Esti Hírlap, 1971. április (16. évfolyam, 77-101. szám)

1971-04-01 / 77. szám

. • Az Ember, lakás, bú­tor című bútortörténeti átte­kintés gondosan, hozzáértés­sel készült produkció volt. Rendezője: Takács Gábor. De a képernyőn helye len­ne olykor olyan témának is, hogyan tudja ma kellemes­sé, kényelmessé és széppé tenni az ember legközvetle­nebb környezetét, az ottho­nát. A látáskultúrára, a képzőművészeti igényre ne­velés, nemcsak az ilyen jellegű népszerűsítő képző­­művészeti műsorokon mú­lik, hanem rendkívül neve­lő hatású lehet a minket körülvevő tárgyak „hétköz­napi esztétikája"’ is. S eb­ben az egyik legfontosabb helyet a lakás, az otthon foglalja­ el. Jó lenne ötletes megoldásokkal, ízlésfejlesz­tő, illusztrált tanácsokkal szolgáló, a díszítő tárgyak között fellelhető giccset kri­tizáló műsorokat indítani a lakáskultúráról. • Befejeződött a Bors má­sodik sorozata. Nem sok jót ír­hatunk róla. Tartalmi gyenge­séget szolgálnak rá a kritikára. A hírek szerint már készül a harmadik blokk is, szeretnénk remélni, hogy abban nem ta­lálkozunk a képtelenségeknek és a — finoman szólva — nai­vitásoknak ilyen tömegével, s újra a régi, kedves, ügyes, le­leményes Borsot kapjuk vissza, aki egyszerre volt kalandhős és élményeivel egy kor legendás eseményeinek jellegzetes figu­rája. Az utolsó rész a történet gyengeségei ellenére a legjobb volt a második sorozatban, Sándor P£1 rendező feszült hangulatot tudott teremteni, iz­galmat keltett. De még ezzel együtt is egyszerűen képtelen­ségnek tűnt Borsék befejező akciója a határállomáson, ek­kora „bukfenceket” még egy kalandfilm­ sem bír el. Félreve­zető volt és emiatt bosszantó a végső dokumentumfelvételek bevágása ebbe a túlságosan is érezhetően kitalált történetbe. Ez így hamisítás. • Az ólombetűs vallo­mások második jelentkezé­sével Csillag István újság­író riportalanyaival ismer­kedtünk. A műsor értéke az volt, hogy úgynevezett hét­köznapi embereket hozott elénk. Sorsuk, munkájuk, egyéniségük nyomán nap­jainkról adott képet. (bársony) □ TAKÁCS JÓZSEF grafikai kiállítása nyílik vasárnap a váci Vak Bot­­­tyán Múzeumban. Miskol­con, a Galériában Basilides Sándor festőművész gyűj­teményes kiállítása szom­bat délben nyílik. HOLNAP NYÍLIK Szovjet iparművészeti kiállítás A Műcsarnokban az utolsó simításokat végzik a holnap nyíló szovjet ipar­­művészeti kiállítás anya­gán. Lidia Zalotová, a társ­­ lat szovjet igazgatója mondja: " Szeretnénk képet ad­ni a szovjet iparművészet-' ről, amely különösen az utóbbi években igen na­gyot fejlődött. Meggyőzően bizonyította ezt a tavaly megrendezett össz-szövet­­ségi jubileumi kiállítás, amelyet a Lenin-centená­­rium­ alkalmából láthatott Moszkvában, később Le­­ningrádban és Kisinovban a közönség. Az ott látott gazdag anyag egy részének első külföldi állomása most Budapest: ezer iparművészeti alko­tás szerepel a sereg­szemlén, ezek segítségé­vel szeretnénk számot­­ adni arról, hol tartunk az iparművészet külön­böző ágazataiban. A kiállítás képet ad arról is, miként alkalmazzák a különböző szovjet köztár­saságban élő művészek a sajátos régi népművészeti hagyományokat a mai kor­nak megfelelő alkotások­ban. A köztársaságok e sa­játos iparművészete mel­lett megfigyelhetők a kü­lönböző művészeti isko­lákból kikerült alkotók kézjegyei is. Szembetűnően jelentkezik ez a sokszínűség például a kitűnő észt, lett és litván fiatal művészek faliszőnyegein. Őket e mű­faj úttörőiként tartják szá­mon.­­ Felvonultatja a kiállí­tás a több mint 200 éves Lomonoszov porcelángyár termékeit, amelyek külö­nösen kecsességükkel, le­heletvékony finomságukkal hívják fel magukra a fi­gyelmet. Láthatók a lenin­­grádi művészeti üveggyár néhány különösen szép munkái — vázák, tálak, térelválasztó színes üveg­elemek — itt készülnek ugyanis az egyedi megren­delésre gyártott műtár­gyak. Külön teremben kaptak helyet a kiállításon a kü­lönböző szovjet köztársa­ságokba)) készülő­ kerá­miamunkák, s ezek jól érzékeltetik az egymástól eltérő technikát, amelyet a művészek alkalmaz­nak. — A Szovjetunióban — mint ismeretes, régi ha­gyományai vannak az öt­vösművészetnek. A régi ha­gyományokat használják fel a modern ékszerek ké­szítésénél művészeink. Fél­drágakövekkel díszítik a kiállításon bemutatásra ke­rülő nyakláncokat, gyűrű­ket, karkötőket, ruhadísze­ket, fülbevalókat. A bőr­díszművességből is kapunk egy kis ízelítőt a kiállítá­son. 18 gyufacímke + egy kis szerencse — és Ön a vendégünk! Kétszemélyes balatoni hétvége, részvétel a Hotel Helikon megnyitó ünnepségén, négyszemélyes családi ebédek és több, hasonló nyereményt sorsolunk ki a HUNGARHOTELS TOMBOLAJÁTÉKÁN Ezen mindazok részt vesznek, akik nevük és pontos címük feltüntetésével beküldik a 13 darabból álló Hungarhotels gyufacímke-sorozatot. Az első 300 beküldő részére meghívót küldünk a nyilvános, műsoros sorsolásra, amelyet A BÉKE SZÁLLÓ KUPOLATERMÉBEN tartunk április 27-én kedden délután 6 órakor. Beküldési határidő: április 20. Címünk: HUNGARHOTELS TOMBOLA Budapest 4. Postafiók 106. LÉMEZALBUM Koncz Zsuzsa harmadik lemezalbumán dolgozik. Május­ban fejezik be a felvételeket. Az új album, amelynek számait az Illés zenekar tagjai komponálták, ősszel kerül az üzletekbe. (MTI fotó: Hadas felv.) Keresztapa maffia nélkül Új film készül Holly­woodban, A­ keresztapa címmel. A forgatókönyvet egy nagy sikerű regény nyomán írták­­, de most, a forgatás kezdetekor, kénytelenek átírni. Az olasz—amerikai polgári jo­gok ligája nevű szervezet ugyanis azt­­ kívánta Al Ruddy filmproducertől, hogy filmjéből húzzon ki minden utalást a maffiára és a Cosa Nostrára, ez a három szó egyáltalán ne szerepeljen a filmben. A producer s a ligát kép­viselő Anthony Colombo (persze csak név­, nem vérrokona az olasz mi­niszterelnöknek) tárgya­lásain megegyezés szüle­tett. A Cosa Nostra s a maffia szókat nem ejtik ki a filmben. Nem érdekte­len tudni, hogy Anthony Colombo kicsoda: annak a Joseph Colombónak a fia, aki a maffia egyik jól is­mert vezető­­embere a New York-i Brooklyn ne­gyedben. A forgatókönyvet a best­seller regény írója, Mario Puzo írta, a leendő film rendezőjének, Ford Coppo­­lának a társaságában. Az említett tárgyalásokon azonban már nem vett részt,­ az inkriminált sza­vakat az ő tudta s meg­­­kérdezése nélkül húzták ki utólag a forgatókönyvből. Nem alaptalan a gyanú, hogy az olasz—amerikai polgári jogok ligája nevű szervezet voltaképpen fe­dőszerv. S nem annyira az olasz származású ameri­kaiak, mint inkább csak az olasz (és nem olasz) szár­mazású amerikai maffia­vezérek érdekeit védi. (i­s) RENDEZŐK RANDEVÚJA ISMERKEDÉS A FILMEKKEL A közelmúltban magyar filmdelegáció járt Moszk­vában és Grúzáéban a Szovjet Filmművész Szö­vetség meghívására. Három filmet mutattak be, s e há­rom film rendezője, opera­tőre vett részt a delegáció­ban. A Szerelemmel Makk Károly és Tóth János, a Szerelmesfilmmel Szabó István és Lőrinc József, a Gyula vitéz télen-nyáron­­nal BácskaL Lauró István és Hertzenik Miklós. TÉSZTA A FALON — Hogy fogadták a ma­gyar filmeket — kérdeztük Makk Károlytól és Szabó Istvántól. — A három produkciót megvásárolták forgalma­zásra is, de a vetítéseket most a Szövetség rendezte, így természetesen nem te­het képünk arról, hogy mit szól filmjeinkhez a szovjet közönség. A kollegák és a kritikusok elismeréssel szóltak munkáinkról a ve­títések utáni megbeszélé­sen, amelyen megvitattuk a mi filmjeinket és a nekünk bemutatott új szovjet pro­dukciókat is. — Milyen új szovjet fil­meket láttak? — Én egy kicsit késve érkeztem — mondja Makk Károly —, ezért Moszkvá­ban nem láthattam min­dent, Tbilisziben viszont több új grúz filmet vetí­tettek nekünk és ezek na­gyon érdekesek voltak. Fia­tal grúz rendezők például egyórás játékfilmeket, sza­bályos burleszkeket forgat­tak — valószínűleg a tele­vízió mia­tt ilyen rövidek ezek a filmek —, amelyek a leghétköznapibb dolgok­ról igen mulatságosan szól­nak a nézőkhöz. Számomra külön élmény volt egy na­gyon érdekes dokumentum­­film, amely Tbiliszi" egy speciális pékségét mutatta be: egy hatalmas, gödörsze­rű sütőkemencében a falra ragasztják a tésztát, amely így sül ki lángossá. Mindez nemcsak látványnak volt érdekes, hanem utána el­vittek valamennyiünket a film helyszínére is. érdekes, teljesen egyéni hangvételű produkciójáról. Láttuk a Rubljovot is, erről is sokat hallottunk már ko­rábban. Ami teljesen új­­volt, egy fiatal rendező Bjelorusz pályaudvar című filmje. Szokatlan témát dolgozott fel: a történet ki­indulópontja egy temetés, egy katonatiszt meghalt, s ebből az alkalomból össze­­találkozik néhány fronthar­cos bajtársa, akikkel együtt harcolt. A film ezeknek az embereknek egyetlen nap­járól, illetve éjszakájáról szól, akik valaha egész fia­talon, a dicsőséggel végig­harcolt háború után tértek haza, s most, ahogy megis­merjük őket, kiderül, hogy életüik elmúlt 25 esztendeje nem volt olyan konfliik­t­us­­mentes, mint gondolták ak­kor, amikor virágesővel fo­gadták őket a bielorusz pá­lyaudvaron. A film gazdag gondolatisá­ga mellett érde­kesen is van elkészítve, várhatóan igen nagy sikere lesz a Szovjetunióban, s gondoljuk, nálunk is, ami­kor elkerül Magyarország­ra. — bel — SZOKATLAN TÉMA — Néhány nagyon érde­kes új filmet láthattunk Moszkvában — mondja Szabó István. — Panfilov Kezdet című filmjéről mér megjelen­t egy-két híradás a magyar lapokban, — ő csinálta a Tűzön nincs át­kelés című kitűnő filmet, — valamint Paradzsanov Gránátvirág című, nagyon Sárkány a színpa­don A SIEGFRIED FELÚJÍTÁSA Nagyszabású Wagner­re pr ízre készül az Opera­ház. A Rajna kincse és a Walikür felújítása után a Tetralógia következő mű­ve jut el új betanulásban és új rendezésben a közön­ség elé: a Siegfried. A Nibelung ciklusnak ér­dekes története van dal­színházunkban. A Rajna kincsét és a Walkürt Mahler Gusztáv kezdemé­nyezte nálunk, s természe­tesen folytatni akarta a Wagner-bemutatóikat. Mah­ler 1901-re tervezte a Sieg­fried előadását, de mint­hogy helyzete a színház igazgatói­ állásában tartha­tatlanná vált és távozott, csak egy évvel később tud­ták színpadra vinni. 1392. április 9-én játszották elő­ször. A címszerepet Perotti Gyula alakította. Mime: Dalnoky Bébi, Alberich: Takács Mihály, Brünnhilda: Szilágyi Arabella, Erda: Hilgermann Laura volt, s az Erdei madár hangja: Bianchi Blanka. Operaházunk új Sieg­­friedjének Mikó András a rendezője, aki újszerű szín­padi megoldásokkal teszi korszerűvé Wagner zene­drámáját, s benne például ■Siegfriednek a sárkánnyal való viaskodását. Siegfried szerepét ketten tanulják: Csányi János és Tur­­pinszky Béla. Mikó hollan­diai meghívást is kapott Gershwin Porgy és Bess­­ének rendez­ésére.­­ K. K. Szakít a m­aszkírozással A betegségéből felépült Laurence Oliviert levélben meginterjúvolta a Romá­niában megjelenő A Hét című hetilap. „Miben lát­ja ön a művészet igazi hi­vatását?” — kérdezte A Hét munkatársa. Laurence Olivier így válaszolt:­­— Az emberi lélek taní­tásában, az emberi szív önmagáról tett vallomása által. Arra a kérdésre, hogy „milyen gyakorlati meg­valósításokban öltenek testet az ön elvei?”, így fe­lelt: — Új­abban szakítok a maszkírozással. Ez körül­belül azt jelenti, hogy nem találom többé sem helyes­nek, sem szükségesnek el­hitetni a közönséggel, mi­szerint az alakított szerep önmagamtól teljesen füg­getlen, idegen ,emberi sors. □ A MAGYAR PEN CLUB csütörtökön délután öt órakor az írószövetség Bajza utcai székházában klubdélutánt tart Siegfried Lenz tiszteletére, □ KORTÁRS ZENE­SZERZŐK KÖZÖTT cím­mel. Kroó György szerkesz­tésében jelentette meg a Zeneműkiadó új kötetét, amely közli a Bartók Béla nemzetközi zeneszerzőver­seny zsűrijének tagjaival folytatott beszélgetéseket. A könyvecske Tadeusz Bairdet, Szulhan Cincadrét, Farkas Ferencet, Ligeti Györgyöt és Goffredo Pet­­rassit szólaltatja meg. □ LIPTÁK GÁBOR A Duna—Tisza regéi című új könyvében folytatja a ma­gyar tájak rege- és monda­anyagának feldolgozását. A kötetet Szántó Piroska il­lusztrációi díszítik. □ SZÉCSI MARGIT gyermekverseit Eszem a gesztenyét címmel jelentet­te meg a Móra Ferenc Könyvkiadó. A kötet raj­zait Réber László készítet­te.

Next