Esti Hírlap, 1973. október (18. évfolyam, 230-256. szám)

1973-10-01 / 230. szám

• Tulajdonképpen ne­héz súlyos kifogásokat emelni a Zrínyi produkció ellen, mégis — valószínű — nem tartozik a televízió je­lentősebb tévé­játékai közé. Amiért nehezen lehet kifo­gást emelni, az a megidé­zett kor történelmi gazdag­sága. A néző természetesen nem hivatásos történész, s ilyenformán sok adatot, tényt nem tud ellenőrizni. A történettudomány jelen­legi állása szerint azonban többé-kevésbé pontosnak kell elfogadni azt a hely­zetrajzot, amit egyrészt a bécsi udvarról, másrészt a magyar főurakról, harmad­részt a törökök szándékai­ról, s mindezek között Zrí­nyi politikai és katonai je­lentőségéről mutat a film. Vannak ugyan olyan pon­tok, amelyek a bizonytalan­ság érzetét keltik a nézőben, ilyen például Tujgun pasa kétszeri látogatása Zrínyi­nél, s ilyen maga a „vad­kanos halál” egyértelmű gyilkossággá változtatása. Az igazság azonban az, hogy e vitatható pontok el­lenére sem érezzük hitel nélkülinek a történetet, Ör­si Ferenc írói szándékát pe­dig csak dicsérni lehet, amellyel Zrínyi Miklós alakját ilyen tisztán kíván­ja felmutatni a közvéle­mény előtt. Még kevesebb kifogásunk lehet Zsurzs Éva munkája ellen. A környezet megidé­­zésében bizonyos natura­­lisztikus hitelességre töre­kedett, de éppen mert nincs hangsúly ezen a környeze­ten, mert a dialógusokban élő tévédrámát a szereplők fejének közelképeivel mu­tatta be, ezért minden a színészi játéktól függött. A színészek pedig becsülettel próbáltak karaktert adni a történészek által már meg­rajzolt, egykor­i földön járt, valódi hősöknek. Bes­senyei Ferenc maga volt a nyugalom és a bölcsesség szobra, Darvas Iván gon­dolatban mintha a közel­múltban játszott pesti színházbeli előadás Áruló­ját alakította volna tovább ízléssel és meggyőződéssel, Ruttkai Éva aggódó Máriá­ja, Kozák András hideg, számító Portiája és a ki­sebb epizódokban is kiváló színészeket felvonultató játék szinte minden szerep­lője tette, amit kellett. Mi az mégis, ami kicsit súlytalanná tette a Zrínyi című tévéjátékot? Talán a dialógusok közhelyei és egy kicsit a fordulatok közhe­lyei is. A francia követnek természetesen a francia nők jutnak először eszébe, amikor honfitársával talál­kozik, az anya az természe­tesen aggódik, a hős pedig természetesen mindent megfontol. S tették ezt olyan se nem archaikus, se nem anakronisztikus stílus­ban, amelynek igazában „se íze, se bűze” nem volt. Ehhez járultak az olyan, titkos ajtó mögött hallgató­zó helyzetek, őfelsége el­vonulásának kicsit már unalmas sablonjai, a ta­nácskozások szokványképei, amelyek meggátolták ezt az új Zrínyi-drámát, hogy a történelem többé-kevésbé hiteles megidézésén túl ér­zelmileg, gondolatilag, is erőteljesebben hatni tud­jon. — bel — VILÁGESEMÉNY LETT Kisplasztikák seregszemléje Tíz díjazott • Medgyessy Ferenc gyűjteménye Harmincnégy ország je­lentette be részvételét a második nemzetközi , kis­plasztikai biennáléra. Életképes elképzelésnek bizonyult, hogy Budapest, — a biennálé-városok so­rába lépve — kétévenként helyet adjon a szobrászat érdekes, mozgékony, vál­tozatos műfajának. A számszerű adatok is bizo­nyítják az érdeklődés nö­vekedését, a két évvel ez­előtti, sikeresnek bizo­nyult kísérlet után a nem­zetközi találkozó rangját. S a biennálé szobrait szemlélve, már az első ter­mek után örömmel ta­pasztalhatja a látogató, hogy a múltkorihoz ké­pest emelkedett a színvo­nal. A zsűri most, úgy tűnik, bátrabban válogatott, mert nemet mondani a pop-art címkéjével ellá­tott, műalkotásnak aligha nevezhető, vagy éppen si­lány művekre. A kiállítás legfőbb hasz­na, hogy megismerteti a látogatót jó néhány nem­zetközi hírnevű alkotóval; megmutatja e szobrászati ág csaknem valamennyi lényeges, az elmúlt idő­szakban keletkezett ered­ményét. A Műcsarnok összes ter­meiben bemutatott anyag minősítés nélkül két nagy csoportra osztható: az egyik fele figurális, a na­gyobbik része non-figura­­tív. A résztvevők jelentős hányada elsősorban a konstruktivista, térformá­ló szobrászatot műveli, vagy azt a plasztikát, amely a külvilágnak az emberre gyakorolt hatása alapján az érzelmekben kiformálódó válaszból áll. Ezek a művek többnyire nem is kisplasztikák, csak kis méretű szobrok kivite­lezésre váró előtanulmá­nyai. Tehát a kiállításra­ is elsősorban méretük, nem pedig a kisplasztika lénye­gét meghatározó törvény­­szerűségeik alapján kerül­tek. Úgy tűnik, az ember­­központú szobrászat a plasztikai megoldások sok­féleségében is felveszi a versenyt a csiszolt már­ványalakzatokkal, hegesz­,­tett tükörfényes fémlapok­kal, vagy az áttetsző ple­xi üvegformákkal. A példa kedvéért említünk egy-két szovjet, görög, amerikai és cseh művet. A biennálé, miként két évvel ezelőtt Ferenczy Bé­ni, most Medgyessy Fe­renc munkáit .„ sorakoztat­ja fel. Jó alkalom ez arra, hogy az eseményre­­látoga­tó külföldiek megismerjék a neves mester jelentős alkotásait. S arra is, hogy jobbra, az emberi értékek felmutatására, őrzésére fi­gyelmeztessen. Sokan be­szélnek manapság lelkesen a szorongás, az elidegene­dés művészetéről, holott a művészetnek az a fel­adata,­­ hogy a szorongás okait, az elidegenedés tár­sadalmi körülményeit fel­tárva, az embert értékei tiszteletére, óvására bírja. Ha a művészet beéri a szorongás és elidegenedés görcseinek jelzésével, s nem próbálkozik feloldás­sal, inkább fokozza ezeket az érzéseket. A dilemmá­val a kiállításon is talál­kozhatunk. Megoldást ép­pen azoknál a művészek­nél találunk, akik az em­bert tekintik mértéknek és kiindulási pontnak. A jelen magyar szobrá­szatot hat művész képvi­seli. Munkásságuk szem­léleti és stílusjegyei az egész kiállítást jellemzik. Kerényi Jenő expresszív szobrai, amelyek közül különösen kiemelkedik az Antik legenda és a Golgo­ta; Kiss István lírai kom­pozíciói, amelyeket ko­rábbi kiállításokról már jól ismerünk (a Pest-Buda emlékmű vázlatát, mint kisplasztikát, nem volt ép­pen a legszerencsésebb öt­let kiállítani); Kiss Sándor követ és fátó, vagy éppen bronzot felhasználó, ér­zelmi töltetű szobrai; Ko­vács Ferenc gondosan csi­szolt, természeti szépsége­ket rejtő márványtömbjei, hitvallásával a legfontos Mikus Sándor ismert stí­lusú szobrai és Vilt Tibor pontosan szerkesztett konstrukciói jól képviselik a magyar mezőnyt. A nemzetközi zsűri tíz művésznek ítélte oda a második nemzetközi kis­plasztikai biennálé díjait. Díjat kapott Karl-Heinz Appelt NDK-beli, Joan­­nis Avramidis, osztrák, Jean Ipoustéguy francia, P. V. Janakh­am indiai, Bosko Kucanski jugoszláv, Arnoldo Pomodoro olasz, Joaquin Roca-Rey perui, Frantisek Storek csehszlo­vák, Margerita Voszkre­­szenszkaja szovjet és Vilt Tibor magyar szobrászmű­vész. Az érdekes, sokszínű tárlat kitűnő rendezéséért Baranyi Juditot illeti di­cséret. Harangozó Márta Daniel Mit­­janszki­j: Varga Imre szobrász Ifjúsági sorozat Október 28-tól kétheten­ként, vasárnap délelőttön­ként a modern francia fes­tészet főbb irányzatairól lesz szó a Szépművészeti Múzeumban. Tíz előadás­ból álló sorozat foglalja össze az utolsó 100 év leg­jelentősebb francia művé­szeti irányzatait az imp­resszionizmustól a párizsi iskoláig. A NAGY FUGA Holland táncszínház Budapesten Másfél évtizeddel ezelőtt alakult a Nederlands Dans Theater. A társulat azóta bejárta az egész világot, mint a modern balettmű­vészet kiváló képviselője. Mindenütt, ahol nagy fesz­tiválokat rendeztek, Edin­­burghtől Egyiptomon át Amerikáig, megfordult ez a táncszínház, hogy nem­zetközi művészekből álló csoportja bemutassa a leg­modernebb táncszínpad eredményeit. KÖRÖK Tegnap érkeztek Buda­pestre, repülőgéppel, a Né­met Szövetségi Köztár­saságból. A holland tánc­színház tagjai főképpen angolul és franciául be­szélgettek egymás között. — Hogyan lehetséges ez? — kérdeztük az egyik tán­costól, akiről kiderült, hogy a kitűnő, a szakmában közismert Gérard Lemaitre­­rel azonos. — Sok az angol és fran­cia táncos a Nederlands Dans Theater tagjai kö­zött. A társulat hágai. Mű­vészeti vezetője Jaap Flier, a zenei vezető Jan Stulen. A legtöbb koreográfiát Hans van Manen tervezte. Holnap mutatkozik be a Fővárosi Operettszínházban a holland társulat, mint a budapesti művészeti hetek első külföldi együttese. — Ma a táncosok szaba­dok — mondta Stulen kar­nagy —, csak én próbálok a budapesti zenekarral és azzal a kis hollandi muzsi­kusgárdával, amely a Kö­rök című balettet kíséri. Ennek a zenéjét Luciano Berio szerezte és mindösz­­sze két ütőhangszeres egy női énekhang és egy angol hárfaművésznő kíséri. Né­hány balettet, így a Tova­tűnő látomásokat nagy­zenekarral játszunk. A Beethoven-zenére koreogra­­fált A nagy fúga című mű­sorszámunk zenéjét két vonósnégyesből vette Hans van Manen. Az Éden után című, s eredetileg a New York-i Harkness Ballet számára készült táncképet magnóval kísérjük. Zenéjét az amerikai Lee Holbey sze­rezte. A Mozdulatok című balett zene nélkül van és Jerome Robbins koreográ­fiája. Mint ismeretes, ő volt a West Side Story koreográ­fusa. CONCERTO Elmesélték a táncosok, hogy Hollandiában mű­ködik egy állami táncszín­ház is. Műsorán kiváló Mandarin-előadás látható. Bartók Béla műveit gyak­ran viszik színpadra, így a Concertót is. Valamennyien először járnak nálunk. Néhány­an jól ismerik viszont Roboz Ágnes magyar koreográ­fusnőt, aki Hágában ugyan­ott tanít, ahol Jan Stulen karmester. A Nederlands Dans Theater három estén lép fel hazánkban. Kristóf Károly DÍJNYERTES festmény Derűs Kissi A kirándulókkal teli, bodor füstöt eregető ha­jók kedves összevisszaság­ban és zsúfoltságban to­longanak a Dunán, amely maga is csupán szelíd patakként csordogál a kis- ■ sé mesebelinek tűnő Bu­davári Palota és a Várba­zár alján. Az innenső pa­r­­ton széles karimájú kala­pot viselő hippik, divatos lányok és tarka kutyák sétálnak. A kép — a jó­kedvű, derűs pesti amely minden szánd­ék­os művészi torzítás esle"­- e híven adja vissza a Vár környékét, a mai Budapest nyüzsgését — Berki Viola •díjnyertes munkája. A Fő­városi Tanács és a Kép­csarnok Vállalat centená­riumi festménypályázatán a zsűri még két, ugyancsak tizenötezer forintos díjat ítélt meg Kántor Lajos Sötét idők és Ridovics László Városkép című munkájáért. A Képcsarnok tízezer forintos első díját Vén Emil Budai Vár cí­mű képe kapta. A pályáza­ton részt­ vevő harmincegy festőművész munkáiból a Vörösmarty téri Csontvá­­ry-teremben nyílt bemuta­tó. A vezető sorokban azért írtuk le olyan részletesen Berki Viola szép, ihletett munkáját, mert a többi al­kotás — sajnos, ezek közé tartozik néhány díjazott kép is — igen-igen kevés kivétellel, rutinmunka, amelyből nemcsak a Bu­dapestről szóló vallomás hiányzik, hanem a művészi elképzelés és ihletettség is. A művészek, akik elfo­gadták a Fővárosi Tanács és a Képcsarnok meghívá­sát a zártkörű pályázatra, nem művészi feladatot, csupán leckét láttak a té­mában. Szokvány Buda­­pest-képek sorakoznak egymás mellett, s csupán azért nem cseréljük össze őket, mert az illető művé­szek szokott modorukban, vagy modorosságukban fes­tették meg. (h. m.) A János vitéz rajzai ■Szokatlan kiállításra vál­lalkozott a Petőfi Irodalmi Múzeum. A Pannónia Film­stúdió, amely az idén mu­tatta be első egész estét betöltő rajzfilmjét, a Já­nos vitézt, a rajzfilm gra­fikai anyagából, Janko­­vics Marcell és Richly Zsolt munkáiból állított össze egy tárlatnyit. NŐK A PORONDON HÉT ORSZÁG MŰVÉSZNŐINEK LÁTVÁNYOS TALÁLKOZÓJA A FŐVÁROSI NAGYCIRKUSZBAN BEMUTATÓ ELŐADÁS: ok­tóber 4-én.­­ Az előadások kezdete: minden este fél 8 órakor, pénteken és szomba­ton du. d­él 4-kor is. A vasár­napi előadások: de. 10-kor, du. fél 4-kor és este fél 8 óra­kor. Kedden szünnap. Jegyek elővételben válthatók a Fővárosi Nagycirkusz pénz­táránál, a Magyar Cirkusz és Varieté Jegyirodájában, egyéni és csoportos jegyek is (VI., Népköztársaság útja 61., telefon: 420—349 és 225—643), a Színházak Központi Jegyirodájában (telefon: 120—000), a Kamara Varieté elővételi pénztáránál (telefon: 120—430), valamennyi IBUSZ- és Cooptourist-iro­­dában és idegenforgalmi hivatalban, végül az üzemi közön­ségszervezőknél.

Next