Esti Hírlap, 1974. július (19. évfolyam, 152-178. szám)

1974-07-01 / 152. szám

­ • Életünk tele van csu­pa egyszeri, visszavonhatat­lan és pótolhatatlan talál­kozással. Ez az alapgondo­lata Karinthy Ferenc teg­nap este bemutatott, Duna­kanyar című tévéjátékának. A színházlátogató előtt nem ismeretlen a darab, hiszen évekkel ezelőtt a felejthe­tetlen Demján Editnek és Mensáros Lászlónak nyúj­tott nagyszerű szereplehető­­séget a Madách Színház színpadán. Két ember találkozik az itt és most dramaturgiai törvényei szerint. Ez az egyik legkézenfekvőbb és legnehezebb írói vállalko­zás, mert a néző szeme lát­tára kell megteremteni a csodát, egy órába heteket, esetleg hónapokat sűríteni. S visszaadni két emberi sorsot és karaktert. Karin­thy Ferenc mestere ennek. Bár ez alkalommal elsősor­ban a bonyolítással, s nem az indítás figyelmet ébresz­tő frappánsságával reme­kelt­em kárpótolt bennün­ket azzal, hogy a múlt el­beszélésébe oly ötletesen vonta be szereplőit, hogy azok szinte megmaradnak valóságos helyzetükben is, meg átalakulnak az elbe­szélés hősévé is. Szinetár Miklós rendezésében Sztan­­kay István egyszerű eszkö­zökkel, hajlékonyan formál­ta meg a magányát ciniz­mussal palástoló férfi figu­ráját. Bár itt-ott nehezen hittük el neki, hogy ez a találkozás több egy kü­lönös kalandnál. Hámori Ildikó gesztusaiból inkább a tisztességes, kissé szabó­dó, konvencionálisan morá­lis világú nőt éreztük ki, semmint azt a valóban tar­tással bíró embert, akinek éppen ez a tartás ad a külszín mellett csillogást. (harangozó) Magyar kórus Llangollenban Ma reggel a Ferihegyi repülőtérről — külön gép­pel — Londonba repült a KISZ Központi Művész­­együttes 70 tagú kórusa, Lantos Rezső Liszt-díjas karnagy vezetésével. Uta­zásuk végcélja: Llangollen (Wales). Egy hétig tartóz­kodnak a kórusversenyei­ről és szépségéről ismert, 3000 lakosú kisvárosban. Részt vesznek az európai kórusfesztiválon. FÉLBEMARADT AZ ELŐADÁS Siker — esőben is Délután még sütött a nap Budapesten. Este nyolc órakor — pontosabban ab­ban az időben, amikor m­eg akarták kezdeni a margit­szigeti színpad első idei operaelőadását — szemer­kélni kezdett az eső. A kö­zönség megtöltötte a ha­talmas nézőteret, mert kí­váncsi volt Erkel Ferenc százharminc évvel ezelőtt alkotott, mindmáig válto­zatlan népszerűségnek ör­vendő, drámai jelenetek­ben gazdag operájára, a Hunyadi Lászlóra. Esernyők alatt Bámulatra méltó türe­lemmel ültek az emberek a helyükön, nem törődve a mind erősebb esővel. Ki­nyitották az ernyőket, fel­vették az esőkabátokat és vártak. Több mint harminc perc telt el így, míg végre elállt az eső. Amikor az előadást vezénylő Med­­veczky Ádám megjelent, az ifjú karmestert, a legutób­bi zenei verseny második helyezettjét, nagy taps fo­gadta. Medveczky fiatalos lendülettel — az összes is­métlések megtartásával — interpretálta a MÁV Szim­fonikusok élén a koncert­számként is gyakran hall­ható nyitányt. A közönség nagy tetszésnyilvánítással nyugtázta a produkciót. Sándor, mint V. László csillogtatta nemes orgánu­mát. Czillei Ulrik figuráját Radnay György személye­sítette meg a színpadon és pompás baritonja éppúgy zengett, mint a színházban. Addig zavartalanul folyt le minden. Aztán hirtelen zuhogni kezdett az eső. Ilosfalvy kitárta a karját mutatva, nem lehet tovább játszani. A hangosbeszélő közölte, hogy a Meteoroló­giai Intézet szerint hama­rosan esőszünet várható. A közönség még mindig tü­relemmel ült a helyén! Annál izgatottabbak voltak a zenészek, hiszen drága hangszereiket féltették. Rodica Popescu, Gara Má­rta alakítója már készülő­dött, hogy legalább a La Grange áriát elénekelhes­se a lelkes publikumnak. Az eső azonban nem állt el, s a szépnek ígérkező operaelőadást abba kellett hagyni. Ma este a félbe­maradt előadás pótlása re­mélhetőleg zavartalan lesz. Kristóf Károly ★ Tegnap este volt a mar­gitszigeti színpadon a pén­teken elmaradt hangver­seny Lamberto Gardelli ve­zényletével. A közönség lelkesen ünnepelte a kar­mestert, a szólistákat, az ének- és zenekart. A meg­nyitó díszhangverseny miatt a rendező szerv és a Rádió között konfliktus keletkezett. Péntek délután ugyanis bemondták, hogy a kedvezőtlen időjárás miatt nem tartják meg a Beetho­ven—Kodály-koncertet. A közönség nagy része ezért távol maradt, s a közremű­ködők legtöbbje is. A mar­gitszigeti színpad vezető­sége most kártérítést kér a Rádiótól, amiért­­minden felkérés nélkül közölték a hírt. Egyébként ugyanis megtartották volna a hang­versenyt. Nándor­fehérvár kapuja Parádés szereposztást ígért a színpad. Ez már az opera első képében érvé­nyesült. A színpad teljes hátterében emelkedett a magasba Nándorfehérvár bástyatornya és a­ vár be­járata. Köpeczi-Bócz Ist­ván impozáns színpadképe a lépcsős teraszokkal kitű­nően bevált, mert a rende­zés (Szinberger Sándor) látványosan mozgathatta a tömegeket. Már az elején feltűnt, hogy milyen tiszta szövegkiejtéssel énekel a Magyar Rádió kórusa. (A betanítás Sapszon Ferenc érdeme.) A mikrofonsze­­repléshez, zárt helyen való fellépéshez szokott rádió­kórus segítséget kapott az­zal, hogy a rendező be­öltözött statisztának és fel­tűnés nélkül tudta utasíta­ni a kóruscsoportokat. Ilos­­falvy Róbert tündöklő te­norján magabiztosan hangzott fel Hunyadi Lász­ló szólama, majd Palcsó PANTALLÓBOLT NYÍLIK JÚLIUS 1-ÉN Pantallók férfiaknak és nagy­kamaszoknak. Cím: Budapest VIII., József krt. 55. Ma 90 esztendős Kisfa­ludi Strobl Zsigmond két­szeres Kossuth-dí­jas, kiváló művész, a Képzőművészeti Főiskola nyugalmazott ta­nára. Az alsórajki zsellér­lány és tanító fia nagy utat tett meg, amíg eljutott a világhírig. Majd hétévtize­des alkotói pályáján re­mekművek megszámlálha­tatlan sorát hívta életre. Legismertebb művei: a Vá­rosligetben felállított íjász, a város fölé emelkedő Fel­szabadulási Emlékmű és a Kossuth-szobor fő alakja hozzátartoznak a városhoz, mint a Duna, a Parlament vagy a Gellérthegy. Mun­kásságából kiváltképp nagy sikerű portréi emelkednek ki, például a Petőfi- és Shaw-portré. Nagyszerű plasztikáit az egész vilá­gon őrzik. 20. születés­napja alkalmából szülő­földje, Zala megye köszön­ti a mestert műveinek be­mutatásával. Kisfaludi Stróbl Zsigmond ma is töretlen alkotó energiával dolgozik. Képünkön a tele­víziónak nyilatkozik a mester. (MTI-fotó). Tisztelet Nerudán­ak A Béke-világtanács 1974. július 12-e, Pablo Neruda születésének 70. évfordulója alkalmából felhívással for­dult a világ közvéleményé­hez, hogy ismételten fejez­zék ki szolidaritásukat a chilei néppel, követeljék Corvalán és a többi chilei hazafi szabadon bocsátását .Pablo Neruda 1973. szeptember 23-án hunyt el, halála túl korán követke­zett be, siettette az a nagy dráma, amelyet a fasiszta katonai puccs idézett elő hazájában — mondja egye­bek között a felhívás. — Akkor emlékezünk meg legméltóbban születésének 70. évfordulójáról, ha te­szünk-t valamit népe, az em­beri jogok és az emberi szellem védelmében. Felhí­vunk minden költőt, mű­vészt, alkotót, munkást, fia­talt, a világ minden népét, adózzanak tisztelettel a nagy költő emlékének. A költészet és az élet, az iro­dalom és tragédia, az alko­tás és a remény közötti kapcsolatokra vonatkozó el­képzelései hagyatékának és tanainak részét képezik, amelyeket emlékezetünkbe kell vésni. Köszönetet "mon­dunk azoknak, akik megőr­zik a világ számára e ha­gyatékot, és Neruda nevét, szolidaritást vállalva bátor népe ügyével, amely ma a fasiszta elnyomás ellen, a szabadságáért küzd.” □ KOZMA LAJOS, Fe­­renczy Béni és Pór Berta­lan munkásságát ismerteti a Képzőművészeti Alap most megjelent Az Én Mú­zeumom című képes mel­léklete. □ COOPER Az utolsó mohikán című híres regé­nyéből készül filmet forgat­ni Dino De Laurentiis. A rendező a főszerepet Charles Bronsonra bízza. □ ANTHONY QUINN első rendezésére készül. A neves színész Saint-Exu­­péry Emberek földje című regényét kívánja filmre vinni. Saint-Exupéry sze­repét Franco Nero játssza, Guillamet pedig Yves Montand lesz. □ EL CORDOBÉS, a vi­lághírű torreádor kamera elé áll: a legendás spanyol banditát, El Andaluzt ala­kítja egy róla szóló film­ben. A valóság kopása Hubay Miklós érdekes történetet mondott el fel­szólalásában a veszprémi tévétalálkozó író-rendezők vitáján. Az amerikaiak el­ső Holdra­ lépését többed­­magával nézte a képernyő előtt, és amikor megismé­telték az egyszer már lá­tott jeleneteket, többen ki­mentek, hogy ezt már lát­ták, ez már nem érdekes nekik. A példát annak illuszt­rálására idézte, hogy két­ségtelenül a valóság bír a legnagyobb vonzerővel a képernyőn, de a valóság­nak a leggyorsabb a kopá­sa is. Másodszor, harmad­szor, az egyidejűség múl­tával már kopik, mind ér­dektelenebbé válik. Ezzel szemben a műalkotások szigorú szabályaival szer­kesztett valóság kopásálló, sok-sok idő múltával is megbízható képet ad a vi­lágról, ráadásul olyan rész­leteiről, összefüggéseiről is, amilyenekről semmiféle film- vagy tv-kamera so­ha nem számolhat be, mert közel sem kerülhet a valóság ilyen jelenségei­hez. Hubay példájával Ör­kény Istvánnal vitatkozott, aki a tv-játékot, az abban megszerkesztett irodalmi valóságot szükséges rossz­nak tartotta, mert — kissé rögtönzöttnek ható felszó­lalásában — a valóság drámateremtő erejét érez­te a televízió utolérhetet­len és eddig kellőképpen ki nem használt sajátossá­gának. (Az már a sors tré­fája, hogy a vitát követő napon a legjobb tv-játék forgatókönyvéért járó el­ismerő oklevelet vette át Örkény István a színpadon, Az ember melegségre vá­gyik című művéért.) A vita mindenesetre he­ves volt, s természetesen mindkét véleménynek akadtak hívei és ellenfelei, csakúgy, mint az is-is ará­nyosságát számonkérő, ez alkalommal valóban bölcs középútnak. Úgy látszik azonban, a zsűri is, amely­nek véleményét Huszár Tibor a helyszínen, majd tegnap este A Hét műsorá­ban a képernyőn is kifej­tette, valamivel közelebb áll Örkény álláspontjához, mert a bemutatott huszon­két produkcióról szólva, a sok elismerés mellett, két dologban jelentette ki fo­kozottabb igényét: vajha jobban használnák az ollót a rendezők, azaz rövideb­­be­k lennének az egyes produkciók; másrészt pe­dig jó lenne, ha nemcsak filmek és lefényképezett színházi előadások verse­nyeznének Veszprémben, hanem olyan műalkotások, amelyek jobban élnek a tv komplexebb lehetősé­geivel. Ha a zsűrinek ilyen igénye volt, mindenesetre rendelkezésére állt volna a mezőnyben A fekete Mer­cedes utasai (Szász Péter rendezése, Lev Ginzburg riportkönyvéből), amely éppen ezt­ a komplexitást példázta, ha egy kicsit ugyancsak hosszad­al­ma­sabban a kelleténél. A több mint másfél évti­zedes magyar televíziózás azért mégiscsak elgondol­kodtatja a nézőt, kritikust: létezik-e az a sültgalamb — vagy legyünk tapintato­sabbak, eljöhet-e az a tele­víziós kékmadár —, amely nem film, nem színház, nem az élő valóság, hanem olyan speciális keveréke­­egyvelege, csak a tv-re jel­lemző sajátsága lesz egy soha nemvolt műfajnak? S ha a magunk másfél évtize­des tapasztalatának nem hiszünk, megtoldhatjuk má­sik másfél évtizeddel, így már összesen három lesz — nagyjából ennyi áll a vi­lág televíziózása mögött —, s a kérdésre még mindig senki nem válaszol. Vajon nem abszurd várakozás-e ez a soha nemvolt műfaj­ra? Nem az-e az igazság, hogy van az egyszeri, a képernyőn ugyan megismé­telhető, de hatásában min­dig fogyatkozó nyers való­ság, s ez valóban a tv alap­­műfaja. S vannak a szín­háznak, de még inkább a filmnek olyan, a televízió­hoz alkalmazott, időben és képméretben, dialógusban adaptált műalkotásai, ame­lyek végső soron a film, vagy a színház szabálysze­rűségének engedelmesked­nek? A kérdést persze még három évtized múltán sem lehet lezárni; végül is le­hetséges, hogy még meg sem született az a zseni, aki kitalálja majd a tv iga­zi műfaját. Egyelőre azon­ban írók írják és többnyi­re filmes kultúrán nevelő­dött rendezők készítik a valóság művészi, megfor­mált, ezért kopásállóbb változatait, ezért szükség­képpen arányosra, kerekre komponált műalkotásokat. Ha az idei versenyprogra­mot végignézzük, akkor leg­feljebb az lehet a kifogá­sunk, hogy a művek jelen­tős része nem a mai való­ság változásai közben igye­kezett felmutatni a ma em­berének drámai pillanatait. Persze, nem mindig döntő a történés ideje, de pél­dául a magyar klasszikusok igen tekintélyes névsora — Csokonai, Csiky Gergely, Aszlányi, Gárdonyi, Nagy Lajos, Szerb Antal, Szép Ernő — inkább csak a tv közművelődési funkcióinak példás vállalását jelenti, egyik-másikuk igen hatáso­san. A kivételeket elsősor­ban a jogosan díjazott mű­vek képviselték. Mindenek­előtt Vészi Endre—Mihályfi Imre munkája, az Ágyak a horizonton, Szakonyi Ká­roly két egyfelvonásosának tv-változata, Örkény István kis trilógiája, s talán még az abszurditás eszköztárá­val a képernyőn is hatásos Görgey Gábor játéka Major Tamás rendezésében, a Nyugalmas ház és Hubay Miklós szellemes groteszk­­je, a Te Imre, itt valami ketyeg! Egy azonban bizonyos: a magyar televízió és a ma­gyar irodalom, nem kis részben az élő magyar iro­dalom között valóban kitű­nő a kapcsolat, mint azt Veszprémben többen is megállapították. A világ kevés televíziója mondhatja ezt el, s akár megtalálja va­laha valaki a „specifikusan komplex” tévéműfajt, akár marad a televíziózás negye­dik évtizedében is minden a régiben, elmondhatjuk, hogy a magyar irodalom és a magyar televízió gyümöl­csöző kapcsolata nekünk, nézőknek, feltétlenül hasz­nos. Bernáth László

Next