Esti Hírlap, 1972. július (17. évfolyam, 153-178. szám)

1972-07-01 / 153. szám

• Meglehet, tegnap es­te érdekes kísérlet tanúi lehettünk fő műsoridőben. Azt próbálták ki rajtunk, hányan vagyunk olyanok, akik egyformán szeretjük az ismétlésben játszott há­borús kalandfilmet, a ma­gas szinten előadott törté­nelmet és a közelmúlt ko­molyzenei eseményeiről szóló beszámolót. Az ered­ményt valószínűleg hama­rosan ismertetni fogják a tömegkommunikációs ku­tató központ munkatársai. A mi előrejelzésünk a kö­vetkező: mindhárom mű­sort kizárólag a tévékriti­kus nézte, valamint azok, akiknek a tévékészülékén elromlott az a gomb, ami­vel ki lehet kapcsolni. A kalandfilmet azok nézték, akik még nem látták, vagy azok, akik egyébként na­gyon unatkoztak volna. Ez­után bekapcsolták a készü­léket azok, akiket érdekel a történelem. • Az alattvalók és királyok tegnapi adása egy dologról is­mét meggyőzött: sok munka, becsülendő törekvés hozta létre. De ismét kérdés maradt a kérdés: a szép képek, a szép zene és a mély tudomá­nyos felkészültség ellenére a jó szándék vajon meghozza-e a jó eredményt ebben a meg­valósításban. Erre — mint leg­utóbb is írtuk — a sorozat végén részletesebben visszaté­rünk. • Ezután, akik csak a történelmet kedvelik, a ko­moly zenét nem, azok el­zárták a készüléket. És ki­nyitották, akik csak a ko­moly zenét szeretik. A Ze­nei Figyelő, ha csak csep­­pekben is, de megízlelte­­tett velük néhány különle­gességet. Vagy ha még íze­lítőt sem volt módjában adni, akkor néhány zongo­rafutamot lopott el a pró­báról nézői kedvéért a Birminghami Szimfoniku­soktól. Az angol zenekar karnagyával és zongora­művészével készített riport egyébként egészen kitűnő volt. Kár, hogy a nagyon fel­készült és nagyon érdeke­sen kérdező riporter neve nem hangzott el a beszél­getés után is. Jó lett volna megjegyezni... Ez a tegnapi mérleg. Persze, lehet, hogy szó sem volt semmiféle kísérletről, csak beköszöntött az ubor­kaszezon?! (bársony) □ AMATŐR KÉPZŐ­MŰVÉSZEK kiállítását rendezi a kazincbarcikai Egressy Béni Művelődési Központ Izsó Miklós Kép­zőművészeti Köre. A pá­lyaművek — táblaképek, grafikai munkák, plasztikai alkotások — szeptember 1-ig küldendők be. A zsű­rizést a Népművelési In­tézet végzi, a legjobb al­kotásokat díjazzák. Költők börzéje _ * • Reggel a Centrálban • Új rádióműsor Beszélgetés Zelk Zoltánnal A Duna Intercontinental presszójának egyik oszlopa mögött ül Zelk Zoltán, „az utolsó kávéházi költő”, ahogy önmagát nevezni szokta, büszkén vállalva az egykor oly megbélyegző jelzőt. Igaz, most már ká­véház nélküli kávéházi költő. Ám neve ismét kap­csolatba került a kávéház­zal: rádió jövő vasárnap, 9-én sugározza először a Reggel a Centrálban című irodalmi műsort, amelynek ő lesz egyik há­zigazdája. A műsor szín­helye az egykori Central, azaz a mai Eötvös Klub lesz. ' ''­ A legnagyobb ajándék — A rádió elhatározta, hogy folyamatos irodalmi műsorokat rendez ezzel a címmel, így akarja pótol­ni azt, hogy Budapesten, sajnos, évek óta nincs ká­véház. Ebben „élenjárunk” Európában. Olyan irodal­mi kávéházat, amelyben akár én, akár a műsor má­sik házigazdája, Mándy Iván valóban nyugodtan dolgozni tudnánk, a rádió sem produkálhat. — A két házigazda sze­repére tehát egy vérbeli kávéházi költőt és egy, fia­talabb, vérbeli presszós írót kértek fel szemé­lyünkben. De Mándy is éppúgy sóvárog a kávéház után, mint én. Az egykori Centrál ablakán át az ifjú Mándy még csak az utcáról lesett be, de meglátva ott Karinthy Frigyest, a meg­tiszteltetéstől úgy megré­mült, hogy a Szervita té­rig futott. Én már akkor ott ültem és Karinthyt, Babitsot, Schöpflint, Tóth Árpádot bámulhattam. Ez mitsem változott: ma job­ban bámulom őket, mint valaha. — Éppen csak a műsor címével, időpontjával nem értek egészen egyet. Szabó Lőrinc Centrál című versé­ben (amely a műsor nyitó verse lesz) is elmondja, hogy este volt a költők börzéje. Ez nem is lehetett másképp: magára valamit is adó író délben még a paplan alatt volt, hiszen hajnalban feküdt le. A Central utódaiban: a Ja­pánban, a Simplonban, a Bucsinszkyban is este volt az írók, költők „börzéje”, találkozóhelye, szerkesz­tősége és kiadóhivatala. Ezeket a helyeket is fel szeretnénk idézni a mű­sorban. A Central később megszűnt ugyanis irodalmi kávéház lenni, de még fénykorában én magam ott kaptam életem egyik legnagyobb ajándékát. Nem voltam még tizenkilenc éves, amikor Kassákné, Simon Jolán bemutatott egy fiatalembernek. Mikor a nevét megmondta: Jó­zsef Attila, dehogy tudtam én, hogy a földkerekség egyik legnagyobb költőjé­vel fogok kezet. Stux úr — Mit mondjak még a műsorról? Nemcsak ver­sek, hanem dramatizált novellák is elhangzanak majd. Sőt, még magam is énekelek benne, ha nem is olyan szépen, mint ahogy különben énekelni szok­tam, de eldalolok négy sort annak a kornak egy szen­zációs slágeréből, a Stux úrból. — Meghívtuk a műsorra a csaknem két és fél éve bezárt Hungária néhány legendás pincérét is. Köz­tük Kapás urat, aki sze­gény, most piros lajbiban szolgálja ki a vendégeket ennek a luxusszállónak a csárdájában. Márpedig én jól emlékszem, hogy pin­cérek és cigányzenészek esténként mindig fekete ruhában dolgoztak, nem pedig olyan maskarában, amilyet se magyar, se ci­gány nem viselt soha ... Nagyképűség nélkül . Amint látható tehát, a műsorból hiányozni fog minden nagyképű álfenn­költség. Mi ketten, Mándy­­val, például, ha akkoriban együtt ülhettünk volna a Centralban, akkor is a fo­ciról vagy Buster Keaton­­ról beszélgettünk volna. S hogy Mándy Fradi­ szívébe tüskét szúrjak: nem fe­rencvárosi játékost, ha­nem egy MTK-s, a hajda­ni Orthtal és Braun Csi­­bivel együtt játszó 72 éves Molnár Györgyöt hívtam még meg a műsor részve­­vőjeként. A tüske azonban nem szúr, Mándy ugyanis ezt hallván, így szólt: Az én Fradi-szívem olyan nagy, hogy abba az MTK is belefér. Fencsik Flóra SZENT PÉTER ESERNYŐJE A Mikszáth Kálmán regényéből készült, színes magyar—csehszlovák film felújítása. Rendezte: BÁN FRIGYES Főszereplők: TÖRÖCSEK MARI, PÉCSI SÁNDOR, KAROL MACHATA Eddig 3,5 millió nézője volt. Július 6-tól műsoron. Korhatár nélkül megtekinthető. SZENT PÉTER ESERNYŐJE A VÖRÖSMARTY­­CSALÁDÉ VOLT Múzeumban a régi sublód Ismét megnyitották a ká­­polnásnyéki Vörösmarty emlékmúzeumot. A mú­zeum épülete megszépült és több értékes emlék­tárggyal gazdagodott. Nem­rég került ide a Vörös­­marty-család régi sublód­­ja, amely a múzeum leg­szebb bútordarabja. Az ér­tékes relikviát dr. Lórodi Pálné ajánlotta fel a ká­­polnásnyéki múzeumnak. A sublódot Lórodiné édes­apja vásárolta és hozatta rendbe annak idején. □ A KECSKEMÉTI BÁCS-FILM STÚDIÓ fil­met forgat Petőfiről. A fel­vételek Kiskőrösön, Kis­kunfélegyházán, Szabad­­szálláson és Szalkszent­­mártonban készülnek. Du­­navecsén megörökítik azt az eredeti alakjában álló kertes házat, amelyben Pe­tőfi vendégeskedett. □ LIDICE DOKUMEN­­TUMKIÁLLÍTÁST ren­dez a Csehszlovák Kultúra Miskolcon, Lidice község elpusztításának harmin­cadik évfordulója alkalmá­ból, június 28-tól. LEÓMRA A BARLANGBAN VITA A NYITÁNY HELYÉRŐL MA­GÁNG­YŰJTEMÉNYEK EREKL­YÉI Ma este a Fidelio csendül fel a soproni ün­nepi hetek fényes esemé­nyeként a Barlangszínház­ban. Huszár Klára rende­zése kihasználja az akusz­tikai adottságokat, és a stí­lusos helyszínt. Kórod­i András hosszú próbasoro­zat után vezényli a MÁV szimfonikus zenekart, a soproni Pedagógus Kórust (karigazgató Palotai György) és a magánszerep­lőket: Kovács Esztert, László Margitot, Palócz Lászlót, akikkel Antalffy Albert, Rozsos István és Sólyom Nagy Sándor ala­kítják a vezető szerepeket. HAGYOMÁNYOK Sopronban zenei szem­pontból nemes hagyomá­nyokat őriznek. Liszt Fe­rencet éppen úgy, mint Richter Jánosét. Olyan his­tóriákat ismernek a Fide­­lióval kapcsolatban, ame­lyek rég feledésbe merül­tek. Magángyűjtemények­ben még Beethoven kora­beli bécsi újság is akad. Megtudhatjuk a színházi híradóból, hogy a Fideliót a mester életében gyér ház előtt is játszották. (Nem olyan táblával, mint a sop­roni barlangszínházban.) Amikor a század elején a budapesti Operaház a Fi­delio ősbemutatójának cen­tenáriumát ünnepelte, s díszelőadással adózott Beethoven emlékének. Márkus Dezső karmester a rendes szokástól eltérően a III. Leonóra nyitányt, ame­lyet nálunk a dalmű két felvonása között vezényel­nek, a darab elején ját­szotta el. Tiltakozó hullám támadt a sajtóban. Márkus Dezső nem válaszolt a hír­lapi bírálatokra, hanem le­velet írt a világ több híres karmesterének. Felszólí­totta őket, írják meg véle­ményüket a III. Leonóra nyitány elhelyezésére vo­natkozóan. A karmesterek közül nem kisebb művé­szek válaszoltak, mint Gus­tav Mahler, Felix Mottl, Richter János, Nikisek Ar­túr és Ernst Schuch. Mah­ler kifejtette, hogy a bécsi udvari operában mindig a II. felvonás előtt dirigálják el a nyitányt, Richter vi­szont közölte, hogy az ő előadásai mindig a III. Leonóra nyitánnyal kez­dődnek. GOLDMARK MEGSZÓLAL Megszólalt a vitában Goldmark Károly is: „A Leonóra nyitány sokszor volt már élénk vita tárgya. Egyszerű igen, vagy nem szóval nem lehet eldönteni. Játszották már az opera előtt, a közepén és a vé­gén. Mindezt lehet helye­selni és ellenezni is. Én a leghelyesebbnek tartom, ha a két felvonás között ad­ják elő...” Kórodi András III. Leo­nóra nyitánya csodálatosan szól a soproniak barlang­­színházában , a hagyomá­nyos helyén. Kristóf Károly EVENKEK, MANSIK ÉS NYENYECEK... A LENINGRÁDI FŐISKOLÁN A leningrádi Pedagógiai Főiskolán több mint húsz esztendeje működik az északi népek tagozata. Rén­szarvastenyésztők és halá­szok gyermekei tanulnak itt, evenkek, mansik, nye­­nyecek, szaamik, nanájok, nivhek, tizenhét nemzetiség képviselői a Szovjetunió északi vidékeiről. A tago­zat létrehozása óta itt mintegy nyolcszáz pedagó­gust képeztek ki. A végző­sök száma évente 50—60 fővel emelkedik. A hallgatók teljes állami ellátást kapnak: ösztöndí­jat, ingyenes számukra a városi és a vasúti közleke­dés. A főiskola magára vál­lalja élelmezésük, ruházko­dásuk költségeit, gondos­kodik orvosi és kulturális ellátottságukról — jelenti az APN. Tizenkilenc ország 160 ifjú zeneművészének és pedagó­­gusának részvételével nyílt meg Pécsett az V. nemzet­közi ifjúsági zenei tábor. Július 15-ig több házi és nyil­vános hangversenyen mutatják be tudásukat egymásnak és a város zenekedvelő lakosságának. Képünkön, a tá­­borozókból alakult fuvolanégyes két tagja, a svájci Marie-Anne Zimmer és a magyar Róna János hang­versenyére készül a Barbakánban. (MTI fotó: Érez­ K. Gyula felv.) Búcsú a Főiskolától ÉVADZÁRÁS A SZÍNMŰVÉSZET!* Ódr.a Színház színpadának szélén állva a nézőtér első sorában ülő társaihoz. Nagy Gábor­­immár nem „fh”, ahogy eddig neve mellett a színlapon, vagy első nagyobb sikere, a Fe­kete város című tévéfilm fő­címlistáján állt, hanem Nagy Gábor színművész, méghozzá vörös diplomás színművész.) Az imént hangzottak el Nádasdy Kálmán szavai: minden volt ez, csak nem szabványos évzáró szöveg: novellának is beillő anek­dotát mondott el a tanít­ványoknak, fiatal korából. Utána az osztályfőnökök, tanszékvezetők között fel­állt Major Tamás, és el­mondta Petőfi Sándor Le­­­vél egy színész barátom­hoz című versét. Ezután került sor arra, hogy Va­dász László kiosztotta a diplomát az idén végzett színművészeknek. Sorra vették át okleve­lüket, és megköszönték a főigazgatónak, igazgató­juknak, valamint a két végzős osztály főnökének: Simon Zsuzsának és Ádám Ottónak a négyévi odaadó munkát. A végzős színmű­vészek: Andai Györgyi (Szolnokra szerződik, de a jövő évre előszerződése van a Vígbe), Áron László (Veszprémben várják), Bánsági Ildikó (ősztől Deb­recenben, jövőre a József Attilában játszik), Bencze Ilona (a Madách Színház tagja), Földessy Margit (Debrecen szerződtette), Jeney István (a Huszon­ötödik Színház tagja), Ko­roknái Géza (a miskolci Nemzeti Színház új művé­sze), Kőszegi Péter (ősztől a Vidám Színpadon lát­hatjuk), Lukács Sándor (a Vígszínház társulatának új tagja), Marsek Gabi (Pécs szerződtette), Martin Márta (Szeged várja, s ott mindjárt Antigone szere­pe), Melis Gábor (ugyan­csak Szegedre szerződött), Muszte Anna (a Bartók Színház tagja), Simon Pé­ter (Szeged), Sir Kati, Szegvári Menyhért (az egy­kori Ki mit tud?-os a pé­csi színház tagja lett), Tí­már Béla (őt a Madách Színház szerződtette). És végül a vörös diplomás Nagy Gábor — akit ősztől a Vígszínház színpadán láthatunk. Az ünnepség után pedig műsor következett: a har­madévesek B-osztálya (Vámos László növendé­kei) adtak fergeteges éne­kes-táncos produkcióikkal megnyugtatást afelől: nem áll rosszul a zenés műfaj jövője. (f. ! ) —... Most pedig titőle­­tek kellene búcsút ven­nem. De nem áll rá a nyelvem. Mi most már „ok­leveles színművészek” va­gyunk. Nem tudom, ti hogy érzitek magatokat... — mondja Nagy Gábor, az

Next