Esti Hírlap, 1972. június (17. évfolyam, 127-152. szám)

1972-06-01 / 127. szám

A Dél-Amerika indián­jai című svéd dokumen­­tumfilm-sorozat tegnapi, harmadik részét figyelve — s kissé még mindig a teg­napelőtti Lukács György műsor hatása alatt is — eltűnődtem-mérgelődtem magamban azon a nem is kis hatósugarú gőgös szno­­bérián, amely a televíziót egészében kultúraellenes­nek nevezi és megveti. Mennyire igaza van annak a tv-kritikus kollégámnak, aki nemrég leírta: azért is szereti a televíziót, mert az „lassan az egyetlen mene­dék lesz a fojtogató sznob­ság ellen". Így van ez még akkor is, ha egyik-másik adásával olykor maga a tv hódol be a sznobizmusnak. A hasznosságra naponta kínálkozik példa. A többi közt ez a látványosan ér­dekes, Dél-Amerik­a indián­jairól szóló svéd sorozat is pozitív példa. Mindezt könyvtárakból is ki lehet búvárkodni, tengernyi ér­dekes kötet található a té­máról­­, vethetik ellen a makacsul tévé-ellenes sznobok. S ez igaz. De mil­liónyi, vagy akár csak száz­ezernyi tv-néző soha egy könyvet nem olvas el a dél­­amerikai indián kultúrá­ról, ez bizonyos. Ezt a fil­met azonban megnézi, s a látvány élvezete közben ta­nul is belőle valamit. Sőt, a százezrek között bizonyá­ra szép számmal lesznek olyanok, akiket éppen ez a tv-sorozat inspirál majd arra, hogy olvassanak is a témáról. • Milyen szép lehet egy olyan játékfilm is, amely csu­pán tizenöt percig tart, ha olyan ihletett művész készíti, mint Albert Mikrodzsjan ren­dező. Maga írta is A fénykép című örmény film forgató­­könyvét, amely megrendítsen finom, tiszta és humanista munka, egy Mher Mokrodzsjan nevű, csodálatos kifejező erejű színésszel a főszerepben. (barabás) NINCS IDŐ Börtön a vásárcsarnokban Új magyar film forgatásán Ki gondolta volna, hogy a Batthyány téri vásár­­csarnok ennyire hasonlít egy börtönre? Nyilván sen­ki, egészen addig, ameddig most, a filmesek be nem költöztek oda. A metróépít­kezés miatt megerősítik a csarnok alapjait, s ezért ki­költöztették az árusokat, de a munka természetesen nem kezdődött azonnal, és ezt az intervallumot hasz­nálták föl a filmesek, hogy néhány napra börtönt ren­dezzenek itt be. Valóban, a hatalmas vastraverzekhez csak két cellasor díszletét kellett beépíteni alul, de a pincében még erre sem volt szükség. Szabályos vasrácsokkal elválasztott kis fülkék sorakoznak itt — eredetileg nyilván rak­tározási célokat szolgálnak —, amit most úgynevezett „börtöndühöngőnek” ren­deztek be, ahol a túlságo­san nyugtalan rabokat fel­­bilincselik kinyújtott ka­rokkal, egy vasrúdhoz és időnként hideg vízzel le­locsolják őket. Kétféle magatartás A film címe: Nincs idő. A forgatókönyvet Csoóri Sándor és Kása Ferenc ír­ta, Sára Sándor az opera­tőr és Kása Ferenc a ren­dező. A főbb szerepeket Lohinszky Lóránt maros­vásárhelyi színész, Szilágyi Tibor, Konyorcsik János szobrászművész, Bencze László festőművész, Juhász Jácint, Haumann Péter és Boros Gyöngyi játssza. — Tulajdonképpen Szán­tó Zoltán a Valóságban megjelent visszaemléke­zése alapján kezdtünk fog­lalkozni ezel a témával — mondja Kósa Ferenc —, amely az 1929-es nagy éh­ségsztrájkról szól, amit a kommunisták folytattak a börtönben, s aminek Löwy Sándor is áldozata lett. Felhasználunk nagyon sok dokumentumot, de alapve­tően a film minden sze­replője költött, egyiket sem lehet azonosítani valame­lyik valóban élt személy­­lyel. Kétféle magatartás­­típus küzdelmét láthat­juk, az egyik a csírájában meglevő fasizmust jelzi, amit akkor még egy polgá­ri demokratikus álarc fed el. Ezt a börtönigazgató képviseli. A másik maga­tartástípus az elkötelezett gondolkodásukért elítél­teké. Három forradalmár gondolatait, magatartását, világát kísérjük figyelem­mel. Nem naturálisan, en­nél valamivel áttételesebb, homályosabb megközelíté­si módot választottunk. Ez a börtönjelenet a pincében, tulajdonképpen a legnatu­­rálisabb valamennyi közül, több ehhez hasonló nem is igen fordul elő. Létükkel cselekszenek ? A fő probléma, amely bennünket izgatott: milyen cselekvési lehetősége van az egyénnek négy fal kö­zött? Milyen a cselekvési lehetőség akkor, amikor az éhségsztrájk az egyetlen harci forma. Ugyanakkor ez a cselekedni akarás ho­gyan találkozik az önpusz­títással. Tulajdonképpen nincs más lehetőségük, mint a létükkel cselekedni. Ráadásul mindehhez nincs nyilvánosság. A szabadság­­vágy melletti kiállás hét­köznapjai ezek, éppen ezért csöndes, halk filmet szeret­nénk készíteni, amelyben a hősök soha nem dicsőülnek meg. Csöndes, akaratos emberek, akiknek minden percért meg kell küzdeni­­ök. Ezért is névtelenek. Ezért is nem azonosítottuk senkivel egyiket sem; a ne­vük nem fontos, úgy vál­nak hőssé, hogy ők ezt soha nem veszik észre. Ezért is nem választottuk a mozgalom vezetőit, hanem a legszürkébb kiskatoná­­kat. A két pólus között aztán van egy különös em­ber — ezt játssza Konyor­csik János szobrász —, akin mindenféle erővonal ke­resztülmegy, s nyomon kö­vethetjük, hogy mi válto­zik ebben az emberben. Az ebédszünetnek vége, a dühöngőben bilincsekbe dugja a kezét az egyik sze­replő, vergődik, majd ab­bahagyja, s az optika a mögötte levő cellában Ma­daras Józsefe figyelő tekin­tetére közelít. — bel— Sára Sándor, Csoóri Sándor és Kósa Ferenc (Moser Zoltán felv.) TV-TALÁLKOZÓ VESZPRÉMBEN Ma délelőtti sajtótájékoztató Ma délelőtt a Televízió székházában Szinetár Mik­lós, a tv főrendezője sajtó­­tájékoztatót tartott a június 19—24. között rendezendő második veszprémi tévéta­lálkozóról. Elmondta egye­bek között, hogy nem sze­retnének semmiféle merev kötöttségekhez ragaszkod­ni. Remélik, hogy a legál­landóbb vonása ennek a találkozónak az, hogy mód nyílik a szűke­bben és tá­­gabban értelm­mezett szak­mának egy ét­­termésének javát összefüggéseiben lát­ni, s ez olyan tulajdonsá­gait mutatja a televízió­munkának, amelyeket me­net közben talán maguk az alkotók sem vesznek észre. Négy televíziós rendező, Horváth Ádám, Mihályffi Imre, Zsurzs Éva és Szi­netár Miklós elmondja a legszűkebben vett szakmai tapasztalatait, a rendezés műhelymunkáinak problé­máit. A programot — mint ta­valy is — igyekeztek lazán összeállítani, nem szeret­nék négy-négy és fél órá­nál több vetítéssel fárasz­­tani a részvevőket. Mind­össze 23 órányi vetítési anyag van, amit öt napra kell elosztani, ezért nem is rendeztek előzsűrizést, min­den benevezett film részt vesz a versenyben. Csakúgy, mint az előző alkalommal, a találkozó szerves és igen fontos része az a nemzetközi kereske­delmi bemutatósorozat, amelyet a szemlével párhu­zamosan tartanak, s ame­lyen természetesen nem­csak az 1971. január 1-től 31-ig készült filmeket mu­tatják be (a versenyben csak ezek vehetnek részt), hanem az időközben elké­szült legújabb műveket is. Rendkívül nagy a külföldi érdeklődés, mintegy 50 kül­földi vendég, — ez hozzá­vetőleg ötven külföldi tele­víziót jelent — jelezte ér­kezését a veszprémi talál­kozóra. n MAGYAR ANIMÁ­­CIÓSFILM-ALKOTÓKAT mutat be a Kossuth Klub Macskássy Gyula filmklub­ja júniusban. Sorrendben szombatonként, Foky Osld­ó, Szabó Sípos Tamás, Richly Zsolt, Mata János mun­kásságát mutatják be az előadók, természetesen fil­mek kíséretében. □ TORNAI JÓZSEF Ki­szakadva címmel gyűjtötte kötetbe verseit. A kötet a Magvető gondozásában je­lenik meg. SZOMORY DEZSŐ: BELLA BEMUTATÓ A VÍGSZÍNHÁZBAN A régi Budapest ismerő­seként ajánlja a műsorúj­ság a Bella felújítása al­kalmából Szomory Dezsőt. Fontosabb, hogy az embe­ri lélek ismerője volt, mert ez minden író igazi tárgya. Másik fő dolga az írónak a társadalmi rajzolat isme­rete és lehetőleg elkötele­zett ábrázolása. Szomory ebből is jól vizsgázott: is­merte, s a Bellában kriti­kával ábrázolta kora társa­dalmát, legalábbis annak több rétegét. Értékrendjé­nek visszásságait, erköl­cseinek képmutatását hu­manista és felvilágosult polgárként mutatta fel­­, egészen eredeti stílusban. Bár attól tartok, a barok­kosan burjánzó Szomorú­­stílus némely vadhajtása nemcsak ma hat paródiá­nak, de a maga korában is megmosolyogták. Jó a darab, a józsefváro­si polgárlány bukásáról és felemelkedéséről egyszerre szóló Bella, még­ ha kevés­bé jónak tűnik is, mint az utóbbi évek két nagy sike­rű Szomory felújítása, a II. József császár (Darvas Iván remeklése a József Attila Színházban), meg a Hermelin (Gábor Miklós nagy alakítása a Madách Színházban). Kíméletlen társadalomkritikája mel­lett ugyanis kissé melo­­dramatikus is ez a Bella, felvizezett, happy endes befejezése nem a valódi életből fakad, nem is a da­rab dramaturgiai szöveté­ből rajzolódik ki mintája — mégha az életben tör­ténhetett is így —, inkább a Vígszínház 1913-beli kö­zönségének megnyugtatá­sát látszik szolgálni, mint­hogy az addig történtek­kel már, úgy érezhette a szerző, eléggé feldúlta né­zői lelkivilágát. Az előadás jó a maga nemében, egyik s nyilván nem egyedül lehetséges változata annak, hogyan lehet ma Szomoryt játsza­ni. Marton László rende­zői fantáziáját láthatóan a paródia lehetősége moz­gatta meg, néhány sikerült korábbi munkája (például: Bolha a fülben) is arra vall, hogy leginkább a groteszk­re érez rá, a nevettetés a fő törekvése, így aztán vígjátékot kreált a Bellá­ból, amelyet szerzője szín­műnek nevezett. A fiatal, még 30 alatti rendező csak így tudja látni Szomoryt, groteszkre véve és kissé el­idegenedve tőle, közvetle­nül­­nem, ebben megakadá­lyozza őt a darab írása óta eltelt hatvan esztendő és saját éveinek száma. Ez a látásmód azonban a szí­nészi játékban nem forrt egységessé, a színészek egy része realistán játszik, má­sok idézőjelben, elidege­­nítve, még ha a maga ne­mében mindegyik jól csi­nálja is, amit csinál. Darvas Iván (a gróf) már belépésekor, mintha operettbelépő lenne, vas­tapsot kap, s ezt színészi rangjával érdemelte ki. És vastaps köszönti lelépése­­kor is, hiszen megint ra­gyogóan szórakoztatta a közönséget. Felfogása még­is tűnődésre késztet: leg­inkább ő csinál bohócot figurájából, azaz Szomory­­ból, grófját még ott sem veszi komolyan, ahol leg­alábbis illenék. Pedig, ha ennyire „elidegenül” sze­repétől és zseniális tehet­ségéből ezúttal leginkább a technikai külsőségeket szánja rá csak az előadás­ra, akkor ettől elcsábított Bellája a sok évi átlagnál is butább libává válik. Holott Szomory nem bu­tának írta meg Bellát és Halász Judit sem annak ábrázolja. Sok részletfi­nomsággal dolgozza ki szerepét. Hogy nemcsak a gróf társadalmi rangja s az annak révén elérhető énekesnői karrier vette le a lábáról, hanem Thu­­rein-Ernőffyben főleg a férfitól szédült meg, azt jobban elhiteti, mint amennyit ebből (az ellen­állhatatlan férfiból) Dar­vas eljátszik. Halász vi­szont Bella vad bujaságá­val (divatos szóval: szek­­sziségével) marad adós. Szomory üzenete: igaz, hogy Bellát képmutatóan erkölcstelen társadalmi viszonyok süllyesztették lotyóvá, de azért benne is megvolt ehhez, a hajlam. Ez az adottság, készség hiányzik Halász Judit ala­­kításából. Az előadás meglepetése Tahi Tóth László. Hibátlan realizmussal, nem kívülről nézve, nem önmagán mu­latva, hanem a figura ko­mikumát és­ tragikumát be­lülről fakasztva játssza el Talpa Magyar fogorvost, a szánalmas, felszarvazott, kisemmizett s a végén mégis megdicsőülő slemil kisembert. Övé a legjobb produkció. Remek alakítás Bulla Elmáé, nagyon tet­szett a kitűnő ritmusérté­­kű Tordy Géza, jó volt az eredeti humorú Balázs Pé­ter, viruló, délceg Puccinit hozott Pethes Sándor, Mari szerepét igen jól oldotta meg a főiskolás Kútvölgyi Erzsébet. A nagymama szerepére vendégként Gob­bi Hildát hívták meg, hogy legyen, aki mindjárt az elején az első nyíltszíni tapsot learassa. Pompás fi­gurát adott elő. Gyimesi Pálma, Szatmá­ri István, Miklósy György, a főiskolás Horváth Péter és Prókay István szemé­lyében jó gazdára találtak a kisebb szerepek is. A díszleteket Szinte Gábor, a jelmezeket Wieber Ma­rianne tervezte, Szomory­­hoz híven. Barabás Tamás Júniusi vendégjárás Júniusban az Operaház-­­ban és az Erkel Színház­ban hat vendégművész lép fel. Elena Suliotis görög énekesnő a Nabuccóban énekel az Erkel Színház­ban, Kónya Sándor a Lam­­mermoori Luciában. A végzet hatalmában az Er­kel Színházban és a Car­­menben az Operaházban lép fel. Cornell Mac Neil­l.amerikai baritonista a Ri­goletto címszerepét énekli. Milk­a Stojanovic jugo­szláv szoprán A végzet ha­talma előadásán működik közre az Erkel Színházban. Gianfranco Cecchele olasz tenorista A végzet hatalma és a Tosca Erkel színház­beli előadásainak vendége. Jacquelin Rayet a Párizsi Nagyopera vezető táncmű­vésze a Giselle főszerepét táncolja az Operaházban. Egyedi modelljeinkből válassza ki táskáját, kalapját! ” ~ Shintaüzlet Budapest VIII., Rákóczi út 15.

Next