államszervezését vilá­gítja meg, hanem érde­kes adatokat tartalmaz arról is, hogyan nyomult előtérbe a magyarság gaz­dasági életében a földmű­velés a kalandozások korá­ban. Szénássy Barna A ma­gyarországi matematika története című könyvében a kezdetektől a két Bolyai tevékenységén át a mo­dern magyar matematika kialakulásáig kíséri nyo­mon a tudományág hazai fejlődését. Schram Ferenc A magyarországi boszor­kányperek című kétköte­tes munkája 451 ilyen pert közöl betűhíven, teljes terjedelemben. Ezzel a néprajzon kívül a műve­lődéstörténet, a nyelvészet, a jogtörténet, sőt, az ideg­­gyógyászat számára is fon­tos forrásmunkát ad. Réthly Antal a XVIII. szá­zad hazai időjárási ese­ményeiről és elemi csa­pásairól szóló adatokat gyűjti össze könyvében, és érdekes áttekintést nyújt — értékes napló­­részletek alapján — a ma­gyar meteorológia évszá­zados fejlődéséről. Az Elveszett Paradicsom A Körszínház premierje Kazimir Károly hívei is­mét elégedettek; a rend­­­ző színtelen vagy túlszíne­zett előadások után, újra győztesként áll a porondon. A Körszínház idei premi­erje az évad egyik kelle­mes meglepetése. Olyan produkció, amely a színház látványosságát a gondolat erejével köti össze. Nem­csak felújítja, hanem meg is újítja a klasszikus érté­ket. Az Isteni színjáték és a Kalevala után az eposz­­dramatizálás izgalmasabb változatát teremti meg. Az Elveszett Paradicsom ha­talmas barokk költemény. Bonyolultsága miatt sok­féleképpen értelmezhető. Kazimir elolvasta a három­száz éves vitaanyagot, az­után félretolta a régi érve­ket, és személyes állásfog­lalásként vitte színre Mil­ton látomásait. Koncepció­ja nem fedi a szöveget (Já­­nosy István gondos-szép fordítását), ám ez csak itt­­ott döccenti meg az elő­adást. Mit mutat Kazimir? A jó és a rossz hagyományos viadala helyett (amelyben legfeljebb az vitatható, me­lyik oldal a jó és melyik a rossz) az ember sorsával szembeni­ közöny változa­tainak küzdelmét. Olyan ellenfeleket, akik egyaránt csak eszköznek tekintik az embert, akik csak önmaguk igazolását és győzelmét ke­resik. A nagyvállalati me­nedzserként eljátszott isten Balázs Samu nagyvonalú alakításában a rideg bü­rokrata. Ultramodern bú­torok, gumibotos, angyalok között védelmezi az aláve­tettség rendjét, amelyben az urat csak dicsérni sza­bad. Olyan világot teremt, amelyben csak létezni le­het, önálló akarattal, em­ber módra élni, felszaba­dulni — nem. Ezt az érte­lem nélküli alávetettséget kívánná örökéletűvé tenni szolgaserege. Fanatikusok és karrieristák üldözik az első emberpárt. Mihály, Gábriel és a többiek a tech­nokrata nagyúr áramvona­las testőrei. Hát az ördö­gök? A Sátán Ádám és Éva elpusztításával szeretne bosszút állni Istenen és un­dok angyalain. Időnként mégis rokonszenvesek,mert olyan hatalom ellen lázad­nak, amely lélektelen for­malizmusával és álcázott kegyetlenségével felhábo­rít. Kazimir a felszabadult szenvedély ördögfiókáival népesíti be a városligeti színpadot. Hippiparádét r­endez, és — ahol a szöveg engedi — Bitskey Tibor segítségével elragadó, okos lázadót formál a Sátánból. Kedveli az élet szerelmese­it, a zene áramában önfe­ledt, izmos fickókat, a jó táncosokat. A komisz fel­­sőbbség elleni zendülőket, akik egyszer talán majd az ősszülők gyermekeivel is törődni tudnak. De most még csak azért csábítják el Évát a tudás mámorával, hogy erejüket fitogtassák, az Isten és a formaruhás angyalkülönítményesek bosszantására. Ádám és Éva csetlő-botló árva. (Ezért is indokolatlan Ma­dách Ádámját kínzó láto­mások idézése, a kitűnő előadás egyetlen rendezői melléfogása.) Kazimir a ta­nácstalanul vergődő, önma­gát kereső embert állította középpontba. Menny­­ és Pokol küzdelmében úgy foglal állást, hogy az em­bert választja, mindent Ádámtól és Évától vár, ne­kik kívánna megadni min­den segítséget. Kozák And­rás a rendezői felfogást elragadó sutasággal va­lósítja meg. Venczel Vera kismértékben tudja meg­oldani feladatát. Az előadás koncepciója csak gondolati váz, amely önmagában alapja lehetett csupán. Az Elveszett Para­dicsom színrevitelének. A siker záloga, hogy Kazimir ezúttal a gondolattal egyen­értékű látványosságot, já­tékot, izgalmas színházat produkál. Díszletben, jel­mezben, kísérőzenében, ko­reográfiában és dramatur­giában egységes, minden részletében kidolgozott elő­adással várja a Körszínház vendégeit. A jól válogatott színésegyüttes, Szenczi Miklós­ professzor irodalmi tanácsadó, Rajkai György díszlettervező, Láng Ru­dolf jelmeztervező, a zenét összeállító és részben szer­ző Blum Tamás, Bark­óczy Sándor koreográfus, Kővá­­ry Katalin és Gosztonyi János összehangolt, céltu­datos, jó munkát végzett. dr. Hi holnaptól a mozikban FUTÓHOMOK A lengyel filmrendezők kedvelik a tengerpartot. Nem csoda: fehér homok­­danáival, fodrozó víztükré­vel egyszerre kietlen és ro­mantikus ez a táj. Annak idején, a lengyel új hullám indulása táján, egy ilyen, kétszereplős, tengerparti film indította el a világ­hír útjára azokat a művé­szeket, akiket ma már mindannyian ismerünk. Wladislaw Slesicki ugyan­ehhez a környezethez for­dult vissza, s a szereplők számát is csak eggyel nö­velte, a férfi és a nő mel­lé ez alkalommal egy tíz­­tizenkét éves forma kisfiú csatlakozik. A férfi az ap­ja, a lány viszont idegen, akit mi a gyerek szemével látunk. Az apa és a lány közötti kapcsolat furcsán befejezetlen, mikor megje­lenik a lány szerelme. A kitűnő színészek (a lányt Malgorzata, Braunek, a fér­fit Marek Walczewski játssza, igen jól, és a ren­dező ügyes hangulatterem­tő készsége ellenére sem tud igazán hatásos és meg­győző lenni ez a film. (Ké­pünkön: Malgorzata Brau­nek.) KOMPOZÍCIÓ KOCKÁKBÓL Zománcozott kirakó? INTARZIA, ÉGETETT, SZÍNEZETT FA A Pécsi Ipari Vásáron gépek, iparcikkek, ipari pa­vilonok mellett, a főbejá­rat mögötti kis parkban ki­állított farost intarziás fal­burkolatok, színes zománc­kompozíciók és fából ké­szült szobrok, plasztikák hívták fel magukra a láto­gatók figyelmét. A kis te­rületű szabadtéri kiállítás új anyagok és technoló­giák építészeti-művészi felhasználásának lehető­ségeit mutatta be. A Bonyhádi Zománcmű­vek és a Mohácsi Farost­­lemezgyár segítségével a Pécsi Képzőművészeti Stúdió fiatal művészei ké­szítették a falakat beborító, monumentális hatású alko­tásokat, a farost intarziás és zománcburkolatú kom­pozíciókat. Mesterük, Lan­tos Ferenc, egymásra állí­tott kockái keltették a leg­teljesebb művészi hatást. Az ő munkái díszítik a be­járati kaput is, amely Bachmann Zoltán világos szerkesztésű, szép alkotá­sa. Kismányoki Károly szí­nes zománcnégyzetekből kirakós játék módjára szer­kesztett falai melegséget, érzelmeket árasztanak. A fa újszerű belsőépíté­szeti felhasználásának le­hetőségeire utalnak Koczogh András alkotásai. Különösen frontális beállí­tású, faragott művei alkal­masak erre, például mére­teiben nem, de hatásában monumentális Dózsája. Az égetett, különleges techni­kával színezett fa előnye, hogy nem műtermék, ha­nem ősi, természetes anyag, nem hordja magán a gépi előállítás nyomait, meg­munkált felületei a fával küzdő ember harcát tükrö­zik. v. s. A KARDFORGATÓNŐ Japán mese európaiak­nak. Természetesen, talál­ható benne gaz, gátlástalan, kegyetlen szamuráj, meg jó szamuráj, szívtelen anya, aki a viharban elhagyja gyermekét, megtért rabló, aki felneveli a villámfény­től megvakult kislányt, a sötétbajnok, aki a vak lányt úgy megtanítja vívni, hogy pillanatokon belül tucatnyi ellenfél bőven vérző sebek­kel, holtan hullik a földre. Ezeknek a „hullásoknak” szabályos koreográfiája van, s ez imitt-amott azért már komikussá is teszi az eredetileg véresnek szánt mesét. Meg egynémely ja­pán ripacs szörnyűséges, vászonhasogató játéka is, akik úgy fejezik ki érzel­meiket, hogy talán Japán­ban is sokan megmosolyog­ják. A kardforgató vak lány egyébként nagyon szép, Yoko Matsuyama szí­nésznőnek sem rossz, s aki kedveli az egzotikus, véres, melodramatikus meséket, bizonyosan elviselhetőnek találja ezt a japán filmet is. (Képünkön: Yoko Ma­tsuyama.) Bernáth László C TELEVÍZIÓ ) SZERDÁN: 17.3«: Hírek. — 18.05: Hogyan ették a kását? Csehszlovák bábfilm. — 18.2«: Expedíció. — 18.55: Esti mese. — 19.05: Tv- Mintabolt. — 20.00: Tv-híradó. — 20.20: A fekete bikinis lány. Magyarul»beszélő angol bűn­ügyi filmsorozat. I. rész. — 21.10: Tv-Bérlet. A Magyar Te­levízió­­ hangversenysorozata (II.) — Kb. 22.10, Tv-híradó, 2. kiadás. C KÖZLEMÉNYEK ) Értesítés: Tisztelettel értesít­jük megrendelőinket, hogy az újjáépített fényképész műter­münket július 15-én­ megnyitot­tuk. Minden kedves megrende­lőnket várják a Budapest VI. ker., November 7. tér 1. mű­terem dolgozói. ( SZÍNHÁZ ) Kiscelli Múzeum: Liszt Fe­renc Kamarazenekar hangver­senye (vez.: Sándor Frigyes; közr.:­­Tarjáni Ferenc. Rossz idő esetén 16-án. I. sorozat, 3. előadás, este 8) — Városmajo­ri Színpad: Charley nénje (8).

Next