Esti Hírlap, 1970. december (15. évfolyam, 281-305. szám)

1970-12-01 / 281. szám

A gyilkos és a szerző ugyanazon, a banánhéjon csúszott el a tegnap esti bűnügyi rádiójátékban. A buzgó portásgyakorno­kot a sárga pulóveres, hosszú ha­jú fiú buktatta le, de en­nek a hallgató számára ti­tokzatos figurának a beik­tatása leplezte le a legké­zenfekvőbben a krimi hi­báit is. Azt a módszert, amellyel Radványi Dezső a történetet a kelleténél több titokkal terhelte meg. A nyomozónő miért találkozik a sárgapulóveressel, és mit beszélnek, nem tudjuk, hasonlóképpen titkoló­zik a szerző a nyomo­zás egyéb szálait ille­tően is. Nem a logikai já­ték szabályai vezetik az ismeretlen tények felfejté­sében, inkább csak ép­pen annyi információt kö­zöl, amennyit kedve tart­ja. Hogy hogyan és mi­ként kap kézhez a nyomo­zógárda egy-egy újabb szálat, arról elfelejti a szerző felvilágosítani hall­gatóit, akiket így éppen a krimi lényegéből, az együt­tes kutatás, az együtt ját­szás élvezetéből hagy ki. Maradt tehát annyi, ho­gy csodálhattuk a nyomozók ügyességét A gavallér ven­dégben. (be) Díjnyertes regények Négy író , négy mű Könyvükről beszélnek a szerzők Nemrég adták át a Szak­­szervezetek Országos Ta­nácsa felszabadulási irodal­mi pályázatának díjait. A prózai műfajban első díjat kapott Thiery Árpád Orosz­lánok kora című regénye. Fekete Gyula Páncélban, fakarddal, Gáli István Fér­fiak és Gerő János Régi szép idők című könyvét második díjjal jutalmazták. * Thiery Árpád — Hol és mikor játszó­dik a regény? — kérdeztük az elsődíjas mű szerzőjé­től. — Fél évszázaddal ez­előtt a Dél-Dunántúlon. Hő­sei forradalmi körülmények közé kerülnek, de nem a harci cselekmények a meg­határozók. Az új helyzet ébreszti fel a velük szüle­tett, de eddig ki nem ér­lelt érzéseket. Véleményem szerint az igazságszerető emberek többségében az alapérzések közé tartozik, a forradalom iránti vonza­lom. Azután vagy kitelje­sednek bennük, vagy nem. Személyes sorsuk alakulá­sától és a történelmi körül­ményektől függ ez. Hőseim például őszinte változáso­kon mennek át, izgalma­sabb emberek lesz­tek. Kü­lönösen vonatkozik az a főhősre, Wolfra. A regény­ben nem is a történet idő­pontja a lényeges, hanem azok a felhangok, amelyek szerintem a mához i­s szól­nak. Fekete Gyula írásának cselekménye, 1945 áprilisának első öt napján játszódik, de felidé­zi az egész 1945-ös évet. — Főhősöm egy gyermek, s a regény az ő monológja. S bár gyermekről beszélek, felnőtteknek szóló regényt írtam. Ez a gyerek 1945 ele­jén szülőfalujából — Mis­kolcon, majd Budapesten át — leventeként kikerült a határon túlra. Április első napjaiban gyalogol haza­felé, s útközben felidézett emlékeiből áll össze tu­lajdonképpen a könyv cse­lekménye. A regénybe bele­szőttem a harcok, a front, az akkori politikai élet ka­vargásait, mindazokat az eseményeket, amelyekkel hősömnek, hányódásai so­rán, alkalma volt megis­merkedni. —­ mondja az író. — A csa­lád három együtt, egymás mellett élő nemzedékének a története. Három időköz­ben: a felszabaduláskor, a fordulat és a személyi kul­tusz éveiben, valamint az 1955—60-as években muta­tom be, hogyan forr össze illetve válik szét — az ese­mények, a körülmények ha­tására — a három nemze­dék sorsa. A regény cselek­ménye tehát: a Magos csa­lád élete a felszabadulástól 1960-ig. — Visszatér-e a regény­ben azokhoz az események­hez, amelyeket a novellái­ban már megírt? — Egyes novellákat ter­mészetesen beledolgoztam, mivel a regény élménykö­rét néhány korábbi novellá­ban már megírtam. Maga a regény — bízom benne, hogy olvasóim is így látják majd — mégsem ismétlés, hanem új, önálló mű. Amatőrök találkozója EGY ELHANYAGOLT MOZGALOM Székesfehérvárott találkoztak ebben az esztendőben az ország am­atőrfilmesei, hogy háromnapos versenyen eldöntsék, kinek a filmjét ítéli legjobbnak a zsűri. Min­den ítélet relatív­, különösen, ha a műalkotás igényével készült produkciókat próbálnak összevetni. Ebben az évben Kiss István balástyai amatőrfilmes kapta a nagy­díjat, a döntőben szerepelt három filmjéért, elsősorban a Misáék című produkciójáért, amely egy Lenin-portrét készítő fiatalember és környezetének érdekes r­ajza. Arany-díjat kapott Gulyás Gyula Út című filmje, amely egy nagyon erőteljes karakterű festőművész képeinek feldolgozásával próbált filozófiai gondolatokat közölni. A másik Arany-díjat Kovák András Oly távol című pro­dukciója nyerte, amely tiszta, hiteles életképet rajzol egy szanatóriumi ápolt helyzetéről, fájdalmas bezártságáról. Lehetne még sorolni a neveket és a filmcímeket; az amatőrök seregszemlé­jének átlagszínvonala jobb volt, mint eddig bármi­kor. Kiemelkedően „nagy” mű, vagy valami rendkívül eredeti formai kísérlet nyomaival ugyan nem ta­lálkoztunk, ám a filmek többségét jó technikai színvonal, gondolati kö­vetkezetesség, az amatőr­filmezés lehetőségeinek felismerése jellemezte. Ami kevesebb örömre ad okot, új nevekkel az ama­tőrmozgalomban alig ta­lálkozni. S ez az, ami több szót érdemel. A nemrég lezajlott or­szágos népművelési kon­ferencián, s most, a párt­­kongresszuson elhangzott, a kultúrával, a művelődés­sel foglalkozó felszólalá­sokban egyaránt nagy hangsúlyt kapott az a gondolat, hogy a televízió, általában a tömegkommu­nikáció forradalma nem tette idejétmúlttá a nép­művelés hagyományos for­máit. Mindig lesznek em­berek, akik szeret­tek szín­játszani, fotózni, szavalni, festegetni, táncolni, éne­kelni, akár egyedül, akár kórusban, s akik­ ezért haj­lamosak időben és anya­giakban áldozatokat hoz­ni, tanulni. A közművelő­déssel foglalkozóknak te­hát nem elsorvasztani, ha­nem támogatni kell a leg­különfélébb szakköröket, szakcsoportokat. Sajnálni való viszont, hogy ezek között a szak­csoportok között a legrit­kábban emlegetik az ama­tőrfilmes mozgalmat. Pe­dig, ha van olyan népmű­velési forma, amely vi­szonylag a legkomplexebb nevelési lehetőségeket ígé­ri, akkor az éppen az ama­tőrfilmezés. Világnézeti megalapozottság, a társa­dalmi kérdésekben való jártasság nélkül alig kép­zelhető el valamirevaló amatőrfilm akár a doku­mentum-, akár a játék­film kategóriában. Sok irányú műszaki — fizikai, optikai, kémiai — ismere­tet követel a filmezés technikája. Irodalmi, kép­zőművészeti, film- és ál­talános esztétikai művelt­séget a fényképezés, a vágás, egyáltalán: a film elkészítése. Mindezek el­lenére a művelődési ott­honok, az üzemek, a tár­sadalmi intézmények a legritkábban vállalják az amatőrfilm-klubok támo­gatását, s a törekvéssel, hogy maguk hozzanak lét­re ilyet, szinte egyáltalán nem találkozunk. A for­dítottjával inkább: sok helyen megszüntették a támogatást, nem egy eset­ben a már beszerzett, nem kevés és igen drága fel­szerelés kihasználatlanul porosodik. A filmművészet és a te­levíziózás virágkorában fel kellene fedezni a népmű­velésnek az amatőrfilm mozgalmát. Bernáth László (A díjnyertes filmeket vasár­nap délelőtt az Egyetemi Szín­padon bemutatják.) Gáli István Olvasói előtt nem isme­retlenek új regényének sze­replői. Két kötetnyi novel­lában foglalkozott már a Magos-családdal. — A Magos család éle­téről szól ez a regényem is Gerő János Regénye 1950-ben játszó­dik. — Egy kommunista párti és egy parasztpárti megyei titkár barátságának törté­netét próbáltam megírni. Két olyan embert, akik jó­­ban-rosszban összetartanak, s hitüket nehéz helyzetiben sem vesztik el. A barátsá­guk is töretlen marad. Ez a lényeg. Az egyik főhős, a parasztpárti titkár hu­szonhárom éves — illetve, mikor a megyébe kerül, hu­szonegy —, így az ország egyik legfiatalabb megyei titkára. Megjelennek a re­gényben a politikai élet ak­kori vezetői is, a korszak jellemző figurái. (mátyás) VIOLETTA: ÁGAY KAROLA A szenvelgő romantikus kamerás hölgy életre kel­tése hálás, virtuóz feladat a prózai színpadon, és énekes változatban egyaránt. Ágay Karola nem csinált titkot belőle, hogy régóta szerette volna már felvenni bravú­ros koloratúrszerepei mel­lé. Most bebizonyította en­nek az óhajának teljes megalapozottságát. Az Erkel Színház közönségét nagy­szerű énekes-színészi ala­kítással, a művészet kivé­teles élményvarázsával ajándékozta meg. Ezt a Verdi szólamot a legkülönbözőbb hangkarak­terű énekesnők képesek megszólaltatni. Súlyos drá­mai szopránok, hajlékony líraiak és — mind gyak­rabban — a legmagasabb régiókban trillázó kolora­­túrok. Az, hogy sok irányú praxisból lehet megközelí­teni Violetta szerepét, azt a benyomást keltheti, hogy bizonyára se nem nagyon magas, se nem nagyon mély, nem túlságosan drá­mai és nem túlságosan lí­rai. Az igazság ennek épp az ellenkezője: mély, kö­zép és magas fekvésben egyformán kitűnő éneklést követel, kifejezésben pedig a démoni, a tragikus és a szelíd lírikus vonások nemcsak váltják egymást, de egyszerre is jelen kell lenniök. Verdi a voltaképpen egy­szerű — rafináltan egy­szerű! — harmóniák han­gulati miliőjébe ágyazva, de tisztán melodikus esz­közökkel adja a páratlan lehetőséget — s benne a hallatlanul nehéz leckét —; az első felvonás kacér, hó­dító Violettájának kis szé­dülésben kell érzékeltetnie a későbbi tragédiát és a negyedik felvonásbeli halál pillanataiban a szerelmi boldogság mámorát. A ket­tő között — milyen csábí­tóan sokoldalú próbatétel! — a lemondás tragikumá­ban a múlthoz való vissza­térés lehetőségének keserű józanságát és a megalázta­tás, az igazságtalan gyalá­zat áldozatos tűrését. Milyen könnyű m­ost mindezt regisztrálni! Az ol­vasó azt mondhatja: erről szól a darab ... Csakhogy milyen kevés az olyan elő­adás, amikor ilyen nyil­vánvalóan, ilyen sugallatos meggyőző erővel ki is de­rül, nemcsak az eszünk, ha­nem minden művészi fel­fogó érzékünk, rabul ejtett hangulatunk és lelkiállapo­tunk számára is, hogy mi­ről „szól” a darab! Ágay­­nak mennyi egyértelműbb figurán és szólamon át kel­lett kidolgoznia ezt a sok kifejezésbeli árnyalatot, amit most egy nagy kar­mester és egy nagy piktor szín- és arányérzékével használt fel és foglalt egy­séges képbe! Nem hiszem, hogy Szilágyi Erzsébet nél­kül, vagy Lucia őrülése nélkül, vagy Zerbinetta könnyed kacérsága nélkül nemcsak minden hangja, de minden gesztusa, pillantá­sa, arcrezdülése is ilyen mélyértelmű, őszintén átélt és művészien helyére il­lesztett lehetett volna. (fodor) Mesterdetektív Bemutató a Madách Kamaraszínházban Hosszasan folyik a szín­padon a játszadozás, hol izgalmat keltőn, hol el­­lanyhulón. Anthony Shaf­fer Mesterdetektív című bűnügyi játéka második felvonásának végén a néző már bizonyos aggodalom­mal fészkelődik a helyén, de végül is nem csalatko­zik ... A játék nagy nehe­zen krimivé sikeredett. De addig nagyon sok pisztoly­dörrenés hallatszik és ren­geteg whisky, konyak és pezsgő folyik le a torko­kon. Pedig Shaffer darabja nem krimi, hanem két úr eléggé morbid és kegyet­len játszadozása egymás­sal, ötletek sorozata, ame­lyek a darab második ré­szében már némileg fá­rasztják a nézőt. A játék­ból ugyanis nem kerekedik ki semmilyen fontos dolog. A Mesterdetektív szerző­je ebben az egyetlen és Angliában nagy sikerrel játszott darabjában nem tűz maga elé nagyobb célt, csupán némi izgalomkel­téssel szórakoztatni akar. Fölépít egy különös szabá­lyokon alapuló játékrend­szert és abba — odaka­­csintva — beavatja a kö­zönséget is. Ám, végül ki­derül, hogy a cselekmény elveszíti minden emberi jellegét, aljassá, emberte­lenné válik, vagyis a já­ték elveszti játék voltát. És az író maga sem tudja, hogy hősei mikor monda­nak ki valamit komolyan, és mikor játszanak, vagyis a tartalmasnak szánt és a darabot valamerre mozdí­tani tudó gondolatok is ér­telmüket veszítik. A szerző olyan útra kívánja vezetni a szórakoztatás ürügyén a nézőt, amelyen jó érzéssel nem követhetjük, s a da­rab dramaturgiailag is megbotlik: krimiíró hőse olyasmit követ el, amire a szerző rákényszeríti, s ami ellentétben van az ő já­tékrendszerével. Hogy pontosan miről van szó, azt azért nem árul­hatjuk el, mert a Madách Színház Kamaraszínházá­nak előcsarnokában egy tábla titoktartásra int, másrészt, ha megmonda­nánk, elvennénk a darab­nak azt a csekélyke izgal­mát, amire épül, ami nél­kül összeomlana. S akár krimiről, vagy bármilyen más darabról van is szó, ha egyetlen mondat leírá­sával meg lehet torpedóz­ni értékét, izgalmát, él­ményszerűségét, az már magában véve is kritika. Ha a sajtó és a nézők nem pletykásak, akkor elképzel­hető, hogy a Mesterdetek­tív, miként Angliában, ná­lunk is megér majd vagy száz előadást. És ez a két főszerepet játszó Mensáros László és Márkus László színészi vonzerejének is köszönhető lesz. Tehetsé­gük és gyakorlatuk összes rutinját felhasználják a si­kerért anélkül, hogy külö­nösebben figyelemre mél­tó alakítást produkálnának. Lengyel György rendező a darabot elfogadta olyan­nak, amilyen, és úgy is ál­lította színpadra. Képzelő­ereje csak akkor bontako­zik ki igazán, amikor Dopp­ler felügyelőt, Tarrant őr­mestert és Higgs rendőrt teremti színpadra, Filár István, Rédei Richárd és Frankovits Péter igen meg­győző alakításában. A ren­dező és a színészek jobb­nál jobb ötleteket villanta­nak fel, s nekik is komoly részük van a sikerben. Harangozó Márta Elmarad . Az Operaház igazgatósága köz­l­i, hogy techiniikai o­kok mi­att december 2-án, szerdán dél­előtt elmarad az Ember tragé­diája nyilvános főpróbája. □ A FRANKFURTI TE­LEVÍZIÓ „A szocializmus formái” című folytatásos műsorában legutóbb 45 perces adásban foglalkozott Magyarországgal. Szegediek Sz Szekszárdon, a Babits Mihály Művelődési Központ áprilisi felavatása óta rend­szeresek a színházi előadá­sok. A mostani évadban 2800 bérletet váltottak a megyeszékhelyen vendég­szereplő négy színház: a kecskeméti Katona József Színház, a pécsi és a szege­di Nemzeti Színház, vala­mint a veszprémi Petőfi Színház előadásaira. Több alkalommal sikerrel lépett fel a Pécsi Balett is. A sze­gedi Nemzeti Színházzal legutóbb olyan szerződést kötött a Babits Mihály Művelődési Központ veze­tősége, amely szerint a Ti­­sza-parti nagyváros színhá­za­ egy hétre Szekszárdiba költözik. Vendégszereplé­sük májusban lesz, Verdi Trubadúr című operáját, Lehár Luxemburg grófja című operettjét, és Haupt­mann Naplemente előtt cí­mű színművét mutatják be.

Next