Esti Hírlap, 1973. szeptember (18. évfolyam, 205-229. szám)

1973-09-01 / 205. szám

Egy ösvény élete A nemzetközi szóhasz­nálatban, a külpolitikai cikkekben többnyire­ csak Ho Si Minh ösvénynek ne­vezték azt a hadiutat, ame­lyet a járhatatlannak hitt hegyek között építettek a vietnamiak, hogy a frontot elláthassák fegyverrel, utánpótlással. Tegnap es­te a a felszabadulás évfor­dulóját ünneplő Vietnami Demokratikus Köztársaság tiszteletére a Puskin mo­ziban díszbemutatón ve­títették a magyar nézők­nek azt a filmet, amely a­­ Ho Si Minh ösvényről szól. Fiatal önkéntesek, szinte emberfeletti munkával vág­ták a teherautók előtt is járható csapást, amely fö­lött azután szinte szünet nélkül amerikai repülőgé­pek cirkáltak. Megrendítő képet adott ez a film arról a mérhetetlen erőfeszítés­ről, amellyel ezt az ösvényt a háború egész ideje alatt fenntartották. Kiderült, hogy a titok, amely sokak­nak megfejthetetlen volt, az tudniillik, hogyan lehet­séges e mérhetetlen meny­­nyiségű bombázás ellenére is a folyamatos szállítást fenntartani, tulajdonképpen nem titok, hanem minden­napra vállalt hősiesség. A javító osztagok ott hasal­tak a sziklák között, s nem várták még a bombatáma­dások végét sem, ha vala­hol találat érte az utat. Égő fák, égő autóroncsok között, égő rakományok kö­zött szórták le az útról az akadályokat, töltötték fel az utakat, s percekkel egy­­egy találat után már indul­hatott a teherautók kara­vánja. Megrendítő élmény ez a nem is hosszú doku­mentumfilm. E hősiesség tükrében még inkább érteni, érezni lehetett a másik film páto­szát, amely azt mutatta be, eddig nem látott filmripor­tokban: hogyan született a párizsi megállapodás, miként zajlott le az aláírási aktus, s Moszkván, Pekin­­gen át, hogyan tért haza a vietnami kormánydelegáció. — bel — □ GYERMEKRAJZ-KI­­ÁLLÍTÁS nyílt a Józsefvá­rosi Művelődési Ház Déri Miksa utca 3. szám alatti helyiségében. A kiállított rajzokat a Bács-Kiskun megyei általános iskolások részére meghirdetett pá­lyázat anyagából válogat­­ták, a tárlat szeptember 27-ig tekinthető meg, va­sárnap kivételével, napon­ta 10—18 óra között. „A most kiállított fest­mények az utolsó időben készültek, 1972—73-ban, erőfeszítés, hogy visszata­láljam ifjúságomat, mikor elindultam Párizsba het­ven évvel ezelőtt.” Apró, szépen gömbölyített be­tűkkel így vall magáról a szeptember 4-én kilencve­nedik születésnapját ünnep­lő mester, Czóbel Béla, az Ernst Múzeumban ma dél­előtt nyílt kiállításának katalógusában. Nem vélet­len, hogy az ifjúságot, a festészetet és Párizst egyet­len mondatban említi, hi­szen a nagybányai indít­tatás, s a rövid müncheni tartózkodás után fiatalon, tudásra, tanulásra vágyó lélekkel érkezett festők Mekkájába, abba a Párizs­ba, amely egész életre szó­lóan festői ösztönzést és életformát adott Czóbel Bé­lának. Festészete egyidős a szá­zaddal, vagyis azzal az idő­szakkal, amely „a művé­szetek történetének talán a legmozgalmasabb, a legter­mékenyebb időszaka volt”, miként a mester írja. Czó­bel nyitott szemmel, fogé­kony lélekkel járt e rend­kívüli választékosságú fes­tői korszakokban és stílus­változásokban, értette és szerette, tisztelte, amit kor­társai alkottak. S Czóbel Bélának a század festésze­te volt a kortársa. Mégis, a nagybányai indíttatás legfontosabb mozzanatait megőrizve, korán megtalált stílusában úgy alkotott egy hosszú életen át, mintha közben nem magasztosult volna égig, s nem tiporta­­tott volna sárba oly sok­szor a festészet, miközben az alkotók keresték a mű­vészet határait, kezdetét és végpontját. Neki az indulás és a vég­pont­­ önmaga volt. S ön­magát oly teljesnek, tisz­tának és emberinek érezte, s érzi ma is, hogy hosszú alkotói pályáján nem fá­radt bele a rendkívüli gyöngédséggel és lágyság­gal megteremtett női port­rék, aktok, csendéletek, tá­jak, kertek, növények egy­más mellé és mögé sora­koztatásában. Nem fáradt bele önmagába. Ugyanazt festette, s ugyanúgy, de a részletekben mégis mindig mást és másként, a pillanat varázsának megfelelően, a színek szabadságának bir­tokában és a festészet olyan természetességével, amely ritka adománya egy mű­vésznek és egy művész sor­sának. A kezdetben söté­­tebb, mélyebb árnyalatú színek is kivilágosodtak, s az idős mester képeiből olyan életszeretet, termé­szetes vidámság sugárzik, mint aki nem is csupán bölcsességgel nézi a vilá­got, hanem az ifjúság min­dent végtelennek látó és hivő boldog életbe-művé­­szetbe való belefeledke­­zettségével. Ennek tanúi lehettünk két évvel ezelőtt a Műcsarnokban rendezett gyűjteményes kiállításán, amelyen akkor a nyolcvan­nyolc éves mestert kö­szöntöttük. Az a kiállítás a maga összefogottságával bi­zonyság volt, hogy Czóbel egységes, maradandó élet­művet teremtett. Ez a mostani, a kilenc­venéves mestert köszöntő tárlat pedig arra bizonyság, hogy: teremt! A képek ki­vétel nélkül az utóbbi két esztendőben keletkeztek, sőt — mint ahogy Kratoch­­will Mimi, a kiállítás értő rendezője elmondta — egy részük az utóbbi más­fél hónapban,­­­ ezért ezek már a közben nyomdába adott katalógusba sem ke­rülhettek bele. Czóbel Béla ma is minden képzeletet felülmúló gondolatgazdag­sággal, biztos szemmel és kézzel dolgozik. Vonalai, színei harmonikusak, gaz­dagok, gyúlékonyak és el­hamvadók, vidámságot árasztanak, elhitetik, hogy az élet értelme és szépsége végül is azokban az örö­mökben, hirtelen támadt felismerésekben, magunk­ban átélt szépségekben rej­lik, amelyek ember vol­tunkra figyelmeztetnek, ha nem akarta szétfeszíteni festői stílusát és világát, mert nem akarta, hogy fes­tészete „elkorcsosodjon a mostani kimerültségbe, a dekorációba, a mértani áb­rázolásba”. Festői és vi­láglátásával mindig egé­szet, teljeset akart adni, mert érezte, hogy művésze­tével szándéka és célja van: a művészet és az élet szeretete. S ez a szép, tisz­ta szándék és cél élteti ma is a kilencvenéves mestert, akit születésnapja alkalmá­ból tisztelettel, szeretettel köszöntünk. Harangozó Márta AZ ERNST MÚZEUMBAN Szép kiállítás - születésnapra Czóbel Béla kilencvenéves Carola Értesítjük a gázfelhasználókat, hogy A FŐVÁROSI GÁZMŰVEK HÁZTARTÁSI TANÁCSADÓ SZOLGÁLATA szeptember 17-től HATHETES, KEZDŐ FŐZŐTANFOLYAMOT INDÍT A sütési-főzési oktatás keretében bemutatjuk a leg­korszerűbb háztartási gázkészülékek rendeltetés­­szerű, gazdaságos használatát. Beiratkozás: szeptember 1-től 10-ig, a Háztartási Tanácsadó Szolgálatnál. Budapest VI., Bajcsy-Zsilinszky út 3. s. em. Telefon: 226—073. Munkanapokon 7-től 15 óráig (szombat kivételével.) VÁRJUK JELENTKEZÉSÜKET! Czóbel Béla vállalta ezt a gondolatot és vállalta ön­magát, elégedetlensége csu­pán a teljesség iránti vágy­ban mutatkozott meg, so­ PÁL­YA­TÁRSAK VALLOMÁS­AI Két szekrényben Aprily-hagyaték GYULAI PÁL ÖNKÉPZŐKÖRE Két páncélszekrény őrzi Áprily Lajos kiadatlan ha­gyatékát a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A barátok, a pályatársak, a tanítványok életrajzi érdekességű leve­lein kívül sok — a nyilvá­nosság előtt még ismeret­len — tanulmány, önval­lomás található. Ady End­re kézjegyét őrzi egy ké­peslap 1918-ból. Megismerkedésük előz­ményeiről s első költői szárnypróbálgatásáról így emlékezik Áprily egyik ki­adatlan vallomásában: „A kolozsvári reformá­tus kollégium diákja vol­tam. Gyulai Pál önképző­körben adott helyet szelle­mi próbálkozásainknak. Magam — a szavalásokon kívül — alig vettem részt ebben az önképzőköri életben, bár minden ülé­sen ott voltam. Volt Gyu­lai Pál önképzőkörének egy kiegészítő helye: az Olvasóterem. Sokszor nem is a nyomtatott folyóira­tok vonzottak oda, hanem az önképzőkör kalligrafi­kus szépséggel írt folyói­­rata, a Remény. Amikor hetedikes voltam, éber szellemű nyolcadikos volt a szerkesztője. Nem tu­dom, van-e az is­kolai ön­képzőköröknek ilyen heti vagy havi lapjuk. Fontos­nak tartanám, hogy le­gyen. Igaz, nem mindenki­ből lesz poéta. De az ön­képzőköri lap alkalmat ad más megnyilatkozásokra is, önbizalmat ad, akkor, mikor a „nagy” folyóira­tok visszautasítanak vagy fölényesen bírálgatnak. Tanárom érettségi után sem engedte el a kezemet, közölte egyik versemet az Erdélyi Irodalmi Társaság lapjában, s ezzel némiképp nagykorúsított. Azután megjelent a Holnap, s megjelentek az Új ver­sek ... 1909 júniusában ott áll­tam a párizsi Rue Lévy 92-es számú ház halljában s dobogó szívvel készül­tem felmenni Ady Endré­hez.” Az Aprily-hagyaték iro­dalomtörténeti és életrajzi dokumentumai bizonyára érdekelnék a nagyközönsé­get is. Talán akad majd vállalkozó kiadó, hogy kö­tetbe rendezze. —bas— A MACSKAJÁTÉK LONDONBAN Orbánné: Elisabeth Bergner OKTÓBER 2- ÉN LESZ A BEMUTATÓ A londoni Times hírül adta, hogy a Company Theatre nevű angol társu­lat szeptember 20-án kezdi londoni vendégjátékát a Greenwich Theatre-ben. A Nem fuldoklom, integetek című Leonard Webb-komé­­diát, valamint a Zorbát — ezen a címen Kazantz­akisz regényéből John Kander, Joseph Stein és Fred Ebb készített musicalt — mu­tatja­­be londoni évadjá­ban a Company Theatre. A két produkció között egy magyar bemutató is lesz, október 25-én Mari Kutina fordításában, Robin Phil­lips rendezésében viszik színpadra a Macskajátékot, Örkény István komédiáját. A női főszerepben Eli­sabeth Bergner lép fel. Az 1897-ben született világhí­rű osztrák színésznő kez­detben Zürichben, majd Berlinben, Bécsben, Mün­chenben játszott, amíg fel nem fedezte, s 1922-ben nem szerződtette a kor leg­nagyobb színházi rendező­je, Max Reinhardt, öt évig volt tagja Reinhardt társu­latának, ezalatt lett világ­hírű. Férjével, Paul Czinner filmrendezővel a hitleriz­­mus előretörésekor Angliá­ba, a második világháború idején az Egyesült Álla­mokba emigrált, s néhány filmjével is világsikert ara­tott. Például Shakespeare Rosalindáját játszotta el az Ahogy tetszik férje rendez­te filmváltozatában. A má­sodik világháború óta Berg­ner ismét javarészt Angliá­ban él, brit, ausztráliai oszt­rák és nyugat-németor­szági színpadokon egyaránt játszik, de mind ritkábban. Annál figyelemre méltóbb a hír, hogy hosszabb szü­net után elvállalta Orbán­ná szerepét. A magyará­zat: a művésznő bizonyo­san nagyra becsüli a ma­gyar vígjátékot, s fantáziát, parádés alakítási lehetősé­get lát a Macskajáték fő­szerepében. (is) □ A TATABÁNYAI NÉP­HÁZBAN vendégszerepel a miskolci Manézs Színház szeptember 29-én, szomba­ton. A műsoron Lengyel Pál Végtisztesség és Petőfi Apostol című műve szere­pel. □ FILMESZTÉTIKAI ELŐADÁS-SOROZATOT indít az Építők Műszaki Klubja. A filmvetítések és a viták minden kedden dél­után hat órakor kezdődnek. A sorozat első előadása ok­tóber 9-én lesz. • Az utóbbi hónapok­ban Walter Matthias Dig­gelmann regénye, a Ketten a tavon volt e noteszíró egyik legkedvesebb olvas­mánya. Izgalmas, bátor, cselekményben és finom lélekelemzésben egyaránt gazdag regény. Nagyfokú társadalmi érzékenység hatja át, egyértelműen ha­a­ladó szemléletű. Ezért is vártam felfokozott érdek­lődéssel a Svájc — Walter Matthias Diggelmann sze­mével című riportfilmet, Radványi Dezső, Andor Ta­más és Szemes Marianne munkáját. Diggelmann­­nak azonban hatásosabb műfaja a regény, mint a televíziós riport. Vitatha­tatlan, hogy ezt is a leg­jobb szándékkal műveli, s rendkívül rokonszenves egyénisége sokszor diadal­maskodik. Mégis: esetleges­nek tűnt az ő szemével lát­tatott Svájc. Nem volt elég­gé svájci, eléggé tipikus, eléggé gondolatébresztő. Csokoládé, bank, tehenek, órák. A köztudatban ezek a klisék élnek Svájcról, mondta Diggelmann, olyan ez, mint a gulyás-foktos-csi­kós legenda Magyarország­ról. Ő nem ezt a Svájcot, hanem az igazit akarja megmutatni — közölte ve­lünk. Bármilyen őszinte volt is és bármennyire ro­konszenves az egyénisége, riportfilmje nemigen érte el ezt a célt, mert sem elég­gé érdekes, sem eléggé jel­legzetes nem volt. (barabás) Petőfi versek Nietzsche zenéje Friedrich Nietzsche 1862- ben­­ említi naplójában, hogy megismerkedett Pe­tőfi verseivel. A filozófus fiatal korában zeneszerzés­sel is foglalkozott, a kom­ponálást csak a Wagner­­élmény hatására hagyta abba. Petőfi verseiből né­hányat megzenésített. Amikor halála hatvanadik évfordulóján Svájcban egy Nietzsche-emlékház ava­tásakor Carl Janz bázeli muzsikus, aki weimari ku­tatásai alapján összeállí­totta és lemásolta a német gondolkodó eddig ismeret­len zenei kompozícióit, e szerzemények közül. Klaus Linder zongoraművész tár­saságában, bemutatta a hegedűre és zongorára írt szilveszteréjszakai fantá­ziát. Ez után Adelheid Schaer énekművésznő elő­adásban felhangzott Pető­fi négy költeménye a né­met filozófus megzenésíté­sében.

Next